Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget i Norge for 2018 - estimater pr. modell

Startet av MrBacardi, mandag 20. november 2017, klokken 17:31

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#60
Forøvrig sto ZEV kredittene for 12,7% av bruttomarginen til Tesla i 2017, ikke 20%. (Og 2,4% av omsetningen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Sitat fra: doldis1 på torsdag 22. februar 2018, klokken 13:07
Jeg tror vi gjør klokt i å anta at det reelle utvalget av normalprisede elbiler de nærmeste årene vil bestå av Nissan Leaf og Tesla Model 3, begge vil ha ventelister men Tesla vil ha desidert flest navn i blokka...
Det som er interessant er hvor mange som hopper av i svingen her. Sette sitt navn på en liste mot 10000 kroner er en ting. Å punge ut 500 tusen for en bil man verken har sett eller prøvd er en helt annen ting. Det vil overraske meg om ikke minst halvparten av de som venter i kø hopper av på ett eller annet tidspunkt.
Og hva skjer med short range modellen, kommer den i hele tatt? Den skyves stadig ut i tid, hva er sjansen for at de vil lage en bil med 50 kWh batteri når standarden for de fleste andre blir rundt 60-65 for den prisklassen?
Min spådom: Short range kommer ikke. "There was no demand for this car" (les: marginene var for små/negative). Blir samme som tms40.

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 22. februar 2018, klokken 17:19
Det jeg mener er følgende: Tesla kommer under alle omstendigheter til å selge så mange S og X de får produsert og solgt for penger ..

Selvfølgelig ikke - i alle fall ikke i store kvanta. Men det var jo heller ikke det jeg skrev. Det jeg skrev var at de ville sette på bremsene for levering i USA, og heller levere bilene til andre markeder (Europa, Asia/Kina, India, Australia etc) denne perioden - om overhode mulig. Som jeg nevnte ser det ut til at de i denne perioden vil sende en del Model 3 til Canada istedet for USA - helt på tvers av de prioriteringer de tidligere har sagt at de ville følge. Produksjonen forutsetter jeg at de lar gå for fullt uansett.

Men ja, det er mange biler det er snakk om, så kan godt være at de ikke klarer det. Men så langt jeg kan se virker det rimelig opplagt at dette er hva de prøver på nå.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: tiger`n på torsdag 22. februar 2018, klokken 18:40
... hva er sjansen for at de vil lage en bil med 50 kWh batteri når standarden for de fleste andre blir rundt 60-65 for den prisklassen?

Standarden settes på rekkevidde, ikke kWt. F.eks. er rekkevidden på nye 40kWt Leaf knapt bedre enn på 28kWt Ioniq. Vil jeg som bilkjøper bry meg døyten i at Leaf kan skryte av 40kWt mens Ioniq bare har beskjedene 28kWt?  Nope, men rekkevidden bryr jeg meg om. Så nei, 40kWt Leaf er fortsatt for kortrekkevidde for å dekke mine behov, men skulle Ioniq komme med ett 40kWt batteri er jeg sikker på at den får tilstrekkelig rekkevidde for meg og vel så det. Samme vil TM3 med 55kWt batteriet.
Model S 85D

ludwig_holberg

Ingen betydning? Omså situasjonen var slik at etterspørselen oversteg full kapasitet på produksjon av X, S og Model 3 ut året (hvilket altså ikke er tilfelle såvidt jeg vet), så betyr 7500 USD ekstra i støtte at de isåfall kan øke prisen med 7500 USD, og fortsatt ha en etterspørsel som overstiger produksjonen. Men da er det jo fremdeles veldig fint å ha støtten, fordi det gir 7500 USD x [antall enheter produsert i Q3 + Q4] ekstra i profitt.

doldis1

Sitat fra: tiger`n på torsdag 22. februar 2018, klokken 18:40
Sitat fra: doldis1 på torsdag 22. februar 2018, klokken 13:07
Jeg tror vi gjør klokt i å anta at det reelle utvalget av normalprisede elbiler de nærmeste årene vil bestå av Nissan Leaf og Tesla Model 3, begge vil ha ventelister men Tesla vil ha desidert flest navn i blokka...
Det som er interessant er hvor mange som hopper av i svingen her. Sette sitt navn på en liste mot 10000 kroner er en ting. Å punge ut 500 tusen for en bil man verken har sett eller prøvd er en helt annen ting. Det vil overraske meg om ikke minst halvparten av de som venter i kø hopper av på ett eller annet tidspunkt.
Og hva skjer med short range modellen, kommer den i hele tatt? Den skyves stadig ut i tid, hva er sjansen for at de vil lage en bil med 50 kWh batteri når standarden for de fleste andre blir rundt 60-65 for den prisklassen?
Min spådom: Short range kommer ikke. "There was no demand for this car" (les: marginene var for små/negative). Blir samme som tms40.

Spennende innlegg Tiger'n !  Festet meg spesiellt ved denne :

 
Sitathva er sjansen for at de vil lage en bil med 50 kWh batteri når standarden for de fleste andre blir rundt 60-65 for den prisklassen?

Altså 60-65 kw batteri i "de fleste andre" konkurrerende biler i usd. 35 k prissegmentet...? Hvilke biler snakker vi eksakt om da ?

lirekassa

doldis1: Foreløpig Kia Niro, Hyundai Kona og Nissan Leaf...

doldis1

Sitat fra: lirekassa på fredag 23. februar 2018, klokken 15:36
doldis1: Foreløpig Kia Niro, Hyundai Kona og Nissan Leaf...

Kia Niro og Hyundai er keiserens nye klær 2.0 ! Samme motor og drivline fra LG chem som Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e ... Kia og Huyndai bygger kun skallet rundt- akkurat som GM gjør med Bolt...

Tør jeg minne om at GM selger Bolt for 37500 usd, med et tap på ca 9000 usd... noe de selv har inrømmet!

Fasit for begge disse blir små serier som selges med tap eller større serier som ikke kan konkurrere mot TM3 på noen måter og spesiellt ikke på pris ...

Når det gjelder Leaf 60 kw har ikke jeg sett noen bekreftet pris så langt men det som kan antas er at skal den være en reell konkurrent mot TM3 på noe så er det på pris, på alle andre områder taper den!
Jeg tror den taper på pris også...

MrBacardi

Tar en liten status på hvordan estimatene for 2018 traff:































ModellEstimatHittil i årKommentar
Audi E-tron Quattro15000Ingen kundebiler i 2018
BMW i358004867Som forventet
Chevrolet Bolt100152Populær å importere
Citröen Berlingo660179Færre enn forventet
Citröen C-zero100118
Fiat 500e200539Kjempeimport av denne
Ford Focus220158Som forventet
Hyundai Ioniq31002253Sannsynligvis litt lavere enn forventet
Hyundai Kona3000471Veldig mye lavere enn forventet
Jaguar I-Pace1000423Ser ikke ut til at Jaguar klarer 1000 biler i år
Kia Niro3000Kia bør klare å levere disse i 2018
Kia Soul42004343Mer enn forventet, veldig høy importgrad
Mercedes-Benz B 250 E300142Litt færre enn forventet
Mitsubishi I-miev270169Som forventet
Nissan E-nv2003100948Mange færre enn forventet
Nissan Leaf1100012593Veldig bra salg av Leaf
Opel Ampera-E1100778Som forventet
Peugeot Ion160221Bedre enn forventet
Peugeot Partner820344Færre enn forventet
Renault Kangoo Z.e.60506Mange flere enn forventet
Renault Zoe32002136Litt under forventet
Smart Electric Drive220322Flere enn forventet
Tesla Motors Model S35002835Som forventet
Tesla Motors Model X40003677Som forventet
Tesla Motors Model 340000Ingen kundebiler i år, men kanskje noen demobiler
Toyota Rav4 Ev4055Som forventet
Volkswagen   e-Golf76006229Som forventet
Volkswagen   eUp1250614Færre enn forventet
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Løve

I siste to ukers tempo vil jo Jaguar glatt klare 1000 biler i år.

Counterpointer

Sitat fra: Løve på mandag 22. oktober 2018, klokken 18:51
I siste to ukers tempo vil jo Jaguar glatt klare 1000 biler i år.
Men de hadde uansett som mål 1500, helst mer.....

Løve

1500 er nok også innen rekkevidde om de får transportert nok til landet. Tviler på at det er produksjonen som er flaskehalsen her.

MrBacardi

Sitat fra: Løve på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 22:13
1500 er nok også innen rekkevidde om de får transportert nok til landet. Tviler på at det er produksjonen som er flaskehalsen her.

I august var det jo kun 140 stk produsert, men september var et bra løft med 710 stk produsert. Hvis de i oktober har fått opp farten med 1000+ stk produsert og Norge blir tildelt halvparten så har man jo en sjanse her ja  :+1:

Men Nederland legger vel beslag på en stor andel av bilene nå i 2018, så vi får bare se hvor stor andel av produksjonen som går hitover:
SitatImporter of Jaguar decided to increase the number of assigned I-PACE from 2,000 to 3,500...
https://insideevs.com/jaguar-additional-production-i-pace-netherlands/
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Løve


MrBacardi

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA