Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det risikabelt å eie en Tesla etter garantien er utløpt?

Startet av Trekkoppbil, torsdag 30. november 2017, klokken 20:34

« forrige - neste »

Elbil-Larsen

Nei, mindre enn vanlige biler.
Hvis du tar bort de komponentene som er "like", bremser, dempere, stag og ramme etc så har elbilen kun et batteri og elmotor mot en bil som har pumper, oljer, reimer og motor.
En vanlig motor har ca 1400 deler som skal beveges og smøres.  En elmotor har 200 i drivlinja, som det sies på nett..
Løp og kjøp.

krl

Sitat fra: E_S på lørdag 16. desember 2017, klokken 13:59
Ja, derfor er begrensinger som 5 år/100000 km egentlig verdiløse, for reklamasjonsretten er 5 år uansett kilometerstand, er lovpålagt og dekker stort sett akkurat det samme som en garanti. Eneste unntaket vil som oftest være typiske kilometeravhengige slitedeler som bremser, bærekuler, endeledd og lignende. Andre ting som dørhåndtak, klimaanlegg, lykter og lignende er ikke kilometeravhengige og dekkes uansett av reklamasjonsrett.
Dette kan ikke gjentas ofte nok :)

Og for Model X-eiere kan det nok bli viktige opplysninger basert på hvor ofte bilene er innom verksted. Model S har tilsynelatende vesentlig bedre pålitelighet (i alle fall nå som DU-problematikken ser ut til å være løst..).

elektrolux

Fikk anmerkning på svakt 3. bremselys på e-Up på første EU kontroll . Altså LED lyset helt øverst bak.

LED lys skal jo ha lang levetid, så kom plutselig på å prøve reklamasjonsretten min på denne.

Tipper feilen er vanninntrengning slik det var på Mercen sitt LED lys.

Da er feilen mer tidsrelatert enn bruksrelatert og bør altså dekkes av Møller?

Har selvfølgelig ikke gjennomført noen "service" på autorisert verksted så dersom VW kan vise til at de går over denne lampen i forbindelse med service ligger jeg dårlig ann.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. desember 2017, klokken 08:15
Fikk anmerkning på svakt 3. bremselys på e-Up på første EU kontroll . Altså LED lyset helt øverst bak.

LED lys skal jo ha lang levetid, så kom plutselig på å prøve reklamasjonsretten min på denne.

Tipper feilen er vanninntrengning slik det var på Mercen sitt LED lys.

Da er feilen mer tidsrelatert enn bruksrelatert og bør altså dekkes av Møller?

Har selvfølgelig ikke gjennomført noen "service" på autorisert verksted så dersom VW kan vise til at de går over denne lampen i forbindelse med service ligger jeg dårlig ann.  :D
For å være litt småfrekk: Inngår ikke sjekk av lys når du gjør servicene dine selv?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolux

Jo, men siden LED lys er så raske rekker jeg ikke å springe bak før de slukker :o
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Da er det bedre med Buddy. Eneste elbil der du kan sjekke bremselysene uten speil.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. desember 2017, klokken 11:28
Jo, men siden LED lys er så raske rekker jeg ikke å springe bak før de slukker :o
Kun en treningssak evt få noen til å trykke på pedalen for deg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Øyvind.h

Bruk boksen med varseltrekant og sett den i klem mellom sete og bremsepedal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Hvis bilen står opp mot en butikk med store vinduer så kan man sjekke alt av lys uten å gå ut av bilen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Kjære dere, det er som forrige skriver, rygge inntil en butikk, eller noe annet bygg som har en blank overflate, i aller verste fall, hvis en ikke har venner eller familie kan en spør en forbipasserende om hjelp.

jkirkebo

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 26. desember 2017, klokken 15:59
Kjære dere, det er som forrige skriver, rygge inntil en butikk, eller noe annet bygg som har en blank overflate, i aller verste fall, hvis en ikke har venner eller familie kan en spør en forbipasserende om hjelp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jon65

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 26. desember 2017, klokken 11:28
Jo, men siden LED lys er så raske rekker jeg ikke å springe bak før de slukker :o

Det er vel bare Lucky Luke som klarer dette etter at han omskolerte seg fra revolvermann til PKK kontrollant......

SurSnasen

Sitat fra: Elbil-Larsen på mandag 18. desember 2017, klokken 14:08
Nei, mindre enn vanlige biler.
Hvis du tar bort de komponentene som er "like", bremser, dempere, stag og ramme etc så har elbilen kun et batteri og elmotor mot en bil som har pumper, oljer, reimer og motor.
En vanlig motor har ca 1400 deler som skal beveges og smøres.  En elmotor har 200 i drivlinja, som det sies på nett..
Løp og kjøp.

Kun og kun, fru blom. Husk også at batteriet og infrastrukturen rundt tross alt utgjør en god del. Selve batteripakken med alle sine celler som potensielt kan feile. Batteripakken er også avhengig av et intrikat kjøle- og varmesystem for å sikre driftstemperaturen. Dette er heller ikke vedlikeholdsfritt. I tillegg har du slikt som ombord-lader. Dette kan også feile.

Men totalt sett er vedlikeholdsbehovet på elbiler mindre enn på fossilbiler.
Likevel, her er spørsmålet om det er risikabelt å eie en Tesla etter garantiutløp (og reklamasjonsutløp). Min mening er "ja". Det er høyst usikkert hvordan deletilgangen blir, hvor mye delene vil koste, hvilken holdbarhet bilene har når de begynner å få 6-7-8 år på veien. Tar vi Model X som eksempel så har man jo et høyst usikkert kort for eksempel på falkevingedørene. Hva vil disse koste å fikse dersom et stag eller en motor ryker etter 6 år? Hva om batterikjølingen ryker? Hva vil det koste om man får feil på servo til styringen?

Amatøren

Selv om Tesla kritiseres mye for kvalitet både på produktene og servicen så er ikke bilproblemer noe nytt.

Mulig at fokuset på nyvinninger er for stort i forhold til å oppnå stabil kvalitet.


Som en ren kuorisitet så kom jeg over denne siden med problembiler.

Se spesielt på nr 4. Bricklin SV-1

https://www.dinside.no/motor/tidenes-elleve-verste-biler/67445118

Inne noe nytt om at dører som går oppover kan skape trøbbel.


Uansett så trenger vi produsenter som Tesla til å ha pådrivere for å tvinge andre til å se fremover og videreutvikle teknologien for elbiler.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

E_S

Fordelen er at etter hvert er det så mange biler på veien at tilgang til brukte deler der det ikke dreier seg om slitedeler vil være god. Jeg er ikke alt for bekymret for min gamle Model S
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA