Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 og supercharger

Startet av S4e, søndag 26. november 2017, klokken 20:58

« forrige - neste »

Kristian O

Aleine på lader = xkr pr minutt, delt lader = 0,5x pr minutt.
Det belønner «smart lading» og straffer dei som ikkje gidd å flytte bilen når dei har fått det dei treng.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ladov

Å sette opp en prisstruktur som både oppleves fornuftig for brukerne samtidig som folk oppmuntres til å pelle seg videre når de er ferdige kan være utfordrende...

Med NOK 1,50/kWh så vil superladerne maxe ut på 180/time (NOK3/minutt) mens de 15kW du får når du er nr 2 på ladestolpen koster deg bare 22,50/time, eller 0,37/minutt.. Vi ser altså at makseffekt knapt er dyrere enn å parkere under Aker Brygge mens minimumseffekt kan ses på som rimelig nesten uansett hvor du står. ;)

Hva med pris per kWh til ladeeffekten synker under 30kW*? Så koster det NOK1/minutt med mindre plassen nesten er tom?

*Eller hvor nå enn effekten faller når SoC bli høy..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

georglu

Jeg er motstander av komplekse prismodeller. De gir ikke spesielt mye og forvirrer forbrukerne. Hold det enkelt! Og, hvor stort problem er det egentlig at folk blir stående og lade? De aller fleste har vel et sted de skal til når de lader på superladerne og har ikke noe behov for å bli værende lengst mulig.

Jeg kan se at det lettere kan være et problem når strømmen er gratis, men når majoriteten etter hvert må betale for lading så er det naturlig at problemet blir mindre. Selv om det bare er en liten slant per time ved lav effekt. Jeg tror forskjellen i den psykologiske effekten av gratis vs. ikke gratis er ganske stor. Om et gode koster noe, så forsøker man å begrense bruken så mye som mulig. Er det gratis er det omvendt.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Counterpointer

Sitat fra: georglu på fredag 16. mars 2018, klokken 22:35
Og, hvor stort problem er det egentlig at folk blir stående og lade?
Stort, og det er økende med stadig flere tidligere fossilsjåfører som skal ha «full tank».

I tillegg så forlater folk bilen på hurtiglader og kommer ikke tilbake til fulladet bil engang.

Balrog

Så lenge det er færre ladeplasser enn folk som ønsker å lade MÅ det prises per minutt. Ta en titt på ladestasjonene for andre elbiler der det gjerne er 5 stykker i kø på en lader. For min del kunne gratislading av Tesla med fordel innebære en del begrensninger. Det er nok av eksempler på unødig gratislading/billiglading som fortrenger de som har et reelt behov for å lade.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

erikf

Med større batterier som kommer nå i 2018 og 2019 vil problemet etter hvert tørke bort tror jeg. Blir ikke behov for å lade fullt lenger. Men fortsatt vil det vel selges biler med mindre batterier - disse vil kanskje selges til de som ikke har behov for fullt batteri i hovedsak. Og så ruller det jo mange biler med opp til 30 kwt batteri - men hvis eierne av disse trenger lang rekkevidde ofte så oppgraderer de vel.
Jeg tror problemet med kwt-prising og fullading i stor grad tørker bort i løpet av 4-5 år.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA