Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Design Studio åpnes nå (gradvis) for de som ikke er ansatte i Tesla!

Startet av Espen Hugaas Andersen, tirsdag 21. november 2017, klokken 16:09

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på onsdag 22. november 2017, klokken 23:55
Sitat fra: Løve på onsdag 22. november 2017, klokken 23:51
Noe må jo Tesla finne på for å få folk til å glemme at det er problemer med produksjon av batteripakkene.

Ja, for det at det kommer stadig flere biler på veiene og at de starter leveringen av biler til kunder som ikke er i ansatt++ kategorien kan da *umulig* bety at de er i ferd med å fikse problemene de har hatt?  Så klart ikke! Tesla må nok pent finne seg i at de skal ha problemer i lang tid fremover enten de har det eller ei ;) </ironi>
Skjønner ikke at du gidder å kommentere folk som bare er ute etter å være negative. Bedre å hoppe over posten og fore .....

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Jeronan på onsdag 22. november 2017, klokken 11:32
Sitat fra: tiger`n på onsdag 22. november 2017, klokken 11:22
Nærmere 600 vil jeg tro. "Loaded" long range dual passerer jo lett 500.
For den prisen blir det for nærme Jaguar og Audi for min del til at jeg blir å vurdere det.

If it gets too close to 600k NOK, you can then just as well go the extra step and go for the Model S 75D, which now has a base price for around 620k NOK.

You now get a lot for the money with the base spec Model S 75D. Lot that used to be premium is now standard.

Det er fortsatt langt opp til Model S

TMS 75D koster USD 74 500 i USA, med premium pakke vil den være på USD 79 500.
TM3 LR ser ut til å ha startpris på USD 49 000 inkl premium pakke. Legger vi til USD 5 000 for AWD så får vi pris på USD 54 000 inkl premium og AWD. Det betyr at TMS 75D fortsatt er godt over 40% dyrere.

Vedr antydning om norsk pris så kopierer jeg meg selv fra annen tråd:
https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35275.60.html

Sitatser vi på utgangspriser for biler mellom design studio i USA og Norge så er en Tesladollar kurs på 8,4 sannsynlig.

SR til 35.000 USD => 294.000 NOK
LR inkl Premium pakke til 49.000 USD => 411.600 NOK

Når det gjelder utstyr er det en annen Tesladollar kurs. Studerer vi design studio for Model S så ser vi at:
1.000 USD =>  8.100 NOK (metallic lakk, 19" felger)
3.000 USD => 24.200 NOK (selvkjørende)
5.000 USD => 40.400 NOK (Premium, Auto Pilot, 4wd)

Fast tillegg for "dokumentavgift" og leveranse kommer i tillegg; 2.800 NOK + 2.400 NOK.

Standard range med metallic blir da: 294.000+8.100+2.800+2.400=  307.300 NOK
Standard range med metallic og 4WD blir da: 294.000+8.100+2.800+2.400+40.400=  347.700 NOK
Long Range inkl premium + 4WD, AP blir da: 411.600+8.100+2.800+2.400+40.400+40.400=  505.700 NOK
Pris i dag på TMS 75D med metallic, AP, premium, faste tillegg blir: 711.600NOK. Selv om dollarkurs kan endre seg så blir sannsynligvis prisforhold mellom TM3 og TMS den samme.

Jeronan

Tesla uses Tesla Dollar conversion on the car too. So you can't just straight convert from Dollars to NOK.

Otherwise a base spec Model S 75D would be 605.700 NOK today, yet we now pay 622.700 NOK today. That is 17.000 NOK more.

It will be the same for the Model 3. You can easily add another 10.000 NOK at least, just for the base spec.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. november 2017, klokken 13:29
Tesla uses Tesla Dollar conversion on the car too. So you can't just straight convert from Dollars to NOK.

Otherwise a base spec Model S 75D would be 605.700 NOK today, yet we now pay 622.700 NOK today. That is 17.000 NOK more.

It will be the same for the Model 3. You can easily add another 10.000 NOK at least, just for the base spec.
Hvis du leser nøye er det akkurat «Teslakurs» jeg bruker, ikke dagens valutakurs. Men Tesla har også justert sin «Teslakurs» flere ganger etter 2013 basert på trender fra den ordinære valutakursen.
Dermed mener jeg å ha mine ord i behold vedr forhold mellom Model 3 og Model S. Ikke minst det faktum at 75D er nesten 50%mer en LR uansett vekslingskurs.

daktari

Jeronan, teslakurs = dollarkurs + påslag for Norge (frakt ++)

Jeg tror på Finnøy sitt regnestykke, forutsatt at Tesla ikke finner det for godt å utnytte markedsposisjonen og ta høyere profitt i Norge enn i USA.

En annen sak er om vi kan vente en liten prisoppgang på Model S siden ekstrautstyret ligger ganske likt dollarkurs akkurat nå.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amoss

Sitat fra: Finnøy på torsdag 23. november 2017, klokken 17:58
Hvis du leser nøye er det akkurat «Teslakurs» jeg bruker, ikke dagens valutakurs. Men Tesla har også justert sin «Teslakurs» flere ganger etter 2013 basert på trender fra den ordinære valutakursen.

Det hverken du eller mange andre ser ut til å få med seg her - og som Jeronan pekte på - er at det er ikke noen slik enkel "Tesla kurs" man kan regne ut ved å se på prisforskjellen mellom USA og Norge (eller noe annet marked for den sak skyld). Først må man regne med ett "Europa tillegg" som innbefatter trasport og tilpassing til EU regler. Dette er så langt jeg har forstått på rundt USD2.000 (som altså i eksemplet hans ble NOK17.000) for de eksisterende modellene, og kan være det samme eller mindre for Model 3, men neppe mer.

Så for å finne dagens "Tesla kurs" så må man ta dagens USA pris, legge på antagelig ca $2000 og dele den norske prisen på resultatet du kom frem til der. Merk at vi ikke vet om "Europa tillegget" blir noe annet for Model 3 enn dagens biler.

Hvordan dette blir på ekstrautstyr er ett mer åpent spørsmål. Noe ekstra utstyr vil kanskje ikke medføre økte kostnader for hverken transport eller EU tilpassinger? For andre kan økt vekt påvirke transport, økt verdi påvirke forsikring for transport, tilpassinger til EU osv... Uansett blir det feil å legge til USD2k på hvert ekstrautstyr ;)

Så en mer riktig prising vil være
Basic SR: $35.000 +EU tillegg $2.000 = $37.000 * 8,42 (dagens Tesla kurs) ~= 312.000NOK
Premium LR: $49.000 +EU tillegg $2.000 = $51.000 * 8,42 (dagens Tesla kurs) ~= 430.000NOK


Model S 85D

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

RuneW

Sitat fra: Løve på onsdag 22. november 2017, klokken 23:51
Noe må jo Tesla finne på for å få folk til å glemme at det er problemer med produksjon av batteripakkene.

Hehe, hva er det med dere kattedyr og Tesla, egentlig? Drev Tesla med onde eksperimenter på katter i sin tid eller noe?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

o.b.lix

Sitat fra: tiger`n på onsdag 22. november 2017, klokken 11:22
Nærmere 600 vil jeg tro. "Loaded" long range dual passerer jo lett 500.
For den prisen blir det for nærme Jaguar og Audi for min del til at jeg blir å vurdere det.

jaguar er vel på størrelse med lear...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Knut Røe

Jeg vet ikke hva lear er.
Størrelsen på jaguar er helt sikkert grei for de fleste.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Gordon Retriever

Sitat fra: tiger`n på fredag 24. november 2017, klokken 18:32Jeg vet ikke hva lear er.

"King Lear" - klassisk drama om en mann som mister forstanden mens han venter på en elbil den onde Lord Elon hadde lovet ham. :)




o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tellus

Sitat fra: o.b.lix på fredag 24. november 2017, klokken 18:20
Sitat fra: tiger`n på onsdag 22. november 2017, klokken 11:22
Nærmere 600 vil jeg tro. "Loaded" long range dual passerer jo lett 500.
For den prisen blir det for nærme Jaguar og Audi for min del til at jeg blir å vurdere det.

jaguar er vel på størrelse med lear...

Jeg bare ler  ;D

I-pace har omtrent samme ytre mål som en Porsche Macan og innvendig mål som Porsche Cayenne...

Jaguar liker ikke å sammenligne seg med Nissan, Kia, Skoda, Tesla og andre ikke-premium biler  ;D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tellus på mandag 27. november 2017, klokken 20:35
..Jaguar liker ikke å sammenligne seg med Nissan, Kia, Skoda, Tesla og andre ikke-premium biler  ;D
Så bra! Da blir det mindre kø på oss som venter på noe annet enn Jaguar i denne runden ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA