Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC - 2,5 eller 7,5 meter

Startet av fonberg, torsdag 23. november 2017, klokken 11:42

« forrige - neste »

fonberg

Hepp, jeg tenker å kjøpe TWC, men vil gjerne høre erfaringer fra dere som har - plusser og minuser med de to kabellengdene.
Hovedsakelig er jeg interessert i å vite om 7,5-meteren er grei å kveile og henge opp på TWC-en, eller om man bør ha et oppheng ved siden av.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

krister461

Funker fint å henge opp 7,5 på twc. Ser liten grunn til å velge 2,5m.

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Ellemelle

Jeg parkerer 1-2 meter unna, og har en 2,5 meter. Jeg er kjempefornøyd med å slippe en kjempekveil med tykk kabel.

Ville ikke kjøpt med lang kabel med mindre du har et faktisk behov for lang kabel.

cra

Trikset er å bare ha et par løkker, da er det fort gjort å henge den opp, og du trenger heller ikke kveile ut heile hvis du bare trenger litt kabel.

Og uansett lengde/type kabel så anbefaler jeg på det sterkeste å lære seg å kveile skikkelig: https://www.youtube.com/watch?v=0yPcJD7RVuY
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daktari

Min 7,5 meter kveilet opp. Kunne dog brukt 2,5 meter til daglig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Finnes sikkert mange lure løsninger for hvordan kveile optimalt :-) Poenget mitt er at hvis man ikke har bruk for lang kabel, bør man styre unna. Jeg lader hjemme som om det var en supercharger. Ut av holder og rett i bilen. Ut av bilen og rett i holder. Ingen kveil.

krister461

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 23. november 2017, klokken 12:12
Ville ikke kjøpt med lang kabel med mindre du har et faktisk behov for lang kabel.
Tja, om man vet at man aldri vil få behov for 7,5m så kan man gå for 2,5m. Men, vi lader ene bilen 40cm fra ladeboks. Men, ved et par anledninger har garasjen blitt brukt som lager/arbeidsplass ved oppussing og bilen måtte stå utenfor garasjen. Da var det gull å ha 7,5m.

tibber73

Jeg skulle egentlig kjøpe TWC med 2,5 meter kabel, men valgte 7,5 meter.
Med 7,5m kan en velge om en vil rygge inn eller kjøre rett inn. Dette forutsetter at TWC er plassert inne til venstre (sett utenfra).
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

spirrevipp

Jeg er fornøyd med valget av 2.5m, for meg fungerer det perfekt. Deilig å slippe 5 meter ekstra kabel som må kveiles så lenge man ikke har behov for det.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Espelectric

7,5 meter så har man fleksibiliteten. Det er jo ikke noe problem å ha 5 meter oppkveilet og så resterende 2,5 meter ledig til å flytte rundt dersom man kun trenger 2,5 meter, men å strekke 2,5 meteren til å bli 7,5 meter når det trengs, det er verre.....
X75D (85kWh)

daktari

Min kveiles aldri ut, siden ladeporten er 50 cm fra laderen når jeg rygger inn.
Men I-pace har ladeporten fremre høyre skjerm? e-Golf bakre høyre hjulbue? Leaf foran på nesa, og e-tron ve fremre hjulbue? Mao synes jeg at det var smart å være fremtidsrettet, har ikke tenkt å bytte vegglader neste 10 årene - bil derimot er noe mer åpent. Det er ikke aktuelt å bruke 10k på elektriker for å trekke nye ledninger hver gang jeg bytter bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Jeg er nok litt minimalistisk av natur, og prøver for eksempel å skjule alt av kabler inne i huset. Så dette er jo en ren smakssak.

Hvis du en gang i fremtiden skulle bytte TWC fra 2,5 til 7,5 meter, slipper du å gjøre så mye annet enn å bytte selve boksen. Kablingen ellers er det samme. Den gamle boksen kan du legge ut på Finn :-)

Muffinman

Et innspill. Om man bare har enfase tilgjengelig og har behov for lang kabel kan man kanskje like godt gå for en enfase boks. En enfasekabel er vesentlig lettere å håndtere enn en trefase. Selv har jeg en enfase Kirkebøboks med 10 meter kabel og TWC 7,5. Enfaseboksen blir som regel opptatt først.

smurf

Tenker det kommer litt an på om man alltid plasserer bilen på samme sted/samme vei. Da er jo 2.5m supert. Har man behov å parkere litt ´forskjellig´så er det fint med litt lengre kabel. Jeg har montert lader med 7m kabel på innsiden av garasjen ved porten. Da kan jeg rygge inn og kabel rekker til bak på bilen. Eller jeg kan stå på utsiden både med front og bak inn mot garasjen for å lade. Det gir bra med fleksibilitet.

Hver enkelt får vurdere sin parkeringssituasjon og velge deretter.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA