Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Counterpointer

Her må jeg forsvare doldis1. Han sier at tyske bilfabrikanter er for sent ute og egentlig ikke vil og kan forsvinne av den grunn. De har ikke sikret seg batteriproduksjon som er avgjørende. Det er veldig forskjellig fra å spå Tesla sin undergang fordi de bruker ekstremt mye penger for å produsere verdens mest etterspurte elbil.

Mobileum

Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. desember 2017, klokken 20:29
Her må jeg forsvare doldis1. Han sier at tyske bilfabrikanter er for sent ute og egentlig ikke vil og kan forsvinne av den grunn. De har ikke sikret seg batteriproduksjon som er avgjørende. Det er veldig forskjellig fra å spå Tesla sin undergang fordi de bruker ekstremt mye penger for å produsere verdens mest etterspurte elbil.

Akkurat dette har vært debattert i flere tråder.

Svarene i denne tråden er basert på innlegget om urettferdigheten av kampanjen mot Tesla. Men er ikke doldis "kampanje" mot tyske bilprodusenter noe feiladressert. "Det kommer ikke noe godt ut av å skrive ned tysk bilindustri" heller. Noe godt for "elbilverden" kan faktisk skje i Tyskland også.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på søndag 17. desember 2017, klokken 20:38
Sitat fra: knut.aulie på søndag 17. desember 2017, klokken 20:29
Her må jeg forsvare doldis1. Han sier at tyske bilfabrikanter er for sent ute og egentlig ikke vil og kan forsvinne av den grunn. De har ikke sikret seg batteriproduksjon som er avgjørende. Det er veldig forskjellig fra å spå Tesla sin undergang fordi de bruker ekstremt mye penger for å produsere verdens mest etterspurte elbil.

Akkurat dette har vært debattert i flere tråder.

Svarene i denne tråden er basert på innlegget om urettferdigheten av kampanjen mot Tesla. Men er ikke doldis "kampanje" mot tyske bilprodusenter noe feiladressert. "Det kommer ikke noe godt ut av å skrive ned tysk bilindustri" heller. Noe godt for "elbilverden" kan faktisk skje i Tyskland også.
Jeg gleder meg veldig til en tysk elbil. Skal på visning om noen uker på E-tron Quattro  og er nummer 200 ca på ventelista.

Kampanje og kritikk er to forskjellige ting. Doldis1 er ganske frisk i vendingene, enig i det, men såpass er greit synes jeg

Amoss

Sitat fra: Mobileum på søndag 17. desember 2017, klokken 20:38
Akkurat dette har vært debattert i flere tråder.

Svarene i denne tråden er basert på innlegget om urettferdigheten av kampanjen mot Tesla. Men er ikke doldis "kampanje" mot tyske bilprodusenter noe feiladressert. "Det kommer ikke noe godt ut av å skrive ned tysk bilindustri" heller. Noe godt for "elbilverden" kan faktisk skje i Tyskland også.

Doldis "kampanje" - og andre kritikker av elbilsatsningen til tysk bilindustri hører mer hjemme i noen av disse andre trådene du henviser til, da denne tråden handler om folk som spår Teslas undergang.

Joda, du har helt rett i at skjer ting vedrørende elbiler også i Tyskland, men tok altså helt feil når du hevdet det at de produserte "et ikke uvesentlig antall". Jeg vil snu det du sier helt på hodet og si at det kommer ikke noe godt ut av å IKKE kritisere noen når kritikk er på sin plass. Tyskerne fortjener kritikk, uten at jeg derved henger meg på spådommen om at de alle som en kommer til å gå konkurs om få år. Men litt pusteproblemer kan de nok komme til å oppleve...

... og med det sagt: Jada, også Tesla kan fortjene kritikk, men altså ikke for at de satser alt de kan (og kanskje vel så det) på å øke tilgangen på elbiler på markedet.
Model S 85D

Knut Røe

Pusteproblemer har de allerede.
"Clean diesel", ren scam hele greia. Selvforskyldt påført alt dette av tyskerne, buksa nede på knærne mens andre drev med store fremskritt og utviklet seg for langsiktig vekst.

Counterpointer

Til trådstarter og evt andre som føler seg kvalifisert til å svare. Når er det Tesla forsvinner?
Prøver ikke være spydig, det er bare greit å vite tidshorisonten.

Mobileum

Hvis de får orden på økonomien, veldig lenge. Hvis ikke, ikke så veldig lenge.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 00:28
Hvis de får orden på økonomien, veldig lenge. Hvis ikke, ikke så veldig lenge.
Før jul i år? Neste år? 2019?

Vil gjerne ha det konkret.

Mobileum

Hvis de overlever ut 2018, vil jeg garantert bestille M3. Og det håper jeg de gjør!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 00:39
Hvis de overlever ut 2018, vil jeg garantert bestille M3. Og det håper jeg de gjør!

Espen Hugaas Andersen

Den eneste sjansen for at Tesla skulle gå konkurs var om de slet med å få opp produksjonen av Model 3 over lengre tid. Men dette ser ikke ut til å ha inntruffet - produksjonen er på vei opp veldig raskt nå. Altså "faren" er over.

https://www.facebook.com/teslover/videos/1960542880864514/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Eller er det de som venter på batteri?  8)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 07:13Eller er det de som venter på batteri?  8)
Det er mellomlagring ved fabrikken. Bilene venter på transport ut til butikkene (eventuelt levering ved fabrikken).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. desember 2017, klokken 00:22
Til trådstarter og evt andre som føler seg kvalifisert til å svare. Når er det Tesla forsvinner?
Prøver ikke være spydig, det er bare greit å vite tidshorisonten.

I følge artikkelen som er utgangspunktet for debatten: Innen ett år fra nå.

Men det forutsetter altså
1. Tesla får ikke i gang masseproduksjon av Model 3
2. Tesla fortsetter samme investeringstakt som de har hatt de tre første kvartaler dette året.

Begge forutsettinger feiler, da
1. Tesla har alt fått i gang Model 3 versjonen i volum (om det er høyt nok til å enda kalle det "masseproduksjon" kan sikkert diskuteres, men produksjonsvolumet øker tydelig opp mot det målet)
2. Tesla venter med å investere i flere produksjonslinjer til Model 3 frem til dagens linjer produserer opp i mot optimalt

Så da gjenstår det bare å ønske Mobileum velkommen som reservasjons-holder for Model 3 :)
Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 00:39
Hvis de overlever ut 2018, vil jeg garantert bestille M3. Og det håper jeg de gjør!
Model S 85D

Mobileum

Sitat fra: Amoss på mandag 18. desember 2017, klokken 07:33
Så da gjenstår det bare å ønske Mobileum velkommen som reservasjons-holder for Model 3 :)
Sitat fra: Mobileum på mandag 18. desember 2017, klokken 00:39
Hvis de overlever ut 2018, vil jeg garantert bestille M3. Og det håper jeg de gjør!

Men jeg lover:
- å fortsatt forsvare tysk bilindustri
- å fortsatt "krangle" med doldis1
- å ikke bli fanatisk
- å fortsette å mene at Musk ikke er verdens frelser
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA