Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på installering av Wall Connector?

Startet av yellowbrick, fredag 24. november 2017, klokken 19:26

« forrige - neste »

yellowbrick

Vi har en e-Golf og en Tesla S75 og skal kjøpe og installere 2 stk Tesla Wall Connectors i garasjen for å lade de to bilene. Sikringen må byttes til en ny 3x 20A, mens eksisterende kabel fint kan brukes. Hva bør vi regne med å betale for jobben? Vi har fått pristilbud fra to ulike elektrikere (en på 14.000 og en på 33.000). Prisene er såpass ulike at vi begynner å lure på hva som egentlig er vanlig å betale for noe slikt. Noen som vet?

geear

#1
Få spesifisert hva de har tenkt å bytte og hvilket utstyr de bruker da vel.

En type B jordfeilbryter har typisk villedende pris på 6000 - 13 000,- så hvis det er en elektriker med dårlig avtale eller som fakturerer overpris (jeg har opplevd 700% påslag av elektriker), så blir det fort sinnsvake priser. I praksis har nok de fleste 70% rabatt på disse prisene, og de bør kunne spesifisere hvor mye påslag de tar. Jeg har egentlig veldig god pris hos grossist via jobb, men elektrikerfirmaet jeg bruker nå er ærlige på at de tar 25% påslag på RABATTERT pris, og har ingen problem med å gi innsyn.

Prisingen i elektrobransjen er noe av det verste jeg har vært borti, og jeg vil nesten påstå at det er verre enn dekkbransjen. Jeg ønsker meg elektrikere som timesbetaling som dekker det de trenger for å drive firmaet, betale lønn og tjene penger, og at jeg betaler faktisk pris for materiell uten påslag. Tar gjerne i mot tips til noen som opererer slik i Stavanger/Sandnes-området. ;)

Selve jordfeilautomaten er ganske billig, så det er normalt jordfeilbryteren til elbilinstallasjon som er kostdrivende. Kablingen kan også bli noen tusenlapper hvis det blir god lengde og en heftig PFSP/PFXP.

Siggen

Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:38


Prisingen i elektrobransjen er noe av det verste jeg har vært borti, og jeg vil nesten påstå at det er verre enn dekkbransjen. Jeg ønsker meg elektrikere som timesbetaling som dekker det de trenger for å drive firmaet, betale lønn og tjene penger, og at jeg betaler faktisk pris for materiell uten påslag. Tar gjerne i mot tips til noen som opererer slik i Stavanger/Sandnes-området

Raw tek. Eier og eneste ansatt er elbileier. Noe overentusiastisk til tider. Men det gjøres rett og riktig og Rune kommer når det passer deg.

Cries

Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:38
En type B jordfeilbryter har typisk villedende pris på 6000 - 13 000,-

Dette stemmer nok ikke. 6000-13000 er HEEELT på jordet i forhold til hva folk betaler. Man får type B-jordfeilbryter fra 1500-5000/6000,-, stort sett rundt 2500,- for de fleste. Over 3000 hadde jeg stilt store spørsmål. Kilde: Holder på å installere en TWC selv og fått pris på 7500 for følgende:

- Type B jordfeilbryter (1900,-)
- Bytte av 2x sikringer og egen jordfeilbryter for disse
- Nytt skap for type B jordfeil + sikringer (i garasje, blir ikke montert i sikringsskap i hus, har 6mm2 25A sikring)
- Montering av TWC
- Diverse materiell ink 6m 6mm2 kabel

Dette er i Trøndelag.

Jeg ville nok tippet at en jobb som trådstarter beskriver vil ligge på minst 10 000,- ink B-jordfeilbryter men maks 20 000,-. 14 000 høres "fornuftig" ut, men som "gr" sier, få det bekreftet hva som ligger i jobben

geear

Sitat fra: Cries på søndag 26. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:38
En type B jordfeilbryter har typisk villedende pris på 6000 - 13 000,-

Dette stemmer nok ikke. 6000-13000 er HEEELT på jordet i forhold til hva folk betaler. Man får type B-jordfeilbryter fra 1500-5000/6000,-, stort sett rundt 2500,- for de fleste. Over 3000 hadde jeg stilt store spørsmål. Kilde: Holder på å installere en TWC selv og fått pris på 7500 for følgende:
Vet ikke hva slags grunnlag du har for å påstå at det ikke stemmer, da dette er priser fra nettløsningen til Ahlsell, som altså er en av de større distributørene av elektromateriell i Norge. Ikke noe jeg fant på eller tror. Du får ta opp telefonen og ringe de om du ikke tror på det. Som du ser i innlegget ellers skriver jeg ikke at det er hva elektrikerne tar, men har altså opplevd at de tar MER enn veiledende hos Ahlsell, Elektroskandia og Onninen. På tross av at de selv mest sannsynlig har 70-80% rabatt på disse prisene. Derfor må forbrukerne være på vakt, en elektriker som tar 25-30% påslag fast, på sin rabatterte pris, kan være 10 000,- under en som tar veiledende eller enda verre.

jkirkebo

Sitat fra: nix på lørdag 16. desember 2017, klokken 08:50
Har en 20A kurs som ble installert ifm Renault-kjøp i sin tid, for bruk med PodPoint-ladeboksen.


Er det mulig å få installert TWC på den 20A kursen, for 16A lading?

Bør ikke være noe problem det. Uten trafoen kan du sette TWC på 20A om du vil. Trafoen har egentap, så når man skal levere 16A ut av en trafo må tilførselen være større.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cries

Sitat fra: gr på lørdag 16. desember 2017, klokken 09:31
Sitat fra: Cries på søndag 26. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:38
En type B jordfeilbryter har typisk villedende pris på 6000 - 13 000,-

Dette stemmer nok ikke. 6000-13000 er HEEELT på jordet i forhold til hva folk betaler. Man får type B-jordfeilbryter fra 1500-5000/6000,-, stort sett rundt 2500,- for de fleste. Over 3000 hadde jeg stilt store spørsmål. Kilde: Holder på å installere en TWC selv og fått pris på 7500 for følgende:
Vet ikke hva slags grunnlag du har for å påstå at det ikke stemmer, da dette er priser fra nettløsningen til Ahlsell, som altså er en av de større distributørene av elektromateriell i Norge. Ikke noe jeg fant på eller tror. Du får ta opp telefonen og ringe de om du ikke tror på det. Som du ser i innlegget ellers skriver jeg ikke at det er hva elektrikerne tar, men har altså opplevd at de tar MER enn veiledende hos Ahlsell, Elektroskandia og Onninen. På tross av at de selv mest sannsynlig har 70-80% rabatt på disse prisene. Derfor må forbrukerne være på vakt, en elektriker som tar 25-30% påslag fast, på sin rabatterte pris, kan være 10 000,- under en som tar veiledende eller enda verre.

Se igjen på hva jeg har svart på, jeg har ikke sagt at du lyver eller at Ahsell er den jeg har henvist til. Igjen så presiserer jeg at prisen er hinsides det man bør forvente av pris på B-vern, at noen ligger langt over den prisen kan man jo stille spørsmål ved.

Så grunnlaget jeg har for å si at det ikke stemmer er 3 forskjellige tilbud fra lokale aktører som har gitt pris fra 1500,- og opp mot 6000,-, noe jeg også henviser til i det jeg skriver. Jeg slenger ikke ut en påstand fra hofta her....
Men dersom man skal legge til hvilken pris du har fått, så er jo spennet fra 1500,- - 13 000,-.

Øyvind.h

Www.elektroimportoren.no er et greit sted å starte for å finne pris på elektromateriell.

Hadde en elektriker forsøkt å selge B-vern til 6000,- er jeg usikker på om jeg hadde giddet å fortsette dialogen med den trikkern :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CaZpaH

Sitat fra: Cries på søndag 26. november 2017, klokken 14:30
Sitat fra: gr på fredag 24. november 2017, klokken 21:38
En type B jordfeilbryter har typisk villedende pris på 6000 - 13 000,-

Dette stemmer nok ikke. 6000-13000 er HEEELT på jordet i forhold til hva folk betaler. Man får type B-jordfeilbryter fra 1500-5000/6000,-, stort sett rundt 2500,- for de fleste. Over 3000 hadde jeg stilt store spørsmål. Kilde: Holder på å installere en TWC selv og fått pris på 7500 for følgende:

- Type B jordfeilbryter (1900,-)
- Bytte av 2x sikringer og egen jordfeilbryter for disse
- Nytt skap for type B jordfeil + sikringer (i garasje, blir ikke montert i sikringsskap i hus, har 6mm2 25A sikring)
- Montering av TWC
- Diverse materiell ink 6m 6mm2 kabel

Dette er i Trøndelag.

Jeg ville nok tippet at en jobb som trådstarter beskriver vil ligge på minst 10 000,- ink B-jordfeilbryter men maks 20 000,-. 14 000 høres "fornuftig" ut, men som "gr" sier, få det bekreftet hva som ligger i jobben

Hvilket selskap? Er på undersøkelsesfronten selv og kun forhørt meg med et selskap (det Tesla selv viser til på hjemmesidene) og der fikk jeg pristilbud i underkant av kr. 18.000,-.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Cries



Hvilket selskap? Er på undersøkelsesfronten selv og kun forhørt meg med et selskap (det Tesla selv viser til på hjemmesidene) og der fikk jeg pristilbud i underkant av kr. 18.000,-.
[/quote]

Elpros A/S i Steinkjer. La ut på Mittanbud.no og fikk prisen derfra, og har siden vært i dialog med de om det spesifikke rundt jobben, og prisen justert deretter (som nevnt i listen på mitt første innlegg).
Tok kontakt med et annet firma også, men de skulle ha nesten 2,5x prisen, så da ble det det første.

Selv mener jeg at det er rett pris når kabel ligger allerede, er nok ikke mer enn 2-3 timers jobb + evt feilsøking og kjøring for vår del

CaZpaH

Sitat fra: Cries på lørdag 16. desember 2017, klokken 12:19


Hvilket selskap? Er på undersøkelsesfronten selv og kun forhørt meg med et selskap (det Tesla selv viser til på hjemmesidene) og der fikk jeg pristilbud i underkant av kr. 18.000,-.

Elpros A/S i Steinkjer. La ut på Mittanbud.no og fikk prisen derfra, og har siden vært i dialog med de om det spesifikke rundt jobben, og prisen justert deretter (som nevnt i listen på mitt første innlegg).
Tok kontakt med et annet firma også, men de skulle ha nesten 2,5x prisen, så da ble det det første.

Selv mener jeg at det er rett pris når kabel ligger allerede, er nok ikke mer enn 2-3 timers jobb + evt feilsøking og kjøring for vår del
[/quote]

De ligger nok geografisk for langt unna min bopel. Samtidig så trenger jeg å legge nye kabler. Men tenkte å få lagt disse selv slik at det bare er å koble opp og ikke så mye arbeid med de nye kabler.

Men mittanbud hadde jeg faktisk ikke tenkt over. Skal prøve meg der.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

geear

Cries, greit det, men du uthevet "typisk villedende pris" og skrev at "dette stemmer nok ikke", så jeg tolket det dithen at det var det du mente, men trenger ikke ta den lenger.

1900,- for type B jordfeilbryter kan fort være CHiNT, som er et billigmerke mange elektrikere EGENTLIG ikke vil bruke på grunn av kvalitetsproblemer. En leder i et stort elektrofirma i Norge sa nettopp at de følte seg tvunget til å begynne å tilby CHiNT nå fordi de ikke kunne være konkurransedyktige med andre merker.

Her er et eksempel med bedriftsrabatt, husk priser er uten moms:

Eaton Digital Type B 4pol Dig Jordfeilbr 25A 4p30mA 10mS FRCDM-25/4/003-G/B
Bruttopris    9 316,00 NOK
Rabatt    -6 800,00 NOK
Sum    2 516,00 NOK

Typisk påslag fra en OK elektriker vil være 30%, altså 3270,- * 1,25 = 4088,- ut til kunde for denne.

40A-varianten har 700,- høyere bruttopris.

Her er en annen:

Hager 4 pol B NK Jordfeilbryter 4x40A 30mA B NK
Bruttopris    16 092,00 NOK
Rabatt    -11 100,00 NOK
Sum    4 992,00 NOK

4992*1,3 = 6490 * 1,25 = 8112,- ut til kunde.

Schneider sin ligger litt høyere enn Eaton villedende, men ville blitt omtrent lik ut på grunn av høyere rabatt.

Godt mulig andre har bedre rabatter, men det virker usannsynlig at noen leverer en av disse til kunde for 1900,-.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: gr på søndag 17. desember 2017, klokken 11:34
1900,- for type B jordfeilbryter kan fort være CHiNT, som er et billigmerke mange elektrikere EGENTLIG ikke vil bruke på grunn av kvalitetsproblemer.

Eller de vil ikke levere Chint, fordi man lever av påslaget ut til kunde. Når prisen på produktet er lavt, blir det man sitter igjen med mindre. Bruttopriser på 16.000 og påfølgende rabatter tyder på en råtten bransje og mafia.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

o.b.lix

Hatt to stk chint som feilet. Riktignok ikke b vern, men kontaktor. Førte til defekt lader i bilen med dertil langt verkstedsopphold hvor jeg fikk kjøre Mazda i mange uker. Ikke til å anbefale å kjøpe bil til bortimot millionen og så kjipe seg på et chint.

Jeg visste ikke bedre, men nå vet jeg og har lært av mine feil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: o.b.lix på søndag 17. desember 2017, klokken 12:27
Hatt to stk chint som feilet. Riktignok ikke b vern, men kontaktor. Førte til defekt lader i bilen med dertil langt verkstedsopphold hvor jeg fikk kjøre Mazda i mange uker. Ikke til å anbefale å kjøpe bil til bortimot millionen og så kjipe seg på et chint.

Jeg visste ikke bedre, men nå vet jeg og har lært av mine feil.
Kjipt. Vil du si noe om merke på ladestasjon?

EcoLite bruker iallfall CHiNT, vet ikke hva som står i Ratio og de andre i nedre prissegment av ladestasjoner?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA