Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkefølge på reservasjoner

Startet av geear, fredag 01. desember 2017, klokken 20:38

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på torsdag 28. desember 2017, klokken 15:18
Og hvor lang tid vil det ta Audi å produsere og levere ut disse 200 første bilene?  Og hvor lang tid vil det ta Tesla å produsere og levere ut alle norske reservasjoner?

Personlig mener jeg det er tilnærmet irrelevant om jeg er "først" med en Model 3 - selv om det sikkert er gøy de tre dagene det varer. Det som teller er hvor lenge jeg må vente før jeg kan få min bil (om jeg gjennomfører kjøpet).

Når Audi har kønummer-systemet så vet man hva man har å forholde seg til. Hos Tesla er det derimot bare indikasjoner, spekulasjoner og gjettinger. Husk på at det er begrenset hvor mange utleveringer Tesla har kapasitet til hver måned. Med mindre de bemanner opp voldsomt det kommende året. Vi har ingen som helst garanti for at tilnærmet samtlige europeiske biler pøses umiddelbart ut til norske kunder først. Og igjen, det er NULL informasjon fra Tesla om hvordan man ligger an. NULL. Nada. Det eneste man har fått er et RN-nummer. Som egentlig sier oss null og niks.

Og jeg gjentar til det kjedsommelige. Tesla har sittet på informasjonen i mer enn halvannet år. De sitter på en database av reservasjonsholdere. De kan enkelt gi en indikasjon til sine (potensielle) kunder om hvordan man ligger an i forhold til andre i landet. De kan enkelt gi en pekepinn på hvor mange reservasjoner det for tiden er i det aktuelle landet. Det finnes null risk for Tesla å oppgi dette. Det er ikke noe børssensitiv informasjon de forhindres fra å oppgi.

Du kan hevde så mye du vil at bilene vil pøses ut på norske markedet i hopetall når de kommer, og at forskjellen i ventetid mellom de første reservasjonene og de siste vil være minimal, men det forblir bare en løs påstand inntil Tesla informerer om hva de faktisk tenker og faktisk kommer til å gjøre.

N00b

Hva er kapasiteten til Tesla på å levere ut biler pr måned i Norge? 3000? 4000?  Neppe mer. Og det er noen S og X som skal leveres også.

Det er klart Tesla girer opp noe voldsomt for tida. Bare se hvor de ruller ut superladere.

M3 har hatt en litt slow start på produksjonen grunnet problemer med automatisering av monteringen i batterimodulene.  Når nå produksjonen sies å være på 5000 enheter i uka så er det vel det de indikerte i sommer? 
Da ligger de litt bakpå produksjonskurven, men ikke mer enn 2-4 uker i antall med dagens produksjon. 
"If you aim for nothing, you`re sure to get there" 

Hvorfor vi i Norge da skulle bli utsatt 1 år fra 3Q 2018 til 3Q 2019 kan jeg ikke skjønne.

Amoss

Sitat fra: StianSalG på fredag 29. desember 2017, klokken 08:49
Det finnes null risk for Tesla å oppgi dette.

Feil.  Tesla har erfart hvordan kundene reagerer når de roter til i rekkefølgen på utleveringene av Model S - der kundene (i alle fall i USA) hadde ett kø nummer. De VET også at de ikke kan garantere å levere ut bilene i kø-nummer rekkefølge og har derfor funnet det best å heller la være å gi ut den informasjonen. Men de kommer fortsatt til å få sterke reaksjoner NÅR noen her opplever at en ikke-eier får bilen sin før en eier, eller at en on-line reservasjon får før en som har stått i kø i en butikk den 31/3-16 osv. Og ja, det kommer garantert til å skje. Jo flere biler på kort tid som skal leveres ut, jo mer rot i rekkefølgen kommer det til å bli. Og, selv om også jeg skulle likt å vite kø-nummeret mitt, så forstår jeg godt at de heller sier så lite som mulig slik at ingen skal beskylde dem om å "føre dem bak lyset" når man oppdager at utleveringene i praksis skjer i en annen rekkefølge enn den Tesla så for seg ett par år tidligere før de hadde oversikt over hverken hvordan de skulle produsere, transportere eller utlevere disse bilene.



Sitat fra: N00b på fredag 29. desember 2017, klokken 09:03
Hva er kapasiteten til Tesla på å levere ut biler pr måned i Norge? 3000? 4000?  Neppe mer. Og det er noen S og X som skal leveres også.

Er vel rundt noe slik jeg forventer ja. Og ja, de kommer nok til å gire opp en del før dette utleveringrushet. Vi har alt sett det i USA der de setter opp egne utleveringsentere. Så jeg tror at de vil klare rundt dette i Model 3 og med Model S/X i tillegg.
Model S 85D

Mazzbot

Ikke så rart at ikke eiere kan få bilen sin før en som allerede er eier . Hvis f eks en ikke eier velger RWD mens en eier velger awd..
Tesla model 3 reservert 31/3 .

geear

Sitat fra: StianSalG på fredag 29. desember 2017, klokken 08:49
Sitat fra: Amoss på torsdag 28. desember 2017, klokken 15:18
Og hvor lang tid vil det ta Audi å produsere og levere ut disse 200 første bilene?  Og hvor lang tid vil det ta Tesla å produsere og levere ut alle norske reservasjoner?

Personlig mener jeg det er tilnærmet irrelevant om jeg er "først" med en Model 3 - selv om det sikkert er gøy de tre dagene det varer. Det som teller er hvor lenge jeg må vente før jeg kan få min bil (om jeg gjennomfører kjøpet).

Når Audi har kønummer-systemet så vet man hva man har å forholde seg til. Hos Tesla er det derimot bare indikasjoner, spekulasjoner og gjettinger. Husk på at det er begrenset hvor mange utleveringer Tesla har kapasitet til hver måned. Med mindre de bemanner opp voldsomt det kommende året. Vi har ingen som helst garanti for at tilnærmet samtlige europeiske biler pøses umiddelbart ut til norske kunder først. Og igjen, det er NULL informasjon fra Tesla om hvordan man ligger an. NULL. Nada. Det eneste man har fått er et RN-nummer. Som egentlig sier oss null og niks.

Og jeg gjentar til det kjedsommelige. Tesla har sittet på informasjonen i mer enn halvannet år. De sitter på en database av reservasjonsholdere. De kan enkelt gi en indikasjon til sine (potensielle) kunder om hvordan man ligger an i forhold til andre i landet. De kan enkelt gi en pekepinn på hvor mange reservasjoner det for tiden er i det aktuelle landet. Det finnes null risk for Tesla å oppgi dette. Det er ikke noe børssensitiv informasjon de forhindres fra å oppgi.

Du kan hevde så mye du vil at bilene vil pøses ut på norske markedet i hopetall når de kommer, og at forskjellen i ventetid mellom de første reservasjonene og de siste vil være minimal, men det forblir bare en løs påstand inntil Tesla informerer om hva de faktisk tenker og faktisk kommer til å gjøre.
Forstår frustrasjonen, men jeg tror du kommer til å angre dersom du kansellerer før nyttår, som du skrev tidligere her. Prisen for å vente og heller avgjøre det når bestillinger åpnes er så liten. Tesla har vel aldri lovet når man skal få verken det ene eller andre i denne runden her, og har sitt på det rene. Jeg tror de gjør lurt i å ikke gå ut med noe som helst om kønummer enda. Denne type informasjon har en tendens til å skape ufattelig mye misnøye.

Ellers må du se positivt på det at eksisterende eiere blir prioritert, det gir en ekstra glede av å være "innenfor", litt som når man har prioritet hos flyselskaper eller banker. Det har nok for mange også vist seg at Tesla ikke er de beste å ha med å gjøre frem til man faktisk har bilen, da er det veldig mange som aldri har opplevd bedre service hos noe bilmerker, selv om det er unntak og varierer fra servicesenter til servicesenter.

trykkertor

#50
Sitat fra: Amoss på fredag 29. desember 2017, klokken 02:45
Sitat fra: trykkertor på torsdag 28. desember 2017, klokken 23:18
1. Fordi Tesla er kjent for å nå sine avtalte deadlines for levering av S og X?

Selv ikke på Model X ble de 3/4 år forsinket etter å ha begynt å levere bilene. i noen større skala.

Sitat fra: trykkertor på torsdag 28. desember 2017, klokken 23:18
2. Fordi det har politikerne sagt, og vi stoler på politikerne.....de holder alltid det de har sagt?

Fordi det ikke er ett politisk klima for å endre på dette nå. DERSOM Venstre/KrF finner på å felle regjeringen, og AP+SP bestemmer seg for å endre på dette og de får med seg FrP, så er det en teoretisk mulighet. Men da må de overkjøre både SV, MPG, Venstre og KrF, og de vil trenge disse på sin side i mange andre saker, så spørs om de tar sjansen på det.

Så nei, jeg *stoler* ikke på alt politikerne sier, men jeg ser det som sannsynlig at dette blir holdt.

Sitat fra: trykkertor på torsdag 28. desember 2017, klokken 23:18
3. Igjen, hva Tesla sier og hva som skjer er ikke alltid samsvarende...

Sant nok. De setter seg noen ganger noen hårete mål som de ikke helt klarer å oppfylle. Men med ett mål om 10k/uka, tror du det er realistisk at de ikke klarer mer enn ett 2k/uka? Eller kan vi snakke om at de realistisk "kun" klarer 8k/uka?  Joda, nekter ikke på at de kan bomme på målet, men har liten tro på at de bommer dramatisk.

Ok.....det har gått 1 uke siden overnevnte ble skrevet. Og på denne lille uken har vi allerede fått nyss om ting som:

SitatDa de første 30 eksemplarene av billigmodellen Model 3 ble levert i fjor sommer, varslet Tesla at selskapet ville produsere rundt 5000 eksemplarer av elbilen i uken ved utgangen av året.

Slik gikk det ikke. Senere ble denne målsetningen utsatt til utgangen av første kvartal. Nå skyves det nok en gang på produksjonsmålet.

Nå lover selskapet å få opp tempoet i produksjonen til rundt 2500 eksemplarer i uken innen utgangen av første kvartal og rundt 5000 eksemplarer i uken innen utgangen av andre kvartal i år.
https://www.dn.no/nyheter/2018/01/03/2257/Motor/tesla-har-fatt-opp-tempoet-i-model-3-produksjonen


Og politikerne du tror klarer å holde "hva de lovet" om fritak, og er i regjering nå, yttrer::

SitatStaten taper 4-5 milliarder kroner i året i engangsavgifter og moms  på avgiftsfritaket.

– Det er ikke bærekraftig at de elektriske bilene skal fortsette med fullt avgiftsfritak for alltid. Vi mener at elbilene er blitt så bra at de vil være attraktive selv med en liten avgift. Og det er ikke snakk om å avgiftsbelegge på samme måte som bensin- eller dieselbiler. Avgiftene må komme gradvis, sier Astrup.

Første mulighet til å innføre en avgift, er i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i slutten av vårsesjonen. Dette synes lite trolig.

Mer sannsynlig er det at det kommer en liten avgift i statsbudsjettet for 2019.

En av de tingene som har vært diskutert er å innføre 12,5 prosent moms på elbilene.
https://www.motor.no/artikler/-enighet-pa-stortinget-om-avgift-pa-elbiler/

Så igjen ser vi at Telsa som regel går ut med høyere tall og kortere tidsfrister enn realistisk.

Og prismessig er det jo klart hvis en stør i kø på en 350.000,- Model 3, og den potensielt øker 44.000,-, altså skrubber mot 400.000,- utgjør det en stor forskjell for mange av oss.

Jeg har en viss anelse av at de kommer til å prøve seg med en avgift allerede til våren. Kanskje "Teslaavgiften igjen".
Og begynner å være rimelig sikker på at budsjett for 2019

Amoss

Sitat fra: trykkertor på fredag 05. januar 2018, klokken 17:15
Ok.....det har gått 1 uke siden overnevnte ble skrevet. Og på denne lille uken har vi allerede fått nyss om ting som:

Ja, og bilen er *fortsatt* ikke ett år forsinket. Ei heller 3/4 år. De er så langt - ut i fra hva de selv sier - 1/2 år forsinket med å nå produksjonstaktmålet på 5000/uka. Det er langt i fra det samme som å være 1/2 år forsinket med produksjonen.


Sitat fra: trykkertor på fredag 05. januar 2018, klokken 17:15
Og politikerne du tror klarer å holde "hva de lovet" om fritak, og er i regjering nå, yttrer::

Les hva du siterte meg på EN gang til: Nei, jeg stoler ikke generelt på hva politikerne sier, men ser at det ikke er ett politisk klima for å endre noe på dette enda. På tross av dette du siterer her så er det ikke mer enn en drøy uke eller to siden Erna sa at det ikke var aktuelt å endre noe på MVA for elbiler i den perioden de har fått aksept for 0% MVA - altså frem til og med 2020.

Når det gjelder dette utspillet i motor som du siterer så må du ikke glemme at regjeringen er i forhandlinger med Venstre. Akkurat som i høst når de introduserte "Tesla skatten" i statsbudsjettet så kommer de altså nå med dette innspillet for å ha ett forhandlingskort overfor Venstre. På den måten kan Frp fortelle elbil-haterne at "Vi prøvde å innføre MVA på elbiler! Æresord!" samtid med at Venstre kan skryte av at de nok en gang har reddet elbil-incentivene.

At innspillet ikke er seriøst ment ser man lett ved snakket om å innføre *halv* MVA i ett jafs. Dette er - og det vet de selv - ett alt for stort hopp til at det kan gjøres i en omgang uten at salget av elbiler stuper. En annen sak er jo hva som fremkom her om dagen - at avgiftslettene regjeringen selv har innført på fossilbiler koster staten betydelig mer enn avgiftsfritaket på elbiler (og i DEN saken var elbil-tapet kalkulert til rundt halvparten av hva det fremstilles som her). Så om noen må bidra med mer avgiftskroner så vet vi altså hvor det bør komme. Husk også at reduserte avgifter på fossilbiler også er en reduksjon i elbil-incentivene.


Sitat fra: trykkertor på fredag 05. januar 2018, klokken 17:15
Jeg har en viss anelse av at de kommer til å prøve seg med en avgift allerede til våren. Kanskje "Teslaavgiften igjen".

Dersom Venstre ikke blir med i regjeringen så tror jeg nok en eller annen form for slike forslag kommer til å være en gjenganger på alle (revidert-)statsbudsjett forslag som kommer fra regjeringen fremover. Og som alle droppes etter "forhandlinger". Dersom Vestre blir med så vil nok alle slike forslag være luket ut før noe slippes offentlig.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Amoss på fredag 05. januar 2018, klokken 17:55
En annen sak er jo hva som fremkom her om dagen - at avgiftslettene regjeringen selv har innført på fossilbiler koster staten betydelig mer enn avgiftsfritaket på elbiler (og i DEN saken var elbil-tapet kalkulert til rundt halvparten av hva det fremstilles som her). Så om noen må bidra med mer avgiftskroner så vet vi altså hvor det bør komme. Husk også at reduserte avgifter på fossilbiler også er en reduksjon i elbil-incentivene.

For ordens skyld - her er denne saken:
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/ar1RM/Milliardene-i-avgiftskutt-har-gatt-til-fossile-biler
Sitat
Milliardene i avgiftskutt har gått til fossile biler
Transportanalytiker Sveinung Kvalø har beregnet at fossile biler har fått desidert flest milliarder i avgiftsskutt. Miljøorganisasjonen Zero mener de har fått mye mer enn de fortjener.
– Elbilene er ikke hovedårsaken til at statens inntekter fra bilavgifter har sunket kraftig. Biler som går på bensin og diesel, har fått de største avgiftslettelsene de siste ti årene, sier senioranalytiker Sveinung André Kvalø i analysefirmaet COWI.

...

– Regnet i milliarder kroner er lettelsen i engangsavgift for biler som går på bensin eller diesel, nesten tre ganger så stor som for elbilene, sier han.

...

– Selv om elbilene skulle betalt engangsavgifter som de andre bilene i 2016, ville det bare økt statens inntekter med drøyt 2 milliarder kroner, sier Kvalø.

...

Dette blir til en viss grad et konstruert tall, fordi ingen vil vite hva elbilsalget eller salget av biler totalt sett ville vært i 2016 uten avgiftsfritaket for elbilene.
Model S 85D

trykkertor

Sitat fra: Amoss på torsdag 28. desember 2017, klokken 16:37
Sitat fra: trykkertor på torsdag 28. desember 2017, klokken 16:06
Når Model 3 leveringene tar av, så kan vi glemme at de oversvømmer det norske markedet.
Det blir sikkert levert til mange Europeiske land samtidig.
Jeg aner ikke hvor lang køen på Model 3 er, men på Ampera E var jo den fort oppe i over 4.000.
Vil tro Model 3 vil bli langt forbi slike tall.
Hvis det da blir utleveringer midten av 2019, og elbilinsentiver forsvinner  fra 2020 blir det jo meget relevant hvor langt bak i køen folk er. Har vanskelig for å tro at de klarer å tilfredsstille hele det norske markedet før utgangen av 2019.

Her er det så mange feil at jeg bare må riste på hodet...

1. Nei, Tesla vil ikke BEGYNNE å levere biler til det norske markedet i midten av 2019. Man KAN diskutere om det kommer før eller etter nyttår, men lenge før noe som kan kalles "midten".
.....
Fremdeles overbevist om at vi kan glemme å diskutere "midten" av 2019 før vi ser norske leveringer?
https://www.tek.no/artikler/tesla-utsetter-model-3-lanseringen-i-europa-til-2019/438496

Amoss

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 29. mai 2018, klokken 23:18
Fremdeles overbevist om at vi kan glemme å diskutere "midten" av 2019 før vi ser norske leveringer?

Ja. Dette er en ny tweet som gjentar hva som har ligger på sidene til Tesla lenge, så altså hverken noe nytt eller noen utsettelse i forhold til hva vi har vist så langt. Utsettelsen fra "sent 2018"/Høsten 2018 skjedde altså for lenge siden.
Model S 85D

Sandvika

Vet ikke om det har vært diskutert før, men tror ganske sikkert at Tesla vil prioritere markeder med kapasitet på service centrene inntil barnesykdommene er plukket av. «Business sense» trumfer garantert «rettferdighet», og vi vil se svært få Model 3 her med det første.

Løve

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. mai 2018, klokken 23:32
Sitat fra: trykkertor på tirsdag 29. mai 2018, klokken 23:18
Fremdeles overbevist om at vi kan glemme å diskutere "midten" av 2019 før vi ser norske leveringer?

Ja. Dette er en ny tweet som gjentar hva som har ligger på sidene til Tesla lenge, så altså hverken noe nytt eller noen utsettelse i forhold til hva vi har vist så langt. Utsettelsen fra "sent 2018"/Høsten 2018 skjedde altså for lenge siden.


Det har gått fra sen 2018/tidlig 2019 til en gang i første halvdel 2019. Med andre ord fra senest mars 2019 til muligens ikke før sent juni 2019. I praksis opp til tre fulle kvartal i forskjell.

Amoss

Sitat fra: Løve på søndag 03. juni 2018, klokken 18:00
Det har gått fra sen 2018/tidlig 2019 ...
[/qoute]

Ja, det stemmer. Og det er - som jeg påpekte - lenge siden.


Sitat fra: Løve på søndag 03. juni 2018, klokken 18:00
... til en gang i første halvdel 2019. Med andre ord fra senest mars 2019 til muligens ikke før sent juni 2019.

Til informasjon: "Tidlig 2019" befinner seg fortsatt i første halvdel av året. Man KAN argumentere med at det ikke føles så fryktelig tidlig dersom man snakker om April eller senere, men vi kjenner til at Tesla tidligere har brukt "tidlig", "våren" og "første halvår" om hverandre - og samme med sent/høst/siste halvdel.

Så at Elon denne gangen brukte det litt mer rommelige utrykket "første halvår" behøver ikke bety noe som helst. Joda, det KAN bety at det ser mørkere ut for levering før i April, men behøver ikke å bety det. Så nei, denne twitten er ikke en 3-måneders utsettelse på levering av biler i Norge. Inntil vi evnt. får bekreftet at leveringer i Q1 2019 er uaktuelt så anser jeg dette fortsatt som "tidlig 2019". Ja, det KAN senere komme uttalelser eller kunngjøringer som faktisk betyr en utsettelse, og derved muligens forklare hvorfor Elon bruker ett annet ord enn hva Tesla gjør på sine sider, men inntil så skjer er intet endret.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA