Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langturerfaringer med Ampera-e

Startet av zbk, mandag 27. november 2017, klokken 13:08

« forrige - neste »

zbk

Har vært t/r Stavanger-Oslo i helga. Du verden for en forskjell det er på å kjøre langt med den gamle Zoe'n vs Ampera-e'n. Ingen spesiell økokjøring og var ikke den som sinket trafikken noe sted.

Snitteffekt ved hurtigladingene var typisk rett under 40kW. Ofte startet det litt sakte, men hastigheten tok seg relativt fort opp til 42-45kW.

Forbruket på etappene varierte fra 17.5kWt-20kWt/100km. Temperatur typisk rett over frysepunktet og stort sett våt veibane. Lite tungt regn, men en del småregn underveis.

Fredag: Kjørte Stavanger - Lillesand om ettermiddagen uten å lade underveis. Haglskurer underveis og speilholke inn mot Lillesand, men bilen oppførte seg eksemplarisk på nye vinterdekk. Satte bilen på fleksilading hos Grønn Kontakt over natta.

Lørdag: Lillesand - Drammen - Skøyen. Fortsatt uproblematisk reise. Vår veibane, men ikke nedbør. Innså at vi trengte litt lading før Skøyen, så på Grelland stoppet vi og ladet 20min før vi hadde en stopp i Drammen. Skjemen ute av drift på laderen, men gikk fint å starte lading. Ladet 40min på GK skøyen mens jeg var med på en joggetur og ladet resten til fullt over natta hos vertskapet.

Søndag: Skøyen - Asker, Asker - Stavanger. I barnedåp i Asker. Satte bilen på lading ved Askerhallen og fikk ladet nesten helt fullt igjen før barnedåpen var over (viste fullt i appen, men ladingen hadde ikke stoppet enda). Kjørte et par mil i Asker for å sjekke fruen inn på hotell + levere henne på besøk før jeg kjørte alene hjemover i skumringen.

Første etappe gikk til CirkleK-Harebakken (Arendal). En lader ledig og ladet en god stund (drøye 50min) mens jeg tok meg en lenge tiltrengt pause med litt mat og avslapning. Kjørte videre når ladeeffekten droppa under 30kW ved drøye 70%.

Tenkte først jeg skulle ta siste stopp på Moi, men når jeg kom ned til vannet før Moi var minimumsestimatet på bilen tilsvarende veien videre til Helleland, så jeg tenkte "skitt au", slo av varmen og kjørte videre. Framme på Helleland med 3% anvist på laderen når jeg koblet til. Ladet en halvtime her og hadde da rikelig for å komme meg hjem (var hjemme med snaue 15% igjen).


Erfaringer:

  • Bilen sier man må lade snart når det er 15% igjen. Batteribaren blir oransje-ish.
  • Ved 10% fikk jeg beskjed om framdriftskraft redusert, men jeg merka aldri noe til det. Like før laderen på Helleland testa jeg en kort "klampen i bånn" og så over 120kW, så mye reduksjon så det ikke ut til å være.
  • Ved 5% var det slutt på anvist restrekkevidde og det viste bare lavt batterivarsel. Like før det skjedde anviste den litt over 20km igjen.
  • 21-22°C i kupeen trakk 12-13% til klima.
  • 18-19°C i kupeen alene i bilen på hjemtur fikk klimaforbruket med i 8-9%, så forskjellen var overraskende liten.
  • Rattvarme og setevarme er konge for kjørekomfort
  • Setene passer meg utrolig greit med innleggsmodifikasjonen jeg gjorde. Null problem å kjøre 60mil på en dag.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Jeg har kjørt 74 mil på en dag uten setemodifikasjon, det gikk helt fint.

pilt

Hva kom fleksiladingen på fredagsnatta på?

Selv om bilen fortsatt går langt, så merker man stor forskjell fra i sommer. Turen Skøyen-Lillesand med fire i bilen, samt hund og bagasje gikk helt fint uten ladestopp da. Mener jeg hadde 5-6 mil igjen også. Men null stress å ta et stopp der man plugger i, for vi stoppet jo og spiste både pølser og is og gikk tur med bikkja i sommer også.  ;)
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

zbk

Ladingen natt til lørdag kom på rett under 150kr, 49 komma noe kWt levert på 8,5t. De resterende har ikke blitt registrert ennå.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA