Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Outlander Phev "for dummies"(1):Forvarmingssystemet ? ? ?

Startet av elbikefun, lørdag 02. desember 2017, klokken 13:40

« forrige - neste »

elbikefun

Jeg er mer aktiv i Outlander Phev-forumet enn noen side; fordi jeg er nært å tegne kontrakt på en slik :-)

Har forsøkt å sette meg inn i funksjonaliteten og virkemåten til bilen, men har stadig "huller" å fylle. Har hatt bilen en helg, og fått kjørt en 3-4 timer til sammen.

Kan noen være så vennlig forsøke forklare hvordan forvarmings-systemet fungerer på disse bilene ?
Noen detaljspørsmål også:
-Varmes kjølevannet på ren strøm og sirkuleres på noe vis ?

-Kan bilen forhåndsvarmes på ren batteristrøm, eller kun når koblet til strømnettet ? Begge deler ?
-Når bilen er koblet til strømnettet; er det nett-strømmen som varmer bilen, eller tappes det av batteriet ?
-Separat forhåndsoppvarming av batteriene og kupeen ?

-Når skikkelig kaldt; er det noen av dere som kjører fossilmotoren på "charge"; for å ta vare på bensinmotoren ?

Det har vært skrevet innimellom om bruktimporterte Phev`er som ikke har samme forvarmingssystem. Gjelder dette oppvarmingen av batteriene kun ? Er det full forvarmingspakke på de nyere bruktimporterte Phev`ene ?


All imput mottas med takk :)
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

leafnor

Har bruktimportert UTEN forvarming. Dumme meg fikk ikke med meg den "Lille" detaljen for tegning av kjøp.

Men men, spist er spist, og gjort meg erfaringer som kanskje kan lede til å svare på dine spm:

-Varmes kjølevannet på ren strøm og sirkuleres på noe vis ?

-Kan bilen forhåndsvarmes på ren batteristrøm, eller kun når koblet til strømnettet ? Begge deler ?
Ja, begge deler.
-Når bilen er koblet til strømnettet; er det nett-strømmen som varmer bilen, eller tappes det av batteriet ?
Begge deler, da varmeapparatet i starten trekker mer enn hva du får inn fra nettet. Når apparater krever under 2-3 kW, så blir det ren nettstrøm og eventuelt overskytende lader batteriet igjen.
-Separat forhåndsoppvarming av batteriene og kupeen ?
Her er jeg ikke sikker, men batteriet forvarmes ikke.

-Når skikkelig kaldt; er det noen av dere som kjører fossilmotoren på "charge"; for å ta vare på bensinmotoren ?
Nei, for er det så kaldt fikser bilen selv det der fordi det kreves mer enn 4,5kW for å holde bilen varm i -20 eller kaldere. Dvs, motor går for å lage varme for å ta vare på de i kupeen ;). Og om du kjører Charge permanent, så vil man til sist komme på fulladet (ca 80%), og systemet oppfører som ellers i og med du ikke har mer plass å gjøre av strømmen. Motor stopper så du bruker strøm, og dermed gjør plass for energi som lager i charge igjen.

Det har vært skrevet innimellom om bruktimporterte Phev`er som ikke har samme forvarmingssystem. Gjelder dette oppvarmingen av batteriene kun ? Er det full forvarmingspakke på de nyere bruktimporterte Phev`ene ?
Ville fysisk sjekket om en bruktimportert har forvarming eller ikke uavhengig av alder, for tror ikke det har bare med alder å gjøre om den har forvarming eller ikke.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

OHIR

Sitat fra: elbikefun på lørdag 02. desember 2017, klokken 13:40
Jeg er mer aktiv i Outlander Phev-forumet enn noen side; fordi jeg er nært å tegne kontrakt på en slik :-)

Har forsøkt å sette meg inn i funksjonaliteten og virkemåten til bilen, men har stadig "huller" å fylle. Har hatt bilen en helg, og fått kjørt en 3-4 timer til sammen.

Kan noen være så vennlig forsøke forklare hvordan forvarmings-systemet fungerer på disse bilene ?
Noen detaljspørsmål også:
-Varmes kjølevannet på ren strøm og sirkuleres på noe vis ?

-Kan bilen forhåndsvarmes på ren batteristrøm, eller kun når koblet til strømnettet ? Begge deler ?
-Når bilen er koblet til strømnettet; er det nett-strømmen som varmer bilen, eller tappes det av batteriet ?
-Separat forhåndsoppvarming av batteriene og kupeen ?

-Når skikkelig kaldt; er det noen av dere som kjører fossilmotoren på "charge"; for å ta vare på bensinmotoren ?

Det har vært skrevet innimellom om bruktimporterte Phev`er som ikke har samme forvarmingssystem. Gjelder dette oppvarmingen av batteriene kun ? Er det full forvarmingspakke på de nyere bruktimporterte Phev`ene ?


All imput mottas med takk :)
Det første du bør gjøre for å få svar på spørsmål om Outlander PHEV, er å bli medlem av Facebookgruppa. Der er det mer aktivitet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA