Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arctic Roads er overtatt av BKK

Startet av moderator 2, mandag 27. november 2017, klokken 14:29

« forrige - neste »

sølv-pilen

Sitat fra: Måkemannen på fredag 09. februar 2018, klokken 01:26
Sitat fra: sølv-pilen på fredag 09. februar 2018, klokken 00:37
Når laderalternativet er en mest sannsynlig sprekkfull GK Aksdal lader, eller ettermiddagsrush med ihelsulte barn på mc donald i Karmøy, og dessuten at Sveio er langt bedre strategisk plassert for trafikk nordover en de to andre blir den 10 kroneren lett å ofra for å komme til en BKK sine ladere som vil kunne gi en sikkerhet for å vite at man har nokk til å sikre at man ikke går tom i tunnelen til Føyno. Likeså er den samme tieren grei å ofra for å slippe å stå over en ferge fra Hallhjem til Sandikvåg når BKK hiver opp sin lader på Fitjar sørover.. Men for all del, tieren er nokk den eneste grunnen til at noen velger andre alternativer der disse er i samme området, men hvem vet, plutselig så forsvinner den..

Det er satt opp ti nye punkter nå, ca 1km nordøst, ved Shellen.
:) Fantastisk. Slikt er kjekt å se. Way to go Karmøy..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

pudderjagar

Kven som er operatør for desse ladepunta?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sjokomelk

De 6 nye (hvor 4 er hurtigladere) på Norheim er driftet av Fortum.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

desheng

Men tilbake til saka: over Dovre er dei gamle AR-laderane veldig sentrale. Funker dei med ein BKK-app, eller kva er tingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

desheng

Sitat fra: desheng på søndag 11. februar 2018, klokken 15:49
Men tilbake til saka: over Dovre er dei gamle AR-laderane veldig sentrale. Funker dei med ein BKK-app, eller kva er tingen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dei låg ikkje inne på BKK sine sider, men via appen Bilkraft dukka dei opp. 10kr ekstra pr lading oppmuntrer ikkje til smålading akkurat....


Sent from my iPhone using Tapatalk

pudderjagar

Så snart folk får seg elbil så "kvier de seg for å sprette ein 10er"

Er vel ganske nært opp til da ein kallar ein gniar! Men når da gjeld andre ting så er da ikkje problem. Då flyg 10arane.

Skal elbilar ha allt gratis i dette landet?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

hanche

Særlig sammenlignet med blodprisen til AR så er jo BKKs tier ikke noe å skrike opp om. Laderen på Hjerkinn er viktig, men får samtidig neppe mye trafikk, så det slett ikke sikkert at den går med overskudd isolert sett. Selv har jeg ikke noe imot å betale litt ekstra der. Alternativet, å ikke kunne komme seg over Dovre i det hele tatt, er bare for dumt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Elbil-66

#52
At laderne på Hjerkinn ikke er så mye brukt fikk jeg erfare forrige helg.
Det var ca 40 cm med snø foran laderne og absolutt ingen tegn på at det har vært noe aktivert der på lange tider. Lade kabelen var fullstendig fastfosset i snø. Måtte prøve komme meg så nærme laderen som mulig for at kabelen skulle rekke til. Og selvsagt ble jeg hengende fast i snøen.
Men laderen fungerte heldigvis, og jeg fant ei snøskuffe etterhvert slik at kom meg løs.
   

Ipadjove

Nesten en mnd siden, den ene kabelen var fast i snø/is, heldigvis rakk den andre.

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 11. februar 2018, klokken 20:04
Så snart folk får seg elbil så "kvier de seg for å sprette ein 10er"

Er vel ganske nært opp til da ein kallar ein gniar! Men når da gjeld andre ting så er da ikkje problem. Då flyg 10arane.

Skal elbilar ha allt gratis i dette landet?

En 10er kan fort betyr ganake mye høyere kostnad da. På den tiden jeg kjørte Leaf til Oslo på jobb innimellom måtte jeg vintertid typisk lade ca. 7 minutter på Vestby på veien inn. En tier i startkostnad ville økt totalsummen med nesten 60% til ca. 4,- pr. minutt. Litt kjipt om man må ta den stoppen ganske ofte, blir relativt dyre kWh (ihvertfall 6,- pr. kWh).

Jeg ser heller ikke poenget med en prismodell som oppmuntrer folk til å stå så lenge som mulig. For en evt. køs del er det vel bedre at folk bare lader akkurat det de må...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Hvis eg forstår deg rett så meiner du at 10eren til BKK oppmunter til å stå lengst mulig. Dette reknestykket klarer ikkje eg å få til.

Du vil aldri kome ned i ein minuttpris som er lavere enn den du får hjemme. Dermed så vil da bare værta dyrare etter lengre du står.

Hvis du må lade kvar gong du er på jobb så har du valgt feil bil. Den daglege jobbpendlinga må ligge innanfor bilens rekkevidde. Kan reduserast til halvpartenhvis da er lademulighet på jobb og denne ikkje er for dyr. Eg ser vekk frå at du må hurtiglade dei dagane da er kaldt eller da skjer uforutsette ting på vegen. Hvis ikkje så må ein ha ein bil som går lengre.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Snittprisen pr minutt reduseres jo etter hvert som man står fordi oppstartsgebyret fordeles ut på flere minutter.

1min => 12.50kr/min
10min => 3.50kr/min
40min => 2.75kr/min

Står du uendelig lenge blir altså snittprisen den samme som hos Fortum. Den vil bli lavest hos Grønn Kontakt siden de har kvantumsrabatter.

Så ja, oppstartsgebyret oppmuntrer ikke til å lade bare et par minutter. Det blir fort at man lader så lenge det er praktisk forsvarlig når man først er belastet den 10-eren.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på søndag 11. februar 2018, klokken 20:04
Så snart folk får seg elbil så "kvier de seg for å sprette ein 10er"

Jeg antar du hadde bensin /diesel før, uansett, du vet sikkert hvordan det er med bensinstasjoner og pris. To stasjoner ligger ved siden av hverandre og den ene har LITT lavere pris enn den andre, hvem velger de aller fleste? Det er en grunn til at stasjoner følger hverandres priser nøye.

10kr er uansett ikke mye dersom man skal stå der og lade en stund, men det gjør at stasjonene blir veldig uegnet for "litt påfyll". Og, som sagt, når de som lader en del raskt kan få det en god del billigere enn 2.50kr hos annen leverandør, er det ikke engang den 10kr som er forskjellen.

Jeg finner det litt merkelig at noen på død og liv skal forsvare en foretningsmodell som stort sett er dømt til å feile. BKK vil være i en utfordrerposisjon, og da er det merkelig å være "dyrest i klassen".

GK og Fortum har begge strømavtaler som gir startbonus på 15%, dette vil nok en del elbilister benytte seg av, da blir forkjellen til BKK, selv uten "rabattbonus", enda større.

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på mandag 12. februar 2018, klokken 09:03
Hvis eg forstår deg rett så meiner du at 10eren til BKK oppmunter til å stå lengst mulig. Dette reknestykket klarer ikkje eg å få til.

Du vil aldri kome ned i ein minuttpris som er lavere enn den du får hjemme. Dermed så vil da bare værta dyrare etter lengre du står.

Enig i det, men på denne turen hadde jeg en reserve-hurtiglader noen kilometer før målet om jeg skulle bruke mer enn forutsatt. Jeg ladet derfor aldri mer enn jeg beregnet at jeg akkurat trengte for å nå fram da den andre hurtigladeren var sikkerheten. Med en tier i startpris hadde jeg lagt på noen minutter ekstra for å være sikker på å komme frem uten å måtte hurtiglade enda en gang.

Sitat
Hvis du må lade kvar gong du er på jobb så har du valgt feil bil. Den daglege jobbpendlinga må ligge innanfor bilens rekkevidde. Kan reduserast til halvpartenhvis da er lademulighet på jobb og denne ikkje er for dyr. Eg ser vekk frå at du må hurtiglade dei dagane da er kaldt eller da skjer uforutsette ting på vegen. Hvis ikkje så må ein ha ein bil som går lengre.

Her var det snakk om de kaldeste dagene på vinteren. Kanskje 5-10 ganger pr. år, maks. Og jeg hadde tilgang på lading på jobb, hvis ikke hadde det blitt MYE hurtiglading....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Sitat fra: zbk på mandag 12. februar 2018, klokken 09:14
Snittprisen pr minutt reduseres jo etter hvert som man står fordi oppstartsgebyret fordeles ut på flere minutter.

1min => 12.50kr/min
10min => 3.50kr/min
40min => 2.75kr/min

Står du uendelig lenge blir altså snittprisen den samme som hos Fortum. Den vil bli lavest hos Grønn Kontakt siden de har kvantumsrabatter.

Så ja, oppstartsgebyret oppmuntrer ikke til å lade bare et par minutter. Det blir fort at man lader så lenge det er praktisk forsvarlig når man først er belastet den 10-eren.

Då er ikkje argumentet om at da er for dyrt brukande. Hurtiglading er uansett dyrare enn hjemmelading og dermed er da reint tap å lade for lenge uansett om da er 10ar i gebyr eller ikkje.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA