Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kwh lansering når?

Startet av svingen, søndag 26. november 2017, klokken 18:49

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: ebecker på torsdag 10. januar 2019, klokken 05:14
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:56
Jeg forstår ikke helt regnestykket.
Dersom Leaf 40 har 36 kwt netto, så kan Leaf 62 få 56 kwt netto etter samme forhold.
Men jeg veit ikke hvor netto-tallet kommer fra.
Nå såg jeg skjermdump av Leaf Spy på en annen tråd, fra en bil som var lada opp til 37,4kwt.

Det er mulig jeg har misforstått noe men her er tankegangen:

WLTP for Leaf 40 er 270km som gir 36kWh/27 mil = 1,33kWt pr. mil.
WLTP for Leaf 62 er 385km ergo 1,33X38,5= 51,2 kWh.

I tillegg skal den ha vesentlig lavere forbruk
https://www.nettavisen.no/motor/nissan-leaf-62-kwh-er-lansert---dyrere-enn-forventet-rekkevidden-forvirrer/3423577833.html?fbclid=IwAR1tOb7xDFnt6N0vnzGEOSUKM27XxOcZxHwfRbFbLMk9d3wmqJ09fSzcrzQ

51,2 kWh minus ca. 12% lavere forbruk gir da tilgjengelig kapasitet på ca. 45kWh :o

Simply Amazing :-)
12% lavere forbruk blir vell lengre distanse på samme energimengde, så divider og ikke multipliser med 0,88. Da blir batteriet på 58,2 kWh.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Yngve

Sitat fra: leafnor på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:21
Sitat fra: ebecker på torsdag 10. januar 2019, klokken 05:14
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:56
Jeg forstår ikke helt regnestykket.
Dersom Leaf 40 har 36 kwt netto, så kan Leaf 62 få 56 kwt netto etter samme forhold.
Men jeg veit ikke hvor netto-tallet kommer fra.
Nå såg jeg skjermdump av Leaf Spy på en annen tråd, fra en bil som var lada opp til 37,4kwt.

Det er mulig jeg har misforstått noe men her er tankegangen:

WLTP for Leaf 40 er 270km som gir 36kWh/27 mil = 1,33kWt pr. mil.
WLTP for Leaf 62 er 385km ergo 1,33X38,5= 51,2 kWh.

I tillegg skal den ha vesentlig lavere forbruk
https://www.nettavisen.no/motor/nissan-leaf-62-kwh-er-lansert---dyrere-enn-forventet-rekkevidden-forvirrer/3423577833.html?fbclid=IwAR1tOb7xDFnt6N0vnzGEOSUKM27XxOcZxHwfRbFbLMk9d3wmqJ09fSzcrzQ

51,2 kWh minus ca. 12% lavere forbruk gir da tilgjengelig kapasitet på ca. 45kWh :o

Simply Amazing :-)
12% lavere forbruk blir vell lengre distanse på samme energimengde, så divider og ikke multipliser med 0,88. Da blir batteriet på 58,2 kWh.
Regnestykket blir:
WLTP for Leaf 40 er 270km som gir 36kWh/27 mil = 1,33kWt pr. mil.
WLTP for Leaf 62 er 385km ergo 1,33X0,88X38,5= 45,1 kWh.

Noe i Nissans kommunikasjon henger ikke sammen med resten.

ebecker

#377
Sitat fra: leafnor på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:21
12% lavere forbruk blir vell lengre distanse på samme energimengde, så divider og ikke multipliser med 0,88. Da blir batteriet på 58,2 kWh.

Jeg vil si samme distanse på lavere energimengde :) Kanskje batteriet må ha et enormt buffer for å vare ut garantiperioden med tanke på hvor mye de har presset in i batterikassa uten kjøling. :laugh: 

Fra spøk til alvor jeg er enig i at noe er kommunisert feil her

jorgenbsk

Sitat fra: Yngve på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:30
Sitat fra: leafnor på torsdag 10. januar 2019, klokken 07:21
Sitat fra: ebecker på torsdag 10. januar 2019, klokken 05:14
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. januar 2019, klokken 20:56
Jeg forstår ikke helt regnestykket.
Dersom Leaf 40 har 36 kwt netto, så kan Leaf 62 få 56 kwt netto etter samme forhold.
Men jeg veit ikke hvor netto-tallet kommer fra.
Nå såg jeg skjermdump av Leaf Spy på en annen tråd, fra en bil som var lada opp til 37,4kwt.

Det er mulig jeg har misforstått noe men her er tankegangen:

WLTP for Leaf 40 er 270km som gir 36kWh/27 mil = 1,33kWt pr. mil.
WLTP for Leaf 62 er 385km ergo 1,33X38,5= 51,2 kWh.

I tillegg skal den ha vesentlig lavere forbruk
https://www.nettavisen.no/motor/nissan-leaf-62-kwh-er-lansert---dyrere-enn-forventet-rekkevidden-forvirrer/3423577833.html?fbclid=IwAR1tOb7xDFnt6N0vnzGEOSUKM27XxOcZxHwfRbFbLMk9d3wmqJ09fSzcrzQ

51,2 kWh minus ca. 12% lavere forbruk gir da tilgjengelig kapasitet på ca. 45kWh :o

Simply Amazing :-)
12% lavere forbruk blir vell lengre distanse på samme energimengde, så divider og ikke multipliser med 0,88. Da blir batteriet på 58,2 kWh.
Regnestykket blir:
WLTP for Leaf 40 er 270km som gir 36kWh/27 mil = 1,33kWt pr. mil.
WLTP for Leaf 62 er 385km ergo 1,33X0,88X38,5= 45,1 kWh.

Noe i Nissans kommunikasjon henger ikke sammen med resten.

Er mer som ikke henger sammen der.
I Nissans prisliste for 40kWh:
Rekkevidde WLTP: 270km
Forbruk WLTP: 206 Wt/km
Kapasitet på batteri burde bli rekkevidde x forbruk, men det gir 55,6kWt batteri.

I Nissans prisliste for 62kWh:
Rekkevidde WLTP: 385km
Forbruk WLTP: 180Wt/km (hyggelig at forbruket er 12,6% lavere da!)
Rekkevidde x forbruk gir 69,3kWt

Joltus

Eg ler meg ihjel hvis de går på en superskrell når den reelle wltp rekkevidden kommer :D :D

I tillegg er det jo en meget godt kjent sak at nissan sine rekkevidder er umulig å oppnå uten å kjøre til nulls der de siste 30-50 km er i blinde og under 0% batteri.

Desti

The Japanese prospect shows 4% higher consumption für the 62 kWh battery, due to the higher weight.


ebecker

Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 10. januar 2019, klokken 09:46

Er mer som ikke henger sammen der.
I Nissans prisliste for 40kWh:
Rekkevidde WLTP: 270km
Forbruk WLTP: 206 Wt/km
Kapasitet på batteri burde bli rekkevidde x forbruk, men det gir 55,6kWt batteri.

I Nissans prisliste for 62kWh:
Rekkevidde WLTP: 385km
Forbruk WLTP: 180Wt/km (hyggelig at forbruket er 12,6% lavere da!)
Rekkevidde x forbruk gir 69,3kWt

Det er WLTP tall fra stikkontakt før ladetap.

flux


Tiger123


Desti

So WLTP is more conservative on the e+.

EPA - WLTP

40 kWh

243 km - 270 km        + 11,1 %

62 kWh

362 km - 385 km        + 6,4 %

Joltus

Sikkert lurt siden wltp på 40 er fantasi...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA