Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil med app? (som ble til alvorlig feil med hastighetsvisning)

Startet av 1000kwh, mandag 20. november 2017, klokken 14:32

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. november 2017, klokken 21:39
Sitat fra: Tuxedo på mandag 20. november 2017, klokken 20:36
Det er førers ansvar å kontrollere at speedometeret viser korrekt verdi.
Rettskilde?

Vegtrafikkloven § 23, 1. ledd samt kjøretøyforskriften § 35-1.
:)

emmern

Sitat fra: E_S på mandag 20. november 2017, klokken 21:54§ 23, 1. ledd samt kjøretøyforskriften § 35-1.

Kan umulig gjelde hvis det plutselig klikker og viser feil midt under kjøring.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

1000kwh

Denne juridiske diskusjonen er jo egentlig på siden av poenget. Problemet er det faktum at man ikke kan stole på bilens instrumenter.


Tuxedo

Sitat fra: emmern på mandag 20. november 2017, klokken 22:14
Sitat fra: E_S på mandag 20. november 2017, klokken 21:54§ 23, 1. ledd samt kjøretøyforskriften § 35-1.

Kan umulig gjelde hvis det plutselig klikker og viser feil midt under kjøring.
Det er vel da det er enklest å legge merke til at noe må være galt?

emmern

Sitat fra: Tuxedo på mandag 20. november 2017, klokken 22:26
Sitat fra: emmern på mandag 20. november 2017, klokken 22:14
Sitat fra: E_S på mandag 20. november 2017, klokken 21:54§ 23, 1. ledd samt kjøretøyforskriften § 35-1.

Kan umulig gjelde hvis det plutselig klikker og viser feil midt under kjøring.
Det er vel da det er enklest å legge merke til at noe må være galt?

Ikke hvis den viser noenlunde det du kjørte i men øker ikke like mye når du gasser på, eller at den fryser et øyeblikk...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Tuxedo

Det er uansett ditt ansvar som fører. Unnskyldningen om at "plutselig gikk speedometeret apeshit" blir alt for enkel til at det kan brukes i rettslig sammenheng (fordi den da ville blitt alt for vanlig).

emmern

Den frøs og viste et sannsynlig tall. Det er alt annet enn å gå "apeshit". Det er noe som heter å "handle i god tro".
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Tuxedo

Her var det vel snakk om 45 på speedometer versus ble blinket i 60-sone? Som indikerer et farten har vært nærmere 70 eller mer? Her burde man skjønt at noe er feil.

Hodetelefoner

Priceless tråd.
"Første gang i stor bil "  denne tråden blir husket

emmern

Sitat fra: Tuxedo på mandag 20. november 2017, klokken 23:18
Her var det vel snakk om 45 på speedometer vs ble blinket i 60-sone? Som indikerer et farten har vært nærmere 70 eller mer?

45 mph = 72.4205 km/t
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Rolf Gjerdsjø

Om den slo ut på 72 km/t så er det eter hva jeg har blitt fortalt den laveste hastigheten den slår ut på i en 60-sone. I så fall snakker vi 3300 og to prikker. Prikkene blir der uansett, men de 3300 kronene kan i det minste være et diskusjonstema med Tesla - rettsvesenet er ikke å anse som part i saken. Kjedelig sak, håper den løser seg best mulig for dere.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

automat

Sitat fra: Tuxedo på mandag 20. november 2017, klokken 22:55
Det er uansett ditt ansvar som fører. Unnskyldningen om at "plutselig gikk speedometeret apeshit" blir alt for enkel til at det kan brukes i rettslig sammenheng (fordi den da ville blitt alt for vanlig).
Strafferettslig kommer man nok ingen vei. Og må bare betale bota.

Sivilrettslig kan det kanskje være annerledes. Tesla har et krav om bilens speedometer ikke skal vise for mye. Spørsmålet er om denne situasjonen kan utløse noe erstatningskrav.

Problemet er at det er Tesla som sitter på dokumentasjonen (loggen), som de ikke nødvendigvis ikke vil dele.

Og hvis hastigheten ikke er så høy at man snakker førerkortbeslag, vil beløpet det er snakk om neppe være av en størrelsesorden man drar for retten.

Man er i praksis avhengig av goodwill fra Tesla. Så spørs det da hva Tesla tror det har å si for omdømme, om slike innrømmelser kommer ut i media.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tuxedo

Sitat fra: emmern på mandag 20. november 2017, klokken 23:20
Sitat fra: Tuxedo på mandag 20. november 2017, klokken 23:18
Her var det vel snakk om 45 på speedometer vs ble blinket i 60-sone? Som indikerer et farten har vært nærmere 70 eller mer?

45 mph = 72.4205 km/t
Ja, og om man ikke merker forskjell på om man kjører i 45 mph eller 45 kmt så er det vel bare å ta kollektivtransport til nærmeste trafikkstasjon og levere inn førerkortet.

emmern

Spørsmålet er om hun skjønte speedometeret var stuck og satsa på å kjøre i det hun trodde var 60. Uansett er det ikke noen sjanse for å slippe unna da jeg så hvor mye 45 MPH var... Det man burde gjøre når slikt fryser er vel bare å kjøre til siden i lav hastighet eller noe.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

1000kwh

Igjen, glem den bota, det er ikke viktig. Ingen av oss av noensinne fått «prikker», så det er uvesentlig.

Men jeg må si det overrasker at flere her legger det over på sjåføren. Da begynner man å skjønne hvor inderlig enkelte ønsker å unnskylde alt som er galt med Tesla.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA