Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Ladeboks" med mulighet for både 7A og 12A lading

Startet av jakure, torsdag 23. november 2017, klokken 20:28

« forrige - neste »

jakure

Har lagd meg en "ladeboks" med mulighet for å utnytte meg av begge ladetrinnene i originalkabelen. I tillegg har jeg knyttet utakket til en type-b jordfeilbryter for å få et lovlig lådeuttak. "Lovlig" er det dog bare så lenge jeg holder ladestrømmen under 10A.

Har også koblet til et digitalt instrument som måler spenning, ladestrøm, effekt og energiforbruk. Ladeuttaket er tilknyttet en dedikert kurs og henger sånn sett ikke sammen med nabouttaket som forøvrig et tilknyttet samme krets som de andre forbruksuttak i garasjen. Ladetrinnene velges på "magnetmåten" ved å snu støpselet 180grader.



2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

Vollis47

Hvor har du magneten. Jeg har aldri fått til dette magnettrikset.

Dette opplegget ditt er forøvrig særdeles elegant. Fin jobb.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)


erik e

?  EL-bil lading i vanlig stikk. Lovlig i "ny montering"?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Vollis47

Det er jo ikke ulovlig å lade fra en vanlig stikkontakt når denne er montert opp for elbil-lading med korrekt type 10A sikring, likestrømssikring type B og jordfeilbryter.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

jakure

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 05. desember 2017, klokken 00:31
Hvor har du magneten. Jeg har aldri fått til dette magnettrikset.

Dette opplegget ditt er forøvrig særdeles elegant. Fin jobb.
Jeg kjøpte en pakke Neodymmagneter 31-1466 på Clas Ohlson til kr. 70,-. Har en stabel med disse magnetene inne i stikkontakten, plassert bak der det står 13A. Hvis du tenker deg at du tar støpselet på fra ladeboksen og stikker det inn i en skjøteledning, da kan du plassere magnetene utenfor støpselet, på én side, 90 gr. på jordingskontaktene, akkurat der støpselet har disse små "styrefinnene". Den ene av disse to har et lite innstøpt merke. Men det er den andre, den uten merke som skal ha magnet. Som sagt, prøv med skjøteledning. Fungerer utmerket med ovennevnte magneter. Jeg har plassert disse på et metall stykke som er en del av stikkontakten rett innenfor dekselet.
2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)

toreanderson

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 05. desember 2017, klokken 00:31
Hvor har du magneten. Jeg har aldri fått til dette magnettrikset.

Eg har løyst det med å plukke ut eit par magnetar frå ein gamal defekt harddisk (desse er temmeleg kraftige) og feste dei til eit borrelåsband. For å få rask lading surrar eg berre borrelåsbandet med magnetane rundt støpselet før eg pluggar det i.

Tore

elektrolux

Borrelås var genial ide. '  :+1:

Har alltid syntes magnet styring av ladestyrken er et herk. Teipes eller limes den fast har den tendens til å bli der også når en ønsker saktere lading, og magneten forsvinner gjerne mellom bruk. Også vanskelig å finne rette punktet å feste magneten.

Mye enklere med en knapp eller risting, men med borreløs løses jo denne utfordringen ganske elegant. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


pwb


jakure

2018 BMW i3 - Maraton Edition
2015 Citroën C-Zero, blå (Solg)


pwb

Vil vel ikke si det der er det samme, tar jo litt mer plass kan man si.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA