Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget i Norge for 2018 - estimater pr. modell

Startet av MrBacardi, mandag 20. november 2017, klokken 17:31

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#30
Sitat fra: Mobileum på søndag 11. februar 2018, klokken 01:25
Historien er vel full av bilprodusenter som har benyttet fossilmotorer fra andre leverandører/konkurrenter.
Ingen tvil om det. Sjekk historien til fossilmotorer brukt av de ulike bilfabrikkene og til slutt står man tilbake med utrolig få i forhold til det man trodde...

Knut Røe

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. februar 2018, klokken 23:07
Ser ut akkurat nå at en kan ha verdens største  batterifabrikk uten at det gjør produksjonen  så veldig stor.....
Godt sagt  :+1:

Imagine

#32
Er det bare meg eller går salget overraskende tregt «over hele linja» også i februar? For eksempel 105 stk i3 nesten halvveis i februar er vel ikke spesielt bra nå som facelift er sluppet?
Egolf er ok med 179 stk. Nye Leaf allerede på tett oppunder 100. Den sistnevnte nye Leafen kommer kanskje til å redde inn en del.

Følger med på denne linken som inkluderer bruktimport:
http://elbilstatistikk.no

Espen Hugaas Andersen

#33
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. februar 2018, klokken 23:07
Ser ut akkurat nå at en kan ha verdens største  batterifabrikk uten at det gjør produksjonen  så veldig stor.....
Bare husk at ved 1000 Model 3 per uke, så er produksjonen større enn Leaf, Zoe, i3, e-Golf, Ioniq, Soul, osv. Og produksjonen skal tidobles over de neste ~16 månedene...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: Finnøy på lørdag 10. februar 2018, klokken 20:42
SitatModel 3 kan nå strykes for Norge i 2018
, men sannsynligvis dukker det opp noen i 2019.

Hmm, og hvor har du det fra ?

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 11. februar 2018, klokken 09:19
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. februar 2018, klokken 23:07
Ser ut akkurat nå at en kan ha verdens største  batterifabrikk uten at det gjør produksjonen  så veldig stor.....
Bare husk at ved 1000 Model 3 per uke, så er produksjonen større enn Leaf, Zoe, i3, e-Golf, Ioniq, Soul, osv. Og produksjonen skal tidobles over de neste ~16 månedene...
Jeg husker det Og jeg håper virkelig de klarer å øke den.
Det ser ut som det er et år til vi får noe særlig levering av Model 3, så det er først da vi får svaret.
For lenge siden så var det kamp om hvem som kom først av GM (Bolt) og Model 3, nå ser det ut som både Kona, Niro og Leaf 60 kWh kommer før Model 3 til lavere pris siden short range foreløpig ikke kommer og tydeligvis tar sin tid.....
Jo lengre Tesla drøyer med storproduksjon jo flere konkurenter kommer på banen. Totalt sett synes jeg dette er kjempebra, jeg heier på Tesla men også på resten av bransjen som må være med skal hele bilparken elektrifiseres.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. februar 2018, klokken 11:18
... siden short range foreløpig ikke kommer

Har du sett noe som helst som indikerer at SR ikke er tilgjengelig når vi begynner å få biler her til lands?
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på søndag 11. februar 2018, klokken 12:39
Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. februar 2018, klokken 11:18
... siden short range foreløpig ikke kommer

Har du sett noe som helst som indikerer at SR ikke er tilgjengelig når vi begynner å få biler her til lands?
Du pleier å være veldig ryddig i argumentasjonen, les en gang til og se om jeg snakker om nåtid eller fremtid.

Tesla har et svært reelt behov for penger inn, dette er grunnen (tror mange og jeg er enig) til at de utsetter SR. Når dette behovet avtar vet ikke jeg, men det tar nok en god stund.
Hvis Norge får leveranser tidlig, minsker det sjansen for SR, tar det lang tid kan det tenkes SR også kommer.

Bondeknøl

Tesla har vel veldig behov for penger inn ja, men:De har vel først og fremst ett behov for å få service, logistikk og garantiarbeid opp å gå før de pøser flere modeller ut i markedet?
Det er vel ganske mange frustrerte Tesla-eiere i Norge som har vært uten bilene sine en stund nå?
Uansett så er det jo imponerende det Tesla har fått til, men de henger jo ikke helt med i svingene dessverre.

doldis1

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 11. februar 2018, klokken 18:06
Tesla har vel veldig behov for penger inn ja, men:De har vel først og fremst ett behov for å få service, logistikk og garantiarbeid opp å gå før de pøser flere modeller ut i markedet?
Det er vel ganske mange frustrerte Tesla-eiere i Norge som har vært uten bilene sine en stund nå?
Uansett så er det jo imponerende det Tesla har fått til, men de henger jo ikke helt med i svingene dessverre.

Nei, de har voksesmerter så det rekker.. Det stort sett alle glemmer når vi snakker TM3 kontra konkurrentene er at de andre skal kjøre små serier med tap som de dekker inn med fossilbiten.. Tesla spiller et helt annet spill, de skal iflg. Musk kjøre 700K TM3 årlig (!) på den linjen som allerede er oppe og går, og det med overskudd..

Mobileum

Wow! 700.000 M3 på én produksjonslinje? Klarer de virkelig det, er det mer enn imponerende.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. februar 2018, klokken 16:44
Du pleier å være veldig ryddig i argumentasjonen, les en gang til og se om jeg snakker om nåtid eller fremtid.

Greit:
Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. februar 2018, klokken 11:18
For lenge siden så var det kamp om hvem som kom først av GM (Bolt) og Model 3, nå ser det ut som både Kona, Niro og Leaf 60 kWh kommer før Model 3 til lavere pris siden short range foreløpig ikke kommer og tydeligvis tar sin tid.....

Du snakker om den tiden da både Kona, Niro og Leaf 60 kWh kommer på markedet. Så ja, du snakker helt klart om fremtiden selv om du er innom både fortid og nåtid i samme setning. Men jeg skal ta selvkritikk på at du ikke nevnte det norske markedet i innlegget ditt, det var bare noe jeg gikk ut i fra at måtte være ment i denne sammenhengen.

Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. februar 2018, klokken 16:44
Hvis Norge får leveranser tidlig, minsker det sjansen for SR, tar det lang tid kan det tenkes SR også kommer.

Det er sant. Men jeg tar i alle fall utgangpunkt i dagens estimater fra Tesla, og der heter det at US kunder kan få SR fra "Late 2018", mens så vidt jeg vet har ingen norske kunder fått noe estimat for noe tidligere leveranser enn 2019. Basert på dette forventer jeg at SR er tilgjengelig for bestilling når de åpner konfiguratoren for norske kunder, og det var altså det jeg (feilaktig?) forutsatte at du snakket om.

Men klart, ting har endret seg før og kan endre seg igjen i fremtiden. Så hva som faktisk skjer vet ingen...
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på mandag 12. februar 2018, klokken 00:17
Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. februar 2018, klokken 16:44
Du snakker om den tiden da både Kona, Niro og Leaf 60 kWh kommer på markedet. Så ja, du snakker helt klart om fremtiden selv om du er innom både fortid og nåtid i samme setning. Men jeg skal ta selvkritikk på at du ikke nevnte det norske markedet i innlegget ditt, det var bare noe jeg gikk ut i fra at måtte være ment i denne sammenhengen.
Det er faktisk sånn at jeg snakker om både fortid, nåtid og fremtid så det gjelder å passe på. Det er fullt mulig å misforstå. Jeg kunne sikkert gjort det enda klarere.

Vi er enig om at det gjenstår å se, men akkurat nå tilbys ikke SR og det ser ut som det tar tid også. Tiden viser om Kona/Niro/Leaf60 kommer på markedet før SR....

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. februar 2018, klokken 11:33
Vi er enig om at det gjenstår å se, men akkurat nå tilbys ikke SR og det ser ut som det tar tid også. Tiden viser om Kona/Niro/Leaf60 kommer på markedet før SR....

Vel, da har jeg vel fått svaret på det jeg spurte om - du har ingen spesifikke indikasjoner på at SR ikke vil være tilgjengelig når vi kan bestille bilene. Du har bare lagt deg på en pessimistisk holding etter de siste utsettelsene, noe som for såvidt kan være forståelig.
Model S 85D

Myrvang

Sitat fra: Amoss på mandag 12. februar 2018, klokken 12:34
Sitat fra: knut.aulie på mandag 12. februar 2018, klokken 11:33
Vi er enig om at det gjenstår å se, men akkurat nå tilbys ikke SR og det ser ut som det tar tid også. Tiden viser om Kona/Niro/Leaf60 kommer på markedet før SR....

Vel, da har jeg vel fått svaret på det jeg spurte om - du har ingen spesifikke indikasjoner på at SR ikke vil være tilgjengelig når vi kan bestille bilene. Du har bare lagt deg på en pessimistisk holding etter de siste utsettelsene, noe som for såvidt kan være forståelig.

Man skal være rimelig fanboy for å ikke være misfornøyd med Tesla og Model3 om dagen...

Har selv slettet mine reservasjoner, gidder ikke å vente lenger. Om de får opp produksjonen til det nivået de snakker om vil jeg uansett få bilen på kort tid om jeg skulle ønske å ha den senere, i mellomtiden får Musk låne penger et annet sted.

Tilbake til topic, så ser anslaget i post #1 ganske bra ut i mine øyne.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA