Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det risikabelt å eie en Tesla etter garantien er utløpt?

Startet av Trekkoppbil, torsdag 30. november 2017, klokken 20:34

« forrige - neste »

elektrolux

Jeg vil ha en bil jeg kan vedlikeholde selv. Så enkelt er det, og når f.eks VW sine biler er lett tilgjengelige via VAG com, BMW leverer "live" oppdaterbere reparasjonsmanualer  på CD, og Mercedes Star diagnose er fritt tilgjengelig vil produkter fra disse produsentene være førstevalget.

Tenker på om en celle i e-Up skulle ryke i 2021. Da ønsker jeg ikke å levere bilen til Møller og betale deres pris på batteri og arbeid, men ønsker å bruke en Celle fra Caspar sitt Think prosjekt og montere den selv gratis, og uten at VW sender bilen signaler om at den ikke lenger skal ta imot lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Agmuns

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. desember 2017, klokken 22:33
Sitat fra: Agmuns på fredag 01. desember 2017, klokken 16:33
Sitat fra: Jeronan på fredag 01. desember 2017, klokken 08:58And it's not just Tesla, other major brands protect themselves too and force you to use their service centers.
No, they don't. You are allowed to service your car at any legal service center who want to work on it. You can take your premium car to Mekonomen if you want to.

Yes you do! I have had two Volvo's and I had to service at Volvo authorized service centers or I would not be covered by warranty.
In that case, the warranty is illegal.

Either you are lying, or Volvo (and Tesla) have a major legal issue in Norway.

Jeronan

#32
Nope, I bought my cars at Bilia.
They said I that I could choose where I want to service my car. It didn't had to be theirs ( though they would like it ofcourse ), as long as it was a Volvo authorized service center.

I don't see what the issue is here? Especially since you would like your car to receive the latest software updates. More important everything done will be submitted in Volvo's system for complete service history.

If this is illegal, then Tesla would not exist here in Norway.

PS. When a car is out of factory warranty, you free to do whatever you want.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

arthur

Garantien på en nybil gjelder selm om man IKKE har hatt en eneste service på bilen, men hvis feilen skyldes manglende service er man ikke dekket.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Som sagt - det er ikke bare Tesla som gjør vedlikehold, reparerer eller retter skader på Tesla.

Usikker på hvorfor mange tror det.

For øvrig er det vel noe EU regelverk som gjør at bilprodusenter ikke kan tvinge bileierne til seg for service. Kom for lenge siden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Ja egentlig, hvorfor tror man det? Jeg trodde f.eks. at bare Tesla-godkjente verksteder fikk tilgang til deler, men tok et raskt søk på bildeler på div nettbutikker jeg handler fra. Ikke overflod akkurat, men fant f.eks. bremseklosser og bremseskiver til overkommelige priser. Bedre enn jeg trodde. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trekkoppbil

Grunnen til at jeg åpna tråden, er for å finne ut hvordan man forebygger motorhavari. Jeg holdt det for naturlig at det er kommet løsninger for lenge sida, men etter å ha prøvd å sjekke opp litt, er jeg blitt skuffa.

  • Foreløpig har jeg ikke klart å finne løsninger for forebygging.
  • På et annet forum, leste jeg en tråd hvor noen mente at problemet fantes på produksjon inn i 2015
  • En bruker på forumet her, nevnte at han hadde bytta DU 2 ganger på en MB 250, og den bilen har vel ikke vært så lenge på det norske markedet.Det tyder på at det fortsatt har vært problemer med produksjonen de siste åra.
  • Jeg prøvde å leite på Tesla-delen på forumet her etter info, men det virker som man tier stille om saken. Det var en omfattende tråd om gjengangerfeil på model S, hvor man ignorerte motorhavari.
  • Jeg har inntrykk av at ingen reparerer DU her i landet.

Øyvind.h

1. Ett av tiltakene som er innført er skifte av olje på 20k servicen.
2. Ja det har forekommet feil på nyere biler. Men ikke i nærheten av det omfanget man så i 2013 og 2014
3. At ingen snakker om det lenger skyldes at problemet stort sett er borte.
4. Hvorfor skulle noen starte med tredjeparts rep av DU? Det er jo ikke før slutten av 2021 garantitiden på de aller første Model S er utløpt. Det finnes ikke marked for rep av dette. Tesla fikser det gratis i mange år til, og selv etter garantiutløp tipper jeg de bytter om det fortsatt skulle være noen som har problemer. Varighet på DU er noe Tesla har jobbet hardt for å forbedre og har satt hårete mål for.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oddaa

Sitat fra: Jeronan på lørdag 02. desember 2017, klokken 09:47
Nope, I bought my cars at Bilia.
They said I that I could choose where I want to service my car. It didn't had to be theirs ( though they would like it ofcourse ), as long as it was a Volvo authorized service center.

Volvo kan ikke kreve dette. Reglene sier 'fritt verkstedvalg', her er en uttalelse fra NAF:

"Konkurransetilsynet har etter initiativ fra blant andre NAF avklart at fritt verkstedvalg ikke skal gå utover hverken nybilgaranti eller rustgarantiene.

Avklaringene fra Konkurransetilsynet er viktige for å sikre fri konkurranse i verkstedmarkedet. Fritt verkstedvalg betyr at bileiere har rett til å velge verksted og reservedeler når de selv betaler for service eller reparasjon på sin bil. Bilimportørene og  - produsentene  kan ikke avslå garantikrav fordi bileieren har hatt service  eller fått reparert bilen sin hos et frittstående verksted eller reparasjonen er utført med uoriginale reservedeler. Det er i strid med konkurransereglene.

Det er viktig å være klar over at selv om garantivilkårene er uklare og gir inntrykk av at du må bruke merkeverksted, skal du allikevel kunne bruke andre offentlig godkjente verksteder."

2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

arthur

Her tror jeg man nok en gang må tenke på reklamasjon versus garanti da garanti kun har en verdi hvis den gir rettigheter utover hva loven, Forbrukerkjøpsloven, gir.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jeronan

There is a huge difference between the 5 year reclamation right and the "actual" warranty on a product given by the manufacturer.

In general these days, due to competition, warranty on products are limited but go beyond the basic reclamation rights.
Like extended warranty on certain parts, software updates to your car, etc.

And as such, a manufacturer is allowed to set certain requirements for people able to put in a warranty reclamation.

You can't expect a manufacturer to take full responsibility of damages caused by non-original parts, because the customer serviced a car at some unknown service center using cheap "Chinese" parts (figure of speech).

Also, you won't get any software updates on your car, since non-authorized service centers will not have access to download and install new updates to the car.
This does not fall under 5 year reclamation right and is an "additional" benefit you get as car owner when servicing your car at an "authorized" service center.

If you are not interested in that. Fine. But when I spend a lot of money on a new car, I like to keep a full service history, original parts used during service and repairs and receive new software updates to my car.

All this will also give me a better 2nd hand value when selling the car at a later date. This little fact alone just doesn't make it worthwhile using non-authorized service centers in the first 5-8 years, since the money saved on service costs will be lost on resale value and some.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Oddaa

Sitat fra: Jeronan på søndag 03. desember 2017, klokken 15:15
You can't expect a manufacturer to take full responsibility of damages caused by non-original parts, because the customer serviced a car at some unknown service center using cheap "Chinese" parts (figure of speech).


Kanskje du kan bruke Google og søke på "fritt verkstedvalg"? Da vil du se at det kreves brukt autorisert verksted (men ikke merkeverksted) og kvalitetsdeler.

Det sagt, så benytter jeg alltid merkeversted på biler under garanti, da dette forhåpentligvis innebærer at jeg kjøper meg 'goodwill' der om noe skulle skje på et senere tidspunkt...
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

E_S

Det som også skiller Tesla fra alle andre bilprodusenter som selger biler i Norge er at om du kjører MB, BMW, Audi, VW, Ford, Opel, whatever og ønsker for eksempel å ettermontere tåkelys, rattvarme eller elektrisk baklukeåpner kan du få tak i disse delene brukt, gjøre jobben selv og så få merkeforhandleren til å kode inn dette på bilen slik at utstyret virker. Tesla nekter prinsipielt å gjøre noe slikt med mindre utstyret er kjøpt og montert av Tesla. I tillegg er det mange deler til Tesla man ikke får kjøpt over disk fordi de har bestemt seg for å ikke selve enkelte deler til frittstående verksteder eller sluttbruker. At biler som har vært kondemnert får redusert funksjonalitet om de ikke først godkjennes av Tesla er også helt uholdbart.

Det med delesalget og begrensningene på kondemnerte biler varer nok ikke lenger enn til noen løfter det inn i rettssystemet, for Tesla har absolutt ikke retten på sin side her.
Det med koding av utstyr etc. står de fritt til å gjøre som de vil med, men det er nok ikke så lenge til det dukker opp 3. parts diagnose/programmeringssoftware av samme type som for eksempel VCDS er for VAG, gjetter jeg på.



:)

Jeronan

Apple does the exact same thing.  People bricked their phones when trying to replace the touch ID sensor by a 3rd party.  Apple just threw the security card and gets away with it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

E_S

Det er jo en særdeles uheldig utvikling - dersom man etter å ha kjøpt en gjenstand - det være seg en telefon eller en bil, ikke har sin fulle rett til å gjøre akkurat hva man måtte ønske med gjenstanden. Jeg kan forstå garantier og support, men vil ikke akseptere at produsentene av diverse innretninger aktivt griper inn og reduserer gjenstanden kunden har kjøpt og eier til en mer eller mindre verdiløs klump. Det er en skummel og farlig utvikling. Det er jo ikke Apples problem om noen får tilgang til dataene på en iPhone, det er telefoneierens problem. Det er heller ikke Teslas problem om noen tukler med ting de ikke burde i en Tesla. Vi er heldigvis ikke underlagt et skakkjørt juridisk system som i USA hvor det kan saksøkes i hytt og pine for alt mulig tull og tøys..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA