Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arctic Roads er overtatt av BKK

Startet av moderator 2, mandag 27. november 2017, klokken 14:29

« forrige - neste »

sølv-pilen

Sitat fra: Panduck på søndag 04. februar 2018, klokken 08:23
Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 03. februar 2018, klokken 14:48
Bekk er i dag en seriøs konkurrent  både til Fortum og Grønn kontakt.  På de på lokalisasjon og i antall. BKK har teppebombet Bergen led omegn med hurtigladere i langt høyere antall en de to andre.. Og uten andre alternativer på de fleste lokalisasjonene blir hurtigladerene brukt.
Men når jeg ser ladekartet til BKK, er "teppebombing" ikke det jeg tenker. Både GK og Fortum ser ut til å ha like mange / flere ladere i området, og mange ladere har også kun 1 CCS lader. Det holder ikke.
Jo Teppebombing er absolutt ett passende utrykk for BKK sin satsing. I Bergens området finner du BKK på 23 lokalisasjoner, der de fleste har minst 3 ladestasjoner med både CSS og Chademo. Fortum kan skilte 3 lokasjoner og Grønn Kontakt 2. Nå har de også Stavanger reigonen, Oslo og midt norge.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

wattgolf

Teppebombing er helt feil, Bkk har 10 lokasjoner i og rundt Bergen by med hurtiglader, og mange av disse har 1 CCS lader.
Fortum har 7 lokasjoner mens GK har 4 rundt byen.

Det er smålig å slenge ut usannheter så bestemt, og som er så enkle å sjekke opp i, skjerpings.

sølv-pilen

Ser at det hadde lurt seg inn noen stolper fra Bilkraft appen. Joda.. BKK er forsatt langt mer tilgjengelig en Fortum i Bergens område, Er du utenfor sentrum er det alltids en BKK i nærheten. Jeg ser at det blir feil å snakke om område da dette kan tolkes som en selv vil, stasjonene ligger jo ganske spredt rundt om kring. Jeg velger derfor å sammenligne størrelse etter antall lokasjoner i Hordaland.

1. Giganten Grønn Kontakt med 22 lokasjoner, 3 nær Bergen. Mange av disse med kun en lader
2. BKK 17 lokasjoner, + 2 fra Voss Energi.
3. Fortum med 9 lokasjoner, 6 nær Bergen

Egentlig bryr jeg meg katten. Synes det er flott å kunne kjøre inn mot Bergen og bare stoppe når batteriet trenger opplading, uavhengig av hvem som leverer strøm fra lader, i motsetning å måtte stoppe å lade ettersom det ikke er nokk til neste ladestasjon.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Problemet blir uansett det samme, folk vil ikke forholde seg til en masse kart for å finne ladestasjoner, de fleste forholder seg KUN til fortum, da disse har "nok ladere" på de aller fleste steder. BKK må få en mengde ladere på Østlandet for at folk skal gidde å dra inn deres ladekart i planleggingen, det er poenget jeg prøver å få frem. GK har en mengde ladere rundomkring, hadde det ikke vært for rabattsystemet deres, hadde jeg knapt ladet der (nå foretrekker jeg GK p.g.a dette), BKK er i tillegg til å ha en irrelevant størrelse de fleste steder, også DYRERE enn fortum.

De må ha en voldsom invisteringsvilje for at folk i det heletatt skal legge merke til de (annet enn rundt bergen), og de er for små til at de er noe interessante for utenlandske aktører. Det  beste ville kanskje være å gå sammen med GK, som en del av deres nett, for å sammen være enda sterkere i kampen mot fortum og kommende clever/eon.

Ser det er kraftselskap i Sverige som har sine ladere som en del av Fortum sitt nett, og dermed blir synlige på en helt annen måte. Akuratt som norske banker nå må gå sammen for å det heletatt være relevante når store aktører kommer inn, bør ikke norske kraftselskap konkurrere mot hverandre når Fortum er her og andre banker på døra.

sølv-pilen

Skulle jeg ha satset på å kun benytte meg av Fortum hadde jeg måttet gått over til diesel. Grønn Kontakt er suverene på Vestlandet, rabatten er en bonus uten like men de er også godt representert. I mitt tilfelle bruker jeg kun Fortum når jeg må.

Kun Bergen hørtes ut som om Bergen er ubetydelig, selv om den i elbil sammenheng har en langt større tetthet en de andre storbyene i dette landet. Bkk ser ut til å ville satse stort ja, skulle likt å se samme engasjemang fra andre lignende aktører også.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

pudderjagar

BKK har statsa stort og dei har planer for vidare satsing fremover. Dei har overtatt AR sine ladere og her skal dei oppgradere ein god del.

Ser fram til at da vært fleire stasjonar å velge mellom også.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 06. februar 2018, klokken 16:10
BKK har statsa stort og dei har planer for vidare satsing fremover. Dei har overtatt AR sine ladere og her skal dei oppgradere ein god del.

Det er bra, men det må nye lokasjoner til og en annen pris. I Oslområdet kommer dette til å være "det er kø på de andre laderene, så jeg får betale ekstra for å lade her, da" ladere. Det blir ikke butikk av slikt. Når det er en mengde billigere fortum & GK ladere rett ved, velger ikke folk BKK.

pudderjagar

#37
Med dei ladekøane som er i Oslo så skulle da ikkje være noko problem.

Hus og at skal du kjøre på langtur om vinteren så er da viktig å ha ein lader som er lengst mulig kjøring mellom. Då får du utnytte hurtigladinga mest mulig. Kan eg kjøre 30 km ekstra få batteriprosent ned mot 5% så er da verd 10aren ekstra utan tvil. Minuttprisen er lik alle andre.

På type 2 er GK dyrast sidan dei justerte opp prisen for ei lita stund sidan.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 07. februar 2018, klokken 12:47
Med dei ladekøane som er i Oslo så skulle da ikkje være noko problem.

Hus og at skal du kjøre på langtur om vinteren så er da viktig å ha ein lader som er lengst mulig kjøring mellom. Då får du utnytte hurtigladinga mest mulig. Kan eg kjøre 30 km ekstra og benytte meg av ein

Det er ikke snakk om 30km mellom fortum / gk og BKK sine ladere her, det er snakk om en 2 minutters gåtur på det korteste, noen få minutter kjøring på de andre stedene, og det er ikke ladekø nok til at det blir noen butikk av dette for BKK.

Tro meg, jeg ønsker flere aktører som skal lykkes, men det må være litt realisme i det de gjør, hvis ikke går BKK i samme felle som artic roads... "De skal satse!" har vi hørt før.

pudderjagar

For det første så har BKK økonomiske musklar til å satse. Og den 10aren da er snakk om er ikkje mykje å bry seg om synest eg. Er iallfall ikkje noko å vente i timesvis for.

Eit anna poeng er at BKK har ein del ladere strategisk plasert ved kjøpesenter og andre ting som kan være meir praktisk å bruke tida på enn Mc Donalds løysinga til Fortum for eksempel.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 07. februar 2018, klokken 16:58
Eit anna poeng er at BKK har ein del ladere strategisk plasert ved kjøpesenter og andre ting som kan være meir praktisk å bruke tida på enn Mc Donalds løysinga til Fortum for eksempel.

BKK sine "nye ladere" ligger ofte med Marche, som nå skal (for det meste) bli til BurgerKing :) . GK har avtale med Thon, og skal ha ladere ved en rekke kjøpesentre, de har allerede flere.

Med GK sin rabatt, blir det raskt langt mer enn 10kr forskjell. Forrige mnd betalte jeg ca 1,20kr pr minutt for lading hos GK, og ingen startpris. Veien til BKK blir altså veldig lang.

pudderjagar

At BKK mistar fordelen med Marche og må ta til takke med Burgerking på dei gamle AR stasjonane er nok ikkje så bra. Men dette gjeld no berre dei få AR stasjonane som hadde denne muligheta.

BKK har mange stasjonar knytta til andre "ladeaktiviteter" her på Vestlandet heldigvis.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

arnkl

Så lenge BKK har oppstartsgebyret på 10 kr så blir dei sistevalet dersom ein har fleire operatørar å velje mellom. Eg trur ikkje BKK kan basere seg på å vere reserveløysing ved kø på ladarane til GK eller Fortum.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sølv-pilen

Når laderalternativet er en mest sannsynlig sprekkfull GK Aksdal lader, eller ettermiddagsrush med ihelsulte barn på mc donald i Karmøy, og dessuten at Sveio er langt bedre strategisk plassert for trafikk nordover en de to andre blir den 10 kroneren lett å ofra for å komme til en BKK sine ladere som vil kunne gi en sikkerhet for å vite at man har nokk til å sikre at man ikke går tom i tunnelen til Føyno. Likeså er den samme tieren grei å ofra for å slippe å stå over en ferge fra Hallhjem til Sandikvåg når BKK hiver opp sin lader på Fitjar sørover.. Men for all del, tieren er nokk den eneste grunnen til at noen velger andre alternativer der disse er i samme området, men hvem vet, plutselig så forsvinner den..
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Måkemannen

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 09. februar 2018, klokken 00:37
Når laderalternativet er en mest sannsynlig sprekkfull GK Aksdal lader, eller ettermiddagsrush med ihelsulte barn på mc donald i Karmøy, og dessuten at Sveio er langt bedre strategisk plassert for trafikk nordover en de to andre blir den 10 kroneren lett å ofra for å komme til en BKK sine ladere som vil kunne gi en sikkerhet for å vite at man har nokk til å sikre at man ikke går tom i tunnelen til Føyno. Likeså er den samme tieren grei å ofra for å slippe å stå over en ferge fra Hallhjem til Sandikvåg når BKK hiver opp sin lader på Fitjar sørover.. Men for all del, tieren er nokk den eneste grunnen til at noen velger andre alternativer der disse er i samme området, men hvem vet, plutselig så forsvinner den..

Det er satt opp ti nye punkter nå, ca 1km nordøst, ved Shellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA