Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kia Soul 2019

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), torsdag 23. november 2017, klokken 23:50

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ny utgave av Kia Soul som blir 3. gen etter lansering (1.gen ble ikke solgt i Europa). Den skal visstnok dele plattform med Hyundai Kona, men etter tidlige spionbilder ser det ut til at særtrekkene med dagens design beholdes.
http://www.kia-world.net/2019-kia-soul/

Neste generasjon Soul EV får da samme muligheter for batteripakker (43/64kWh brutto) og drivverk som Kona electric, men det vil nok drøye til seint 2019 eller tidlig 2020 før vi ser den med norske skilter.

Counterpointer

Det mest oppløftende med nye Soul er de hardnakkede ryktene om firehjulstrekk!

Har en kilde innen Kia som har hatt rett om mange viktige ting som kommer/ikke kommer, og han er rimelig sikker på at det blir firehjulsdrift

goggo

Jeg får visst begynne å spare til ny bil, det vil da bli min femte KIA :)

For min del så behøver de ikke å gjøre så store endringene, her er min ønskeliste, i omtrentlig prioritert rekkefølge: 


  • Service intervall 1 år eller 30K
  • Garanti 7 år eller 250K
  • 40 KWh batteri.
  • Bedre lys, gjerne bruke de som ble vist i Trailster konseptbilen (se bilde)
  • Fikse 12V problemet og OBC en gang for alle. Det må jo koste dem mer å fikse dette på garantien i 7 år  enn å designe noe som holder!
  • Mulighet for å oppdatere NAV selv (fra minnekort eller over USB eller WiFi), både med kart og POIs og ladestasjoner
  • Mulighet for å kunne slå av støygenerator
  • Mulighet for å legge ned ryggen på høyre forsete, slik at man kan få inn lange ting i bilen. Slik det er nå (forsete kan ikke skyves fram, og ryggen bare legges framover til 45 grader) så fikk jeg faktisk med større ting i Trillingene mine enn i Soulen


mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kaiat

Sitat fra: knut.aulie på fredag 24. november 2017, klokken 08:16
Det mest oppløftende med nye Soul er de hardnakkede ryktene om firehjulstrekk!

Har en kilde innen Kia som har hatt rett om mange viktige ting som kommer/ikke kommer, og han er rimelig sikker på at det blir firehjulsdrift

Det er nok fossilversjonen som får firehjulstrekk tenker jeg.

goggo

Sitat fra: kaiat på fredag 24. november 2017, klokken 08:44
Det er nok fossilversjonen som får firehjulstrekk tenker jeg.

Ikke sikkert det. De har jo allerede en elektrisk drivlinje for bakhjulene som ble vist i Trailster konseptbilen. Antar denne drivlinja kan få plass under bunnplata i bagasjerommet.

https://www.kia.com/us/en/content/vehicles/concept-cars/trailster

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

kaiat

Det er nok ingen teknisk umulighet for firehjulstrekk på el-versjonen, men i de aller fleste land blir det jo solgt flest fossilversjoner. Da er det nok den som prioriteres.

Ramnes

Kommer Soulén med 64Kw batteripakke så har jeg ikke bruk for en Kona, for min del blir det alltid å kjøre en eller to personer i bilen og en Soul vil nok alltid være billigere enn Kona skulle jeg tro. Har kjørt bensinversjonen av Kona, og likte den veldig godt, men den er nok best som elbil etter min mening da bensinmodellen er veldig tørst.
Jørn


Frisco

Tenkte jeg skulle "flippe" 15 Soul'n vår mens vi fortsatt kunne få en god pris for den, redd den vil falle mye i pris når 40/60 kWh batteriene kommer. Så vi har testet nye Leaf og i3 nå i februar (i3 ryktes å komme med 120ah ila vinteren, som vil tilsvare 40 kWh), men ingen imponerer hverken utseendemessig eller i 'value for money' slik de fremstår nå. Så denne bilen gleder jeg meg til.

Kaster meg på ønskelisten over her + en litt strammere kjørestil og mer responsiv bremsepedal som jeg synes vandrer litt mye.
TMX 75D, 6S, FSD. VIN69xxx
- Utlevert 06.12.17 @Drammen
- Bekreftet 03.09.17
Kia e-Soul [2015]

AppleKnocker

Skulle nok klart å komme på et par andre ting som kan forbedres med Kia Soul
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Finnøy (Arne Johan Larsen)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA