Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arctic Roads er overtatt av BKK

Startet av moderator 2, mandag 27. november 2017, klokken 14:29

« forrige - neste »

uerfaren_trønder

Stoppet og kikket på Dombås og Hjerkinn i går, da var det enda gratis å lade der.
Blir trønder etter hvert.

Nissan Leaf 30khw 2017.

svisj

På Svinesundsparken ser det ut til at det ikke lenger er gratis å lade. Fikk ikke startet oppladingen når jeg koblet til.

Jeg lurer på om BKK vil sette i stand den andre laderen på Svinesundsparken. Det er i dag to hurtigladere der, men på en av de er både Chademo og type-2 støpslene ødelagte. Denne står heller ikke oppført i Bilkraft-appen.
På Vestby står det tre (eller var det fire?) hurtigladere, men jeg tror bare en av de fungerer.

Panduck

BKK må enten ha investeringsvilje og tiltak for å kraftig oppgradere infrastrukturen sin, hvis ikke kan de gi seg med en gang. Med det nettverket fortum har og det antallet som GK har fått på plass, samt det Clever/EON har planer om, vil en aktør med det nettet BKK har bli usynlig. Selv GK har problemer med å få folk til å sjekke noe mer enn bare fortum sitt kart. Det går ikke ann å bygge business på å ha ladere som folk til nød vil bruke når alle andre er opptatt...

pudderjagar

Du glemmer ein viktig faktor. Elbilsalget aukar mykje meir enn tilgangen på hurtigladere. Dermed er da plass til fleire operatører. Dei bygger også på plasser som da ikkje er andre aktører.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sølv-pilen

Sitat fra: Panduck på fredag 02. februar 2018, klokken 11:59
BKK må enten ha investeringsvilje og tiltak for å kraftig oppgradere infrastrukturen sin, hvis ikke kan de gi seg med en gang. Med det nettverket fortum har og det antallet som GK har fått på plass, samt det Clever/EON har planer om, vil en aktør med det nettet BKK har bli usynlig. Selv GK har problemer med å få folk til å sjekke noe mer enn bare fortum sitt kart. Det går ikke ann å bygge business på å ha ladere som folk til nød vil bruke når alle andre er opptatt...
Bekk er i dag en seriøs konkurrent  både til Fortum og Grønn kontakt.  På de på lokalisasjon og i antall. BKK har teppebombet Bergen led omegn med hurtigladere i langt høyere antall en de to andre.. Og uten andre alternativer på de fleste lokalisasjonene blir hurtigladerene brukt.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på lørdag 03. februar 2018, klokken 14:48
Bekk er i dag en seriøs konkurrent  både til Fortum og Grønn kontakt.  På de på lokalisasjon og i antall. BKK har teppebombet Bergen led omegn med hurtigladere i langt høyere antall en de to andre.. Og uten andre alternativer på de fleste lokalisasjonene blir hurtigladerene brukt.

Jeg vil gjerne at vi har mer konkurranse på lading, og vil gjerne se at BKK blir en seriøs konkurrent, men at BKK er tredje største aktør, sier mer en skillet mellom GK / Fortum og "resten".

Men når jeg ser ladekartet til BKK, er "teppebombing" ikke det jeg tenker. Både GK og Fortum ser ut til å ha like mange / flere ladere i området, og mange ladere har også kun 1 CCS lader. Det holder ikke.

Fortum var langt foran alle andre de aller fleste steder, det har vært en enorm satsning fra GK sin side for å komme opp som en sikkelig konkurrent til Fortum. Ikke bare måtte antall ladere opp voldsomt, de måtte begynne å ha ladesteder med en rekke ladere, og ved å innføre "ladebonus" gjorde de sine ladere attraktive, ikke bare som "alternativ ved kø på fortum". Allikevel må jeg til stadighet informere folk om at det er ubrukte GK ladere like ved, når det er kø hos fortum. Veldig mange forholder seg kun til fortum sitt ladekart.

Om BKK ønsker å oppnå noe ved å overta artic roads sine ladere, må det en voldsom oppgradering til for at de skal kunne klare å dra kunder til sine ladere. Det stemmer sikkert at de er "eneste alternativ" på noen steder i Hordaland, men det tror jeg ikke kommer til å hjelpe så mye lengre. Alternativt bør de ta ned AR-laderene, og flytte de til Hordaland, der de kan bli en god konkurrent på lokalt nivå.

goggo

Jeg tror at BKK tilrettelegger ladenettverket sitt for å bli en oppkjøpskandidat for en utenlandsk aktør, og slik sett har de gjort en god jobb med å overta både Lyse og AR laderne og derved gå fra en lokal aktør til en gryende nasjonal aktør. Flere utenlandske aktører har jo sagt at de ønsker seg inn i Norge og det kan jo være lettere for dem hvis de kjøper opp en mindre aktør enn hvis de starter helt på scratch. 

BKK har jo også en liten eierandel i Grønn Kontakt, og det har jo vært veldig unaturlig at de har konkurrert med seg selv slik de har gjort til nå.

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

pudderjagar

BKK har ingen planar om å bygge eit nettverk for så å selge det. Dei vil inn på markedet som ein stor aktør og har store planer om å ta opp kampen med Fortum. At dei eig ein liten aksjepost i GK har ingen betydning her. Den kan fort selges.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

goggo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. februar 2018, klokken 09:38
BKK har ingen planar om å bygge eit nettverk for så å selge det. Dei vil inn på markedet som ein stor aktør og har store planer om å ta opp kampen med Fortum. At dei eig ein liten aksjepost i GK har ingen betydning her. Den kan fort selges.
Siden du har så bastante påstander så har du kanskje en kilde til dette?


Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Jeg tror det er vanskelig å vite hva BKK vil, det er ikke gitt de er så sikre på det selv. "Store planer" har vi hørt før (artic roads), at et firma har store planer betyr ikke mye. Å lage noe som kan selges til andre aktører kan det være de også tenker på, uten at det betyr at det vil bli noen suksess. Det de har nå, kan neppe være verdt så mye at det betyr noe for en utenlandsk aktør, og da må de isåfall legge inn så mye penger, at det neppe blir noe fortjeneste på å selge det videre. Her er det ingen "gründer ide" som kan gå fra lite verdt til mye verdt på kort tid, verdien vil ligge i hva laderene koster og installasjon koster, og der kan vel heller prisen være nedadgående.

Når de fleste etterhvert kjøper elbil, blir det nok mest biler med over 300km reel rekkevidde, og kan man kjøre Oslo->Bergen med en rask ladestopp, så blir en mengde små ladesteder rundomkring ikke det mest attraktive å kjøpe opp. Da blir ting som newmotion, hvor "en hver pølsebod" kan skaffe seg egene ladere, knytte den opp mot en sentral betalingsløsning som kan bli attraktivt å eie. For det er vel lokasjonene, ikke "eierskap til laderne som står der", som blir vesentlig når ting skal bygges opp. Selv en aktør som GK vil slite litt dersom f.eks Circle K finner ut at de ønsker å gå sin egen ladevei.

jkirkebo

Sitat
Fortum var langt foran alle andre de aller fleste steder, det har vært en enorm satsning fra GK sin side for å komme opp som en sikkelig konkurrent til Fortum. Ikke bare måtte antall ladere opp voldsomt, de måtte begynne å ha ladesteder med en rekke ladere, og ved å innføre "ladebonus" gjorde de sine ladere attraktive, ikke bare som "alternativ ved kø på fortum". Allikevel må jeg til stadighet informere folk om at det er ubrukte GK ladere like ved, når det er kø hos fortum. Veldig mange forholder seg kun til fortum sitt ladekart.

Ikke så rart det da Fortum stort sett har de beste lokasjonene med flest ladere. Ta f.eks Gjøvik. GK var først ute etter at de overtok Eidsiva sin enslige lader, men det forspranget har de skuslet bort for å si det pent. Nå har GK den enslige gamle Eidsiva-laderen som er plassert på en mørk plass i ingenmannsland bak Statoil, og en enslig lader foran Statoil som aldri har fungert de gangene jeg har testet den. Fortum har 3 stk. ved siden av hverandre utenfor CC, en MYE mer attraktiv plass.

Fortum har monopol på resten av Rv4 samt mot Dokka. 2 ladere på Dokka, 2 på Gran, 2 på Roa, 1 på Hagan, 2 på Gjelleråsen. Noen andre aktører er ikke å se. Slik er det over mesteparten av Østlandet, ikke så rart folk forholder seg til Fortum da og kun bruker andre aktører om det er kø hos Fortum.

Noen enorm satsing fra GK nord for Oslo har ihvertfall ikke jeg sett noe til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på søndag 04. februar 2018, klokken 10:28
Når de fleste etterhvert kjøper elbil, blir det nok mest biler med over 300km reel rekkevidde, og kan man kjøre Oslo->Bergen med en rask ladestopp, så blir en mengde små ladesteder rundomkring ikke det mest attraktive å kjøpe opp. Da blir ting som newmotion, hvor "en hver pølsebod" kan skaffe seg egene ladere, knytte den opp mot en sentral betalingsløsning som kan bli attraktivt å eie. For det er vel lokasjonene, ikke "eierskap til laderne som står der", som blir vesentlig når ting skal bygges opp. Selv en aktør som GK vil slite litt dersom f.eks Circle K finner ut at de ønsker å gå sin egen ladevei.

Tja. Jeg har elbil med 300km+ rekkekvidde men ladet over 1600kWh hso Fortum i fjor. Kjører ikke ofte Oslo-Bergen men det blir mye på kryss og tvers samt til hytta. Mye behov for hurtiglading da, jeg tipper hurtiglading sto for minst 1/3 av ladingen min i 2017. Har brukt Fortum-lokasjoner overalt, fra Nordby og Svinesundsparken til alt langs Rv4 + E6 Fredrikstad-Lillehammer og faktisk i Borås. Pluss en masse annet rundt omkring, som f.eks Hønefoss. Jo mer nettet bygges ut jo mer bruker jeg det.

Cicrle K? Kjekt om de bygger ut de også, men Fortums lokasjoner på bensinstasjoner er etter min mening av de minst attraktive (f.eks Shell Mortensrud eller Svinesundparken). Jeg foretrekker helt klart ladesteder der det er et større tilbud av butikker og/eller restauranter. F.eks CC Gjøvik, Strandtorget Lillehammer, Gran, Dokka osv. på bensinstasjoner er det fint lite å gjøre mens man handler, og jeg ønsker definitivt ikke å spise der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på søndag 04. februar 2018, klokken 09:38
BKK har ingen planar om å bygge eit nettverk for så å selge det. Dei vil inn på markedet som ein stor aktør og har store planer om å ta opp kampen med Fortum. At dei eig ein liten aksjepost i GK har ingen betydning her. Den kan fort selges.

Da må de få seg en avtale med en annen nasjonal aktør kjapt. F.eks Rema 1000 eller noe sånt. Fortums Kiwi- og McDonalds-avtale var en genistrek.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

Uansett så bør vi jo være glad for at vi er kvitt de "useriøse" aktørene Lyse og AR.

Life is good, I alle fall for oss elbilister I sør Norge :)
Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. februar 2018, klokken 11:26
Tja. Jeg har elbil med 300km+ rekkekvidde men ladet over 1600kWh hso Fortum i fjor.

jkirkebo, jeg tror du misforstår litt det poenget jeg prøver å vise.

Det du sier, "lader kun på fortum" viser jo det jeg prøver å si, BKK må gjøre enormt mye for at folk skal gidde å titte på deres ladekart når de er ute å kjører, selv GK, med alt de har av ladere, og mindre pris, blir ofte oversett. Fortum var vel de som først så nytten av å ha ladesteder med en rekke ladere, og å bygge opp mange på sentrale plasser.

Ellers tror jeg at GK vel vil bli mer alternativ, slik du liker å lade, når de begynner å samarbeide med en rekke kjøpesentre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA