Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør jeg kjøpe? 45-60km pr dag, maks 200.000(gjerne en god del mindre). Minst mulig verditap.

Startet av Simens, torsdag 23. november 2017, klokken 20:29

« forrige - neste »

Initium

Sitat fra: downlow på fredag 24. november 2017, klokken 18:11Eiemessig? Skjønner faktisk ikke hva du skriver eller mener. Vennligst opplys meg :)

Sorry; seint svar.
Eiemessig er et begrep, som omhandler at det er DIGG å eie noe. En I3 er laget med tanken på at eieren / føreren skal ha det best mulig, hele tida. Detaljer er utarbeidet med kjærlighet og omtanke, over hele fjøla.
Jeg kjørte før Mini Cooper S, og den var bygget på samme måten. Setene f.eks, var formet for å avlaste ryggen, gi sidestøtte ved aktiv kjøring. De skulle se bra ut, og føles bra både å sitte i ta på.
Setene  en Suzuki f.eks har den funksjonen at du skal ha et sted å sitte. Hverken mer elller mindre. Det oppnår de  ( nesten ) ved å kjøpe de billigste campingstolene de finner på Europris og bolte de fast i gulvet.
Sted å sitte: CHECK !  ;D

Samme kan sies om ratt, brytere, knapper, menyer, navigasjon, setebelter skinntrekk,  osv osv. De er enten laget for å virke, eller nensomt og kjærlig laget for å fungere best mulig, se best mulig ut, og ha best mulig funksjon.
En premiumbil bruker ekte treverk, imitert plast-tre blir ikke helt det samme.... 8)

Begge gjør nytten, defintivt. En Nissan Leaf fungerer helt fint den, vi har eid en i 4år og 8mnd hjemme hos oss, men den har et utseende bare en mor kan elske, og det er veldig enkelt å se at INGEN detaljer i bilen er laget med omtanke. BMW I3 ( og min tidligere Mini Cooper DS ) er stikk motsatt eksemplar av arten, der er ALT laget for å behage føreren og passasjerene maximalt til enhver tid.

Prisforskjellen mellom en Skoda Superb og Audi A6 er ganske heftig som nybil, mens prisforskjellen mellom en 1-2 år gammel Nissan Leaf og en BMW I3 er til å leve med for veldig, veldig mange...

kodalse

Jeg kutter ned litt her...
Sitat fra: mionlta på søndag 26. november 2017, klokken 23:26
Hei, er i samme situasjon som trådstarter så jeg låner litt plass her.
1) Må bilen være norsk? Mange skriver norsk bil, mens andre ikke nevner noe om opprinnelsesland.
2) Hvordan vite at bilen er norsk...
3) Bilen vil stå i garasje og gå 3-5 mil om dagen. Trenger jeg varmepumpe? Holder 24kWh batteri (Leaf)?

På forhånd takk for svar..
1) Nei, bilen må ikke være norsk. Europeiske modeller har omtrent samme spesifikasjon. Det er ofte Leaf det er snakk om når det gjelder norskprodusert.
2) Enklest er å se om bilen har lyktespylere og Carwings (app-mulighet)
3) Nei du trenger ikke varmepumpe med ditt bruk 3-5 mil holder det lenge med en 2011/2012 modell.
Disse får du nå for 100-120k på finn (enkelte under, men disse har vesentlig høyere tap, og alle er importert.)

Regnestykket her er enkelt. med årlig 3% batteritap (faktisk tap) har jeg på 5 år 15% tap. Regner med at bilen som taklet 10 mil vinterstid i 2012 nå har 8,5 mil effektivt på vinteren. Om fem år vil den klare 7 mil på vinteren og først om 10 år vil den nærme seg din grense på 5 mil.
Noe rimeligere bilhold enn dette finner du neppe hvis du tenker på verdifall og innsparing i perioden du eier bilen.

Selv bytter jeg ikke før det kommer modeller til folkelig pris med minst 30 mils rekkevidde og hengerfeste, men da ryker både elbil og fossilbil ut av garasjen.

Til sist, er det noen som snakker om "varmeteppe" på Leaf.
Glem det, det har aldri eksistert på noen som helst modeller av Leaf!
Leaf har noen varmeellementer som kun er der for å sikre at batteriene ikke skades ved ekstrem kulde.
Disse slår kun inn ved -17 - -20 grader og har ingenting med rekkevidde å gjøre.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Jeronan

Be careful when buying a 2nd hand first gen Leaf!  A lot of those are US imported WITHOUT a heating pump!

These cars are completely useless in the winter here in Norway ( you are lucky to even get 60km range on a full battery ), hence why they have little value on 2nd market and selling for cheap!

If you can find one of the older BMW i3's for a good price, they will still be better than the Leaf on the long run, since these cars have Active cooling and superior battery thermal management. Which means you get very little range loss in winter time compared to summer time, when scheduling pre-heating+pre-conditioning at least 3 hours in advance while plugged in.
This also means the battery will last longer with much slower deprecation compared to "especially" 1st generation Leaf's.

So over the long-term a BMW i3 will hold a better 2nd hand value than a Nissan Leaf.

Even though you only need to drive 60km a day. It's nice to have that little bit extra range. Trust me, it's very comfortable having a car that gives you ZERO range anxiety. Always 100% guaranteed to get back home on a single charge is worth it's price in gold!
You definitely not going to get that with a 1st gen Nissan Leaf. Be prepared for lots of range anxiety on the very cold days. I have several colleagues at work that have driven these cars (even Nordic version) with similar home-work travel distances as the OP and they are all glad not owning this car anymore.

The 30kWh version of the Nissan Leaf is better, but will be at a similar price point 2nd hand as a 2nd hand BMW i3, since it's not that long on the market yet.

Just my 2cents.

PS. A Kia Soul can also be an option.  ::) They actually running a very good offer at the moment with 7 year guarantee + 3 year service agreement included:
http://www.kia.com/no/modeller/soul-ev/opplev-soul-electric/
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jkirkebo

Sitat fra: Initium på mandag 27. november 2017, klokken 07:21
Samme kan sies om ratt, brytere, knapper, menyer, navigasjon, setebelter skinntrekk,  osv osv. De er enten laget for å virke, eller nensomt og kjærlig laget for å fungere best mulig, se best mulig ut, og ha best mulig funksjon.
En premiumbil bruker ekte treverk, imitert plast-tre blir ikke helt det samme.... 8)

Der feiler jo i3 litt da. Et tynt, hardt ratt uten varme og resirkulert papp i dahsbord og dørsider ga ikke akkurat oss noe kvalitetsinntrykk. Kona satte dermed foten ned og mente Leafen vår var mye mer eksklusiv inni. Vel, den har ihvertfall "normale" materialer i dashbord og et tykt, skinntrukket ratt med varme i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Jeronan på mandag 27. november 2017, klokken 13:38
Be careful when buying a 2nd hand first gen Leaf!  A lot of those are US imported WITHOUT a heating pump!

These cars are completely useless in the winter here in Norway ( you are lucky to even get 60km range on a full battery ), hence why they have little value on 2nd market and selling for cheap!

1.gen har ikke varmepumpe, selv om de er solgt nye i Norge. Og de selges ikke billig, vår 6 år gamle 1.gen Leaf ville vi antageligvis lett fått 120k for nå på bruktmarkedet (gått 49.000km).

60km er worst case motorvei 120km/t i -16 grader. Som regel går da 80-90km greit på vinteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Interiøret er ikke laget i resirkulert papp, da! Selv om det kanskje kan beskyldes for å se slik ut.  ::) Det er laget av hamp fra hibiskus (hibiscus cannabinus), kenaf-fiber. Det er laget av pene blomster!  :) Eller hasj, om en liker det bedre. En må neste lese litt om konseptet rundt i3 for å verdsette konstruksjonen. F.eks er skinnet garvet vha. olivenblader, karbonfiberen er laget med vannkraft, bilfabrikken bruker vindkraft osv. Den er et opplagt valg for alle som velger bil pga. miljøet. Dvs. alle fossilhuene i kommentarfeltene ;)
Ratter er forøvrig trukket med skinn. Men ja, det er tynt, hardt og kaldt. Setene er gode. Ullstoff fra miljøvennlig dyrehold osv.
http://www.autonews.com/article/20130812/OEM05/308129986/i3-electric-is-bmws-eco-star

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på mandag 27. november 2017, klokken 15:43
Interiøret er ikke laget i resirkulert papp, da! Selv om det kanskje kan beskyldes for å se slik ut.  ::) Det er laget av hamp fra hibiskus (hibiscus cannabinus), kenaf-fiber. Det er laget av pene blomster!  :) Eller hasj, om en liker det bedre. En må neste lese litt om konseptet rundt i3 for å verdsette konstruksjonen. F.eks er skinnet garvet vha. olivenblader, karbonfiberen er laget med vannkraft, bilfabrikken bruker vindkraft osv. Den er et opplagt valg for alle som velger bil pga. miljøet. Dvs. alle fossilhuene i kommentarfeltene ;)
Ratter er forøvrig trukket med skinn. Men ja, det er tynt, hardt og kaldt. Setene er gode. Ullstoff fra miljøvennlig dyrehold osv.

Det var BMW-selgeren som opplyste oss om at det var resirkulert papp...

Uansett bryr ikke kona seg døyten om "konseptet", hun vil ha en bil hun liker. Og da må den være litt mer "eksklusiv" inni.

Setene var helt ok de. Det var dashbord- og dørsidemateriale, ratt og girskifter som trakk ned. Samt en litt "kronglete" dashbordkonstruksjon mhp. støvtørking. Slikt som damer tenker på ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodalse

Dette er vel en av de beste kjøpene i lavere prisleie nå.
Det er en US modell, men alle 12 batteribarer intakt, noe som tyder på at den enten er gått langt nord eller har ny batteripakke.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=109361804

Tenker man lite prisreduksjon ville jeg heller kjøpt en eldre Leaf til 100k enn en i3 til nærmere 200k (som er den rimeligste i3en jeg finner på finn i dag)

Om tre år er det flere produsenter med 30-mil reell rekkevidde (60kw/t batteripakker) derfor:
Om tre år har i3en sunket til 100k, og Leafen til 70k. Samtidig har du hatt en 5-seter med plass til unger og bagasje.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Initium

Klarer man seg uten app-styringa, så joda.

For min del ville det vært totalt showstopper. Elbil uten fjernstyring av varme og ventilasjon; nei takk.

Men enig i at løftet fra en midt-på-treet Leaf til kanskje 120, til en I3 er stort.

Husk dog at om tre år kan du stable inn en ny batteripakke i I3`en, og gjøre den klar for 6 nye år på vegen.
En Leaf er det beste egentlig å skrote allerede idag... ;D

downlow

@Initium Takk for utfyllende svar, skjønner nå hva du mener. Jeg var også tidligere optatt av "premium" biler, som hadde det lille ekstra som du nevner.

Etter mye problemer med Audi, VW, Mercedes fosil biler er jeg ikke lenger så opptatt av dette. Er mer opptatt av driftsikkerhet, og det å ha en bil jeg kan stole på hele året. Derfor ble det Asia bil denne gangen.
I3 er sikkert en flott liten bil, og ganske sikkert mer driftsikker en fosil brødrene fra samme konsern :)
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Agmuns

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. november 2017, klokken 15:49Samt en litt "kronglete" dashbordkonstruksjon mhp. støvtørking. Slikt som damer tenker på ;)
Øy! Hva er galt med å like å tørke støv i bilen?  :laugh: :P

Jeronan

App control is also a good point.

The BMW i3 has excellent app control with scheduled pre-conditioning.
We absolutely love it and use it all the time during the entire winter.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Panduck

Jeg har aldri vært noe bilinteresert, havnet på Toyota (før elbil-tiden) da det var driftsikkert og god / rimelig service, "beste måte fra A-B". LEAF ble kjøpt for å kvitte seg med bensin og få noe som er enda mindre feilbart. At jeg til slutt skulle bli BMW-eier, hadde jeg aldri i verden trodd. Men så tok vi en prøvetur. Så... Jeg ville definitfit vurdert den bilen, det er den er jo en drøm å kjøre, så komfortabel. Jeg synes virkelig den er verdt litt ekstra, og dette er en bil vi vil ha i lang tid.

Kårepåsporet

6,6 kW er topp, både i teori og i praksis. Kommer jeg feks hjem kl 12 på dagen lader jeg gjerne med 6,6 kW og har fulladet bil før folk lager middag i nabolaget, kommer jeg hjem kl 17 lader jeg med 3,6 kW.
Trenger jeg fulladet bil pga en skitur på ettermiddag/kveld så er 6,6 kW et mest da det er køddete med stor omvei hvis jeg skal hurtiglade i stedet.
Har en Tesla kan en sikkert klare seg med 5-6 A, men med kortrekkevidde elbil er hurtigst mulig lading topp.
Snakker ut fra erfaring med Soul og Ioniq(behovet mye mindre med Ioniq!).

Sitat fra: Ferry på torsdag 23. november 2017, klokken 21:47
6,6 kW lader er fint i teorien, og noe jeg gjerne ville ha. Men i løpet av tre år og snart 70.000 km er det kun et fåtall ganger jeg har utnyttet den. Med kjøremønsteret ditt tror jeg du trygt kan droppe det kravet. Bilen din kommer til å være fulladet hver eneste morgen. Og skulle den mot formodning ikke være full, så trenger du kun 40-50 % neste dag med den kjøringa du skisserer.

Panduck

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 28. november 2017, klokken 19:27
6,6 kW er topp, både i teori og i praksis.

Det kommer flere og flere AC-ladere på steder man bruker litt tid. Å få 60km etter en butikktur er langt bedre enn å få 30km. 6.6kW er flott!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA