Skrevet av Emne: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering  (Lest 694 ganger)

chriastr

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 18:12 »
Hei!

Ble på torsdag i forrige uke eier av min første elektriske bil, en ny MY17 ZOE 400 Intens. Etter ca. 100km på tellern har det dukket opp diverse som jeg lurer på, og jeg tror dette forumet er rett sted for hjelp:
  • Etter at bilen er satt på lading fra POD Point-en, stopper bilen å lade etter 50 minutter / 2%. Dersom man låser opp bilen, starter ladingen på nytt frem til nye 50 min. / 2% er gått. Slik kan man naturligvis holde på. :o Dette har den gjort konsekvent siden levering, og det ligger ikke noen ladeplan inne. POD Point-en blinker grønt etter 50 min. / 2 % og det er ikke blått lys i ZE-lampen.
  • Alle spylerstrålene til frontruten rekker såvidt opp på glasset, rett over viskerbladenes hvileposisjon.
  • Under dagens kjøretur på ca. 50km måtte jeg kalibrere dekktrykket 7 ganger. Kan ikke se at det er noe mindre luft i dekket nå enn ved overlevering.
Som nybileier får man ikke det beste inntrykket når slike ting dukker opp, men det ordner seg vel?
Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.

pudderjagar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 958
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #1 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 19:09 »
Dekktrykket ditt er nok for lavt. Nye dekk vært levert med 2,2 men Zoe skal minst ha 2,5. Om vinteren bør du ha 10% over sidan kald luft vært komprimert
Kjører:
Zoe 43kw
Nissan e-nv200 Evalia
Volkswagen caravelle 2.5 4wd 2006 (Til salgs)

hsa77

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 379
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #2 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 20:41 »
Jeg opplevde aldri å måtte kalibrere dekktrykket i løpet av 48.oookm på min ZOE. Kanskje lurt å sjekke dekktrykket slik forrige post foreslår?

Ta kontakt med forhandler når det gjelder ladefeilen, slik skal det ikke være! Oppfører bilen seg slik når du lader andre steder? Det kan jo være feilen ligger i podpoint og ikke i bilen, men forhandler har jo levert den også - så klag!
« Siste redigering: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 20:45 av hsa77 »
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40 - fra november en gang....

Rav4_EV

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1506
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #3 på: ſøndag 03. Desember 2017, klokken 20:56 »
1. Du har enten feil med Pod-point eller bil. Prøv et annet ladeutak for å avklare.
2. Justering kreves eller feilmontering av dyser.
3. Høres ut som dekktrykksensorene ikke er programmert til bilen. Det vil ikke hjelpe å resette, må gjøres med diagnoseverktøy.

Jobber hos Euromatic AS   Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     16' Leaf Accenta 30kWh batteri
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

chriastr

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #4 på: Mandag 04. Desember 2017, klokken 23:02 »
Takk for alle tilbakemeldinger!

Ringte forhandleren i dag tidlig, så bilen er levert inn med feilene som jeg nevnte over. Ble fortalt at jeg kan regne med å hente den ut i morgen, frem til da låner jeg en Kadjar. Spent på om det er POD Point-en som er årsaken til ladeproblemet.

Kommer med en tilbakemelding når jeg vet mer.
Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.

Urs4_2008

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #5 på: Tirsdag 05. Desember 2017, klokken 13:32 »
1. Du har enten feil med Pod-point eller bil. Prøv et annet ladeutak for å avklare.
2. Justering kreves eller feilmontering av dyser.
3. Høres ut som dekktrykksensorene ikke er programmert til bilen. Det vil ikke hjelpe å resette, må gjøres med diagnoseverktøy.

Enig med overnevnte :) Men vedrørende punkt 2. så har jeg fått gratis montert andre spylerdyser som har 2 stråler og er justerbare. Før det så var det en fin stripe midt i synsfeltet som aldri ble vasket. Slik var det også på min zoe40 som ble levert nå. Jeg reklamerte og sa at jeg ville ha det utbedret at den ikke vasket feltet midt på ruta, og tipset om at det finnes andre som passer, som funker mye bedre.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

HCO

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 363
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #6 på: Tirsdag 05. Desember 2017, klokken 13:46 »
Dyser er det ikke nødvendig å plage forhandleren med, de får man på eBay for 36 kroner inkludert frakt:
https://www.ebay.com/itm/131709151432
2016 Renault Zoe 240 Life Hvit Glacier
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium (bestilt)
202x Tesla Model ≡ (kanskje)

chriastr

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #7 på: Tirsdag 05. Desember 2017, klokken 18:35 »
Flott med tilbakemeldinger, folkens. :+1: Kan rapportere om at ladeproblemene skal komme av feilinnstilt POD Point. Den ladet uten problemer hos forhandler. Montøren har visstnok ikke stilt den inn rett i følge forhandler som har snakket med POD Point. Visstnok står den på 6A. Dette skal snarlig rettes opp, senest i løpet av morgendagen - bra levert, hvis alt går som lovet.

Utover dette har dysene foran vært feilmontert, så nå er det mye mer futt i strålene. Har bestilt dysene som HCO lenker til (takk!), så disse fungerer som reserver eller et bytteprosjekt skulle jeg få arbeidslyst i helgen. Dekktrykksmeldingene kom av at en sensor hadde "falt ut", så denne er nå kalibrert på nytt.

Kommer forhåpentligvis med en siste oppdatering etter at POD Point-montøren har vært innom med sin justering. :)
Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.

nisak

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 3
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #8 på: Onsdag 06. Desember 2017, klokken 08:59 »
Jeg bestilte også Megane dysene og disse var en helt klar forbedring ift orginaldysene.
Men syntes fortsatt at man måtte velge (vha justering) om man ville ha dyser som spylte riktig når man kjørte i rundt 60 eller 100. Fikk det ikke optimalt på begge hastighetene. Bestilte derfor disse https://www.ebay.com/itm/252860376694 (som man klipser fast på viskerarmene), en liten kveil spylerslange samt noen strips. Etter 10 minutter montering, har jeg nå endelig perfekt fordeling av spylervæske helt uavhengig av hastighet. ANBEFALES!
Zoe Z.E 40 (Feb.2017)

chriastr

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering
« Svar #9 på: Lørdag 09. Desember 2017, klokken 10:23 »
Interessant, nisak. Takk for tips om disse og. Har følgelig bestilt, om så for å teste om det utgjør noen forskjell. Har ennå ikke mottatt Megane-dysene, slik sett passer det jo greit å teste de ulike typene samtidig.

Kan for øvrig melde om at bilen nå lader til 100% på forespeilet tid, men at jeg fortsatt får SMS-melding fra Renault-systemet (gjennom Z.E. Services) om følgende: "En uventet avslutning av lading oppstod pga. en feil i kjøretøyet eller på stedet.". Har nevnt dette videre til forhandler som skal sjekke dette opp, får vel høre noe om det er fortsatt feil noe sted. I Z.E. Services er det kun "Type ladestasjon: Ugyldig" som skiller seg negativt ut ved fullført lading. Likevel, det viktigste er at den tilsynelatende lader slik den skal.

Ellers virker alt OK! *knock on wood* :)
Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.