Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

problemer med ladeluke

Startet av serenah, mandag 27. november 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

serenah

Vi har den siste tiden opplevd utfordringer med å åpne ladeluka på mercedes el. Vi har hatt den i snart 2 år og har aldri hatt problemer før den siste tiden. Vi trykker og trykker på lokket, men den åpner seg når den føler for det. Ingen automatikk i når den åpner seg, men vi får den jo opp til slutt.. Iblant kan det bare ta mange minutter ...  ::) Og siden det bare blir verre har vi bestilt time til den, men hadde vært interessant å høre om andre har opplevd samme problem. Den knotten inni blir trykket inn når vi trykker på lokket (hører det), så det hjelper ikke å smøre, men selvom knotten trykkes inn aktiveres ikke åpne-mekanismen .. om dere skjønner hva jeg mener  :-\
Think City 2011-2018, Nissan Leaf 2013-2016, Mercedes B electric 2016-2018, Chevrolet Bolt 2018 💫
Asker

RickI

Hei, hadde dette samme, cca etter et år vi fikk bilen. Klarte ikke åpne lokket. Det finnes en emergency åpning teknikk når man drar på en metalltråd som ligger innerst like ved lokket. Det fungerte ikke heller for oss. Det var litt dramatisk for kona...
Heldigvis hadde nok batteri til å kjøre til BOS. Hyggelig folk der inne, byttet som garantisak.  :+1: Prøv å fikse det før skikkelig vinter kommer...

Egil Fonn

Kjent problem. Har byttet min på garanti. Inntil du får den byttet kan du knyte en hyssing rundt utløser kroken og la den stikke ut slik at du kan dra i snoren for og få luken åpnet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

PaulusA

Vi opplevde det samme i dag.
Ringte Mercedes 24h service, fikk vite at den måtte tines.
Tinte opp luka med vifteovn, 2000w, i 20 minutter og fungerte fint etterpå.
Er nok isansamling. Tenker å se om jeg kan smøre mekanismen litt, da ikke skjedd før nå (andre vinteren)
Dro istykker nødsnora for å få den opp, det systemet er ihvertfall bare dritt

Fortsettelse følger
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

serenah

#4
@PaulusA: *fnis* beklager, men så godt andre har gjort det samme ;) - vi har også dratt i stykker nødsnora nå i kveld, og deretter satt den i garasjen til tining. Godt å høre at det var dette tipset du også fikk :) Vi har ikke sjans til å komme oss til BOS med batteriet, så håper det hjelper ..  Kommer til å benytte tipset fra Egil Fonn om en snor rundt utløser-mekanismen - hvis vi noensinne får den opp ....

Jeg har forresten forsøkt å smøre med wd40, uten hell

fortsettelse: hjalp ikke å ha den i garasjen i natt ... skal nå forsøke å få inn en stålvaier for å hekte opp låsemekanismen. Ellers må vi få taua den til BOS i morgen ..

konklusjon: ingenting hjalp. Ringte Mercedes 24h service. De hentet bilen og leverte en leiebil. Sa det var et kjent problem på disse bilene. I det minste svært effektiv hjelpetjeneste :)
Think City 2011-2018, Nissan Leaf 2013-2016, Mercedes B electric 2016-2018, Chevrolet Bolt 2018 💫
Asker

PaulusA

Hehe
Ja, men min tining var med vifteovn, en liten dings på 2000 watt

Ang smøring vil jeg ikke anbefale WD40, CRC, eller andre "allround midler". De har en tendens til å tørke ut mer enn de smører.
Smøring må skje når man ikke har problemer, men sier ikke det vil fungere godt.
Skal prøve med fett eller lignende (ikke matfett, men industrielt)

Får dere fikset nødsnora også?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

elekTrond

WD40 inneholder sprit mener jeg å huske, mens CRC 5-56 "bare/kun" er olje. Nettopp derfor skal formelen (bak) WD40 være "best" som fuktfordriver. Litt sånn som med kjemien bak konseptet kondensfjerner.

Tynt teflonfett er fint. Teflonspray a.k.a. "eventyrspray" er enda finere :+1:
'13 Mjau

PaulusA

Vår ladeluke blir tinet opp med vifteovn fra tid til annen, men hvordan er erfaringene med luken etter bytte til ny hos BOS?

Har den da blitt problemfri?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Egil Fonn

Byttet luke mekanisme for 10mnd siden. Fungert greit siden.
Den originale luken begynte gradvis å svikte. La en hyssing løkke rundt låse kroken og lot den stikke ut over lokket. Bare å dra i hyssingen og luken åpnet seg.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

RickI

Byttet et år siden, problemfritt siden. Unntatt behov for oftere lading (veldig sulten for strøm...) bilen fungerer som en drøm.

PaulusA

Ok, bra
Hadde ingen problemer første vinter, men derfor skeptisk til hvor godt den nye luka funker etter en tid.

Er det gjort endringer på den de kan bytte med?
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

Det er på tiden å klage litt igjen...etter flere problemfrie måneder og rett etter B service prøvde vi lade bilen: viola, klarte ikke åpne ladeluken...blir det en hyggelig besøk på verkstedet igjen :)

PaulusA

Er dette etter at mekanismen et byttet?
Skal byttes på vår nå
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

Jeg lurer pa hva har de egentlig gjort tidligere...Vi er pa ferie, bilen skal til BOS snarest etter 12.juni, vi far se hva skal skje etterpa :)

PaulusA

Har nå byttet mekanisme til ladeluke på vår bil.
Blir spennende å se om alle slike problemer er historie
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA