Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan koble Zivan....?

Startet av Patriq Backlund, søndag 26. november 2017, klokken 23:20

« forrige - neste »

Patriq Backlund

Hei!

Trenger litt hjelp av noen som har litt erfaring.

Ifm at jeg skulle skifte en pære på ene baklykten måtte jeg skru ut Zivan. Det er jo for øvrig helt fantastisk at man skal måtte demontere så mye for å få skiftet en pære....

Når jeg nå skal koble den sammen igjen så virker den ikke ordentlig. Der er en kontakt (den hvite i midten på vedlagt bilde) som jeg mener skal på to av de seks stifterne i bunn. Men hvilke....? Den passer jo mange steder over disse....

Når kontakten ikke er koblet så blinker dashbordet som om bilen lader. Ved noen av kombinasjonene så blinker det på samme måte. Men jeg får ikke laderen til å fungere med noen kombinasjon. Den lille dioden kan lyse gult. Noe jeg oppfatter som at den lader, men uten at ECU'n er klar over det.

Noen som har peiling og kan hjelpe meg...?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Rav4_EV

Skal kobles på de to pinnene til venstre sett bakfra.

:) :)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Patriq Backlund

Tusen takk! Da skal jeg prøve det.
Veldig takknemlig for hjelp!

Skal rød kabel være til venstre eller høyre på det par av stiftene man da treffer? Eller, det gir kanskje seg selvt da - hvis man er helt til venstre. Det er muligens ikke plass å rotere kontakten 180 grader da?

Uansett, jeg prøver. Rapporterer tilbake når jeg har prøvd. Alltid fint for andre å i ettertid også kunne se hva utkomsten var hvis man søker forumet for det samme senere.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Ja da, da fungerer det! Tusen takk for hjelpen! Til referanse skal rød kabel/stift lengst til venstre sett ovenfra/bakfra.
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Oppdatering. Når jeg koblet inn for lading i går gikk viften i gang, pipe-signalet kom og det begynte å blinke på dashboardet. Da blinket bare den aller nederste dioden.

Rart nok var bilen på ca 80% når jeg byttet pære. Og selv om det stod i noen dager med blinkende lys på dashboardet (da viste det ca 80%) så burde ikke en blinkende diode trekke batteriet helt ned vel....?

Jeg gikk til bilen noen timer senere, og da blinket det på den nest nederste dioden. Som om den hadde tatt litt lading.
Imorges var det helt stille når jeg kom til bilen. Det blinket det igjen bare på den nederste dioden. Når jeg trakk ut støpslet og satte det tilbake gikk viften på igjen, pipet kom og den oppførte seg på nytt som om den ladet.

Selv om 12V-batteriet også blitt tomt, så burde vel det bli ladet når resten av cellene lader?

Hvorfor står for øvrig dashboardet og blinker som om det lader når man tatt ut den kontakten mot stiftene som jeg fikk hjelp med? Kan det være sånn at jeg satt denne kontakten feil? Slik at kontakten skal roteres 180 grader....?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Rav4_EV

Ser ut til at CarControlleren din har rotet det litt til. Du finner denne på venstre side under dashbordet.

Fjern den grå pynteplata nederst. En stjerneskrue i hver døråpning og en umbrako under midtkonsollet.
Carcontrolleren er montert inne i en alu-boks som er festet med to 8 mm sekskanthoder. Skru disse ut og la boksen henge etter ledingene.

Ta av den venstre pluggen. (Mulig merket P1) og sett den tilbake etter 10 sekunder.
Dette må du gjøre når bilen er av og ikke lader.
Da vil du få satt måleshunten til drivbatteriene til "0" slik at den regner som normalt.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Patriq Backlund

Tusen takk! Da skal jeg prøve det.

Har du noen formening om mitt tidligere spørsmål om det er den røde eller den hvite kabelen som skal på stiftet lengst til venstre? Kontakten passer nemlig begge veier... ;D
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Hei!

Ok. Panel fjernet. Jeg tror det er litt annerledes på den jeg har enn den du tenkte på når du beskrev. Jeg fjernet 4 skruer i bunn som vist i vedlegget. Da klarte jeg å brette opp bunn nok til å komme til. Men jeg fikk ikke tatt av hele panelet.

Bak var boksen, og avbildet som nedenfor til referanse for andre eventuelt. Tok ut pluggen (merket slik du sa).

Etter å ha gjort det satte jeg den på ladning til nytt. Den gjorde akkurat som den gjort de siste gangene. Den begynte å lade, og bare den aller nederste dioden som viser 'mengde' på batteriet begynte å blinke. Spent på å se hvordan det ser ut i morgen.

Jeg lurer fortsatt på:
-Hvorfor blinker lade-diodene på dash-bordet når Zivan-laderen kobles ut?
-Hvorfor gikk den stadig nedover når laderen var utkoblet og jeg drev og plundret med å få ut pæren på baklyset og fikk fatt i riktig type pære?
-Burde ikke den kapasiteten på batteriet som driver bilen holde for å drifte en blinkende diod på et dash-bord, hvis det nå er sånn at batteriet av denne grunn har gått ned.....?
-Hvis jeg nå nullstilte shunten som teller, hva hvis batteriet de facto ikke var utladet men bare noe systemet trodde? Hva skjer nå som jeg lader og den viser på null?
-Og, hvordan skal den kabelen med to stift være koblet?
-Til slutt, skal ikke den andre kabelen med stift med flere ledere, som er markert i vedlagte bilder, være koblet? (den runde kontakten er dratt ut, bare for å kunne sette inn og ut den kabelen med stift med den røde kabelen enten til venstre eller høyre)

Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Patriq Backlund

Da har bilen ladet hele natten. Det blinker fortsatt bare på den nederste dioden fortsatt. Jeg er takknemlig for nye innspill  :)
Irriterer meg at alt dette bare kommer seg av at jeg skulle skifte en pære.

Hva er for øvrig den kabelen med to ledninger til? Lading av 12V-batteriet?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Rav4_EV

Jeg lurer fortsatt på:
-Hvorfor blinker lade-diodene på dash-bordet når Zivan-laderen kobles ut?
Pluggen med rød/hvit er en kjøresperre slik at ikke bilen kan kjøres når den står til lading. Et rele i Zivanladeren går fra normalt lukket til normalt åpen når laderen er forsynt med nettspenning.
Videre vil Carcontrolleren anta at bilen lader når denne forbindelsen er åpen.
Jeg satte meg veldig godt inn i programmet til Carcontrolleren i sin tid, men det var den gamle versjonen og etter at jeg sluttet i ElbilNorge ble det utviklet en ny programvare.
Den gamle versjonen gikk i lademodus dersom laderen åpnet releet og det gikk strøm gjennom måleshunten inne i motorstyringsboksen.
Om de har gjort endringer vet jeg ikke, men det er mulig at du må koble fra alle pluggene til Carcontrolleren slik at den restarter og "nullstiller" måleshunten.

-Hvorfor gikk den stadig nedover når laderen var utkoblet og jeg drev og plundret med å få ut pæren på baklyset og fikk fatt i riktig type pære?
Fordi Carcontrolleren gikk i lademodus og den målte "negativ " lading.


-Burde ikke den kapasiteten på batteriet som driver bilen holde for å drifte en blinkende diod på et dash-bord, hvis det nå er sånn at batteriet av denne grunn har gått ned.....?
Verken laderen eller carcontrolleren vet egentlig hvordan batteriets ladetilstand er. Carcontrolleren teller bare amperetimer inn og ut.

-Hvis jeg nå nullstilte shunten som teller, hva hvis batteriet de facto ikke var utladet men bare noe systemet trodde? Hva skjer nå som jeg lader og den viser på null?
Tror ikke måleshunten din egentlig har blitt nullstilt. Mulig du må få tak i det propietære diagnoseverktøyet de laget.

-Og, hvordan skal den kabelen med to stift være koblet?

Spiller ingen rolle, de er kun tilkoblet utgangene på et rele inne i zivanladeren.
-Til slutt, skal ikke den andre kabelen med stift med flere ledere, som er markert i vedlagte bilder, være koblet? (den runde kontakten er dratt ut, bare for å kunne sette inn og ut den kabelen med stift med den røde kabelen enten til venstre eller høyre)

Rund "din-plugg" er for temperatursensor på batteriet. Laderen temperaturkompenserer kun fra 10 grader og varmere og vil ikke hjelpe i norsk klima. Siste kontakten som ikke er tilkoblet er diagnose for motorstyring.

Som sagt, prøv å koble ut alle kontakter på carcontrolleren. Rekkefølgen er den venstre først ut og sist inn igjen. Mulig du skal la den være frakoblet en god stund. (Noen timer)

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Patriq Backlund

Tusen takk!
Jammen var jeg veldig at noen så kyndig kunne gi svar!
Jeg tok ut alle molex-pluggene, samt et stift og hva som minner om en  USB-kabel på motsatt side. Så får det stå slik over natten.

Jeg bare lurer, lader den til telleren mener at den erstattet hva som gått ut? Eller til Zivan eller noen annen sensor viser at batteriet er fullt?

Hva blir den blir den nullstilt til nå? Fullt batteri? Hva hvis batteriet de facto var på 70%?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

Rav4_EV

Carcontrolleren leser ladestrømmen over shunten og registrerer tilbakeladet kapasitet gjennom en formel. (Noen fler Ah må inn igjen enn det som går ut jfr. Peukert's effekt.)
Uansett vil Carcontrolleren registrere en fullstendig oppplading dersom ladestrømmen over en tid synker til under et par A.

Sånn sett har ikke Zivanladeren og Carcontolleren noen direkte kommunikasjon men allikevel fungerer det sånn nogenlunde.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Patriq Backlund

Oppdatering:

Etter å ha koblet tilbake samtlige kontakter på controlleren så pep bilen en ganske lang signal når jeg vred om nøkkelen. Indikatoren viste ingen strøm på batteriet, og ingenting skjedde når jeg prøvde å kjøre. Lyse mm fungerte som vanlig. Jeg skrudde da av bilen og satte den på lading. Den begynte å blinke på nederste diod som før. I morges når den stått tilkoblet over natten blinket den samme nederste dioden fortsatt.

Må den da taues til verksted og er det sannsynlig at de får gjort noe med den?
Oslo:
Alfa Romeo 1970 Junior Zagato, Alfa Romeo 1984 GTV6, Volvo 1997 855 , 2003 Volvo XC90, 2004 Kewet Citi-Jet 5, 2010 Buddy Premium, 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA