Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avinor har kjøpt elfly

Startet av Amoss, fredag 24. november 2017, klokken 13:06

« forrige - neste »

Amoss

https://www.nrk.no/rogaland/avinor-har-kjopt-elfly-1.13793087
Sitat
24. november 2017 kl. 10:33 Avinor har kjøpt elfly · Elektriske passasjerfly kan være på plass i Norge fra 2025, sier Avinor. De har nå kjøpt inn et elfly for å teste det ut. Det har to sitteplasser og en rekkevidde på 130 km. Det leveres sommeren 2018, og ønskes stasjonert på Stavanger lufthavn.
Model S 85D

Burger

Tøft, har lest at Boing med flere har snakket med Avinor for å se på elektriske fly. Vi har lav strømpris og masse korte distanser med få passasjerer oppe i nord som er perfekt for å starte å rulle ut elektriske for så å øke passasjerer og/eller rekkevidde gradvis mens batteriteknologi forbedrer seg.

Men lurer litt på hvorfor Avinor kjøper ett fly som ikke kan brukes til transport. De skal vel operere flyplasser, ikke fly....
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Burger på fredag 24. november 2017, klokken 16:11
Men lurer litt på hvorfor Avinor kjøper ett fly som ikke kan brukes til transport. De skal vel operere flyplasser, ikke fly....

Det er vel fordi dette er alt som er tilgjengelig for levering enn så lenge?  De kan da skaffe seg erfaring med hvordan klima og værforhold i Norge påvirker den oppgitte rekkevidden noe de kanskje trenger for å senere sertifisere elfly for div. strekninger? Eller se hvordan fremdriftsmetoden påvirker landing og take-off?  Vil den trenge lengre eller kortere rullebane enn tilsvarende fossiler?

Men altså, jeg vet ikke, bare lufter muligheter her...
Model S 85D

fredag

Black friday dingse-shopping hos Avinor. Kjøper noen nye dingser man har lyst til å teste.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Karl-Wilhelm

En video av "AVweb" hvor de snakker med bedriften som har bygget flyet og de tar en prøvetur med flyet etterpå.


https://www.youtube.com/watch?v=WiADDbeFanU

Batteriet i flyet består av seks moduler, tre foran og tre bak, med en bruttokapasitet på 21kWh og en masse på 126kg. Som gir en time flytid uten bruk av reservekapasitet.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Amoss

Sitat fra: Amoss på fredag 24. november 2017, klokken 13:06
https://www.nrk.no/rogaland/avinor-har-kjopt-elfly-1.13793087
Sitat
24. november 2017 kl. 10:33 Avinor har kjøpt elfly · Elektriske passasjerfly kan være på plass i Norge fra 2025, sier Avinor. De har nå kjøpt inn et elfly for å teste det ut. Det har to sitteplasser og en rekkevidde på 130 km. Det leveres sommeren 2018, og ønskes stasjonert på Stavanger lufthavn.

... og nå er vi i "sommeren 2018", og nå har den vist blitt levert:
https://www.dagbladet.no/nyheter/norges-forste-elfly-pa-vingene/69907738
Sitat

Norges første elfly
Norges første elfly på vingene

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er passasjer når Norges første elfly går på vingene mandag.

Avinor, som eier elflyet, har et mål om at Norge skal bli et ledende elfly-land. Selskapet ønsker at all innenriks luftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA