Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

-Nå kan jeg like gjerne kjøre dieselbil

Startet av Gordon Retriever, onsdag 22. november 2017, klokken 17:43

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Lyse energi endrer betalingsmodell på hurtigladerne sine og dropper månedsabonnement med fast pris for å gå over til minuttprising.

Det begynner å bli sjelden både med ladeoperatører som baserer seg på fastpris for lading, og elbileiere som baserer bilholdet på daglig hurtilading.  Men Dagsavisen har en artikkel om en slik elbilist, som følgelig kommer dårlig ut av Lyses nye prisberegning:

SitatHver dag kjører [han] elbilen sin fra hjemmet sitt på Randaberg til jobben på Bryne. Der lader han daglig opp kjøretøyet sitt ved Lyses ladestasjon. Til nå har han betalt 199 kroner i måneden for Lyses abonnementsordning. Fra nyåret må han betale strøm per minutt.

– Hvis jeg lader like mange minutter som jeg gjør i dag, det vil si 15 ganger, så blir det en prisstigning på 825 prosent, sier han.

Det utgjør 1.650 kroner i måneden, har han regnet ut.


  Link til artikkel.

Vollis47

Jeg sier det samme. Nå når Kristiansand kommune innfører full betaling for parkering av elbiler, kan jeg like gjerne kjøre min store dieselbil når vi skal handle i sentrum. Dersom jeg kunskal tenke økonomi og det er det jo mange som må.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Tror nok flere er fornøyde enn de som er misfornøyde. Lyse sin prising har vært helt håpløs, og gjort at jeg aldri har brukt de selv om jeg bor midt i Lyse-land. 99,- per gang uansett hvor lenge man står, eller 199,-/mnd. I nærområdet/byområder trenger de fleste bare påfyll, og da er det veldig få som gidder å stå så lenge at det er verdt å betale 99,- eller 199,-. Dessuten har de kun hatt chademo på iallfall to av ladestasjonene sine (Bryne og Byrkjedal). Nå går de inn i samarbeid med BKK, oppgraderer ladestasjonene og går over på BKK sin prising. Selv om den tieren for oppstart er drit, så er det mange ganger bedre enn før når man bare trenger 5-10 minutter.

For vedkommende som har ladet hver dag for månedskost på 199,- så bør han juble over at han fikk nyte det så lenge han fikk, og heller bytte til elbil med nok rekkevidde eller prøve å få tilrettelagt hos arbeidsgiver. Han har uansett spart masse penger.

Jeg syns det er litt synd at vi som elbileiere skal stå frem som sutrebukker i media hver gang det er en liten negativ endring, når man tross alt allikevel kjører mange ganger billigere enn fossilbilistene. Det kan være lurt å styre unna kommentarfeltene, men man ser som regel fort hvor det bærer hen. Omtrent som hatet mot syklister.

Panduck

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 22. november 2017, klokken 18:20
Jeg sier det samme. Nå når Kristiansand kommune innfører full betaling for parkering av elbiler, kan jeg like gjerne kjøre min store dieselbil når vi skal handle i sentrum. Dersom jeg kunskal tenke økonomi og det er det jo mange som må.

Dette er jo noe helt annet enn at en person er sur fordi han ikke får kjempebillig hurtiglading. Da er det jo langt bedre å legge til rette med gratis / billig parkering med lademuligheter. Jeg har aldri fått det inntrykket at de tar elbil alvorlig i Kristiansand.

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

emmern

Da må vedkommede bare slutte å betale for Lyse da, så kan de se hvor mye strøm de får solgt, og heller lade hjemme. Men de tjener vel på det uansett i og med at det er Lyse både hjemme og stasjon?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Jejl

Har sett at Lyses hurtigladere er temmelig populære blant taxisjåfører.
Det vil vel endre seg nå.

Trekkoppbil

#8
El-bil er foreløpig ikke for alle, og noen må kjøre dieselbil.

Artikkelen om bilisten som lader Leaf i 40 minutter 15 ganger i måneden, viser hvor viktig det er med minuttaksering.  Man kan heller prøve å stå 40 minutter ved dieselpumpa.

Lader man Leaf, så kan man få ca 8kwt på 10 minutter ved greie forhold. Deretter går det treigt å lade. Etter 40 minutter kan du kanskje klare dobbelt så mye lading, dersom du ha lada fra ganske tomt batteri.

Men startpris på 10 kroner er litt drøyt.

Månedsabonnement kunne kanskje fungere dersom ladinga blir begrensa til 10 minutter, og at man deretter må stille seg bakerst i køen hvis man vil lade mer.

sylwester

Uheldig med fastpris er jo at vedkommende har fått strømmen til halv pris. 45minutter x 15 per md blir lett over 300kWh. Det er o ikke liv laga og kundene har heller ikke vett på seg til å flytte på seg når hastigheten går ned så de topplader med hurtiglading fordi de kan.

Slik jeg leser artikkelen bruker vedkommende Lyse som eneste ladestasjon. Det blir for dyrt for han nå og han må investere i lading hjemme.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

goggo

For de som lader mye på hurtiglader (eller semihurtiglader med mindre enn 22 KW)  så er jo Grønn Kontakt absolutt billigst. Man kan få inntil 55% rabatt på listeprisene hvis man kombinerer med strømavtale fra LOS.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Panduck

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 22. november 2017, klokken 21:48
Hva med å lade hjemme?

De som bor i leiligheter i sentrum av en by har ikke alltid den muligheten, og det er gjerne der det er flott om folk bytter til el. Gatelading i Oslo har jo gjort dette mulig for flere, og når batteriene blir store nok til at en lading 1-2 ganger pr uke er nok for at folk får den strømmen de trenger, er det jo flott at flere får muligheten til å bytte ved at det er offentlige ladepunkter tilgjengelig.

Jeg tror etterhvert flere kan benytte seg av 50kW ladere for å "klare seg" (50kW blir neppe sett på som hurtiglading så veldig mye lengre...). En lading pr uke mens man handler, og man har strømmen man trenger. Men, man bør uansett forvente å betale for strømmen når man lader...

goggo

Sitat fra: Panduck på torsdag 23. november 2017, klokken 11:08
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 22. november 2017, klokken 21:48
Hva med å lade hjemme?

De som bor i leiligheter i sentrum av en by har ikke alltid den muligheten, og det er gjerne der det er flott om folk bytter til el. Gatelading i Oslo har jo gjort dette mulig for flere, og når batteriene blir store nok til at en lading 1-2 ganger pr uke er nok for at folk får den strømmen de trenger, er det jo flott at flere får muligheten til å bytte ved at det er offentlige ladepunkter tilgjengelig.

Jeg tror etterhvert flere kan benytte seg av 50kW ladere for å "klare seg" (50kW blir neppe sett på som hurtiglading så veldig mye lengre...). En lading pr uke mens man handler, og man har strømmen man trenger. Men, man bør uansett forvente å betale for strømmen når man lader...

Hvis jeg hadde bodd i leilighet uten mulighet for egen ladestasjon eller offentlig lading, så ville jeg fremdeles valgt elbil framfor bensin/diesel og hadde spart masse penger på det.
Da forutsatt at det er hurtigladere (helst Grønn Kontakt) lett tilgjengelig i nærområdet.

Her er et realistisk regnestykke basert på hva det ville koste meg hvis jeg kun brukte hurtiglading for all min lading. Jeg ville da fått 55% rabatt hos Grønn Kontakt (40% volum og 15% LOS)

Jeg kjører ca 2000 km pr mnd, og jeg lader mest hjemme men har også hurtigladet hele 44 ganger  :o  hos Grønn Kontakt i 2017 pluss noen ganger hos Fortum.

Fra Grønn Kontakt loggen min ser jeg at jeg har fått 39.5 KW i snitt.
Det ser ut som mitt gjennomsnittsforbruk over året (fra bilens display) er ca 1.7 KWh/10km.

Hvis jeg KUN brukte GK hurtigladere så ville det bli 2000*1.7/10 = 340 KWh/mnd, som igjen blir 340/39.5 = 8.6 timer/mnd = 516 minutter/mnd

Ladekostnad ved kun hurtiglading (med KIA Soul EV, blandet kjøring, 2000km, kystklima)  ville da bli kr 2.50 x 516 x 45% = 580 kr/mnd = 1,70 kr/KWh = 29 øre/km

Så jeg mener jo at de som sier hurtiglading er dyrt - de ljuger :)
Det er langt billigere enn bensin eller diesel i en tilsvarende bil, selv uten at vi tar med innsparinger på bompenger etc.

mvh
Hugo




Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

geear

Får du virkelig dobbelrabatt?

Det får man ikke på bensinstasjoner f.eks. Nytter ikke å bruke både Mastercard-rabatt og Coop f.eks. Det ser ut som det virker, men...

goggo

Sitat fra: gr på torsdag 23. november 2017, klokken 16:18
Får du virkelig dobbelrabatt?
Det er det de lover ja.  Min avtale med LOS blir først aktiv ved månedskiftet, så da får jeg se om det stemmer :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA