Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beskytte lakk på ny bil

Startet av Gurjs, lørdag 25. november 2017, klokken 11:55

« forrige - neste »

Gurjs

Hei! Jeg har ikke så mye peiling på hva man bør gjøre for å beskytte lakk/ fargen på en ny bil. Jeg leser her på forumet at mange bestiller timer på diverse bil spa.

Jeg håper å motta bilen i første halvdel av desember. Kan noen tipse meg om hva jeg bør gjøre for å beskytte lakken på bilen? Jeg skal hente bilen i Drammen og bor i Lillestrøm.
Tesla Model S - Bestilt 31.08.2017

loiphin

#1
I have been thinking the same thing when I collect my car.

So after lots of research I have decided I am going to use Carpro C.Quartz UK which is a ceramic paint sealant. Seems to be very popular and the price is not bad (50ml - Ebay 900kr) or 30ml at Bilpleiekongen for 998kr. Thats enough to cover a big car like a Model S. There is a fair amount of preparation, but with a new car it shouldnt be too bad.

A great video to watch on how to do it: (This guy is from Canada, similar to Norge and has 20 years of experience)

https://www.youtube.com/watch?v=byKcYsEyWGk



Its a DIY job of course. But if you want someone else to do it, then it will of course cost a lot more. For example I believe Ditec is about 8000kr.

loiphin.
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

Gurjs

Jeg ønsker helst å få det gjort hos noen proffe, siden jeg ikke er så flink til å gjøre det (tror jeg). Det jeg har vurdert er opti-coat (plus), eller ditec. Hva er å anbefale?
Tesla Model S - Bestilt 31.08.2017

pers1

Anbefaler Asker AutoSpa har hatt alle mine biler der :+1:
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

TeslaModelX

Jeg vurderer ditec ultra, noen som har erfaring med det? Er det verdt prisen?

geear

Sitat fra: loiphin på lørdag 25. november 2017, klokken 12:09
I have been thinking the same thing when I collect my car.

So after lots of research I have decided I am going to use Carpro C.Quartz UK which is a ceramic paint sealant. Seems to be very popular and the price is not bad (50ml - Ebay 900kr) or 30ml at Bilpleiekongen for 998kr. Thats enough to cover a big car like a Model S. There is a fair amount of preparation, but with a new car it shouldnt be too bad.

A great video to watch on how to do it: (This guy is from Canada, similar to Norge and has 20 years of experience)

https://www.youtube.com/watch?v=byKcYsEyWGk



Its a DIY job of course. But if you want someone else to do it, then it will of course cost a lot more. For example I believe Ditec is about 8000kr.

loiphin.
Jeg har tenkt å få lagt på keramisk coating på min, samme greiene som dette, men de "baker" hvert panel i 70-80 grader forholdsvis lenge, og får det glassert på den måten. Tre dagers jobb. Vanskelig å få til hjemme...

Prisene jeg har fått varierer fra 5000-15000,- og garantert varighet på coating fra ett til fire år. Gjennomgående virker å være at selv den billigste coatingen beskytter mye lenger, men at den ikke nødvendigvis preller av mer enn 1-2 år. Jeg tenker at behandling med bonevoks jevnlig vil gi avprellingseffekten samtidig som man har den keramiske beskyttelsen under i forhold til riper.

DBR

Ikke vær gjerrig på dette, du kommer til å angre!

Ta kontakt med car-spa i Oslo. De er utrolig flinke og de tar i betraktning hva behandling du trenger.

supaplex

Jeg har tenkt til å legge folie på bilen min.
Det kommer til å koste, men det skal bli godt å slippe hakk og riper i bilen på grunn av steinsprut og folk som parkerer ved siden av bilen på kjøpesentrer.

pers1

2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

ChrML

Men er folie egentlig verdt det, når man nesten kan hellakkere bilen om 5 år til samme pris?

Knut Røe

Hellakkering koster sikkert 100 tusen, minst. Og med mye mye lavere kvalitet enn biler lakkert av sprøyteroboter. Defektene vil være langt flere, med mindre man har en ekstremt dyr lakkboks og er en petimeter av en annen verden, med mange mellomslipinger osv. Og det gjør vel så godt som ingen.

ChrML

Sitat fra: tiger`n på torsdag 30. november 2017, klokken 23:01
Hellakkering koster sikkert 100 tusen, minst. Og med mye mye lavere kvalitet enn biler lakkert av sprøyteroboter. Defektene vil være langt flere, med mindre man har en ekstremt dyr lakkboks og er en petimeter av en annen verden, med mange mellomslipinger osv. Og det gjør vel så godt som ingen.
Hmm, har sett hellakkering av mindre biler til 30-40k. Med et godt resultat.

geear

100 var drøyt. Det er store biler, men mye glassflater.

Jeronan

Sitat fra: pers1 på torsdag 30. november 2017, klokken 22:00
Her ser du hva Asker AutoSpa fikk min bil til å se ut
https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0X5oqs3qmKKyx

But how long will it look like that with current weather and road conditions. 1 minute? 5 minutes if you are lucky.  ::) ;D
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Megleren

2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA