Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget i Norge for 2018 - estimater pr. modell

Startet av MrBacardi, mandag 20. november 2017, klokken 17:31

« forrige - neste »

MrBacardi

Setter her opp et estimat på registrerte elbiler i 2018 pr. modell.

Trenger hjelp av dere her på forumet til å justere tallene, slik at man får et så realistisk bilde av 2018 som mulig.
Har delt opp i nybilsalg og import. Si også fra hvis jeg har glemt en modell her!  :)

Så, hva tror du om 2018?


MerkeModelNybilsalgImportTotaltKommentar
AudiE-tron Quattro15001500Veldig usikkert antall
BMWi355003005800
ChevroletBolt100100
CitröenBerlingo15010160
CitröenBerlingo Multispace500500Ny modell, usikkert antall
CitröenC-zero8020100
Fiat500e200200
FordFocus20020220
HyundaiIoniq30001003100
HyundaiKona30003000
JaguarI-Pace10001000TU anslår at de 1000 første får bil levert i 2018
KiaNiro300300
KiaSoul40002004200
Mercedes-BenzB 250 E100200300Slutt på produksjon
Mercedes-BenzSLS AMG electric11
MitsubishiI-miev25020270
NissanE-nv20030001003100Kommer med større batteri i 2018
NissanLeaf8000300011000
OpelAmpera-e10001001100
PeugeotIon15010160
PeugeotPartner30020320
PeugeotPartner Tepee500500Ny modell, usikkert antall
RenaultFluence33
RenaultKangoo Z.e.501060
RenaultZoe30002003200
SmartElectric drive20020220
Tesla MotorsModel S35003500
Tesla MotorsModel X40004000
Tesla MotorsModel 340004000Usikkert, biler blir levert sent 2018
ToyotaRav4 Ev4040
Volkswagene-Golf75001007600
VolkswageneUp1200501250
Andre0200200
SUM61004

Oppdaterer førsteposten her løpende ettersom diskusjonene pågår i tråden.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Counterpointer

Siste jeg hørte fra Audi om E-tron var at de regner med å kunne levere til alle som hadde bestilt når bilen kommer. Dette var ca 1800 på dette tidspunktet. Opplyst på visningen på Ekeberg.
Må selvfølgelig tas med litt forbehold, men de har forberedt seg lenge og satser jo også på ladenettverk.

Espen Hugaas Andersen

Antallet Model 3 kan like gjerne være 5.000 som 10. Jeg tenker man kommer til å bomme nesten uansett hva man setter opp, men jeg ville nok satt opp et par tusen bare for å bomme med minst mulig uansett utfall.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. november 2017, klokken 22:46
Antallet Model 3 kan like gjerne være 5.000 som 10. Jeg tenker man kommer til å bomme nesten uansett hva man setter opp, men jeg ville nok satt opp et par tusen bare for å bomme med minst mulig uansett utfall.

Enig.  Dessuten:
Sitat10   Demobiler, US-spec? Sannsynligvis ingen kundebiler i 2018?
De som husker tilbake så at US-spec demobiler kom ja, men med tyske skilt. Antar at det blir likedan denne gangen med noen få tyskregistrerte demobiler i første halvår, eller i det minste på sensommeren.

Norskregistrerte forventer jeg så langt først i Q4, men når de først kommer så forventer jeg mer enn kun demobiler. Så skulle jeg gjette ville det vært ett sted mellom 500 og 5000. Ett estimat på ett par tusen - eller 2.500? - er vel det nærmeste vi i dag kan tallfeste det til.
Model S 85D

doldis1

 Musk kommer nok ikke til å la hele 2018 gå uten å sende model 3 til Norge. Vi er Teslas utstillingsvindu
i Europa og Musk er en strateg så jeg ville satt opp 6000 og etterpå kalt det et konservativt anslag  ;)
Resten ser i mine øyne veldig bra ut, inkludert totalen og særlig hvis man legger til mine 6K mod. 3. Vi får
da et gjennomsnittelig elbilsalg på ca. 40 %, hvilket betyr at vi går inn i 2018 med ca. 30 % og ut med
ca 50 %...

Litt optimistisk men trolig innenfor feilmarginen om en regner inn sk. "bruktimport" Skulle jeg endret noe
hadde det være forholdet I pace-E-tron litt i favør Ingolstadt

Counterpointer

Sitat fra: doldis1 på onsdag 22. november 2017, klokken 08:50
.....Skulle jeg endret noe
hadde det være forholdet I pace-E-tron litt i favør Ingolstadt
nå tuller du?
Eller har noen hacka kontoen til doldis1...


doldis1

 Shit! innbrudd på konton?  :laugh: Neida,neida, jeg har jo aldri sagt at Tyskerne ikke KAN ... De vil ikke!
De har blitt forvaltere som skal forrente verdiene entrepenørene før de skapte... Ingen KAN bedre enn de hvis
de bare ville.

Siden de i likhet med moderkonsernet har begrenset tillgang til batterier er det vel høyst usannsynlig at
denne får egen produksjonslinje.
Da blir den kjørt på samme linje som fossilene + med en god del manuell innsats. Prisen blir nok deretter
og salget begrenset, men 100 er lite da ..


Trekkoppbil

#7
Jeg lurer på om Ampera-e er solgt kun i Norge. Det blir ikke så mye bruktimport da. https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Bolt#Markets_and_sales

Ellers er det en morsom gjettekonkuranse i et uforutsigbart marked.

Det virker som GM har vært forutseende nok til å kutte ut fossilbiler i Europa. Først la man ned Chevrolet i Europa, så solgte man Opel. Spørsmålet er hvor lang vakum-periode det blir, før GM kommer rullende hit med el-biler.

Ampera-E er nok en døgnflue, og i framtida kan GM heller selge bilen under annet varemerke


MrBacardi

Takk for input! :)

Justerte E-tron fra 100 og opp til 1500. Sendte også en forespørsel til kommunikasjonssjefen i Audi, oppdaterer hvis jeg får noe svar.

Model 3 satt jeg opp til 4000 etter tilbakemeldinger. Er vel ingen som har noe tidligere enn "Sent 2018" i sin MyTesla? Står i alle fall det hos meg, men jeg bestilte ikke spesielt tidlig. Hvis vi sier 2000 biler i november og 2000 i desember så er vi på 4000.

Angående Ampera-E og import, så er den iallefall levert i Tyskland, Paven fikk jo sin tyskregistrerte(?): http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/06/Sjekk-pavens-nye-bil ... dog usikker på om han er villig til å selge til oss her oppe :)
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Burger

Så vidt jeg husker så får Norge 1200 Ampera E neste år og 1700 året etterpå, så er det slutt. Kan hende det var 1700 og 1200.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Trekkoppbil

Det spørs om ikke Leaf vil dominere markedet i 2018.

Mens konkurentene har små produksjonsvolumer,  produseres Leaf ved 3-4 fabrikker i Verden. Nissan satser på høye volumer, og allerede i 2013 hadde man bygget fabrikker som skulle kunne produsere 50 000 biler i året i Europa, og 150 000 i året i USA. Nissan leverer det antallet biler markedet er villig til å kjøpe, og 2018-modellen prises vel gunstig i forhold til konkurentene. Nå er 2018-prisene kommet.
2018 er året da Leaf er i ny modell, mens konkurentene har eldre modeller, eller liten produksjonskapasitet,  eller manglende produksjonserfaring. Og noen har liten vilje til å levere.

Mens konkurentene kjøper batterier på postordre fra Korea, selger Nissan batterifabrikkene sine på postordre til Korea.

Ebe

Jeg tror Nissan eNv-200 kommer til å selge mye på bedriftsmarkedet til neste år, når den kommer med 40kwh-betteriet. Spesielt i byene med høy bomring (Bergen, Oslo osv.). Gitt seøvfølgelig at de klarer levere.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

doldis1

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 07. desember 2017, klokken 22:37
Det spørs om ikke Leaf vil dominere markedet i 2018.

Mens konkurentene har små produksjonsvolumer,  produseres Leaf ved 3-4 fabrikker i Verden. Nissan satser på høye volumer, og allerede i 2013 hadde man bygget fabrikker som skulle kunne produsere 50 000 biler i året i Europa, og 150 000 i året i USA. Nissan leverer det antallet biler markedet er villig til å kjøpe, og 2018-modellen prises vel gunstig i forhold til konkurentene. Nå er 2018-prisene kommet.
2018 er året da Leaf er i ny modell, mens konkurentene har eldre modeller, eller liten produksjonskapasitet,  eller manglende produksjonserfaring. Og noen har liten vilje til å levere.

Mens konkurentene kjøper batterier på postordre fra Korea, selger Nissan batterifabrikkene sine på postordre til Korea.

Helt enig, Leafen vil dominere det Norske markedet helt til TM3 kommer i antall, jeg tror mrBacardis liste
er godt satt opp, Leafen kan muligens knipe litt mer fra VW og Ampera-e tror jeg (som alltid  :) ) er for
optimister ..

turfsurf

Sitat fra: Ebe på onsdag 13. desember 2017, klokken 17:48
Jeg tror Nissan eNv-200 kommer til å selge mye på bedriftsmarkedet til neste år, når den kommer med 40kwh-betteriet. Spesielt i byene med høy bomring (Bergen, Oslo osv.). Gitt seøvfølgelig at de klarer levere.
eNV-200 blir nok den nye Bærums Passaten, eneste som kan parkere inne i Oslo.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MrBacardi

La til de nye bilene fra PSA: Berlingo Multispace og Partner Teepe. Vanskelig å si noe om antall her, satt opp 500 pr. stk.

Økte også antallet til eNV-200, siden den nok blir mye mer populær med det større batteriet.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA