Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

PionerThink

Det snakkes om tysk bilindustri og deres usvikelige tro på forbrenningsmotoren her i tråden. Vil jo tro at det ikke bare er tyskerne som er trege når det gjelder elbilers betydning i fremtiden ::)
Svensk nettside viser til en undersøkelse der KPMG har intervjuet 1000(!) av bilbransjens sjefer om elbiler og deres fremtid: http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20180110/trots-elbilshajpen-bilcheferna-tror-fortfarande-stenhart-pa-forbranningsmotorn/
Som ventet er de ikke akkurat overstrømmende positive :D Mulig det er litt politikk i svarene :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

doldis1

 
SitatMulig det er litt politikk i svarene

Kan være men trolig mer et utslag av menneskelig psykologi ...? I enkle menneskers forestillingsverden endres ikke bilverdenen på ti år - ganske fordi den har vært sgs. uendret i 120 år.. Selv om alle piler peker i retning av at det er akkurat det som holder på å skje ..

Denne fornektelsesepedemien gir jo muligheter for spesielle øyeblikk i historiebøkene da, Kodak-moment.. Iphone-moment ...Hvem er nestemann? VW moment ?  ;)

doldis1

#362
la meg forsøke å gi et lite innblikk i hvor genial Musk er. De fleste er enig i at autonomi nivå 5 kommer og det trolig innen få år. Den store endringen, som jeg ser det, er ikke at nivå 5 gjør bilene til folk selvkjørende. Den virkelig store endringen er at det ikke blir "bilene til folk"

Tilkallingsbilene kommer..Å eie egen bil i byene blir meningsløst..Hvorfor ta alt bryderiet med å ha egen bil når du kan tilkalle en bil med mobilen...til en brøkdel av prisen for å eie selv..?

Det vi får se er en eksplosiv utvikling av bilflåter i byene, og tilsvarende avvikling av fasiliteter for privatbileier.

Tilkallingsbilene vil opplagt bli utsatt for litt andre utfordringer enn vanlige privatbiler i dag. Disse skal kjøre til alle døgnets tider med alle typer folk, Overtestosteroniserte bodybuildere, demente gamlinger, suicidale..
I tillegg til å være idiotsikre må bilene være bygd slik at idiotene heller ikke klarer å skade seg selv...

Hvordan vil disse bilene se ut? Det første er at de opplagt blir elektriske grunnet begrensninger/kjøreforbud for fossile biler i byene..Hva som ellers befinner seg under bilen tror jeg flåteoperatørene bryr se lite om, det vil nok være bilprodusentens ansvar å holde disse gående i garantitiden..

Innvendig må de være solid nok til å motstå hærverk, men det tror jeg ikke er noe større problem siden interiøret ikke trenger noen bevegelige deler overhodet..

De bevegelige delene passasjerene kommer i kontakt med på disse bilene og der problemer opplagt kan oppstå, er dørene!

Gode gammeldagse dører er ikke gangbart av flere grunner, ved full åpnet dør kan selv et barn presse døren videre og ødelegge gangjern, dørstopper og t.o.m. vri A-eller B-stolpen skjev.Altså alt for svak mot hærverk. Gamle folk kan slå igjen vanlige dører med ting imellom, føtter,hender, you name it..Kan delvis ordnes med softclose eller automatisk åpning/stenging men løser ikke hærverkproblemet..
Suicidale kan åpne døren under fart og hoppe ut ... Dette kan da fikses med elektronikk sier du ..? Selvsagt kan det det, men den dagen ledningen til låsesolenoiden har røket, flyr den suicidale ut døra i 100 km/t...!

Skyvedører da ? Opplagt et bra alternativ, MEN det krever en bil som har full høyde i dobbel bredde av den samlede døråpningsbredden (fram+bak) og da blir denne bilen seende ut som en skoeske med ditto luftmotstand... Blir sikkert bra i indre bykjerne, men på litt utvidede turer ut av bykjernen trengs en bilfasong som kan kjøres raskere enn 50 km/t...


Da står vi igjen med måkevingedører... Ingen person under 350 cm er høy nok til å presse en fullt åpnet dør videre og ødelegge den, Den stenger seg pent og rolig av seg selv og gamlinger kan konsentrere seg om å holde fingrene unna døråpningen..
Den suicidale klarer ikke åpne denne døra under fart selv om alt elektrisk + mekanisk svikter, den er hengslet øverst og er alt for tung å åpne manuellt for en som sitter inni...


I tillegg trenger måkevingedøren kun rundt 30 cm. sideklaring for å åpnes, en tradisjonell dør trenger en meter og folk ville slått den i fillerusk over tid..

Den uungåelige konklusjonen er at tilkallingsbiler vil ha måkevingedører ! Både foran og bak. Noen som tør vedde på at model X og produksjonslinjen ikke allerede er klargjort for å montere måkevingedører fram også........?

Burger

Mye enklere å løse dette på enn måkevingedører.

Ta ett bilde før og etter en person blir kjørt i området han har  tilgang på, f.eks fugleperspektiv fra taket. Dersom man ikke detekterer hærverk på bilder,så kan neste kunde melde i fra. (spy, søling, ødeleggelse).

Bila blir sendt rett til service og det blir sendt ut melding om en ny bil på høyeste prioritet til kunde som rapportere hærverk.

Bila ankommer service og da blir det :

1 - Hærverk funnet, forrige passasjer får ekstraregning, blokkert fra å leie ny bil til den er betalt.
2 - Ikke funnet noe hærverk, melder av hærverk får prøve å bevise sin uskyld før det ev. blir ekstraregning.

Før og etter bilde kjører man igjennom maskinbasert læring, og får fort en kunnskapsdatabase for løsrevet deler, spy, søling osv slik at man slipper å sende en 'ødelagt' bil til ny kunde.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Så da har debatten om hvorvidt Tesla kommer til å forsvinne utviklet seg til en debatt om hvorvidt falkevingdørene kommer til å forsvinne ;)

Sitat fra: Burger på torsdag 11. januar 2018, klokken 15:30
... så kan neste kunde melde i fra. (spy, søling, ødeleggelse).

Bila blir sendt rett til service og det blir sendt ut melding om en ny bil på høyeste prioritet til kunde som rapportere hærverk.

Ok, jeg er ny kunde og finner en rift i setet når jeg setter meg inn. Da må jeg altså velge mellom å melde fra om hærverk, gå ut av bilen, vente på ny og forhåpentligvis herpefri bil eller risikere å måtte betale for forrige brukes hærverk?  Vel, om bilene står i kø for å plukke meg opp er det nok ok, men om man risikerer å vente en stund på neste bil hadde nok jeg helst blitt fraktet med den bilen som kom først - ripe eller ikke ripe i setet.

Da jeg bor litt avsides måtte jeg nok forvente meg at det ville ta en stund før neste bil ville dukke opp - uansett prioritet, og da blir det nok fortsatt best å ha sin egen bil, som man kan forvente at er i kjørbar stand stort sett når jeg trenger det. (Og om det er en ripe i setet - så er det en ripe i MITT sete!) Så heller bruke flåten de gangene den ikke skulle være kjørbar...

Skal ett slikt flåtebasert system fungere må man nok finne måter å identifisere det meste av hærverk/uhell/slitasje/skitt og møkk FØR bilen blir sendt til ny kunde, men også med mulighet til å avvise ankommet bil dersom den er uakseptabel uten at systemet har fanget det opp, eller rapportere den inn mens man fortsatt akseptere transporten - muligens til redusert pris?
Model S 85D

Rollep

Sitat fra: doldis1 på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:56
Tilkallingsbilene kommer..Å eie egen bil i byene blir meningsløst..Hvorfor ta alt bryderiet med å ha egen bil når du kan tilkalle en bil med mobilen...til en brøkdel av prisen for å eie selv..?

Det vi får se er en eksplosiv utvikling av bilflåter i byene, og tilsvarende avvikling av fasiliteter for privatbileier.

Tilkallingsbilene vil opplagt bli utsatt for litt andre utfordringer enn vanlige privatbiler i dag. Disse skal kjøre til alle døgnets tider med alle typer folk, Overtestosteroniserte bodybuildere, demente gamlinger, suicidale..
I tillegg til å være idiotsikre må bilene være bygd slik at idiotene heller ikke klarer å skade seg selv...

Hvordan vil disse bilene se ut? Det første er at de opplagt blir elektriske grunnet begrensninger/kjøreforbud for fossile biler i byene..Hva som ellers befinner seg under bilen tror jeg flåteoperatørene bryr se lite om, det vil nok være bilprodusentens ansvar å holde disse gående i garantitiden..

Innvendig må de være solid nok til å motstå hærverk, men det tror jeg ikke er noe større problem siden interiøret ikke trenger noen bevegelige deler overhodet..

De bevegelige delene passasjerene kommer i kontakt med på disse bilene og der problemer opplagt kan oppstå, er dørene!

Gode gammeldagse dører er ikke gangbart av flere grunner, ved full åpnet dør kan selv et barn presse døren videre og ødelegge gangjern, dørstopper og t.o.m. vri A-eller B-stolpen skjev.Altså alt for svak mot hærverk. Gamle folk kan slå igjen vanlige dører med ting imellom, føtter,hender, you name it..Kan delvis ordnes med softclose eller automatisk åpning/stenging men løser ikke hærverkproblemet..
Suicidale kan åpne døren under fart og hoppe ut ... Dette kan da fikses med elektronikk sier du ..? Selvsagt kan det det, men den dagen ledningen til låsesolenoiden har røket, flyr den suicidale ut døra i 100 km/t...!

Skyvedører da ? Opplagt et bra alternativ, MEN det krever en bil som har full høyde i dobbel bredde av den samlede døråpningsbredden (fram+bak) og da blir denne bilen seende ut som en skoeske med ditto luftmotstand... Blir sikkert bra i indre bykjerne, men på litt utvidede turer ut av bykjernen trengs en bilfasong som kan kjøres raskere enn 50 km/t...


Da står vi igjen med måkevingedører... Ingen person under 350 cm er høy nok til å presse en fullt åpnet dør videre og ødelegge den, Den stenger seg pent og rolig av seg selv og gamlinger kan konsentrere seg om å holde fingrene unna døråpningen..
Den suicidale klarer ikke åpne denne døra under fart selv om alt elektrisk + mekanisk svikter, den er hengslet øverst og er alt for tung å åpne manuellt for en som sitter inni...


I tillegg trenger måkevingedøren kun rundt 30 cm. sideklaring for å åpnes, en tradisjonell dør trenger en meter og folk ville slått den i fillerusk over tid..

Den uungåelige konklusjonen er at tilkallingsbiler vil ha måkevingedører ! Både foran og bak. Noen som tør vedde på at model X og produksjonslinjen ikke allerede er klargjort for å montere måkevingedører fram også........?
Herregud, godt man kommer slippe å oppleve dette :o
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

doldis1

 
SitatSkal ett slikt flåtebasert system fungere må man nok finne måter å identifisere det meste av hærverk/uhell/slitasje/skitt og møkk FØR bilen blir sendt til ny kunde,

Bilen kommer nok til å følge godt med på hva passasjerene foretar seg, men en åpen tradisjonell dør kan også ødelegges av forbipasserende som bilen ikke klarer identifisere, og uansett om man finner synderen vil bilen måtte tas ut av drift til plage for flåteoperatøren... Autonome flåter vil være her om få år - og den eneste måten regnestykket går opp på er hvis bilene har måkevingedører..
Tesla er de eneste som har posisjonert seg for denne virkeligheten, som vanlig tenker de på tiden som kommer mens konkurrentene tjoner på og lager biler for tiden som var..

Amoss

Sitat fra: doldis1 på torsdag 11. januar 2018, klokken 16:36
SitatSkal ett slikt flåtebasert system fungere må man nok finne måter å identifisere det meste av hærverk/uhell/slitasje/skitt og møkk FØR bilen blir sendt til ny kunde,

Som nevnt tidligere så er det veldig kjekt om du får med HVEM du siterer når du siterer noen. Klikk på "sitat" knappen øverst i høyre hjørne av innlegget for å få dette gjort automatisk med link til innlegget du siterer. Enklere enn å kopiere inn sitatet og omslutte det i ett sitat i etterkant.


Sitat fra: doldis1 på torsdag 11. januar 2018, klokken 16:36
Autonome flåter vil være her om få år - og den eneste måten regnestykket går opp på er hvis bilene har måkevingedører..

Fortsatt ikke helt enig, men hvem som får rett ser vi jo om få år :) 

Men greit om du kan skille mellom måkevingedører og falkevingedører som har ett ekstra ledd å bøyes i slik at de ikke så lett slår inn i andre biler/gjenstander slik du argumenterer for.
Model S 85D

turfsurf

FW dører er for sårbare. Rulledører blir nok det neste, med nedsenkbare stag for sikkerheten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

#369
Amoss: Se punkt om bilde, før og etter man har vært i bilen. Rift i setet burde være enkelt å detektere, eller bare definere som vanlig slitasje for eier.

Igjen kan man tenke på løsning og ha slitasjeknapp i appen man kan trykke på ting som gjør at man kan sitte på, men operatør bør utbedre. Tenk om man hadde ett kamera på mobilen så man kunne dokumentert det også. Ev. at dersom man dokumenterer slitasje og det stemmer så får man 50km gratis!

Glemte å nevne i forrige post at dersom man får en bil som har blitt utsatt for hærverk så bør man bli kompansert for å vente på ny bil.

Av og til så kommer jeg for sent til jobb i dag med egen bil fordi brøytebilen har kasta en middels veisperring foran utkjøring, glemte å lade eller plukket opp skruer med dekka dagen før. Vi flirer av det på jobb de få gangene i året det skjer, men latteren kommer til å bli bedre når jeg forteller om søling, spy, ødelagt dør etc. Har til og mista fly og blitt en dag forsinket på jobb i utlandet pga flytaxi ikke klarte å høre på hva jeg forteller ham og han kjører i blinde 10 km unna i 40 minutter. Det jeg prøver å si er at skjit skjer og man må bare godta at man blir forsinket pga eksterne hendelser av og til.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Burger på torsdag 11. januar 2018, klokken 21:15
Amoss: Se punkt om bilde, før og etter man har vært i bilen. Rift i setet burde være enkelt å detektere, eller bare definere som vanlig slitasje for eier.

Nå var "rift i sete" bare ett eksempel på en liten detalj-feil som lett kan overses av en kunde, som så får "skylda" for skade forvoldt av en tidligere kunde. Det er grenser for hvor god oppløsning slike bilder kan ha, og hvor mange detaljer den kan finne. Har selv sett folk her på forumet klage på detaljer på sine biler som jeg bare leser hoderystende om, og som jeg aldri i verden hadde sett selv dersom jeg skulle sette meg inn i en slik "flåte bil" for å ta en kjapp tur.  Greit at man går nøye over en bil når den overleveres som ny, men er grenser for hvor nøye man kan gå over den hver gang man skal bruke ett kjøretøy.

Der til kommer så kunder som i dag er nødt til å ta taxi - eldre og lettere funksjonshemmede og svaksynte/blinde. Men slike selvkjørende flåter vil det være lite motiv igjen for å kjøre taxi med sjåfør, så også disse kundene vil måtte over på flåtekjøring. Hvor mange feil og mangler vil de fange opp? Vil disse måtte ta regningen for alle tidligere kunders uvarsomhet?

... og jada, skjer det en gang i blant så går det sikkert greit å unnskylde en forsinkelse. Men det er ikke alltid det går like greit. Ikke alle sjefer er like aksepterende, og ikke alle forsinkelser er til jobb. F.eks. snøskavlene du nevnte så er det "bare" å stå opp en halvtimes tidligere de dagene det er snøvær. Det hender man skal være med på andre ting som man ikke rekker - eller går glipp av vesentlige deler av - dersom man uforskyldt blir forsinket en halv times tid.

Å måtte beregne seg en halvtimes tid eller mer ekstra for å vente på bil, gjennomgå/sjekke bil før bil aksepteres og evnt. avvise bil og starte prosessen på nytt hver gang man skal ett ærende så er jeg nok redd for at hele prosjektet med "flåtebiler" blir dødfødt. Jeg ville i alle fall ikke gått for en slik løsning på mine normale transportbehov. Greit en gang i blant - f.eks. om bilen er på verksted eller noe slikt.
Model S 85D

Burger

Amos: Nå går du i en mental felle og tror at alle biler du bestiller kommer til å ha feil som gjør at du ikke kan bruke den. Jeg hevder at det vil skje så sjeldent at det ikke er noe problem, og skjer det så er det ikke døden. Jeg har opplevd forsinkelser med kollektivtransport fra Stjørdal til Trondheim ca 2 ganger i året også. Buss for tog, yeah! Tunell stengt og 2 timer ekstra pga omkjøring på gammelveien.

Og skulle hærverk ha blitt utført på hver tiende bil du bestiller så vil man fange opp dette og ha estimert nok reservebiler klare og det blir fakturert de som gjør hærverk.

En flåteoperatør vil nok gi seg så fort det lukter VG og Dabladoversikt "Blind person fakturert urettferdig". Men tror at dersom du spør de i dag som ikke kan kjøre bil om hvor mye de vil godta av teoretisk prakk å for å bli kjørt til 1/4 - 1/2 av prisen av å kjøre egen bil samme distanse (kilde: Tony Seba) så tror jeg at du ville ha blitt korsfesta for å bruke de som argument mot for at de skal få ett mer mobilt og verdig liv. Mener å ha lest at mange eldre får en depresjon når sertifikatet blir inndratt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Burger på torsdag 11. januar 2018, klokken 22:00
Amos: Nå går du i en mental felle og tror at alle biler du bestiller kommer til å ha feil som gjør at du ikke kan bruke den.

Ikke helt rett, men at man må ta høyde for at det skjer. Hvor ofte det evnt. vil skje er noe vi i dag ikke vet noe om. Men skal man følge skjema der jeg må betale for alle skader som neste kunde oppdager, så betyr det at jeg må bruke god tid i godt lys til å sjekke bilen nøye før jeg aksepter den, eller risikere å bli ansvarlig for skader andre har påført den. Jeg har ingen ønsker om å utsette meg for hverken jobben med å ettergå bil nøye hver gang den skal brukes eller ta den økonomiske risken av å ha oversett noe, så derfor blir hele konseptet lite fristende for meg.

Om jeg bare kan avvise bilen dersom den er for ille til at jeg vil sette meg inn i den, og ikke risikere noe økonomisk ved å akseptere en litt møkkete/slitt/herpet bil (selv om det så klart ikke er ønskelig) eller bil med skader jeg ikke uten videre får øye på, så er blir det noe annet.
[/quote]
Model S 85D

Burger

Amoss: Tipper at skader man må finne med lupe blir satt som operasjonell kost. Taxisjåfører i dag observerer jeg kjøre videre uten å se på setet jeg satt i. Jeg kan ha kniv i ermet og kutte opp setet ganske heftig uten at de merker det....... Merker meg også at bussene jeg tar ikke har fått ødelagt setene, selv om jeg kan sitte alene bak i bussen i over en halvtime. Så jeg tror det er noe annet som forhindrer hærverk enn at noen ser det.

Jeg tror overlagt hærverk vil bli lite av, de blir blokkert og får ikke tilkalle bil. De som er så drita at de spyr eller søler annet ved uhell må bare betale litt ekstra for det.

Vil du klage på småting så vil du bli blokkert av billigoperatør og må finne deg i å betale mer for de som er av bedre standard og blir sjekket for hver kunde.

Men jeg tror ikke vi blir enige, du ser problemer som jeg synes er teoretiske, lette å løse og ganske uinteressante. Fordelen er at man kan eie selvkjørende bil selv, selv om det vil koste mer enn bare å leie pr km.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Gardin

Sitat fra: doldis1 på torsdag 11. januar 2018, klokken 12:56
Den store endringen, som jeg ser det, er ikke at nivå 5 gjør bilene til folk selvkjørende. Den virkelig store endringen er at det ikke blir "bilene til folk"

Tilkallingsbilene kommer..Å eie egen bil i byene blir meningsløst..Hvorfor ta alt bryderiet med å ha egen bil når du kan tilkalle en bil med mobilen...til en brøkdel av prisen for å eie selv..?
Her tar du ikke hensyn til at bil er mer enn bare et transportmiddel for veldig mange. Jeg er overbevist om at det fortsatt vil være vanlig å ønske å eie egen bil selv om transportbehovet kan oppfylles billigere med selvkjørende leiebiler.

Man får ikke draget på damene med en leiebil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA