Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det risikabelt å eie en Tesla etter garantien er utløpt?

Startet av Trekkoppbil, torsdag 30. november 2017, klokken 20:34

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. november 2017, klokken 21:49
Sitat fra: arthur på torsdag 30. november 2017, klokken 21:32
For egen del vil det å eie en Tesla etter utløp av reklamasjonsrett og garanti helt utelukket! Eierne av Tesla ser det sikkert annerledes siden de jo skal selge bilen før utløpet av garantien? 8)

Any car outside warranty period is a risk to own.

Have you seen the parts and repair costs of BMW, Mercedes, Audi or Volvo?

The moment my previous Volvo's started to get beyond the 5 year mark, my average yearly service costs jumped to roughly 10-12k NOK.
For the above other mentioned brands it's much higher.

In general electric cars have a lower risk due to having far less moving parts than ICE cars.

Ja, og derfor holder jeg meg til japanske biler. Kjøpte en fem år gammel Honda, denne har jeg nå hatt i fem år og bilen blir ti år gammel nå i desember. På mine fem år har jeg ikke byttet noe annet enn slitedeler som skiver/klosser, etpar stabstag i forstillingen og nye sommer/vinterdekk. Selv batteriet som står i er originalt og feirer med andre ord tiårsjubileum og ble notert som i bra stand ved måling av verkstedet i sommer.
Jeg har også en Toyota og en Mitsubishi (elbil) og akkurat like lite problemer med disse og ikke hatt reklamasjoner på noen av bilene.

Lykke til med deres ti år gamle Teslaer!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Jeg oppfatter nå Tesla som hakket vanskeligere enn BMW, Mercedes, Audi og Volvo, selv om de (og de aller fleste andre) holder kortene tett til brystet. BMW er verken vanskelig å ettermontere utstyr på selv, med brukte deler, kode, lese av, delemanualer ligger på nett etc. Av de mer avanserte bilene der det kreves mye databruk/koding etc. så vil jeg påstå at BMW er det enkleste merket å forholde seg til for en DIYer. Kjenner ikke særlig mye til MB, men Volvo er verre og Audi/VAG har veldig mye av det samme som BMW, men har ødelagt det med component protection-greiene sine. Har jeg kjøpt og eier en bil så syns jeg det er latterlig at de skal blande seg inn i hva jeg gjør med den, og ønsker å få gjort med den. Samme driver vel Tesla med. Blir interessant å se om det begynner å dukke opp ettermarkedsdeler fra tredjepart til Tesla snart, og hvordan de vil forholde seg til det. F.eks. ettermontering av hengerfeste og andre deler.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på fredag 01. desember 2017, klokken 07:46Ja, og derfor holder jeg meg til japanske biler. Kjøpte en fem år gammel Honda, denne har jeg nå hatt i fem år og bilen blir ti år gammel nå i desember. På mine fem år har jeg ikke byttet noe annet enn slitedeler som skiver/klosser, etpar stabstag i forstillingen og nye sommer/vinterdekk. Selv batteriet som står i er originalt og feirer med andre ord tiårsjubileum og ble notert som i bra stand ved måling av verkstedet i sommer.
Jeg har også en Toyota og en Mitsubishi (elbil) og akkurat like lite problemer med disse og ikke hatt reklamasjoner på noen av bilene.

Lykke til med deres ti år gamle Teslaer!
Takk.

Jeg hadde en 98 modell CR-V frem til 2015, som det sjeldent var noe feil på. Men det var ikke akkurat så rart, heller, da den ikke hadde noen teknologi. Ikke en gang A/C eller temperaturmåler. Den hadde riktignok en klokke, og faktisk elektriske vinduer. Til og med ABS.

Når man velger å kjøpe avansert bil, så vil man oppleve flere feil. Sånn er det bare. Jo mer som kan gå galt, jo mer vil gå galt. Jeg antar ca alle som kjøper Tesla har vurdert hva de kan leve med av feil, og har kommet frem til at fordelene veier tyngre enn ulempene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

I just want to add this. Perhaps this is why Tesla (and other premium brands) require you to service/repair in their authorized service centers. Especially electric cars with high voltage power systems!

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/ulovlige-skrekkverksteder-sender-doedsfeller-ut-paa-norske-veier/a/24198934/

The last thing Tesla needs is an owner getting his car fixed at some cheap garage, getting bad parts mounted and then drive him/herself to his/her death and have another Media circus bashing.
And it's not just Tesla, other major brands protect themselves too and force you to use their service centers.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

THE

Alle biler er det en viss risiko forbundet med å eie etter at garantien går ut. Jeg regner med at X'en min mister garantien etter knapt 2,5 år pga 100000 kjørte km. Fremdeles vil jeg nok få det meste av tekniske feil og mangler dekket gjennom kjøpsloven og 5 års reklamasjon.

Det som er den viktigste garantien med Tesla for min del er 8 år ubegrenset antall km på batteri og drivverk. Jeg regner med å kjøre ca 40-45 tusen km i året, og garanti på drivverk/batteri til ca. 300-350 tusen km teller mye.

Det ser ikke ut til at det kommer så veldig mange alternativer til Tesla X på markedet i løpet av de nærmeste årene heller, så jeg regner med å ha X'en i mange år. Tidligere har jeg stort sett eid biler der garantien har vært ute eller nesten ute når jeg har kjøpt bilen, og jeg har regnet inn kostnader til utforutsette utgifter samt dyre servicer i budsjettet. Det samme har jeg gjort for Tesla, selv om den desidert største kostnaden nok er verditapet på bilen.

Ja, jeg var/er skeptisk til all elektronikk/sensorer/motorer på Tesla X, og er spent på hvordan dette fungerer på en ti år gammel bil. Jeg velger uansett å være optimist da jeg har hatt lite feil på elektronikken på andre eldre biler jeg har eid.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Med 8 års ubegrenset garanti på motor og drivverk er det synd å bare kjøre 20-25k i året :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. desember 2017, klokken 08:58
I just want to add this. Perhaps this is why Tesla (and other premium brands) require you to service/repair in their authorized service centers. Especially electric cars with high voltage power systems!
Nissan, Mitsubishi etc. - de som ikke er premiummerker - synes tydeligvis ikke dette er så skummelt. Er nå tross alt 400V i deres biler også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 01. desember 2017, klokken 05:02
Er selv bekymret grunnet dette:

Bileier Gunnar Kringlemoen er selv mekaniker og driver offentlig godkjent bilverksted. Men Tesla vil ikke godta at han selv har reparert bilen og krever opptil 30.000 kroner for å gi han tilgang til bilens skjermsystem og Teslas nettverk, skriver gat.no.

Hele artikkelen her:

http://www.agderposten.no/nyheter/dette-er-bilen-fra-helvete-star-det-pa-teslaen-1.1563280

Dette er neppe særlig relevant for de fleste av oss, her er det en person som har kjøpt en kondemnert bil og bygget den opp igjen. Det er ikke snakk om normale reparasjoner på egen bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Agmuns

Sitat fra: Jeronan på fredag 01. desember 2017, klokken 08:58And it's not just Tesla, other major brands protect themselves too and force you to use their service centers.
No, they don't. You are allowed to service your car at any legal service center who want to work on it. You can take your premium car to Mekonomen if you want to.

Øyvind.h

Ja det er jo ikke bare Tesla som skrur på Tesla heller.
Hverken reparasjoner eller skader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. november 2017, klokken 21:10
Tesla bashing seems to be all the hype these days.  :-\
Jeg ønsker meg Tesla, ingen behov for å snakke ned verken produsent eller bil. De er de eneste som lager ordentlige langdistanse elbiler, alle de andre bare hyper opp sine fremtidsplaner men klarer ikke levere. En compliance car som ikke blir fulgt opp er helt uaktuell (les: Ampera-e). Men innen et par år trenger vi en langdistanse elbil som er enkel og billig i drift, med tilgjengelige reservedeler til overkommelig pris, der jeg selv og/eller et tredjeparts verksted kan gjøre vedlikehold og reparasjoner uten å bli straffet av produsenten. Det føles frustrerende at Tesla ikke helt der, håper noen kan vise at det ikke er slik jeg tror.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

geear

Sitat fra: jkirkebo på fredag 01. desember 2017, klokken 15:02
Sitat fra: elektrolux på fredag 01. desember 2017, klokken 05:02
Er selv bekymret grunnet dette:

Bileier Gunnar Kringlemoen er selv mekaniker og driver offentlig godkjent bilverksted. Men Tesla vil ikke godta at han selv har reparert bilen og krever opptil 30.000 kroner for å gi han tilgang til bilens skjermsystem og Teslas nettverk, skriver gat.no.

Hele artikkelen her:

http://www.agderposten.no/nyheter/dette-er-bilen-fra-helvete-star-det-pa-teslaen-1.1563280

Dette er neppe særlig relevant for de fleste av oss, her er det en person som har kjøpt en kondemnert bil og bygget den opp igjen. Det er ikke snakk om normale reparasjoner på egen bil.
På generell basis så liker jeg ikke at man blir låst til Tesla slik man blir, men i tilfellet over der er jeg 100% enig med Tesla. Kjøretøyforskriften støtter også det de sier, bilen er ikke lovlig rettet uten samarbeid med fabrikken. 30 000,- for en gjennomgang for å få en kondemnert bil på veien høres helt OK ut for meg, og at bilen mister garantien syns jeg ikke er urimelig.

Jeronan

Sitat fra: Agmuns på fredag 01. desember 2017, klokken 16:33
Sitat fra: Jeronan på fredag 01. desember 2017, klokken 08:58And it's not just Tesla, other major brands protect themselves too and force you to use their service centers.
No, they don't. You are allowed to service your car at any legal service center who want to work on it. You can take your premium car to Mekonomen if you want to.

Yes you do! I have had two Volvo's and I had to service at Volvo authorized service centers or I would not be covered by warranty.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 01. desember 2017, klokken 08:46
Sitat fra: arthur på fredag 01. desember 2017, klokken 07:46Ja, og derfor holder jeg meg til japanske biler. Kjøpte en fem år gammel Honda, denne har jeg nå hatt i fem år og bilen blir ti år gammel nå i desember. På mine fem år har jeg ikke byttet noe annet enn slitedeler som skiver/klosser, etpar stabstag i forstillingen og nye sommer/vinterdekk. Selv batteriet som står i er originalt og feirer med andre ord tiårsjubileum og ble notert som i bra stand ved måling av verkstedet i sommer.
Jeg har også en Toyota og en Mitsubishi (elbil) og akkurat like lite problemer med disse og ikke hatt reklamasjoner på noen av bilene.

Lykke til med deres ti år gamle Teslaer!
Takk.

Jeg hadde en 98 modell CR-V frem til 2015, som det sjeldent var noe feil på. Men det var ikke akkurat så rart, heller, da den ikke hadde noen teknologi. Ikke en gang A/C eller temperaturmåler. Den hadde riktignok en klokke, og faktisk elektriske vinduer. Til og med ABS.

Når man velger å kjøpe avansert bil, så vil man oppleve flere feil. Sånn er det bare. Jo mer som kan gå galt, jo mer vil gå galt. Jeg antar ca alle som kjøper Tesla har vurdert hva de kan leve med av feil, og har kommet frem til at fordelene veier tyngre enn ulempene.

Hvis man kjøper en bil til 700.000/1.400.000 så er det vel ikke hvor mange feil man kan leve med som er tanken, men at man antar at man kjøper kvalitet?

Ellers er jeg enig med deg i at alt som kan gå i stykker før eller siden vil gå i stykker, problemet, eller spørsmålet, er bare hvor lang tid det tar før det skjer og hvor mye det koster å reparere, og dette er vel to områder hvor Tesla ikke kommer best ut vil jeg tro.

Når jeg kjøper bil så er et problemfritt bilhold ( i størst mulig grad) av vesentlig betydning.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på lørdag 02. desember 2017, klokken 07:00Hvis man kjøper en bil til 700.000/1.400.000 så er det vel ikke hvor mange feil man kan leve med som er tanken, men at man antar at man kjøper kvalitet?

Ellers er jeg enig med deg i at alt som kan gå i stykker før eller siden vil gå i stykker, problemet, eller spørsmålet, er bare hvor lang tid det tar før det skjer og hvor mye det koster å reparere, og dette er vel to områder hvor Tesla ikke kommer best ut vil jeg tro.

Når jeg kjøper bil så er et problemfritt bilhold ( i størst mulig grad) av vesentlig betydning.
Problemfritt bilhold er så klart ikke uvesentlig, men det er ikke eneste kriterium.

Kjørefølelse, størrelse, driftskostnader, interiør, teknologi, ytelser, lydnivå, osv. Det er mange kriterier, der de forskjellige kriteriene må på en eller annen måte vektes og vurderes opp mot hverandre. Som ingeniør så elsker jeg teknikken i en Tesla. Jeg smiler litt hver gang jeg åpner døra for kona fra touchskjermen. Model X er også den eneste bilen på markedet der man får gode ytelser og alle fordelene med elbil (lite støy, regen, momentan akselerasjon, osv), uten å måtte ofre hengerfeste eller langtursevne.

Så klart er det bra om bilholdet blir problemfritt, men i mitt syn kan jeg fint leve med å ha bilen på verksted 1-2 ganger i året. Altså om det bare ikke blir for vanskelig bilhold så vil jeg være fornøyd. Og foreløpig er jeg storfornøyd. Nå nærmer jeg meg 18.000 km siden i sommer, uten at det har oppstått noen feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA