Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør jeg kjøpe? 45-60km pr dag, maks 200.000(gjerne en god del mindre). Minst mulig verditap.

Startet av Simens, torsdag 23. november 2017, klokken 20:29

« forrige - neste »

Simens

Hei,

Trenger nå bil for første gang i mitt liv og ønsker at dette skal være en brukt elbil. Jeg har gjort mye research på nett, men vil uansett forhøre meg på dette flotte forumet om noen kloke hoder kan si deres mening. Mitt behov er som følger:


  • 15km(30km t/r) til jobb hver dag, uten lademulighet på jobb pr idag. Småærend etter jobb må være mulig. Si 15km i tillegg(45km totalt en normal arbeidsdag).
  • Mulighet for å besøke slektning 60km unna i helgene. Lademulighet på destinasjon.
  • Gjerne mulighet for å varme opp bil via app
  • Gjerne cruisecontrol

Hjemme har jeg tilgang til 16A kurs i garasjen. Kan evt. legge opp ny kurs om det er hensiktsmessig.

Budsjettet mitt er maks 200.000(bruktpris). Men så vidt jeg har forstått er behovene mine relativt beskjedne, så jeg ønsker heller ikke bruke mer enn det jeg trenger.

Jeg har inntrykk av at Leaf er et driftssikkert alternativ. Og kan fås for ca 160.000 for 2. generasjonen 2013/14 modell. Dog med kun 3.3kw lading, 6.6kw virker vanskelig å finne brukt.

Vil noe slikt være overkill for mitt behov? Kan jeg like greit kjøpe den billigste Leaf-en jeg finner? Spesielt med tanke på verditapet i bilen. Er det andre modeller jeg heller bør vurdere som gir mer mening for mitt behov?

Takk for alle tips og meninger.

Øystein16

Synes du Leaf er ein passande bil for deg, er det eit godt kjøp. Me har ein i familien. Det den manglar er DAB og varme i setene.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vollis47

Du trenger ikke kjøpe en bil med 6,6 kW lader. Med 16A får du likevel ikke mer enn litt over 3 kW og med din kjørelengde trenger du ikke mer enn 1,5-2 kW til å få ladet bilen i løpet av kvelden og natta. Menge biler kan gi deg det du trenger; trilling, VW eUp, Leaf, Kia soul og Golf. Lykke til.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ferry

6,6 kW lader er fint i teorien, og noe jeg gjerne ville ha. Men i løpet av tre år og snart 70.000 km er det kun et fåtall ganger jeg har utnyttet den. Med kjøremønsteret ditt tror jeg du trygt kan droppe det kravet. Bilen din kommer til å være fulladet hver eneste morgen. Og skulle den mot formodning ikke være full, så trenger du kun 40-50 % neste dag med den kjøringa du skisserer.

Initium

I den klassen der er det ingen grunn til ikke å handle en i3. Du får den akkurat innenfor beløpsgrensen din, med et nødskrik. Da får du en bil som eiemessig går utenpå alt som japan har klart koke sammen av elbiler så langt.
Det blir en 60Ah selvsagt, men den holder nok likevel følge med en tidlig Leaf.

Anbefales varmt fra undertegnede !

geear

Har kun 3,6kW innebygd på e-Golfen vår, og bruker ikke mer enn 2,3kW (10A). Går ca. 16 000km i året. Med 45-60km tur så er bilen oppladet på 3-6 timer selv på 10A, og de fleste biler står stille lenger enn det over natta.

Det varierer nok fra person til person, men 6,6 hadde ikke utgjort noen som helst forskjell for oss med det mønsteret vi har lagt oss til, det blir uansett altfor tregt når man er på langtur, og de fleste steder det er tilgang på type 2 med noe fart er det uansett også DC hurtiglading som er mye raskere. Vi stopper uansett ikke timesvis på et kjøpesenter på langtur.

AW

Jeg hadde ca samme kravene som deg og da kokte det ned til Golf eller Soul. Jeg gikk for Soul, og angrer ikke et sekund. Kjøpte en 2015 modell med 30000km nå i Oktober. Gav 187000kr. Bilen har ikke mulighet for app, men så lenge den er tilkoblet lader så kan du programmere forvarme. Er den ikke tilkoblet så blir bilen varm på 1,2,3. Null problem. Bilen har cruise, men ikke adaptiv dessverre. Ellers mangler den regnsensor og xenon, men ellers finner jeg ingenting å klage på. Til gjengjeld har bilen rattvarme som er sykt deilig, og ventilerte seter. Til tross for et lite bagasjerom så er kupeen overraskende romslig. Jeg har tre barn og vi har faktisk enda opp med så og si kun bruke denne bilen. Jeg har en S-max i tillegg og jeg har kun tanka den en gang etter jeg kjøpte Soulen. Leaf er så stygg at den ble aldri vurdert.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

bromm

Repeat:
Sitat fra: Initium på torsdag 23. november 2017, klokken 22:33
I den klassen der er det ingen grunn til ikke å handle en i3. Du får den akkurat innenfor beløpsgrensen din, med et nødskrik. Da får du en bil som eiemessig går utenpå alt som japan har klart koke sammen av elbiler så langt.
Det blir en 60Ah selvsagt, men den holder nok likevel følge med en tidlig Leaf.

Anbefales varmt fra undertegnede !

Karl-Wilhelm

Du har god nok råd til at du nok kan unne deg noe mer enn en trilling, selv om en slik kan fungere for deg. Hvis du legger deg i 150'kr segmentet finnes det mye bra av Leaf og E-Up, men også endel kjøretøy som er overpriset etter min oppfattelse, spesielt Leaf.
Går du opp til 180'kr dukker det stadig opp Soul som ikke har gått veldig langt og typisk er godt utstyrt med garanti, gjelder også Leaf og E-Up.
Når vi nærmer oss 200'kr er vi i E-Golf og i3 området, hvor med litt flaks og pruting du kan få deg en godt utstyrt bil som ikke har gått altfor mange kilometer, kanskje til og med adaptive cruise.

Stikk ut å prøve disse bilene, så finner du fort ut av hva du kan tenke deg.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Simens

Trådstarter her. Takk for gode informative svar.

Ser at flere av dere har gode tips dersom jeg går opp mot 200.000. Men så vidt jeg kan se så vil en eldre Leaf til 100.000,- dekke mine behov lett. Så om jeg da går opp til 200' og går for en i3 f.eks. blir vel det mer på betalingsviljen slik jeg ser det. Det er jo en bedre bil, men spørsmålet blir om jeg synes det er verdt 100.000 ekstra for de behovene jeg har.

Initium

Hvor mye mer koster en i3 over 2-3 mon tro ?
Altså, avdrag er ikke kostnad som vi vet....

downlow

Sitat fra: Initium på torsdag 23. november 2017, klokken 22:33
I den klassen der er det ingen grunn til ikke å handle en i3. Du får den akkurat innenfor beløpsgrensen din, med et nødskrik. Da får du en bil som eiemessig går utenpå alt som japan har klart koke sammen av elbiler så langt.
Det blir en 60Ah selvsagt, men den holder nok likevel følge med en tidlig Leaf.

Anbefales varmt fra undertegnede !

Eiemessig? Skjønner faktisk ikke hva du skriver eller mener. Vennligst opplys meg :)
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Vesterskog

Angående 6,6 kw lader så har veldig mange US importerte leafer dette. Usikker på Gen 1, men på Gen 2 så har alle som har hurtigladeport dette (ihvertfall på S utgaven)
Men med US får du ikke appen.

Edit, om du tenker 6,6 lader er viktig, ville jeg satt av penger på budsjettet til skikkelig lader. Det er masse tråder her inne om det med ladepunkt. Er ikke dumt å sette av penger på å gjøre det riktig og forskriftsmessig.

mionlta

Hei, er i samme situasjon som trådstarter så jeg låner litt plass her.

Tenker i utgangspunktet på Leaf eller Soul.
Har ikke greie på elbil og akkurat nå virker jungelen litt uoversiktigtlig.
På Finn ligger nye biler og ett år gamle på nesten samme pris.
Er det slik at man får en ny Leaf/Soul til rundt 250'kr eller er dette gamle modeller?

Hva skal jeg titte etter? Ser biler som har gått noen tusen km til høyere pris enn ny og nesten ubrukt, hvorfor er det slik?

Må bilen være norsk? Mange skriver norsk bil, mens andre ikke nevner noe om opprinnelsesland.
Skal jeg gå ut i fra at bilen er importert om det ikke står norsk bil? Og hva har dette å si?
Hvordan vite at bilen er norsk...
Flere nevner ikke norsk bil, men skriver at den leveres med nybilgaranti fra kjøpsdato. Trodde bilen måtte være solgt i Norge for at dette skulle gjelde.

Bilen vil stå i garasje og gå 3-5 mil om dagen. Trenger jeg varmepumpe? Holder 24kWh batteri (Leaf)?

Og sist, men ikke minst. Noen forhandlere man bør holde seg unna?

På forhånd takk for svar..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA