Skrevet av Emne: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading  (Lest 1801 ganger)

Oddaa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 505
    • Vis profil
Sv: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading
« Svar #15 på: lørdag 16. desember 2017, klokken 17:50 »
Vil vel ikke si det der er det samme, tar jo litt mer plass kan man si.
Er det et maksimalt antall moduler for å kunne kalles type-B jordfeilautomat mener du?

Uansett er dette den eneste jeg har sett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

pwb

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1301
    • Vis profil
Sv: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading
« Svar #16 på: tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:44 »
Vil vel ikke si det der er det samme, tar jo litt mer plass kan man si.
Er det et maksimalt antall moduler for å kunne kalles type-B jordfeilautomat mener du?

Uansett er dette den eneste jeg har sett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vil vel si at så lenge man ikke kan bytte ut en vanlig sikring med en dings med samme mål så er det ikke bra nok. Men hva er det i ett b vern som gjør at den trenger så mye mer plass?

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7266
    • Vis profil
Sv: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading
« Svar #17 på: tirsdag 19. desember 2017, klokken 10:27 »
Vil vel si at så lenge man ikke kan bytte ut en vanlig sikring med en dings med samme mål så er det ikke bra nok. Men hva er det i ett b vern som gjør at den trenger så mye mer plass?
2 istedet for 1 strømtransf. + mer elektronikk.
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fanafjord

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 160
    • Vis profil
Sv: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading
« Svar #18 på: fredag 22. desember 2017, klokken 21:23 »
Skjønner ikke helt opplegget. Hvis du ha 10 A sikring for opplegget hvordan kan du da lade med 12 A uten at sikringen ryker?

jakure

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 25
    • Vis profil
Sv: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading
« Svar #19 på: fredag 22. desember 2017, klokken 22:35 »
Skjønner ikke helt opplegget. Hvis du ha 10 A sikring for opplegget hvordan kan du da lade med 12 A uten at sikringen ryker?
Man kan ikke lade med 12A på 10A kurs. Jeg har satt inn en 3-fase 63A type B jordfeilvern for hele garasjen. Jeg hadde fra før et vanlig 3-fase jordfeilvern som jeg byttet til type B, men selve kursen som benyttes til lading er sikret med en 16A-kurssikring for å kunne la meg av og til lade på 12A. Altså ikke iht. forskrift, da det nå er krav om en egen dedikert 10A kurs ved bruk av schuko-støpsel.
2015 Citroën C-Zero, blå

metallichvit

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 2
    • Vis profil
Sv: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading
« Svar #20 på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 08:01 »
Og da må jeg få komme med mitt newbie-spm: Hvordan aktiverer du i det hele tatt lading med 12A fra denne laderen? Jeg har en Outlander PHEV og fikk låne en iMIEV-lader av en kollega da min er defekt. Hun visste ikke hvordan 12A skulle aktiveres... Forstår at det er begrensninger i hva som er tillatt, mest nysjerrig. Er det her magnetene kommer inn? Så det har ingenting med IT/TN-nett å gjøre?

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7266
    • Vis profil
Sv: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading
« Svar #21 på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 10:53 »
mest nysjerrig. Er det her magnetene kommer inn? Så det har ingenting med IT/TN-nett å gjøre?
Det har ingen ting med IT/TN-nett å gjøre.
Dette er en "fransk" løsning beregnet på en forsterket fransk Schuko som da godkjennes for høyere varig last enn standard Schuko. Denne forsterkede varianten av stikkontakten har da innbygget en magnet som får et reedrele i støpselet til å gi et signal til kladden om at her har vi en stikkontakt som tåler litt mer.

Noen har da -selvfølgelig- funnet ut at en med hjelp av en magnet kan en lure kladden til å tro at en hvilken som helst Schuko-stikkontakt er den franske forsterkede varianten.
« Siste redigering: tirsdag 13. februar 2018, klokken 20:22 av Griffel »
Hyundai Ionic i bestilling.
For tiden uten elbil.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12394
    • Vis profil
Sv: "Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading
« Svar #22 på: tirsdag 13. februar 2018, klokken 18:05 »
Hadde du studert den "forbedrede" varianten ville du sett at den har mye igjen til kvaliteten til f.eks Elfa.

Elendig passform og mekanisk støtte, Et lokk som omtrent er umulig å åpne, og inni er de velkjente halvmåneformede kontaktsflatene. Henges ikke kladden opp slik at den ikke belaster dette stikket vil det blir svært lite kontaktflate mellom stikk og støpsel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El og Citroen AX elektro
Har for tiden VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS. Utleievirksomhet via Nabobil.no, Leieting.no, Avamera.com og Air B&B i tillegg til privat og eget firma. Bytter hus via homeforexchange.com