Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

varmepumpe?

Startet av svein f-p, lørdag 25. november 2017, klokken 16:11

« forrige - neste »

svein f-p

Vi går med tanker om å anskaffe en elektrisk hyundai ioniq. Spørsmålet mitt er som følger: Trenger vi varmepumpe? Samboeren min kjører 40 km til og 40km fra jobb hver dag. Lading på jobb er ok. Se bort fra annen håndsverdi og alt det derl trenger vi å kjøpe med varmepumpe for å ikke fryse på vinterdager? Mvh: Svein

Karl-Wilhelm

#1
Så få Ioniq som eksisterer i Norge er det nok enda færre uten varmepumpe.

Vi kan prøve å regne på det, antar netto batterikapasitet på 28kWh, oppvarmingsforbruk på 4kW, gjennomsnittsforbruk før oppvarming på 0,14kWh/km og gjennomsnittshastighet på 60km/t.

80km*0,14kWh/km + 4kW * (80km/60km/t) = 11,2kWh + 5,33kWh = 16,53kWh
16,53kWh/28kWh*100 = 40% gjennstående kapasitet

Ioniq er ganske effektiv så dette er et pessimistisk overslag, tviler på at dere vil oppleve å måtte fryse uansett forhold.

Spørsmålet her i vesten er heller, hvordan skal dere overleve disse svært uestetiske stoffsetene? ^^
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

larsif

Har det ikke vært noe parallell import av Ioniq uten varmepumpe som har vært til salgs på "finn.no".

Zimon

Kjørte forbi en Ioniq hvit på Østre aker på vei hjem fra Oslo i går som ikke hadde blind-spot varsling i sidespeilet, mistenker at den da er uten teknikkpakken, for tviler at sjåføren har skrudd av blindsone varslingen.

Jeg vil anbefale å gå for Teknikkpakken for å få med varmepumpe. Det er flere fordeler rundt det vil jeg påstå. For å ta primært varmepumpen så bruker den mindre energi for å varme opp om vinteren, så ja lengre rekkevidde,  men det er også fordel at den varmer opp raskere enn ett tradisjonelt varmeapparat. Blindsone varsling er også en stor fordel, spes når sideruter er litt møkkete og det er mørkt + regn etc og man skal skifte fil. Ellers så er det jo LED nærlys (som har fått veldig skryt av mange) Elektrisk setejustering, er litt luksus, men da kan man programmere en posisjon for henne og en for deg f.eks, vips så justerer setet seg selv ved å trykke på en knapp. Trådløs lading avhenger seff at mobil støtter det, men evt kan kjøpes en QI adapter som kan legges under deksel og kobles til USB/lightning porten på telefonen om man ønsker.

Og ikke minst så er det jo selvsagt fordelen med videresalg en gang i fremtiden at den har teknikkpakken.

Men teknisk sett så trenger nok ikke hun teknikkpakken med varmepumpe da hun kan lade på jobben. Om du ser her på elbilforeningens nettsider om ioniq så regner de med ca 160km rekkevidde på vinterstid, og antar at det da er med varmepumpe da. men 40km en vei, lading og 40km tilbake = da kan hun kjøre med varme og alt luksus på hele veien uten problemer vil jeg si. :)

Selv har jeg nesten 40km en vei fra hjem til jobb, så jeg er i samme båt. Jeg har ikke samme lademulighet på jobb per dags dato så for meg så var varmepumpe og teknikkpakken ett must have + tok med skinnseter. De var gode å sitte i syntes jeg. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA