Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri Fra 2. Generasjon Prius i Revai

Startet av lastve, torsdag 23. november 2017, klokken 23:45

« forrige - neste »

lastve

Hei dere.
Jeg la dette innlegget under Reva elbil først, men ingen respons der. Håper det er noen her som kan komme med synspunkter på prosjektet jeg tenker på med min Reva.

Er det noen her som har brukt batteri fra en 2.gen Toyota Prius i en Reva i som i utgangspunktet hadde blybatterier?
Jeg som så mange andre har en Reva med defekte batterier. Jeg har fått tak i et Prius batteri som jeg vil prøve å tilpasse i min Reva. Cellespenningen er mellom 7,2V og 8,4V etter det jeg klarer å finne ut. Batteriet må eventuelt kobles i en kombinasjon av serie og parallell for å få i overkant av 50v og høyere amper. En Reva i økonomimodus (F) bruker ca 150 A ved maks akselerasjon. Vil batteriet tåle dette? Er det noen som vet hvilken BMS som kan passe?
Men ett batteri gir kanskje ikke så lang rekkevidde?

Alle svar mottas med takk.
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

Caspar

Jeg kjenner ikke hvordan batteriet i en Prius er koblet sammen i forhold til antall celler pr. modul osv. men i utgangspunktet så er det jo bare å få plass til så mye som mulig av batteriet også koble om som du selv skriver slik at du får en fornuftig spenning. Det finnes mange BMSer på markedet, så der er det vel bare å Google i vei. Jeg bruker EMUS i Minien og er veldig fornøyd med den, og tenker å bruke den samme i Thinken med Eup batteri nå. Lykke til og hold oss oppdatert
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

lastve

#2
Hei.
Takk for svar.
Batteriet fra Priusen er på 28 celler, 7,5V per celle, alle koblet i serie. Dette gir en spenning på ca 200V.
Det som bekymrer meg mest er at batteriet er på 6,5Ah. Det er vel litt lite til at jeg får noe rekkevidde å snakke om. Bly batteriene har 240Ah hvor jeg tenker at du kanskje sitter igjen med ca 100Ah på grunn av stor utladestrøm og karakteristikk på bly batteriene. Batteripakka i en Reva er på 8 stk 6V batterier, totalt 48V.
Revaen bruker ca 150A ved full akselerasjon i økonomimodus, og ca 300 i boost modus.
Selv om celler blir koblet i parallell og serie så tåler vel ikke batteriet slike utladningsstrømmer?
Fysiske mål på batteriet gjør at jeg får plass til ca 4 slike batterier.
Bør jeg finne meg et batteri fra en elbil istedenfor?
Jeg har funnet manualen for Emus på nett. Jeg skal sette meg ned og lese om denne. Heller bruke en som dere har erfaring med enn å kjøpe en ubrukelig fra nett som ikke kan brukes.
Jeg håper jeg får gjennomført prosjektet mitt, jeg synes Reva er en artig "bil" som jeg ikke har lyst til at skal "dø" riktig enda.
Forslag til alternative løsninger og forslag taes imot med stor takk.
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

Caspar

Jeg liker holdningen din. Kom innom på en garasjeprat en gang du er i Osloområdet, jeg bor på Sarpsborgsiden
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

lastve

Hei.
En garasjeprat høres veldig interessant ut.
Det er ikke ofte jeg er innover mot Oslo, men jeg vet at jeg skal til Råde en dag. Da kan jeg bare fortsette litt til og besøke deg samtidig.
Tar det som en tur med masse god prat  :)
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

elektrolux

VW sine celler er beregnet på høy utladestrøm. Samme er SAFT sine NiCd blokker fra PSA og Think Classic. Sistnevnte er alkaliske og dermed selvballanserende grunnet negativ spenningsutvikling i overladingsfasen.

Ville nok heller brukt slike celler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JUL ZOE 240

Batteriet blir jo veldig lite 6,5 A  og 200 v gir kun 1,3 kwh. En reva på bly har rundt 9 kwh. Moderne småbiler har fra 20-30 kwh. Hvis det er et slikt batteri du har fra Priusen vil jeg tro at du ikke kommer langt...

lastve

Hei dere.
Takk for innspill og tanker.
Jeg prøver heller å få tak i et annet batteri fra en elbil.
Et batteri som har mer energi og helst ca 3,7V.
Håper på å få kjøpt ett brukbart batteri til en fornuftig penge.
En Reva har jo ingen verdi så hele prosjektet blir jo for egen læring og hobby.
Det er veldig moro å få til slikt.
Videre tips og triks tas imot med stor takk.
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

lastve

Hei dere.
Godt nytt år til dere alle.

Her er en liten oppdatering på mitt prosjekt.
Jeg fikk tak i noen brukte blybatterier og tok de beste av de og de beste som jeg hadde fra før så nå går Revaen en stund til.

Men jeg har ikke gitt opp håpet om å få tak i Litiumbatterier og sette inn de istedenfor blybatterier.
Jeg ønsker meg lengre rekkevidde og mye mere lærdom om Litiumbatterier, BMS, osv.

Nyttårshilsen fra
Lasse
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

Caspar

Jeg gjentar mitt tilbud om å komme innom og se. Vi holder på med 2 Thinker som får Lithium fra VW eup og bms fra Emus.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

lastve

Hei Caspar.
Jeg kommer gjerne innom for en garasjeprat.
Er dette mulig på helg eller kveldstid?

Med vennlig hilsen
Lasse
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

Caspar

Selvsagt, på dagtid pleier jeg jo å være på jobben. Ring meg på 930 64200 så finner vi på noe
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Skrukke

Heia Lastve, har du konvertert Revaen din?
Du skal vite det at om du trekker ut alle kontaktene på den Indiske EMS (var det vel den hete) og du har fylt bilen med litium, eller noe annet, så lader den opp til rett over 57 volt. Alt på bilen, bortsett fra tank målern virker, regen brems virker når du kommer ned mot 54 volt. Lader du over 56,7 volt på min, må du bakke litt med fulle lys og vifta på samt nød blink før bilen går fremover, men da har du en kjapp lett liten bil med rundt 100 km rekkevidde, såfremt du har fylt opp med litium.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA