Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarmer?

Startet av Kavorka, torsdag 23. november 2017, klokken 13:57

« forrige - neste »

Kavorka

Vet noen om nye leaf har oppvarming av batteri?

En selger opplyste svigers om at nye leaf har oppvarmet batteri. Det er jo flott hvis det er tilfellet, og de kan regenerere ned fra vinterfjellet og hurtiglade et varmt batteri.

Jeg gikk derfor innom dette delforumet for å se om dette hadde vært diskutert. Siden det ikke er en separat tråd lager jeg en ny.

Tråden som heter batterikjøling viser vel at man ikke har ordentlig kjølekapasitet. Da ville det forundre meg om man har aktiv oppvarming?

bob-bob

Sikkert batterivarmer som på dagens Leaf .

( Elektrisk "varmeteppe" som slår inn ved minus 17 ....og som slår seg av igjen ved minus 10. Hensikten er at batteriet ikke skal skades av kulde - det er ikke for å ha varmt batteri. )

Kavorka

Det var ikke mye til varmeteppe ;) Det burde være en smal sak å la den oppvarming fortsette til batterier holder +10ºC.

I så fall vil de være avhengig av å gjøre et stopp på vei til hytten, mens batteri er noenlunde varmt.

Har man regen i det hele tatt når batteri er -10 til -17ºC?

bob-bob

Sitat fra: Kavorka på torsdag 23. november 2017, klokken 14:36
Det var ikke mye til varmeteppe ;) Det burde være en smal sak å la den oppvarming fortsette til batterier holder +10ºC.

I så fall vil de være avhengig av å gjøre et stopp på vei til hytten, mens batteri er noenlunde varmt.

Har man regen i det hele tatt når batteri er -10 til -17ºC?
Det har man nok  - men først når man har brukt en god del av kapasiteten får man flere enn 1 regen prikk. (inntil batteriet er varmet opp litt ... 1 hurtiglading pleier å hjelpe bra. ) 

Trekkoppbil

Nå har jeg kjørt Leaf i 3,5 år, og jeg trur jeg aldri ha opplevd at batterivarmeren brukes. Den er termostatstyrt.
Hvis den er på 300watt, så trur jeg ikke du rekker å varme opp mye mens du kjører ned fra fjellet.
Det skal mye til at det er kaldt nok til at varmeren slår til, når du er på vei ned fra fjellet. Er det sprengkulde mens bilen står på fjellet, og bilen ikke er kopla til kraft, så risikerer du at varmeren tapper batteriet ned til 30%.  Mens varmeren går, tipper jeg du mister ca 100watt til DC/DC-konverter og sirkuasjonspumper etc. På et døgn vil du miste mange kwt.
I Nordamerika har man latt være å montere batterivarmer på 30kwt-batteriet.

Bondeknøl

I følge prisliste så er det batterivarmer på nye Leaf som er importert av norsk forhandler.

Trond.m

Sitat fra: Bondeknøl på lørdag 09. desember 2017, klokken 09:33
I følge prisliste så er det batterivarmer på nye Leaf som er importert av norsk forhandler.
Frostsikring av batteri er nok en mer korrekt betegnelse. Må ikke forveksles med batterivarmeren som blant annet BMW i3 har.

Kavorka

Batteriet blir ikke varmt av kjøring, det må bli iskaldt før varmen slås på, og når den først kommer på har den ikke noe særlig kapasitet...

Dersom 2018 Leaf ikke har bedre løsning enn dette er det ille. Håper prislistens beskrivelse "batterivarmer" lever opp til navnet ???


rogersen

Sitat fra: Kavorka på mandag 11. desember 2017, klokken 13:15
Batteriet blir ikke varmt av kjøring, det må bli iskaldt før varmen slås på, og når den først kommer på har den ikke noe særlig kapasitet...

Dersom 2018 Leaf ikke har bedre løsning enn dette er det ille. Håper prislistens beskrivelse "batterivarmer" lever opp til navnet ???

Batteriet blir jo varmt av kjøring, siden det brukes. Akkurat som at det blir varmt av å lades. Det er nok samme systemet i Leaf 2018 og det fungerer fint i Norge. Det fungerer ikke så bra i varmere strøk som California o.l.

bob-bob

Sitat fra: rogersen på mandag 11. desember 2017, klokken 21:57
Sitat fra: Kavorka på mandag 11. desember 2017, klokken 13:15
Batteriet blir ikke varmt av kjøring, det må bli iskaldt før varmen slås på, og når den først kommer på har den ikke noe særlig kapasitet...

Dersom 2018 Leaf ikke har bedre løsning enn dette er det ille. Håper prislistens beskrivelse "batterivarmer" lever opp til navnet ???

Batteriet blir jo varmt av kjøring, siden det brukes. Akkurat som at det blir varmt av å lades. Det er nok samme systemet i Leaf 2018 og det fungerer fint i Norge. Det fungerer ikke så bra i varmere strøk som California o.l.
Det er riktig som du skriver, det varmes opp ved bruk.
----
Som tidligere , etter litt kjøring /evnt en hurtiglading  , så kommer det seg. Batterivarmeren er kun der for å beskytte batteriet mot ekstremkulde så det ikke skades. ( samme som jeg skrev litt lenger opp i tråden , men det skader visst ikke å gjenta det ...)

sylwester

#10
Sitat fra: Kavorka på mandag 11. desember 2017, klokken 13:15
Batteriet blir ikke varmt av kjøring, det må bli iskaldt før varmen slås på, og når den først kommer på har den ikke noe særlig kapasitet...

Dersom 2018 Leaf ikke har bedre løsning enn dette er det ille. Håper prislistens beskrivelse "batterivarmer" lever opp til navnet ???

Tur Oslo - Drammen i pent tørt føre -5 @ 70-100km/t:
Jeg parkerer ute og forvarmingen varmer kun kupeen. Det var -5grader @92%.
Når jeg begynte å kjøre var batterisensorene rundt 0 grader.
Jeg kjørte fartsgrensa Oslo - Drammen og da jeg var fremme var batteriet 11 grader.
Jeg lastet bilen og dette tok 15minutter.. Da jeg startet derfra var batteriet 15 grader. Dvs. selv når bilen står stille så varmes batteriet passivt av varme komponenter etter kjøring.
Kjørte til nærmeste ladestasjon. Med 15 grader fikk jeg 43kW av Fortum i starten @8%. Hadde kjørt 70km. Jeg lot den gå til 75% (på LeafSpy) og hadde bare 25kW snitt, mest pga av at hastigheten går ned rundt 50%.

På jobben har jeg temperert garasje og bilen er kald når jeg kommer fram, kanskje 1 grad etter 15 minutter kjøring. Den øker til 10 grader etter 8 timer. Det er over 18 grader i garasjen.

Konklusjon: Ved kjøring en time i -5 klarer jeg å få batteriet 10 grader varmere, noe som tar 8 timer i varm garasje. Kjøring varmer indirekte batteriet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Beckern

Kjøring varmer batteriet, men det gjør også forvarming.
Når batteriet økte i temperatur etter å ha stoppet er det rimelig å anta at dette var ujevn varme i batteriet som utjevnet seg.
I -5 er det neppe mye annet enn batteri, kraftelektronikk og motor som har noe særlig varme.
Batteriene er svjv dårlige varmeledere som dermed trenges en del tid på å spre varmen.

Trond.m

Sitat fra: Beckern på onsdag 13. desember 2017, klokken 09:10
Kjøring varmer batteriet, men det gjør også forvarming.
Du mener her forvarming av kupeen ? Batterivarmesystem som er nevnt i prislisten under "Interiør og komfort" har vi vel fått bekreftet betyr at batteriet tempereres, men at kupevarmeren kan drives med strøm fra batteriet.
Det er vel slik at Leaf ikke trenger å være tilkoblet strøm for å forvarme kupeen ?

Beckern

Mener forvarming av kupe ja. Og fortrinnsvis uten lader tilkoblet.
På BMW blir jo batteriet definitivt varmere av klimatisering, med eller uten lader tilkoblet.
Usikker på hvor stor effekten blir på denne. Hos BMW ser det jo også ut til at batteriets temperatur ved klimatisering påvirkes av hvor kraftig man kan lade. Igjen, vet vel ingen hvordan det blir på nye leaf.


sylwester

#14
@Beckeren

Tror varmingen av batteriet kun er en sideeffekt av at det blir trukket effekt ut av batteriet. Når en kjører i 100km/t i 15 minutter så dras kanskje 6kWh av batteriet, mens forvarming i 15 minutter er det snakk om 1-1,5kWh på min gen1. Det såkalte varmeteppet som driver passiv oppvarming når bilen er under 18 minus brukes ikke når man forvarmer hverken med eller uten strømtilkobling, men den er på helt uavhengig av det hvis det er kaldere enn 18 minus og SOC ikke er for lav (vet ikke punktet).

Det er også kjent at en i3 vil kun varme kupeen hvis du ikke stiller inn avgangstid minst 3 timer i forveien og har strømmen tilkoblet. Se sitat!

Sitat fra: Sarepta på lørdag 28. januar 2017, klokken 17:56
Forvarming av batteri (og klimatisering) starter du med tidsinnstilling i iremote-appen når bilen er koblet til lader. Avreisetidspunkt må settes minst 3 timer frem i tid. Gir et par mil ekstra rekkevidde på kalde dager. Umiddelbar klimatisering av kupeen (uten varming av batteri) starter du også i iremote. Da trenger du ikke å være koblet til lader.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA