Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kwh lansering når?

Startet av svingen, søndag 26. november 2017, klokken 18:49

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: ThomasEL på søndag 04. november 2018, klokken 10:37
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 10:12
Sitat fra: Løve på lørdag 03. november 2018, klokken 13:21
Hvis Nissan bruker vett så tar de ikke overpris for oppgradert bil. Joda, de kan legge på en liten prosent eller to, men å makse profitten vil fort virke mot sin hensikt. Holder Nissan en edruelig men lønnsom pris så vil de kunne oversvømme markedet med en 50 000 Leaf. Lett! Og da eier Nissan elbilmarkedet i Norge. Og ChaDeMo blir betydelig mer interessant en CSS  :o

Og i forhold til tilgang på batterier så tror jeg Nissan ønsker å selge Leaf, der KIA og Hyundai selger elbiler veldig motvillig.
Eu-deriktivet gjør at Chademo i praksis er dødt her.  Alle nye biler kommer med CCS i Europa og ingen grunn til å bygge ladestasjoner med både Chademo og ccs.

Det blir vel ikke helt riktig..? All den tid Leaf leveres med Chademo, og det vel for tiden er den elbiltypen det selges mest av i Europa, så er nok Chademo en levende standard  i lang tid fremover! (Så kunne man sagtens ønske at alle brukte samme standard, men det er en annen sak/diskusjon).
har ikke Leaf 40 ccs men Chademo?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

teslanor

Mener Nye Leaf Launch Ed hadde Chademo ja og ikke CCS

Løve


daktari

Uff da, men kanskje forståelig mtp rapidgate.
Får tro Leaf 60 kommer med CCS og raskere lading, synd å ikke få tatt del i Ionity-nettverket.
Og synd å øke kostnadene til ladenettverk forøvrig med doble kabler og protokoller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Joltus

Nye leaf kommer neppe med ccs nei.

Men med mye større hastighet.

Og rapidgate har absolutt ingenting med chademo å gjøre.

automat

Sitat fra: ThomasEL på søndag 04. november 2018, klokken 10:37


Det blir vel ikke helt riktig..? All den tid Leaf leveres med Chademo, og det vel for tiden er den elbiltypen det selges mest av i Europa, så er nok Chademo en levende standard  i lang tid fremover! (Så kunne man sagtens ønske at alle brukte samme standard, men det er en annen sak/diskusjon).

Utenom Nissan er det bare Soul og trillingene som selges med Chademo i dag, og det er vel ingen kommende modeller som er ventet å komme med Chademo.

Skal Chademo overleve må Nissan spytte inn mye penger i ladestasjoner, evt ta en Tesla og bygge eget nettverk.

Den dagen Nissan kaster inn håndkleet og går over til CCS, er Chademo steindødt i Europa. Dvs, ingen nye ladere, og gamle blir ikke erstattet.

I Norge er det allerede så mange chademobiler at avvikingen vil ta mye lenger tid. Men det vil begynne med at når ladestasjoner utvides med flere ladere, vil utvidelsen være ren CCS.

Med to elbiler som ikke kan lades på CCS, så håper jeg selvfølgelig at Nissan tviholder på Chademo noen år til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Løve

Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 11:29
Uff da, men kanskje forståelig mtp rapidgate.
Får tro Leaf 60 kommer med CCS og raskere lading, synd å ikke få tatt del i Ionity-nettverket.
Og synd å øke kostnadene til ladenettverk forøvrig med doble kabler og protokoller.

Bra kunnskapsløst å koble ChaDeMo med rapidgate  :laugh: :+1:

daktari

Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 14:15
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 11:29
Uff da, men kanskje forståelig mtp rapidgate.
Får tro Leaf 60 kommer med CCS og raskere lading, synd å ikke få tatt del i Ionity-nettverket.
Og synd å øke kostnadene til ladenettverk forøvrig med doble kabler og protokoller.

Bra kunnskapsløst å koble ChaDeMo med rapidgate  :laugh: :+1:
Ok, så hvor raskt lader man på Chademo? Hvis Leaf 40 hadde hatt CCS, hva slags max effekt ville den tålt uten å smelte batteriet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løve

Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 14:25
Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 14:15
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 11:29
Uff da, men kanskje forståelig mtp rapidgate.
Får tro Leaf 60 kommer med CCS og raskere lading, synd å ikke få tatt del i Ionity-nettverket.
Og synd å øke kostnadene til ladenettverk forøvrig med doble kabler og protokoller.

Bra kunnskapsløst å koble ChaDeMo med rapidgate  :laugh: :+1:
Ok, så hvor raskt lader man på Chademo? Hvis Leaf 40 hadde hatt CCS, hva slags max effekt ville den tålt uten å smelte batteriet?

A revised CHAdeMO 2.0 specification allows for up to 400 kW by 1000 V, 400 A direct current.[2]

Svar på ditt spørsmål som fremdeles ikke har noe med rapidgate å gjøre. Hverken CSS eller ChaDeMo har noe med batteripakken å gjøre og det er i batteripakken rapidgate er, ikke i ladestandarden. Anbefaler deg noen timer med Bjørn Nyland sin YouTube-kanal og litt Wikipedia og sånn.

jkirkebo

Sitat fra: automat på søndag 04. november 2018, klokken 12:13
Sitat fra: ThomasEL på søndag 04. november 2018, klokken 10:37


Det blir vel ikke helt riktig..? All den tid Leaf leveres med Chademo, og det vel for tiden er den elbiltypen det selges mest av i Europa, så er nok Chademo en levende standard  i lang tid fremover! (Så kunne man sagtens ønske at alle brukte samme standard, men det er en annen sak/diskusjon).

Utenom Nissan er det bare Soul og trillingene som selges med Chademo i dag, og det er vel ingen kommende modeller som er ventet å komme med Chademo.

Skal Chademo overleve må Nissan spytte inn mye penger i ladestasjoner, evt ta en Tesla og bygge eget nettverk.

Den dagen Nissan kaster inn håndkleet og går over til CCS, er Chademo steindødt i Europa. Dvs, ingen nye ladere, og gamle blir ikke erstattet.

I Norge er det allerede så mange chademobiler at avvikingen vil ta mye lenger tid. Men det vil begynne med at når ladestasjoner utvides med flere ladere, vil utvidelsen være ren CCS.

Med to elbiler som ikke kan lades på CCS, så håper jeg selvfølgelig at Nissan tviholder på Chademo noen år til.

Du glemmer Tesla. Tesla kan ikke lades på CCS, men de kan lades fint på CHAdeMO. I følge TeslaFi ladet jeg Teslaen med 223kWh på CHAdeMO i oktober. Med et snitt på 39kW er det rundt 6 timers lading. Tesla selger pallevis med CHAdeMO-adaptere og jeg ser de stadig i bruk rundt omkring så Teslaene utgjør nok en ganske brukbar andel av CHAdeMO-ladingen mange steder.

Ladeoperatørene har nok full kontroll på fordelingen av CCS og CHAdeMO og vil garantert fortsette med dual-standard ladere så lenge CHAdeMO har en grei markedsandel av ladingen. Dual-standard koster uansett lite ekstra i forhold til ren CCS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hemi

Jeg lada også teslaen min mer på chademo, enn på superchargers

daktari

Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 14:32
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 14:25
Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 14:15
Sitat fra: daktari på søndag 04. november 2018, klokken 11:29
Uff da, men kanskje forståelig mtp rapidgate.
Får tro Leaf 60 kommer med CCS og raskere lading, synd å ikke få tatt del i Ionity-nettverket.
Og synd å øke kostnadene til ladenettverk forøvrig med doble kabler og protokoller.

Bra kunnskapsløst å koble ChaDeMo med rapidgate  :laugh: :+1:
Ok, så hvor raskt lader man på Chademo? Hvis Leaf 40 hadde hatt CCS, hva slags max effekt ville den tålt uten å smelte batteriet?

A revised CHAdeMO 2.0 specification allows for up to 400 kW by 1000 V, 400 A direct current.[2]

Svar på ditt spørsmål som fremdeles ikke har noe med rapidgate å gjøre. Hverken CSS eller ChaDeMo har noe med batteripakken å gjøre og det er i batteripakken rapidgate er, ikke i ladestandarden. Anbefaler deg noen timer med Bjørn Nyland sin YouTube-kanal og litt Wikipedia og sånn.
Hvilke biler lader på den specen? Hvilke ladere finnes? Hvilke planer for utbygging av Chademo over 45 kW finnes?

Poenget mitt var at siden Leaf 40 ikke har kjøling av batteriet må den lade sakte, og da er prestisjetapet minst ved å fortsette med Chademo (som alle tror er Max 45) når konkurrentene kommer med 85- 150 kW CCS. Så får vi se hva de gjør med Leaf 60. Jeg håper den innfrir som turbil, ikke bare pendlerbil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. november 2018, klokken 14:34


Du glemmer Tesla. Tesla kan ikke lades på CCS, men de kan lades fint på CHAdeMO. I følge TeslaFi ladet jeg Teslaen med 223kWh på CHAdeMO i oktober. Med et snitt på 39kW er det rundt 6 timers lading. Tesla selger pallevis med CHAdeMO-adaptere og jeg ser de stadig i bruk rundt omkring så Teslaene utgjør nok en ganske brukbar andel av CHAdeMO-ladingen mange steder.

Ladeoperatørene har nok full kontroll på fordelingen av CCS og CHAdeMO og vil garantert fortsette med dual-standard ladere så lenge CHAdeMO har en grei markedsandel av ladingen. Dual-standard koster uansett lite ekstra i forhold til ren CCS.
Tesla er medlem i CCS, så det er ikke snakk om «om» Tesla vil støtte CCS-lading, men «når». Jeg tipper det skjer i løpet av et par år.

Men Tesla-eiere vil nok bidra til å holde liv i chademo i Norge en god stund fremover, selv om dette er sekundærlading for Tesla. (Jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger chademo-adapteret mitt er brukt det siste året.)

Jeg har inntrykk av at Tesla-eiere på utenlandstur i liten grad bruker chademolading. Det blir for mye styr med betalingsløsningene.

Så uten Nissan så tror jeg fortsatt at Chademo vil dø raskt i Europa (utenom Norge).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Joltus

Nye leaf ryktes å komme med chademo og 100kw lading.

Øyvind.h

Håper de bytter til CCS. Mtp at aktører nå bygger ut raske ladere med kun CCS og skrotet CHAdeMO tipper jeg CCS blir langt mer utbredt og i snitt raskere i årene som kommer.
Dumt Nissan ikke byttet allerede nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA