Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kwh lansering når?

Startet av svingen, søndag 26. november 2017, klokken 18:49

« forrige - neste »

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elekTrond

'13 Mjau

Myrvang

Sitat fra: Joltus på søndag 04. november 2018, klokken 17:00
Nye leaf ryktes å komme med chademo og 100kw lading.

Men hvor mange chademoladere vil oppgraderes til å levere 100 kW?

Uansett kommer nok Nissan til å levere med chademo i lang tid, de er vel inne på eiersiden eller noe så vidt jeg vet og kun chademo kan levere strøm ut igjen gjennom porten slik at den kan fungere som et buffer/nødagregat/utgjevning av strømtopper (evt snylting ved at man lader 40/60 kWh på jobben og bruker den strømmen på komfyren på kvelden)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Løve

Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 16:55
Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 14:32
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 14:25
Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 14:15
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 11:29
Uff da, men kanskje forståelig mtp rapidgate.
Får tro Leaf 60 kommer med CCS og raskere lading, synd å ikke få tatt del i Ionity-nettverket.
Og synd å øke kostnadene til ladenettverk forøvrig med doble kabler og protokoller.

Bra kunnskapsløst å koble ChaDeMo med rapidgate  :laugh: :+1:
Ok, så hvor raskt lader man på Chademo? Hvis Leaf 40 hadde hatt CCS, hva slags max effekt ville den tålt uten å smelte batteriet?

A revised CHAdeMO 2.0 specification allows for up to 400 kW by 1000 V, 400 A direct current.[2]

Svar på ditt spørsmål som fremdeles ikke har noe med rapidgate å gjøre. Hverken CSS eller ChaDeMo har noe med batteripakken å gjøre og det er i batteripakken rapidgate er, ikke i ladestandarden. Anbefaler deg noen timer med Bjørn Nyland sin YouTube-kanal og litt Wikipedia og sånn.
Hvilke biler lader på den specen? Hvilke ladere finnes? Hvilke planer for utbygging av Chademo over 45 kW finnes?

Poenget mitt var at siden Leaf 40 ikke har kjøling av batteriet må den lade sakte, og da er prestisjetapet minst ved å fortsette med Chademo (som alle tror er Max 45) når konkurrentene kommer med 85- 150 kW CCS. Så får vi se hva de gjør med Leaf 60. Jeg håper den innfrir som turbil, ikke bare pendlerbil.

Men med CSS så kunne Leaf ladet i kjempefart hele tiden?   ???  :laugh: Når du står i et hull, slutt å grave  ;)

daktari

Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 22:04
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 16:55
Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 14:32
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 14:25
Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 14:15
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 11:29
Uff da, men kanskje forståelig mtp rapidgate.
Får tro Leaf 60 kommer med CCS og raskere lading, synd å ikke få tatt del i Ionity-nettverket.
Og synd å øke kostnadene til ladenettverk forøvrig med doble kabler og protokoller.

Bra kunnskapsløst å koble ChaDeMo med rapidgate  :laugh: :+1:
Ok, så hvor raskt lader man på Chademo? Hvis Leaf 40 hadde hatt CCS, hva slags max effekt ville den tålt uten å smelte batteriet?

A revised CHAdeMO 2.0 specification allows for up to 400 kW by 1000 V, 400 A direct current.[2]

Svar på ditt spørsmål som fremdeles ikke har noe med rapidgate å gjøre. Hverken CSS eller ChaDeMo har noe med batteripakken å gjøre og det er i batteripakken rapidgate er, ikke i ladestandarden. Anbefaler deg noen timer med Bjørn Nyland sin YouTube-kanal og litt Wikipedia og sånn.
Hvilke biler lader på den specen? Hvilke ladere finnes? Hvilke planer for utbygging av Chademo over 45 kW finnes?

Poenget mitt var at siden Leaf 40 ikke har kjøling av batteriet må den lade sakte, og da er prestisjetapet minst ved å fortsette med Chademo (som alle tror er Max 45) når konkurrentene kommer med 85- 150 kW CCS. Så får vi se hva de gjør med Leaf 60. Jeg håper den innfrir som turbil, ikke bare pendlerbil.

Men med CSS så kunne Leaf ladet i kjempefart hele tiden?   ???  :laugh: Når du står i et hull, slutt å grave  ;)
Jeg vet jo at du er kverulant, men dette var jo over all forventning. Teskjemodus på.
Nei, det er motsatt: "Leaf 40 kan nesten ikke hurtiglade, skal vi velge den beste fremtidsrettede lademetoden eller den gamle dritten?" "Vi tar gamle dritten så blir ikke folk så skuffa når de oppdager ladeproblemet, da lader den så sakte allikevel".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Joltus


sylwester

Treg Chademolading kan ikke klandres Chademo-ladesystemet, men mangel på batterikjøling. e-Golf som kjører CCS har samme problem.

Chademo og CCS er konkurrerende hurtigladestandarder. Begge har roadmap mot 350kW og hittil har ladeselskapene og -stasjonene hatt grensesnitt for begge. Sist jeg sjekket så lagde de som lager utstyr modulært system som gjør det lett å endre frontend (hva slags ladestatus) uten å endre på backend (selve generering av effekt) samt balansering mellom enhetene.

EU har ikke satt et krav til at bilene må leveres med CCS så inntil de gjør det så vil Nissan mest sannsynlig levere med raskere Chademo.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

batterimannen

Sitat fra: sylwester på søndag 04. november 2018, klokken 23:27
Treg Chademolading kan ikke klandres Chademo-ladesystemet, men mangel på batterikjøling. e-Golf som kjører CCS har samme problem.

Chademo og CCS er konkurrerende hurtigladestandarder. Begge har roadmap mot 350kW og hittil har ladeselskapene og -stasjonene hatt grensesnitt for begge. Sist jeg sjekket så lagde de som lager utstyr modulært system som gjør det lett å endre frontend (hva slags ladestatus) uten å endre på backend (selve generering av effekt) samt balansering mellom enhetene.

EU har ikke satt et krav til at bilene må leveres med CCS så inntil de gjør det så vil Nissan mest sannsynlig levere med raskere Chademo.

Hvis det stemmer at det kun er 2 stk 100kw chaedmo ladere i Norge, så er ikke det akkurat lovende for Nissan Leaf med mulighet for 100 kw lading. Ser også andre folk i Europa (internasjonale fora) si at det er veldig få/ingen chaedmo ladere over 50 kw.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

sylwester

@batterimannen Chademo må være representert på like mange hurtigladere i Norge som CCS og med konkurrerende hastighet. Hvis ikke så vil det alene være konkurransevridende. Nissan vil nok ikke miste fotfeste så de vil sørge for at dette blir ivaretatt på en eller annen måte.

Hun i Transport Evolved på YouTube har både Leaf og Chevy Bolt og der er det visst mange CCS-hurtigladere som kun har 25kW, men Chademo har 50kW. Det betyr jo ikke at CCS er drit, men at det mangler satsning der. Ville du hatt Chademo eller CCS i det området?


Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

#219
Sitat fra: batterimannen på mandag 05. november 2018, klokken 12:21
Hvis det stemmer at det kun er 2 stk 100kw chaedmo ladere i Norge, så er ikke det akkurat lovende for Nissan Leaf med mulighet for 100 kw lading. Ser også andre folk i Europa (internasjonale fora) si at det er veldig få/ingen chaedmo ladere over 50 kw.

Hvor mange CCS-ladere med >50kW er det i Norge som er operative nå da? Tror ikke det er så veldig mange flere enn for CHAdeMO for å si det slik...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Det finnes hvertfall konkrete planer om pan-europeisk CCS på 175kW med Ionity-nettverket. Spekulasjon  at Tesla med Modell 3 legger til CCS på SuC.

Har ikke hørt noe om satsing på Chademo, og Eu-direktivet krever CCS. Chademo blir en ekstra kostnad for å betjene stadig færre modeller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sylwester

@dakari Lenke til EU-direktivet? Er det under behandling i Norge?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

daktari

Her, vet ikke hva status er i Norge. Kun for ladestasjoner ( ikke biler), og ikke tilbakevirkende.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batterimannen

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. november 2018, klokken 09:00
Her, vet ikke hva status er i Norge. Kun for ladestasjoner ( ikke biler), og ikke tilbakevirkende.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=EN

Punkt 33 du tenker på?

Interface to charge electric vehicles could include several socket outlets or vehicle connectors as long as one of them complies with the technical specifications set out in this Directive, so as to allow multistandard recharging. However, the choice made in this Directive of Union-wide common connectors for electric vehicles (Type 2 and Combo 2) should not be detrimental to Member States having already invested in the deployment of other standardised technologies for recharging points and should not affect existing recharging points deployed before the entry into force of this Directive. Electric vehicles already in circulation before the entry into force of this Directive should be able to recharge, even if they were designed to recharge at recharging points that do not comply with the technical specifications set out in this Directive. The choice of equipment for normal and high power recharging points should comply with specific safety requirements in force at national level.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

goggo

Sitat fra: sylwester på søndag 04. november 2018, klokken 23:27
EU har ikke satt et krav til at bilene må leveres med CCS så inntil de gjør det så vil Nissan mest sannsynlig levere med raskere Chademo.
EU har ikke satt forbud mot Chademo (=ingen pisk), men EU og europeisk bilindustri støtter nå to store ladenettverk for CCS (=stor gulerot) med betydelige midler.  Dette er Clever/E.ON nettverket og Ionity nettverket.

I Norge og Storbritania har vi jo allerede et brukbart nettverk med 50KW Chademo/CCS, men hvis ingen (=Nissan) hoster opp masse penger for å bygge ut raskere Chademo så er jeg redd for at det i resten av Europa vil satses på kun CCS. I såfall kan vi ende opp med CCS utbygging tilsvarende Tesla ladenettverket lang hovedveiene, mens det blir en og annen Chademo kompatibel lader rundt omkring ved kjøpesentra etc.

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA