Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading

Startet av jakure, torsdag 23. november 2017, klokken 20:28

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: pwb på lørdag 16. desember 2017, klokken 00:54
Vil vel ikke si det der er det samme, tar jo litt mer plass kan man si.
Er det et maksimalt antall moduler for å kunne kalles type-B jordfeilautomat mener du?

Uansett er dette den eneste jeg har sett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

pwb

Sitat fra: Oddaa på lørdag 16. desember 2017, klokken 17:50
Sitat fra: pwb på lørdag 16. desember 2017, klokken 00:54
Vil vel ikke si det der er det samme, tar jo litt mer plass kan man si.
Er det et maksimalt antall moduler for å kunne kalles type-B jordfeilautomat mener du?

Uansett er dette den eneste jeg har sett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vil vel si at så lenge man ikke kan bytte ut en vanlig sikring med en dings med samme mål så er det ikke bra nok. Men hva er det i ett b vern som gjør at den trenger så mye mer plass?

Griffel

Sitat fra: pwb på tirsdag 19. desember 2017, klokken 09:44
Vil vel si at så lenge man ikke kan bytte ut en vanlig sikring med en dings med samme mål så er det ikke bra nok. Men hva er det i ett b vern som gjør at den trenger så mye mer plass?
2 istedet for 1 strømtransf. + mer elektronikk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fanafjord

Skjønner ikke helt opplegget. Hvis du ha 10 A sikring for opplegget hvordan kan du da lade med 12 A uten at sikringen ryker?

jakure

Sitat fra: Fanafjord på fredag 22. desember 2017, klokken 21:23
Skjønner ikke helt opplegget. Hvis du ha 10 A sikring for opplegget hvordan kan du da lade med 12 A uten at sikringen ryker?
Man kan ikke lade med 12A på 10A kurs. Jeg har satt inn en 3-fase 63A type B jordfeilvern for hele garasjen. Jeg hadde fra før et vanlig 3-fase jordfeilvern som jeg byttet til type B, men selve kursen som benyttes til lading er sikret med en 16A-kurssikring for å kunne la meg av og til lade på 12A. Altså ikke iht. forskrift, da det nå er krav om en egen dedikert 10A kurs ved bruk av schuko-støpsel.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

metallichvit

Og da må jeg få komme med mitt newbie-spm: Hvordan aktiverer du i det hele tatt lading med 12A fra denne laderen? Jeg har en Outlander PHEV og fikk låne en iMIEV-lader av en kollega da min er defekt. Hun visste ikke hvordan 12A skulle aktiveres... Forstår at det er begrensninger i hva som er tillatt, mest nysjerrig. Er det her magnetene kommer inn? Så det har ingenting med IT/TN-nett å gjøre?

Griffel

#21
Sitat fra: metallichvit på tirsdag 13. februar 2018, klokken 08:01
mest nysjerrig. Er det her magnetene kommer inn? Så det har ingenting med IT/TN-nett å gjøre?
Det har ingen ting med IT/TN-nett å gjøre.
Dette er en "fransk" løsning beregnet på en forsterket fransk Schuko som da godkjennes for høyere varig last enn standard Schuko. Denne forsterkede varianten av stikkontakten har da innbygget en magnet som får et reedrele i støpselet til å gi et signal til kladden om at her har vi en stikkontakt som tåler litt mer.

Noen har da -selvfølgelig- funnet ut at en med hjelp av en magnet kan en lure kladden til å tro at en hvilken som helst Schuko-stikkontakt er den franske forsterkede varianten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Hadde du studert den "forbedrede" varianten ville du sett at den har mye igjen til kvaliteten til f.eks Elfa.

Elendig passform og mekanisk støtte, Et lokk som omtrent er umulig å åpne, og inni er de velkjente halvmåneformede kontaktsflatene. Henges ikke kladden opp slik at den ikke belaster dette stikket vil det blir svært lite kontaktflate mellom stikk og støpsel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA