Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

60kwh lansering når?

Startet av svingen, søndag 26. november 2017, klokken 18:49

« forrige - neste »

Gordon Retriever

TMS 75D:  490km NEDC, 410-ish EPA.

En vesentlig mindre og nyere bilkonstruksjon bør ikke plassere seg særlig lavere enn dette - trass i noe mindre batteri.

Løve

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på fredag 08. desember 2017, klokken 13:56
Ok!

Men da forstår jeg det egentlig ikke helt. Fordi Hyundai Kona skal ha batteripakke på 65KW ( største) og rekkevidde på 500 KM

Tesla 75KW har rekkevidde på 490:

Så da henger ikke dette helt på grep.

Kanskje det er stor forskjell ifra type bil?

Både type bil og hvilken standard en bruker for rekkevidde har noe å si.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.0


sylwester

#17
500MK må være varmt :-O

Man må være forsiktig med å sammenlikne rekkevidde uten å se på hvilken standard. 40kWh Leaf har en rekkevidde på 241km EPA og 378km NEDC. I tillegg kommer WLTP som vil være ganske lik EPA.
Selgere får kun lov til å bruke NEDC frem til 2019. Man kan regne med at en 60kWh Leaf vil klare 360km EPA og 567km NEDC hvis du antar at du får 50% mer rekkevidde.

Hyunmdai kona sine 500km er NEDC. Det betyr at WLTP/EPA er i område 330km.

Så hva er forskjellen på NEDC og EPA? Vel NEDC sin syklus har en snitthastighet under 40km/t og flat vei.
EPA har flere tester med både vinter, sommer, bytrafikk og langkjøring. EPA-ratingen er snittet av hva bilen klarer i de testen.

Kommer du til å kjøre til Bergen i 50km i timen så stemmer nok NEDC bedre enn EPA, men hvis du skal kjøre fartsgrensa så er nok EPA det forbruket du vil ha. 
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

daktari

Det er også stor forskjell i forbruk på elbiler. Autobild har testet vanlige modeller, og de brukte fra 1,46  til 2,37 kWh/mil på samme turen.

http://www.autobild.de/artikel/acht-elektro-autos-im-reichweiten-check-13047587.html
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tuono

Med hensyn til effektivitet/forbruk så har Hyundai, med Ioniq, vært i en særklasse i forhold til alle andre. Det gjenstår å se om de følger dette opp med Kona. 

Olemann

#20
Glem det forhandler sier og lytt til oss/de som har kjørt ulike elbiler endel år.  Klart cw faktor og tyngde og effektivitet og varmepumpe etc er litt ulikt, men grunnregelen står seg godt.

Svært pen sommerkjøring, du klarerer presse bilen ned i 1 kW pr mil.
Svært stygg vinterkjøring i høy hastighet og med god varme inne:  Du klarer presse forbruk over 2.5 kW pr mil.

Altså; 40 kW batteri gir fra 16 mil til 40 mil.   At Nissan våger selge denne med løfter om oppunder 40 mil er meget friskt.

Min Ampera_e med 60 kW har jeg klart tyne 50 mil ut av, men har også klart tømme den på 25 mil.  Ikke så vanskelig som det høres ut til dette med rekkevidde.

Ta antall kW og del på 2.5, så har du worst case kald vinter, varm bil, på motorvei scenario.

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på fredag 08. desember 2017, klokken 13:56
Ok!
Men da forstår jeg det egentlig ikke helt. Fordi Hyundai Kona skal ha batteripakke på 65KW ( største) og rekkevidde på 500 KM
Tesla 75KW har rekkevidde på 490:
Så da henger ikke dette helt på grep.
Kanskje det er stor forskjell ifra type bil?

AnfieldRoad

Sitat fra: Olemann på tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:20
Glem det forhandler sier og lytt til oss/de som har kjørt ulike elbiler endel år.  Klart cw faktor og tyngde og effektivitet og varmepumpe etc er litt ulikt, men grunnregelen står seg godt.

Svært pen sommerkjøring, du klarerer presse bilen ned i 1 kW pr mil.
Svært stygg vinterkjøring i høy hastighet og med god varme inne:  Du klarer presse forbruk over 2.5 kW pr mil.

Altså; 40 kW batteri gir fra 16 mil til 40 mil.   At Nissan våger selge denne med løfter om oppunder 40 mil er meget friskt.

Min Ampera_e med 60 kW har jeg klart tyne 50 mil ut av, men har også klart tømme den på 25 mil.  Ikke så vanskelig som det høres ut til dette med rekkevidde.

Ta antall kW og del på 2.5, så har du worst case kald vinter, varm bil, på motorvei scenario.

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på fredag 08. desember 2017, klokken 13:56
Ok!
Men da forstår jeg det egentlig ikke helt. Fordi Hyundai Kona skal ha batteripakke på 65KW ( største) og rekkevidde på 500 KM
Tesla 75KW har rekkevidde på 490:
Så da henger ikke dette helt på grep.
Kanskje det er stor forskjell ifra type bil?



Dersom Nissan da kommer med 60KW så bør den ha samme rekkevidde som en Ampera?


daktari

Ikke nødvendigvis,  det er stor forskjell i forbruk mellom bilene jmfr ny test i autobild.de
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

Ja, som en hovedregel.   Dog, skal man regne mer nøyaktig på det så gjelder endel variable.

I høy hastighet betyr cw faktoren mye, der vil ionic og Leaf ha et lavere merforbruk enn f.eks. Ampera.  Så planlegger du kjøre mye i 130 km/t (som en tysk test nylig har testet) så vil biler med lav cw komme bedre ut.  I norsk lovlig gjennomsnitt hastighet betyr dette mindre.

Kjører du mye i rykk og napp i byen, så vil tunge biler være uheldig.   Der vi f.eks. BMW i3 være blant de beste.

Sitter du i kø i timesvis i kuldegrader så vil en bil med varmepumpe være bra.

Men, en god regel er å dele antall kW på 2.5, så får du worst case antall mil om vinteren, uten kjøring med ull undertøy, Putin skinnlue og uten å ha angst for venstre fila på E18.   Selgere sier mye rart og kommer nok til å fortsette med det.

Nye Leaf klarer helt sikkert 16-17 mil worst case, slik Ampera klarer 24-25 mil.   

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:43
Sitat fra: Olemann på tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:20
Glem det forhandler sier og lytt til oss/de som har kjørt ulike elbiler endel år.  Klart cw faktor og tyngde og effektivitet og varmepumpe etc er litt ulikt, men grunnregelen står seg godt.

Svært pen sommerkjøring, du klarerer presse bilen ned i 1 kW pr mil.
Svært stygg vinterkjøring i høy hastighet og med god varme inne:  Du klarer presse forbruk over 2.5 kW pr mil.

Altså; 40 kW batteri gir fra 16 mil til 40 mil.   At Nissan våger selge denne med løfter om oppunder 40 mil er meget friskt.

Min Ampera_e med 60 kW har jeg klart tyne 50 mil ut av, men har også klart tømme den på 25 mil.  Ikke så vanskelig som det høres ut til dette med rekkevidde.

Ta antall kW og del på 2.5, så har du worst case kald vinter, varm bil, på motorvei scenario.

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på fredag 08. desember 2017, klokken 13:56
Ok!
Men da forstår jeg det egentlig ikke helt. Fordi Hyundai Kona skal ha batteripakke på 65KW ( største) og rekkevidde på 500 KM
Tesla 75KW har rekkevidde på 490:
Så da henger ikke dette helt på grep.
Kanskje det er stor forskjell ifra type bil?



Dersom Nissan da kommer med 60KW så bør den ha samme rekkevidde som en Ampera?

AnfieldRoad

Jeg skal kjøre 30 -40 000 i ny jobb og må ha bil som jeg vet holder 300 km på det lengste. ( ja regner med en pitstop for lading på den lengsteturen)

Tesla har jeg slått ifra meg. Men Leaf, Kona og Ampera er noe jeg ser på. Ampera kan jeg få som demo bil ganske raskt. Men er veldig usikker på den bilen med tanke på komfort osv.
Hyundai har jeg prøvd som bensin utgave og jeg liker den godt.
Ioniq hadde vært førstevalg dersom den hadde hatt rekkevidden.

Men så hører jeg at Kia kommer med NIRO. Men finner ikke mye info rundt denne.....


Arha

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på tirsdag 12. desember 2017, klokken 13:35
Jeg skal kjøre 30 -40 000 i ny jobb og må ha bil som jeg vet holder 300 km på det lengste. ( ja regner med en pitstop for lading på den lengsteturen)

Tesla har jeg slått ifra meg. Men Leaf, Kona og Ampera er noe jeg ser på. Ampera kan jeg få som demo bil ganske raskt. Men er veldig usikker på den bilen med tanke på komfort osv.
Hyundai har jeg prøvd som bensin utgave og jeg liker den godt.
Ioniq hadde vært førstevalg dersom den hadde hatt rekkevidden.

Men så hører jeg at Kia kommer med NIRO. Men finner ikke mye info rundt denne.....

Har Opel begynt å kvitte seg med demobilene?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ipadjove

Ja, de ser ikke vitsen med å ha mange biler på utstilling/prøvekjøring når de ikke kan selge dem. Forståelig.

E_S

NEDC er bare tull. Fullstendig uoppnåelig dersom man ikke driver ekstremkjøring på en fin sommerdag. EPA kan man gå ut fra at er fullt mulig på det jevne med vettug kjørestil.
:)

Joltus

EPA har vel vist seg at er strengere enn det man kan klare?

Kårepåsporet

Er da forskjell fra bil til bil hvor ille NEDC er også, for Ioniq så er det faktisk mulig å klare 280 km ved gunstige forhold: ikke for kupert, 15+, hastigheter under 80-90 km/t.
180-190 km er innafor vintersdag med krevende topografi fra 10 MOH til 600 MOH med mye Berg og dalbane underveis. Så NEDC er en pekepin, men mulig Ioniq er den beste ift oppgitt rekkevidde mot reell rekkevidde....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA