Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

arthur

Flytransport er nok et forbigående faktum da dette skal betales for til slutt av noen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

#286
Sitat fra: arthur på fredag 15. desember 2017, klokken 09:26
Flytransport er nok et forbigående faktum da dette skal betales for til slutt av noen.

Da ble vi enige. Poenget er at den eneste grunnen til flyfrakt fra Taiwan er at de trenger dette raskt. Raskt
som i   " 5 K biler/uka før nyttår"

( sjøfrakt fra Taiwan til california bør ta ganske omtrent 1 mnd inkl. lasting/lossing)

Jim Chanos var ute i går og snakket ned aksjekursen. Skal vi gjette at shorterne går mann av huse til uka
for å berolige hverandre om at sin alternative virkelighet har substans ..?  ;)


Ny oppdatering i dag : https://electrek.co/2017/12/15/tesla-model-3-batch-configuration-invites/


arthur

Vil tro at sjøfrakt fra Taiwan tar langt mindre tid enn en måned?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke langt unna 1 mnd. Det går for det første ikke skip hver eneste dag, så containerne kan fort stå en uke i havnen. Så har du noe sånt som 15-20 dager i ren overfartstid (kanskje med en tur innom Japan og Los Angeles), og så er det å få containerne av skipet og få distribuert ut containerne.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Den tiden slike skip tilbringer i den enkelte havn er vel mere snakk om timer enn dager. I hvilken grad det finnes direkte transport/linje mellom Taiwan og USWC er jeg usikker på. Distansen mellom Taiwan og LA anslår jeg til rundt 15 døgn effektiv seilingstid.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

Sitat fra: arthur på lørdag 16. desember 2017, klokken 13:50
Den tiden slike skip tilbringer i den enkelte havn er vel mere snakk om timer enn dager. I hvilken grad det finnes direkte transport/linje mellom Taiwan og USWC er jeg usikker på. Distansen mellom Taiwan og LA anslår jeg til rundt 15 døgn effektiv seilingstid.

Litt usikker på hva du argumenter for og imot jeg ?  Poenget mitt var at Tesla ikke hadde tid til å vente
på deler sendt som sjøfrakt.
Skulle du ha rett i at sjøfrakt går raskere enn en mnd ..... og de likevel velger flyfrakt ..? Skjønner ?  ;)

arthur

Jeg porøver kun å korrigere dine feilaktige opplysninger, ikke noe annet, men skjønner at du føler det litt ubehagelig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på lørdag 16. desember 2017, klokken 16:36
Jeg porøver kun å korrigere dine feilaktige opplysninger, ikke noe annet, men skjønner at du føler det litt ubehagelig.

Hmmm... Missforstår dere hverandre så mye?  Eller er det begrepsforvirring ute å går? Eller bare noen som har vondt i viljen sin?

La oss ha en ting klart - ingen feilaktig opplysing er påpekt, og ingen korreksjon har forekommet her. Doldis har fremsatt en løs antagelse på transport tid fra fabrikk til fabrikk via sjøtransport, du har fremsatt en like løs antagelse på selve sjøfrakten spesifisert uten laste og losse tid, og derved nødvendigvis også uten venteting på kaia og transport fabrikk->havn og havn->fabrikk.

Altså to ville gjettinger på to forskjellige ting, og ingen av gjetningene har blitt underbygget av fakta. Og personlig gir jeg helt beng i om en eller begge dere har rett i noen av disse gjetningene.

Hva Doldis føler for at du gjetter på noe annet enn han gjettet på kan kun han svare på, men ingen ting har fremkommet her som tyder på at han følte dette noe ubehagelig. Tvert i mot påpeker han korrekt at om det er så at sjøtransporten tar kortere tid enn han gjettet på, så betyr det at de sparer mindre tid på å velge flyfrakt vs. sjøtransport. Jo mindre tid de sparer på å ta denne ekstra kostnaden, jo mer betyr denne prioriteringen at de har det travelt med å få delene, og jo travlere de har det med å få delene, jo mer underbygger det Doldis poeng om at de har fått skikkelig fart i produksjonen. Ja, det var altså poenget hans, ikke den eksakte tiden sjøtransporten tar.

Model S 85D

Rollep

Sitat fra: doldis1 på torsdag 14. desember 2017, klokken 20:55
Litt on topic : Tesla har økt bestillingene av gir+drivaksler til 5K i uka igjen... Det mest oppsiktsvekkende
er likevel at isteden for den vanlige båtfrakten fra Taiwan sendes de med fly...!
He he, gir og drivaksler Made in Taiwan, det høres jo betryggende ut :o
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på søndag 17. desember 2017, klokken 11:43
Sitat fra: doldis1 på torsdag 14. desember 2017, klokken 20:55
Litt on topic : Tesla har økt bestillingene av gir+drivaksler til 5K i uka igjen... Det mest oppsiktsvekkende
er likevel at isteden for den vanlige båtfrakten fra Taiwan sendes de med fly...!
He he, gir og drivaksler Made in Taiwan, det høres jo betryggende ut :o
Tja
Min bil er bygd i USA og har drivverk fra LG. Tror det heller øker enn svekker kvaliteten.
Kinakvalitet kan være alt fra skrot til high end, alt avhenger av produksjonsfaktorene.

Dette er nok ikke en faktor som gjør at Tesla forsvinner.

doldis1

 Jeg tror vi her på forumet skal være klar over at det kan foregå en regissert kampanje mot Tesla....

Jeg kan opplagt hverken dokumentere eller bevise dette, men sannsynliggjøres kan det, til de grader !

Mengden søppelanalyser og artikler med lettvint, negativ Tesla-omtale er formidabel og virker bare å øke.
Formålet kan jo bare være å undergrave tilliten til selskapet for å holde både kunder og investorer unna ..?
Tilsiktet eller ikke er det uansett det som blir resultatet ..

Her om dagen kom en nær slektning og fortalte meg at Tesla hadde gått konkurs, og er det så merkelig
at folk uten spesiell interresse for temaet tror det ? Man kan jo knapt åpne siden til en nyhetsformidler
uten å lese om Teslas kommende konkurs!

Mtp. omfanget denne pågående "kampanjen" synes jeg vi som skriver på et elbilforum ( om enn med et
ubetydelig antall lesere ) skal vokte oss for å bære mer ved til dette bålet !
For alle som ønsker elbilalderen velkommen kommer det ikke noe godt utav å skrive ned Tesla...

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på søndag 17. desember 2017, klokken 16:10
For alle som ønsker elbilalderen velkommen kommer det ikke noe godt utav å skrive ned Tesla...

Men gjør ikke også du ditt beste ved å predikere tyske bilfabrikanters undergang? Disse produserer også et ikke uvesentlig antall elbiler.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Rollep

#297
Sitat fra: Mobileum på søndag 17. desember 2017, klokken 16:30
Sitat fra: doldis1 på søndag 17. desember 2017, klokken 16:10
For alle som ønsker elbilalderen velkommen kommer det ikke noe godt utav å skrive ned Tesla...

Men gjør ikke også du ditt beste ved å predikere tyske bilfabrikanters undergang? Disse produserer også et ikke uvesentlig antall elbiler.
Midt i blinken, skulle nettopp si akkurat det samme :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

doldis1

Sitat fra: Mobileum på søndag 17. desember 2017, klokken 16:30
Sitat fra: doldis1 på søndag 17. desember 2017, klokken 16:10
For alle som ønsker elbilalderen velkommen kommer det ikke noe godt utav å skrive ned Tesla...

Men gjør ikke også du ditt beste ved å predikere tyske bilfabrikanters undergang? Disse produserer også et ikke uvesentlig antall elbiler.

Jo de produserer et uvesentlig antall elbiler! Volkswagen som er verdens største bilprodusent produserer
færre elbiler årlig enn en hel masse foretak du antakelig aldri har hørt om... som  Zotye, Cherry,
JAC, JMC, Zhidou...

I tillegg også selvfølgelig mye færre biler enn Tesla, Byd, Nissan, Renault, Geely, Baic ....

Samtidig jobber de mot elbilen av alle krefter, hadde det ikke vært for Tesla hadde Tyskerne ennå
stått i Hydrogentåka og snakket om framtidsbiler om ca. 5 år ....

Mobileum

Vesentlig eller uvesentlig er egentlig uvesentlig. De produserer elbiler! Eller består "elbilalderen" bare av Tesla og Musk i din verden?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA