Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ZOE 400 MY17 - ladeproblematikk, spylerstråler og dekkalibrering

Startet av chriastr, søndag 03. desember 2017, klokken 18:12

« forrige - neste »

chriastr

Hei!

Ble på torsdag i forrige uke eier av min første elektriske bil, en ny MY17 ZOE 400 Intens. Etter ca. 100km på tellern har det dukket opp diverse som jeg lurer på, og jeg tror dette forumet er rett sted for hjelp:

  • Etter at bilen er satt på lading fra POD Point-en, stopper bilen å lade etter 50 minutter / 2%. Dersom man låser opp bilen, starter ladingen på nytt frem til nye 50 min. / 2% er gått. Slik kan man naturligvis holde på. :o Dette har den gjort konsekvent siden levering, og det ligger ikke noen ladeplan inne. POD Point-en blinker grønt etter 50 min. / 2 % og det er ikke blått lys i ZE-lampen.
  • Alle spylerstrålene til frontruten rekker såvidt opp på glasset, rett over viskerbladenes hvileposisjon.
  • Under dagens kjøretur på ca. 50km måtte jeg kalibrere dekktrykket 7 ganger. Kan ikke se at det er noe mindre luft i dekket nå enn ved overlevering.
Som nybileier får man ikke det beste inntrykket når slike ting dukker opp, men det ordner seg vel?
[SOLGT] Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.

pudderjagar

Dekktrykket ditt er nok for lavt. Nye dekk vært levert med 2,2 men Zoe skal minst ha 2,5. Om vinteren bør du ha 10% over sidan kald luft vært komprimert
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hsa77

Jeg opplevde aldri å måtte kalibrere dekktrykket i løpet av 48.oookm på min ZOE. Kanskje lurt å sjekke dekktrykket slik forrige post foreslår?

Ta kontakt med forhandler når det gjelder ladefeilen, slik skal det ikke være! Oppfører bilen seg slik når du lader andre steder? Det kan jo være feilen ligger i podpoint og ikke i bilen, men forhandler har jo levert den også - så klag!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rav4_EV

1. Du har enten feil med Pod-point eller bil. Prøv et annet ladeutak for å avklare.
2. Justering kreves eller feilmontering av dyser.
3. Høres ut som dekktrykksensorene ikke er programmert til bilen. Det vil ikke hjelpe å resette, må gjøres med diagnoseverktøy.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

chriastr

Takk for alle tilbakemeldinger!

Ringte forhandleren i dag tidlig, så bilen er levert inn med feilene som jeg nevnte over. Ble fortalt at jeg kan regne med å hente den ut i morgen, frem til da låner jeg en Kadjar. Spent på om det er POD Point-en som er årsaken til ladeproblemet.

Kommer med en tilbakemelding når jeg vet mer.
[SOLGT] Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.

Urs4_2008

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 03. desember 2017, klokken 20:56
1. Du har enten feil med Pod-point eller bil. Prøv et annet ladeutak for å avklare.
2. Justering kreves eller feilmontering av dyser.
3. Høres ut som dekktrykksensorene ikke er programmert til bilen. Det vil ikke hjelpe å resette, må gjøres med diagnoseverktøy.

Enig med overnevnte :) Men vedrørende punkt 2. så har jeg fått gratis montert andre spylerdyser som har 2 stråler og er justerbare. Før det så var det en fin stripe midt i synsfeltet som aldri ble vasket. Slik var det også på min zoe40 som ble levert nå. Jeg reklamerte og sa at jeg ville ha det utbedret at den ikke vasket feltet midt på ruta, og tipset om at det finnes andre som passer, som funker mye bedre.
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

HCO

Dyser er det ikke nødvendig å plage forhandleren med, de får man på eBay for 36 kroner inkludert frakt:
https://www.ebay.com/itm/131709151432
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

chriastr

Flott med tilbakemeldinger, folkens. :+1: Kan rapportere om at ladeproblemene skal komme av feilinnstilt POD Point. Den ladet uten problemer hos forhandler. Montøren har visstnok ikke stilt den inn rett i følge forhandler som har snakket med POD Point. Visstnok står den på 6A. Dette skal snarlig rettes opp, senest i løpet av morgendagen - bra levert, hvis alt går som lovet.

Utover dette har dysene foran vært feilmontert, så nå er det mye mer futt i strålene. Har bestilt dysene som HCO lenker til (takk!), så disse fungerer som reserver eller et bytteprosjekt skulle jeg få arbeidslyst i helgen. Dekktrykksmeldingene kom av at en sensor hadde "falt ut", så denne er nå kalibrert på nytt.

Kommer forhåpentligvis med en siste oppdatering etter at POD Point-montøren har vært innom med sin justering. :)
[SOLGT] Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.

nisak

Jeg bestilte også Megane dysene og disse var en helt klar forbedring ift orginaldysene.
Men syntes fortsatt at man måtte velge (vha justering) om man ville ha dyser som spylte riktig når man kjørte i rundt 60 eller 100. Fikk det ikke optimalt på begge hastighetene. Bestilte derfor disse https://www.ebay.com/itm/252860376694 (som man klipser fast på viskerarmene), en liten kveil spylerslange samt noen strips. Etter 10 minutter montering, har jeg nå endelig perfekt fordeling av spylervæske helt uavhengig av hastighet. ANBEFALES!
Zoe Z.E 40 (Feb.2017)

chriastr

Interessant, nisak. Takk for tips om disse og. Har følgelig bestilt, om så for å teste om det utgjør noen forskjell. Har ennå ikke mottatt Megane-dysene, slik sett passer det jo greit å teste de ulike typene samtidig.

Kan for øvrig melde om at bilen nå lader til 100% på forespeilet tid, men at jeg fortsatt får SMS-melding fra Renault-systemet (gjennom Z.E. Services) om følgende: "En uventet avslutning av lading oppstod pga. en feil i kjøretøyet eller på stedet.". Har nevnt dette videre til forhandler som skal sjekke dette opp, får vel høre noe om det er fortsatt feil noe sted. I Z.E. Services er det kun "Type ladestasjon: Ugyldig" som skiller seg negativt ut ved fullført lading. Likevel, det viktigste er at den tilsynelatende lader slik den skal.

Ellers virker alt OK! *knock on wood* :)
[SOLGT] Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.

hsa77

På dag 2 med ny ZOE klagde bilen på feil med dekktrykksensor, det hjalp ikke å rekalibrere trykk - feilmeldingen kom tilbake etter å ha kjørt et par mil... Som vanlig stiller Motorforum Hamar opp umiddelbart og tok imot bilen med en gang og har reprogrammert sensorene mot bilen - nå satser jeg på at feilen er borte (evt at den ikke kommer før sommerhjula skal på....).



2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

chriastr

Høres kjent ut. For mitt vedkommende så kom første melding om dekktrykk etter 2km, på vei hjem fra forhandleren. Problemet ble fikset ganske raskt, så jeg har ingenting å utsette på viljen til å ta tak i problemet. Det er derimot litt underlig at man ikke kvalitetssikrer bilen og funksjoner i større grad ved klargjøring, før overlevering til kunde. Det samme om dyseproblemet, relativt elementære komponenter i bilen.

Kan for øvrig legge til at jeg ikke har opplevd flere feil siden, verken fra problemene som er nevnt eller andre funksjoner. Megane-dysene ble montert i går, men er foreløpig ikke testet. Svært enkelt å skifte. :)
[SOLGT] Renault ZOE 400 Intense MY17, aka Claude.

Daka

Jeg hadde lignende problem som chriastr etter to dager henting fra bilforhandleren. Det var dekktrykksensor og spyledyse. Jeg sendte bilen på verksted og de kalibrerte 4 vinterdekkene  og feilmeldingen på skjermen var borte. Samtidig klonet de også 4 sommerdekker slik at det ikke skulle melde feil ved hjulskifting til våren.
Spyledysene var i følge dem hadde byttet med andre type. Spylerstråler var litt under halvparten av frontruten (bedre enn tidligere), men synes det var svak med væskemengde. Jeg har bestilt nye dysene som HCO la ut på linken, og skal montere når  de kommer.

hsa77

Lykken var kortvarig, feilen på tpms dukket raskt opp igjen. Nå er bilen levert inn til Motorforum sammen med begge hjulsett. Mistanken er at det har oppstått feil med kloningen av sensorer fra sommerhjul, nå skal dette gjøres på nytt...

Har forøvrig bestilt nye spylerdyser, link lenger opp i tråden. Det var nå få igjen, så løp og kjøp!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

lfc4ever

2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA