Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe første elbil på andre sida av landet - galskap?

Startet av elbilellen, søndag 03. desember 2017, klokken 12:34

« forrige - neste »

elbilellen

Hei!

Jeg har snoka rundt på forumet en liten stund her nå, men har ikke hatt behov for å skrive noe selv før nå.

Jeg planlegger å kjøpe min første elbil, og jeg tror jeg lander på en egolf FL. Det dukker opp en del biler på finn som er på andre siden av landet, og jeg tenker at jeg kan alltids bare ta toget eller fly over, og så kjøre den hjem igjen (holder selv til i Oslo).
Men jeg har da altså aldri eid en elbil før, og knapt kjørt en - er det galskap av meg å planlegge første tur over fjellet  på vinterstid? Eller er det så greit at så lenge jeg kjører rolig så vil jeg oppleve at rekkevidden er grei? Er altså redd for å risikere at jeg kjører på helt feil måte siden jeg ikke er vant til elbil, og plutselig står jeg fast en plass uten strøm  :-[

Og til sist - jeg har googlet litt, men vil bare forsikre meg om at jeg har skjønt det riktig. Dersom jeg kjøper en egolf med type EA8 utvidet garanti fra VW, er jeg da "like trygg" som om jeg skulle kjøpt bilen fra Møller? Prisen blir omtrent same-same, men jeg har ikke så lyst til å vente i 8 mnd på bilen O:)

Tusen takk for svar! :)

Vollis47

Det er heldigvis ikke slik at en plutselig blir tom for strøm selv om en kjører litt uøkonomisk. Det er flere instrumenter å følge med på. Anbefaler at du sjekker forskjellige ladekart og lager deg en liste over ladeplasser langs ruten og prøver å finne aktuelle steder å stopp for å lade, spise og toalettbesøk. Er der greie ladeplasser i mellom, så lad gjerne litt der også. Lad heller ofte og litt, det blir det raskeste. Og ikke spar på strømmen, hold deg varm. Da trives du best og kjører sikrest, skal ikke ha tjukke jakker under bilbeltet. Lykke til med bil og god tur. Få noen til å vise deg hvordan du hurtiglader. Etter et par ganger så går det bra.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Det trygge vil være å bestille en biltransport, men skal du uansett over og se på den så går det fint å kjøre den over. Er den f.eks. her i området (Stavanger/Sandnes), så kjører du E39 og E18, og der kryr det av hurtigladere. Vil tippe det er samme på hovedfartsåren fra Bergen og østover. Du bør ha ordnet deg bruker hos Fortum og Grønn kontakt (og evt BKK) i forkant, men det er ikke rocket science. Bare ikke forvent deg mer enn halvparten av oppgitt rekkevidde nå i kulden, og hurtiglad til 80-85% hver gang før du kjører videre.

Initium

Jeg henta I3en vår onsdag for 2(? ) uker siden, i Førde.
Helt problemfritt å kjøre Førde- Nittedal på rappen med elbil idag. Ladestasjonene står jo tett som hagl langs hovedferdselrutene, så dette er neppe noe stort problem.

Når det er sagt, så er ikke Autolink spesielt dyre heller, ca 2500 vil jeg tippe. Betalte 3400 i januar, for å få en diger Toyota pickup fra Fauske til Drammen...

uerfaren_trønder

Vi henta vår Leaf 30kwh på Lillestrøm og kjørte den til Trondheim samme dag for litt over 3 uker siden. Det gikk kjempefint, selv med 10-15 blå opp Østerdalen. Dog, vi har pleid å kjøre den turen der med 1 kort stopp og det tok jo en del mer tid. Så jeg er glad for at vi kom oss av gårde tidlig på dagen. Jeg har aldri fått tom tank på en fossilbil og når det kommer til stykket, så klarer man helt fint å følge med på strøm også. :-)

Vil anbefale at du planlegger litt på forhånd. Vi visste hvor vi skulle lade i alle fall de første 2 gangene og hadde god oversikt over hvilke steder det var mulig å lade. Det gjorde at vi aldri følte oss utrygge på turen. Vi hadde også ordnet oss med ladebrikke fra Fortum og Grønn Kontakt før vi dro for å hente bilen.

Husk at det koster litt å hurtiglade, både for strøm og fordi man ender opp med å kjøpe ting (kaffe, mat, godis) når man stopper i en halvtime. Så skal du reise, kanskje ta en natt på hotell og så har tiden din en kostnad også. Kan fort hende det gir mening å få levert bilen? Når det er sagt, langtur er jo en grei måte å bli kjent med ny bil på.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

Leaf1Kris

Andre siden av landet som i bergenstraktene? Kjører du over hemsedal er det tett mellom ladepunkt, har selv kjørt den veien til geilo (pga kolonnekjøring over hardangervidden) i minus 10-15 med god margin med 30kw leaf.
Golfen har vel ikke dårligere rekkevidde?

Initium

Fler fine ladepunkter over Filefjell også, null problem vil jeg påstå...

elbilellen

Tusen takk for svar dere! Da bekymrer jeg meg ikke så mye for det dersom det skulle bli bil på Vestlandet en plass, da får jeg bare planlegge i forkant :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA