Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 observert i Oslo - Oppdatert: Bekreftet med video.

Startet av anorway, mandag 27. november 2017, klokken 00:07

« forrige - neste »

Øyvind.h

Så blir spørsmålet: hva drar du i når selve døra på Model X'en har frosset fast :) ? Dvs før døren kommer så langt at den stanger i kromlisten?
Selv åpner jeg fwd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Hodetelefoner

Silikonstift gjør at vinduene dine ikke setter seg fast bak listen. Jeg smører på begge sider av ruten.  Dette fungerer i de tilfellene hvor bilen ikke er dekket av 1cm is..
Stabilt varmeapparat? Hva er galt? De med glasstak uten trekk på vinteren? 
En gang for to år siden, så stoppet varmeapparatet ved lading. Det var en kjip opplevelse. Men ikke skjedd på 110.000km. 

Andre merker jeg har hatt som har vært mindre "vinter kapabel". Volvo, radio skurrer ved bruk av varmetråder, alltid problemer med webasto, vindusvisker bak starter automatisk når bilen settes i revers. Selv om den er fast frosset. Dørhåndtak går ikke ut etter du har dratt i dem. is og litt hard pakket snø knuser røret ifra turbo til intercooler... Kunne fortsatt denne listen..

Skal man klage på noe ved tesla mtp vinteren, så må det være svake lys..

Tesla har kuttet ut sete varmen når man forvarmer bilen. Den savner jeg.
Viskerene kunne lagt seg i service mode automatisk.
Noe de enkelte kan løse med software.


Dere med glasstak bør fikse dere isolasjon. Det er som natt og dag...  Har en bil med og en uten.  Bilen med glasstak er kald på denne tiden :p 

Klykken

#18
Sitat fra: gr på tirsdag 28. november 2017, klokken 20:46
OT, men første (og vel eneste) dagen med frost her i sørvest så var dørene på X5en fastfrosset og umulige å åpne uten å skrape bort is langs dørlistene. Hadde dessverre akkurat samme problem med XC90 også. Altså langt mer erfarne produsenter enn Tesla som ikke har fått dette med vinter helt til.. :(
Dette er også litt avhengig av hvordan du har behandlet bilen, etter min erfaring. Er pakningene og området til pakningene skittent vil vann og fukt kunne "sitte" og dermed enklere fryse i området rundt dørene. Samtidig kan dette skje hvis det er fuktig i bilen. Uavhengig av produsent, altså. Vi har en Mazda CX-3 (billig japsebil, som skal skiftes ut med Tesla M3 eller MS) og denne har heller ikke hatt problemer med fastfrossede dører, selv etter vask i frost. Har heller ikke webasto eller defa på denne, så den er KALD.

Ellers vil du med elbil (generelt) med fordel forvarme før du drar. Tidsinnstilt, hvis det er mulig. Vår i3 er alltid varm ved avreise, og med tidsinnstilt varming forvarmer også den batteri til optimal driftstemp. Øker rekkevidden en del på det viset. Ellers har det aldri vært frosset dører på den heller, selv etter vask i vintertiden.

EDIT:
Silikonstift kan føre til at du ødelegger egenskapene til pakningene. På f.eks BMW fører dette ofte til knirk. Tror ikke alle benytter "ren gummi" lenger, som da er årsaken til at silikonstiften er uegnelig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Åpent panoramatak er håpløst på vinteren, sykt kaldras. På X5en er det elektrisk trekk, og det gjør helt enorm forskjell å kjøre det inn og ut, kjennes umiddelbart.

Når du også nevner Volvo så kommer jeg på at jeg også hadde masse trøbbel med dieselvarmer (som ikke er ekte Webasto), at dørhåndtakene ikke gikk TILBAKE etter jeg omsider hadde klart å dra opp dørene, slik at det igjen ikke gikk å lukke dørene, måtte faktisk kjøre ved å holde i dørhåndtaket en gang fordi jeg ikke kunne vente til driten tinet.

Ellers har jeg knapt prøvd bilen min på mørke veier, men syns allerede lysene er slappe i forhold til adaptive bi-xenon på X5. Veldig ujevnt lysbilde og for sentrert rett foran bilen, må muligens få sjekket høydejusteringen. Men syns faktisk at autolys-funksjonen er bedre enn på X5en. Muligens bittelitt treg å slå på lys igjen (X5en er også for treg), men Teslaen blir mindre forvirret av refleksen i skilt, utelys på hus etc. X5en blender ned i hytt og pine.

Klykken

Har blitt frelst etter at jeg monterte LED-bar på i3en vår. På Tesla er det sikkert mulig å skjule den litt mer enn på i3 også (brukte skiltbrakett). Kjøpte Rigid SR20 som projiserer lyset ca 900m, og med god spredning.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Er litt redd for at med mer lys så blir autolysfunksjonen dårligere, så det er litt sånn catch 22. Enten dårlig lys eller dårlig autofunksjon. X5en sitt lys reflekteres så mye i vanlige veiskilt at den tror den må blende ned. Utrolig irriterende.

o.b.lix

Kjørt med Rigid SR20 i over et år på model S min, og merker ikke noe til skiltblending som påvirker autolys.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Hodetelefoner

Autolys blir ikke påvirket ved mindre det er veldig gjennskinn i skiltene.

Autolys på Ap2 med sterkere lys har jeg ikke testet. Men synes ikke ap2 gjør en god jobb det uansett.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på onsdag 29. november 2017, klokken 00:33
Varmtvann... ;)
Om det er 15-20 minusgrader ute vil vann raskt fryse og gjøre problemet større neste runde.
Men et tips er å fylle en plastpose med vann og legge den mot vindu. Stor effekt av varmeoverføring uten at ruten får vann på seg. Det trikset brukte jeg i -20 på Ringebu når alle vinduene på bilen var frosset oppe.

Men forvarming løser stort sett alltid problemet, så skrapen brukes kun en håndfull ganger hver vinter. Evt når jeg har loaner, sånn som akkurat nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: KristofferH på onsdag 29. november 2017, klokken 10:10Autolys på Ap2 med sterkere lys har jeg ikke testet. Men synes ikke ap2 gjør en god jobb det uansett.
Autodimming på AP2 er ganske bra nå, syns jeg. De siste par SW oppdateringene har hjulpet mye. Nå kjører jeg som regel med de på og det er lenge siden sist den dimmet feil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Jeronan

Sitat fra: gr på tirsdag 28. november 2017, klokken 20:46
OT, men første (og vel eneste) dagen med frost her i sørvest så var dørene på X5en fastfrosset og umulige å åpne uten å skrape bort is langs dørlistene. Hadde dessverre akkurat samme problem med XC90 også. Altså langt mer erfarne produsenter enn Tesla som ikke har fått dette med vinter helt til.. :(

Yup. This is a standard problem with all cars, but more problematic with all glass doors like on Tesla and the BMW i3 for example.

Pre-heating almost always solves this though.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Ellemelle

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. november 2017, klokken 21:58
Så blir spørsmålet: hva drar du i når selve døra på Model X'en har frosset fast :) ? Dvs før døren kommer så langt at den stanger i kromlisten?
Selv åpner jeg fwd.
Førerdøren på X har en "ice breaker";  en plastikktapp som presser ut døren hvis den merker at døren ikke åpnes av den vanlige motoren. 

Tesla65

Hvit P85 Solgt

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA