Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kwh lansering når?

Startet av svingen, søndag 26. november 2017, klokken 18:49

« forrige - neste »

Olemann

#60
Klart alle elbiler har en destinasjon de ikke når. Det er verken nytt eller overraskende. Kjenner godt til vinterfjellene og hytter på Østlandet, og de aller fleste  fjelldestinasjoner er drøyt 20 mil fra Oslo.  Noen litt mer.  Og mange potensielle kjøpere befinner seg i Oslo og omegn.
Det er derfor spesielt relevant, ikke bare for meg, men for mange andre, at bilen klarer 20+ mil om vinteren.

Men, antar de som har lest innleggene her nå har fått dette med seg, og ikke stoler på brosjyrer og dermed mister smilet den 1. vinteren med ny bil.   
Da runder jeg av denne saken for min del, de som vil har nok fått med seg poengene mine nå :D

jkirkebo

Sitat fra: Joar Øverland på torsdag 14. desember 2017, klokken 17:28
Og for de med hytta 30 mil hjemme fra er det problemer med neste.

Og for ikke snakke om de med 40 mil til hytta.... grøss!

Eller 28 mil til hytta og ikke innlagt strøm som vi har ;) Heldigvis bra med hurtigladere rundt omkring nå. Vi har ikke noe imot å fylle opp bilen på hurtiglader før vi kjører siste 40-60km opp, bruker tiden på å handle mat og spise middag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

#62
@jkirkebo: Hvis det betyr 22-24 mil før lading, så vil du vel slite om vinteren. (men du tenker kanskje på 60 kwh ?)
Selv har jeg 18,8 mil vei til hytta med relativt lav fart (snitt 65-70). Med 800 meter høydeforskjell vil det overraske meg om jeg kan kjøre helt fram om vinteren hvis det er kaldt eller snøvær som legger seg i kjørebanen. Blir nok en kort ladestopp og handling før jeg tar fatt på de siste 30 km med kraftig stigning.

jkirkebo

Sitat fra: TM på torsdag 14. desember 2017, klokken 18:46
@jkirkebo: Hvis det betyr 22-24 mil før lading, så vil du vel slite om vinteren. (men du tenker kanskje på 60 kwh ?)
Selv har jeg 18,8 mil vei til hytta med relativt lav fart (snitt 65-70). Med 800 meter høydeforskjell vil det overraske meg om jeg kan kjøre helt fram om vinteren hvis det er kaldt eller snøvær som legger seg i kjørebanen. Blir nok en kort ladestopp og handling før jeg tar fatt på de siste 30 km med kraftig stigning.

Nja, vi kjører Tesla X75D, som jeg vil tippe har noenlunde samme (eller litt kortere) rekkevidde som Leaf 60kWh. De siste 13km på grusvei suger mye energi her, ligger jevnt på 7-800Wh/km...

Jeg klarer de 24,3 milene til Dokka sånn ca. akkurat på vinterstid ;) Står gjerne 70-80 minutter på en av Fortums CHAdeMO-ladestasjoner der før vi kjører de siste 40km opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Beckern

Sitat fra: Olemann på torsdag 14. desember 2017, klokken 18:00
Klart alle elbiler har en destinasjon de ikke når. Det er verken nytt eller overraskende. Kjenner godt til vinterfjellene og hytter på Østlandet, og de aller fleste  fjelldestinasjoner er drøyt 20 mil fra Oslo.  Noen litt mer.  Og mange potensielle kjøpere befinner seg i Oslo og omegn.
Det er derfor spesielt relevant, ikke bare for meg, men for mange andre, at bilen klarer 20+ mil om vinteren.

Men, antar de som har lest innleggene her nå har fått dette med seg, og ikke stoler på brosjyrer og dermed mister smilet den 1. vinteren med ny bil.   
Da runder jeg av denne saken for min del, de som vil har nok fått med seg poengene mine nå :D

Vi har fått med oss at du har hytte 20 mil unna. Jeg vil tro det er minst like mange som har hytte 30 mil unna eller 15. Jeg er enig i at Leaf 40 ikke passer for deg.
Det er ikke noe mystisk i dette. Jeg tror du skal lete veldig hardt for å finne en selger som sier at denne bilen er perfekt for vinterkjøringen din.
Sikkert litt kortere mellom de som tror denne vil klare 25 mil på vinteren, men de finner nok ut av det om de gidder.

Olemann

Dette blir nesten morsomt. Kommunikasjon er en edel kunst.  Poenget er ikke at folk skal få med seg at jeg har hytte 20 mil fra Oslo (noe jeg forøvrig ikke har, og det er vel rimelig uinteressant for de fleste andre.)

Jeg har ikke lett veldig hardt etter selgere for å finne feilinformasjon,  faktisk tvert imot, de første jeg snakket med var 2 selgere av den bilen som sto på Sandvika Storsenter, og det er dessverre slik at kunnskapen om rekkevidde for vinterkjøring ikke er tilstrekkelig.  Eventuelt; kunnskapen er der, men salgslysten er større og overdøver kunnskapen.
Så, de som er nye på elbil, og jeg tipper det er endel av dem som vurderer denne bilen, er rådet å snakke med erfarne elbilister. Synes det er både trist og merkelig at det opereres med 37 mil på sommeren og ca 30 mil på vinteren.  Gir meg med dette, mitt poeng er å, for å si det litt høytidelig, spandere gratis av min tid og kompetense på dette forum, slik at de som jakter gullkorn slipper å dyrekjøpt grave dem opp selv, men kan hente dem her  :D   Håper det var tydeligere, og hytta på fjellet ligger altså ikke 20 mil fra Oslo.

Sitat fra: Beckern på fredag 15. desember 2017, klokken 10:12
Sitat fra: Olemann på torsdag 14. desember 2017, klokken 18:00
Klart alle elbiler har en destinasjon de ikke når. Det er verken nytt eller overraskende. Kjenner godt til vinterfjellene og hytter på Østlandet, og de aller fleste  fjelldestinasjoner er drøyt 20 mil fra Oslo.  Noen litt mer.  Og mange potensielle kjøpere befinner seg i Oslo og omegn.
Det er derfor spesielt relevant, ikke bare for meg, men for mange andre, at bilen klarer 20+ mil om vinteren.

Men, antar de som har lest innleggene her nå har fått dette med seg, og ikke stoler på brosjyrer og dermed mister smilet den 1. vinteren med ny bil.   
Da runder jeg av denne saken for min del, de som vil har nok fått med seg poengene mine nå :D

Vi har fått med oss at du har hytte 20 mil unna. Jeg vil tro det er minst like mange som har hytte 30 mil unna eller 15. Jeg er enig i at Leaf 40 ikke passer for deg.
Det er ikke noe mystisk i dette. Jeg tror du skal lete veldig hardt for å finne en selger som sier at denne bilen er perfekt for vinterkjøringen din.
Sikkert litt kortere mellom de som tror denne vil klare 25 mil på vinteren, men de finner nok ut av det om de gidder.

Joltus

#66
Er det selgere som sier 370 og 300??? Håpløst....

Min selger sa at det bør gå med 300 på sommeren, og 250 minus på vinteren. Eg bor jo da på vestlandet, så her er 20 minus utopi....

Har en kompis med ionic som har 200km rekkevidde nå på sin... Da bør jo leaf klare hakket mer vel?

Ene karen som kjørte borti japan låg på rundt 8,5km/kw når han kjørte "fint". Har nok neppe hatt på noen form for AC eller lignende da. Men det viser jo at potensialet er der.

sylwester

En av papirene jeg måtte signere på skrev at jeg var inneforstått med at vinterrekkevidden var opptil 50% lavere enn den oppgitte rekkevidden (som er 378km). Dvs. 189km. Jeg syns det taller er litt optimistisk når realistiske EPA har 241km og på ordlyden så virker det som om dette var minimum slik at man mest sannsynlig klarer mer.

@JoarØverland Mente du "250km minst" eller "250km eller mindre"?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

Heh, 60kwt batteriet er ikke 50% dyrere enn 40kwt batteriet, de endrer batteriet på 60kwt som har halvparten av iallefall lithium og kobolt. Selv har Nissan sagt at det batteriet blir 25% billigere. Om prisen ut til oss ikke endrer seg blir jeg ikke forundret over :-)

60kwt lansering på Leaf neste år og i salg 2019 ser jeg på like sikkert som 30kwt batteri rykter i 2015 og 40kwt rykter i 2017.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Joltus

Sitat fra: sylwester på fredag 15. desember 2017, klokken 23:45
@JoarØverland Mente du "250km minst" eller "250km eller mindre"?
eller mindre ja....

E_S

Som et eksempel på forskjellen mellom teori og praksis:

Jeg kjørte i går en tur på 184 km med min Tesla, som har en EPA-rekkevidde på 426 km og en NEDC-rekkevidde på 502 km.

Kjøringen var på våt, tildels slapsete motorvei, hastigheten lå stort sett på 100-125 km/h.

Etter å ha kjørt 184 km hadde jeg brukt 85% batteri, altså hadde ikke reell rekkevidde vært så veldig mye over 200 km under disse forholdene. Det er under halvparten av NEDC-rekkevidde og halvparten av EPA som det reklameres med. Det er jo en annen bil enn en Leaf, men likevel, fysikkens lover gjelder alle biler. Altså vil jeg si at "worst case" som dette var, kan man nok ikke regne med mer enn halvparten av EPA-rekkevidde og enda mindre av NEDC-rekkevidde. Jeg er absolutt ikke misfornøyd, for jeg vet at det er helt normalt, men om noen kjøper en ny Leaf og tror at de skal klare NEDC-rekkevidde på sommeren og "litt mindre enn det" på vinteren, blir de misfornøyd. Det er ikke gjennomførbart.
:)

Trond.m

#71
Også det forholdet at batteriet i nye Leaf bare har oppgitt ca 11 % større kapasitet enn e-Golf, og oppgitt NEDC rekkevidde er hele 26 % større gjør at man bør ha realistiske forventninger til reell rekkevidde.

Olemann

Bra.  Flott med reelle erfaringer.  Har gitt mye av det samme selv de siste årene her inne,  men det er nesten en naturlov ser det ut som at dette blir motsagt og diskutert vegger opp og stolper ned. 

Om man enda kunne si, OK; takk for at du deler fakta, men jeg liker ikke at det er sånn....det hadde vært noe ;)

Sitat fra: E_S på lørdag 16. desember 2017, klokken 14:12
Som et eksempel på forskjellen mellom teori og praksis:

Jeg kjørte i går en tur på 184 km med min Tesla, som har en EPA-rekkevidde på 426 km og en NEDC-rekkevidde på 502 km.

Kjøringen var på våt, tildels slapsete motorvei, hastigheten lå stort sett på 100-125 km/h.

Etter å ha kjørt 184 km hadde jeg brukt 85% batteri, altså hadde ikke reell rekkevidde vært så veldig mye over 200 km under disse forholdene. Det er under halvparten av NEDC-rekkevidde og halvparten av EPA som det reklameres med. Det er jo en annen bil enn en Leaf, men likevel, fysikkens lover gjelder alle biler. Altså vil jeg si at "worst case" som dette var, kan man nok ikke regne med mer enn halvparten av EPA-rekkevidde og enda mindre av NEDC-rekkevidde. Jeg er absolutt ikke misfornøyd, for jeg vet at det er helt normalt, men om noen kjøper en ny Leaf og tror at de skal klare NEDC-rekkevidde på sommeren og "litt mindre enn det" på vinteren, blir de misfornøyd. Det er ikke gjennomførbart.

sylwester

Sitat fra: TM på lørdag 16. desember 2017, klokken 15:42
Også det forholdet at batteriet i nye Leaf bare har oppgitt ca 11 % større kapasitet enn e-Golf, og oppgitt NEDC rekkevidde er hele 26 % større gjør at man bør ha realistiske forventninger til reell rekkevidde.

Selv om Leaf har bare 12% større bruttobatteri så tror jeg du får 19-20% mer netto. Nissan tar høyere risiko enn VW her siden de har en del mer fartstid.

NEDC må vi leve med ett år til, men da er det over. Da tar den litt midnre dårlige WLTP over. Jeg syns uansett EPA er suveren så jeg vil helst bruke det:

Nye Leaf_: 241km EPA  (64% av 378km NEDC)
Nye e-Golf: 200km EPA  (52% av 279km NEDC)

Ser du kun på EPA har Leaf 20% mer rekkevidde. Det stemmer mye med anslaget om 19-20% mer nettokapasitet. Hva som gjør at Leaf klarer 35% mer i pyttefart er et mysterium som ikke holder meg oppe om natta da jeg sjeldent kommer til å kjøre langtur i 40km/t.     
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Røe

Det må da vel være noen som har lest av den nye med Leaf spy snart?
Netto kapasitet ville vært interessant å vite for mange. Kan det være 40 netto?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA