Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

doldis1

 
SitatMen er du altså sikker på at det er 17 komplette linjer ferdige i GF-I?
Nei, er ikke sikker på noe av dette da det stort sett er ubekreftede meldinger, men jeg mener at akkurat
den med antall ferdigbyggde linjer kommer fra Panasonic og også at produksjonen går på tomgang mens folkene deres putter celler i moduler med hendene. Skal se om jeg kan finne igjen
denne.
Ellers så antyder siste nytt at Tesla ikke vil forsvinne helt ennå. Iflg. Electrek har nå neste runde preorders fått melding om å konfigurere bilene sine . Det kan se ut som de sender ut 5000
konfigureringsmeldinger i hver blokk og siden det er 3 uker siden sist kan det bety at TM3 produksjonen nå ligger rundt 7500/mnd - 90000/ år !  Dette er riktignok ubekreftet så ha en liten klype
salt på lur i tilfelle.
Men- det kan også godt stemme siden en annen sak er at mange konstitusjonelle eiere/ fond har styrket eierandelene sine i TSLA den siste tiden .
Skal bli morsomt å se utover 2018 hva stadig nye hundretusener TM3 på veiene gjør med bilbransjen og ikke minst med hodene til bilkjøpere generellt . Tror ikke det blir mye bom jeg å spå at
2018 blir elbilens år  ;)


Strøm Tycoon

Ytterligere inside info som kaster lys på den ustabile energitilførselen til fabrikken, og konsekvensene av dette.

SitatOn the Australian auto site Carpoint, a commenter who says he works at the Gigafactory in Nevada, says that "despite Elon also owning Solar City, and the original plan to make the Gigafactory solar powered, that plan was permanently scrapped. "

(...)

Nevada's grid could use a little help from a massive solar installation. Its utility company, NVEnergy, is not known as the paragon of stable power, and even their on-line outage center experiences occasional outages.

The commenter confirms that "Nevada Energy, who supplies power to the factory, has always been notorious for being extremely unreliable with major outages in the entire area constantly."

(...)

Just a 3 second power failure, which happens there 2-3 times per week is an extremely major production killer to Panasonic who makes the battery cells inside the Gigafactory. The time it takes to get the equipment back up and running after even the slightest power bump is on average 6 hours. All battery cells produced for about 3-4 hours prior to the power bump also become worthless and must be disposed of. Millions of batteries end up unusable in the trash from just a 3 second power bump.

(...)

The real delay to Tesla production is due to the battery cells not being manufactured to the true capacity they calculate being able to do on paper. This problem falls on Panasonic's shoulders. When you factor in the initial problems I listed in my other post here you then have to factor in the Panasonic failures. Panasonic gave up attempting to produce the different cells used for the power walls, that's why the Australian deal had to rely on Samsung not Elon's own Panasonic cells being used.

1) I'd point out first that production is absolutely not being rushed or corners cut on quality just to meet promises. It's the exact opposite. Panasonic takes the term "anal" to an entirely new level when it comes to product quality standards. I could write for days on the rigorous and extensive quality standards Panasonic lives by. If a single cell has even a microscopic scratch invisible to the human eye on the outside of the metal can the cell is rejected and sent to the trash. Production is then completely halted until the cause of that scratch is located and corrected. That's just the cosmetic issues, I won't even go into the measurement tolerances of every battery component that sends entire lots of components and almost fully finished cells into the trash daily.

2) Extremely poor quality management from the American side are a major problem with Panasonic as well. They don't keep good talent and instead keep only warm bodies to fill seats that they deem easier to manage. These managers have no technical or production background and the first step Elon should demand is Panasonic dumps the management staff they currently have from production managers all the way down to the individual line leads.

3) The Japanese Technians Panasonic rotates in from their Japan plant are top notch and are at the heart of keeping any production going. The problem is these Technical Advisors (or TA's as they're referred to as within Panasonic) do not speak any English. Part of their role is to train the US based employees technical repair and maintenance of the production line equipment. This can't happen because of the language barrier and the technical capabilities of the local people Panasonic has hired is non existent. This further goes back on the management for not weeding out the people who are technically incapable of ever performing true equipment troubleshooting or repairs. I've seen one of these incompetent "technicians" cause the production line to be down for days because he used a pair of channel locks to tighten a hex head bolt and completely rounded off the bolt head which then caused further equipment damage. Human caused problems like this from the Americans they hired as "technicians" are a daily problem with them doing more harm than good. Parts for any of the equipment they damage has to be shipped in from Japan to repair, nothing they use on that equipment is off the shelf or available anywhere in the US.

For Tesla to ever meet demands they'll need to fix the limited access remote location problems. From Sparks, NV to the Gigafactory would be a prime location for one of Elon's tunnels. It's that or build affordable apartments close to the facility.

They'll need to solve the unreliability of power supplied from Nevada Energy (even though the factory is only a few miles away from the power plant). That can be fixed by bringing back the idea of solar power and back up battery power supplies. Nevada Energy only progressively gets worse in unreliability, there's no hope they'll ever get better.

They'll need to fire from the top down all the current American management at Panasonic, none of them are "keepers". Bring in managers from the Midwest or other areas who have actual production experience.

Restructure Panasonic's technical employees. There needs to be a top down management team from manager to technical lead devoted solely to technical issues and repairs. Get rid of the current people Panasonic's incompetent managers have brought in as "technicians" that do more harm than good. Again the available pool of people in this area capable of performing actual technical skills is extremely limited so again they're going to have to attract in people from outside the area to fill these positions.

I could make a longer more detailed list easily but I think you get the point.

Kilde: https://dailykanban.com/2017/10/tesla-gigafactory-solar-power-scrapped-insider-claims/

Karl-Wilhelm

Kanskje, men også noe utdatert: October 10, 2017.

Eksempel, model 3 "long range" har visst 4416 batterier i sin pakke, la oss si 2 millioner(~millions) celler går tapt hver uke på grunn av årsaken under og vi sier det koster 140USD per kwh for bare cellene.
(2.000.000,00 / 4416) * 80,5kWh * 140USD = 5.104.167USD * 2,5gang per uke = 106.990.856NOK/Uke

Hadde ikke dette resultert i et krisemøte og en svært hurtig installasjon av invertere og batteripakker aka UPS for det mest kritiske av utstyr? Alle komponenter er så og si "in-house" også...

Eller er dette https://www.instagram.com/p/BatG-8EDxJv/ et resultat av løsningen på problemet som blir beskrevet av denne ukjente ansatte?

Kilder:
https://electrek.co/2017/08/24/tesla-model-3-exclusive-battery-pack-architecture/
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/7bnbn6/are_there_any_photos_of_the_inside_of_a_model_3/
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

emmern

Ja haha, de lager jo batterier. De kan jo mekke egen UPS :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Amoss

Sitat fra: emmern på mandag 11. desember 2017, klokken 13:43
Ja haha, de lager jo batterier. De kan jo mekke egen UPS :)

Ja, og det har jo vært planen hele tiden for GF-I, uten at jeg vet stort om hvor langt de har kommet med dette enda. Men dersom det overhode er noe hold i påstandene over så vil jeg tro at dette ville få en noe økt prioritet :p
Model S 85D

stefse

njaja, Elon er ikke først og fremst manager, men grunder. Kanskje på tide å snakke med noen industriellle samarbeidspartnere.
Få inn folk som faktisk kan noe. Og noen som kan oversette fra Japansk. De kan ikke holde på for lenge med disse barnesykdommene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på mandag 11. desember 2017, klokken 21:47
njaja, Elon er ikke først og fremst manager, men grunder. Kanskje på tide å snakke med noen industriellle samarbeidspartnere.
Få inn folk som faktisk kan noe. Og noen som kan oversette fra Japansk. De kan ikke holde på for lenge med disse barnesykdommene.

Nå skal jeg ikke påstå at ingen ting av påstandene som fremkommer her kan ha noe hold, men vi ser jo lett at mye av dette ikke helt henger på greip, så tror ikke man skal ta disse løse påstandene for god fisk. Som vi jo lett ser er de største og alvorligste påståtte problemene lette å fikse på: sett opp batterisystemer som backup (om det ikke alt er på plass - noe jeg tror det er) og skaff noen gode tolker.

... og ja, Elon HAR hentet inn flere folk som "faktisk kan noe" når det gjelder industriell produksjon, og jeg er sikker på at Panasonic også sitter på en god del knowhow på dette området.
Model S 85D

doldis1

 
Sitatså tror ikke man skal ta disse løse påstandene for god fisk

Enig, mesteparten av Teslagrumset på nettet er bare vissvass. Jeg har fulgt med på Musk over ganske lang tid og han blir rent generellt grovt undervurdert! Nå er han i ferd med å gjøre
akkurat det samme med Tesla som han gjorde med SpaceX.  Framtidens produkt til halv pris ..
Bør han ansette folk som "faktisk kan noe"?  Ha,ha, litt sent ute ? Musk har samlet en hær i California, en hær av de smarteste folkene på hver sine fagområder .... Han bryr seg katta
i formell utdannelse, kun meritter og prestasjoner teller, får de ikke gjort jobben er det på hodet og ræva ut ..!

Jeg tror hverken bilbransjen eller oljebransjen egentlig har den fjerneste anelse om hva som venter dem og hvor fort det vil skje. Pengene deres kommer nok ikke til å hjelpe dem heller...
Det er noe Steve Jobs'k over det hele men jeg tror nå dette vil få en helt annen målestokk enn Apple ..

arthur

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 12. desember 2017, klokken 10:51
Sitatså tror ikke man skal ta disse løse påstandene for god fisk

Enig, mesteparten av Teslagrumset på nettet er bare vissvass.

Dette blir litt sånn; alle som er enig med meg har rett og alle de andre prater vissvass.

Nå har undersøkelser (profesjonelt og faglig utført) dokumentert med all tydelighet at det er akkurat sånn det fungerer hvilket (også) dine innlegg indikerer, kanskje sågar dokumenterer (?), at er riktig.

Dette i motsetning til dialog hvor formålet er å høre på hva andre tror, mener, sier og/eller kan for deretter å, eventuelt, ta til seg lærdom og sågar justere egne oppfatninger om hva som er "sant" eller "riktig". ALler mest interessant er det jo når folk hårdnakket hevder å vite sannheten om fremtiden!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: arthur på tirsdag 12. desember 2017, klokken 11:05
Dette blir litt sånn; alle som er enig med meg har rett og alle de andre prater vissvass.

Nå prater du vissvass ;)

Vel, fra spøk til revolver... Skal så klart ikke svare på vegne av andre, men for egen del så er det ikke dette det går på. Det går mer på å filtrere innkommende informasjon gjennom ett sannsynlighetsfilter - spesielt når det kommer i fra anonyme påståtte insidere.

For å ta noe av "grumest" i denne siste artikkelen:
Påstand:
El-nettet i Nevada er ustabilt med relativt hyppige korte strømbrudd som en følge.

Sannsynlighet:
Kjenner ikke til el-nettet i Nevada, men dette kan for alt jeg vet være svært sannsynlig. Dog noe mindre sannsynlig når det gjelder store industrikomplekser, da man her nødvendigvis må ha gjort en bedre jobb med strømtilførselen enn man gjør til normale husstander.
Etter sigende så skulle også GF-I ha doble inntak fra to forskjellige kilder nettopp for å hindre avbrudd siden de er så avhengig av stabil strømforsyning.
Så totalt anser jeg påstanden som relativt lite sannsynlig, men dog ikke helt umulig.


Påstand:
Strømavbrudd medfører store problemer for produksjonen av battericeller.

Sannsynlighet:
Ja, dersom GF-I skulle oppleve kortere eller lengre strømavbrudd i produksjonen så er det svært sannsynlig at det vil medføre store problemer og forsinkelser i produksjonen.
denne delen av påstanden er høyst sannsynlig.


(Indirekte) påstand:
Etter ett år med produksjon av battericeller i denne fabrikken er dette over noe som skjer hyppig og fortsatt forårsaker store problemer.

Sannsynlighet:
Dersom dette hadde skjedd noen ganger og fabrikken ikke hadde hatt backup-batterier for å håndtere dette fra før, så ville de kjapt ha satt opp dette etter å ha opplevd strømavbrudd en eller noen få ganger. Det burde liksom ikke være så fryktelig vanskelig å skaffe tilveie noen PowerPacks til bruk på fabrikken som fremstiller nettopp PowerPacks :p  Så løsningen er nært og lett tilgjengelig, og firmaet bak fabrikken har god knowhow på hvordan man unngår slike avbrudd.
Påstanden holder overhode ikke mål, og kan ikke reflektere hva som skjer på denne fabrikken i dag.


Dette har ingen ting med om jeg er enig eller uenig i påstandene, de henger bare rett og slett ikke på greip. Jeg har ikke derved påstått at det ikke er noen problemer på fabrikken, selv om jeg jo håper det ikke er noen flere enn det Tesla selv har innrømmet.

Prøv selv neste gang du leser slike påstander og filtrer det gjennom ett sannsynlighetsfilter selv, og ikke bare sluk det rått selv om du er enig med eller ønsker at skulle holde mål. Du kan som en øvelse prøve deg på påstanden i artikkelen over om at de har droppet å produsere to forskjellige cellertyper på fabrikken?  Så kan du spekulere i om det er power-wall/-pack som blir utstyrt med automative celler eller Model 3 som får celler optimalisert for lagring?

... og når du er ferdig med det, så du bruke resultatet av det filteret jeg demonstrerte over samt resultatet av ditt eget filter til å vurdere hvor mye tillit du vil gi til resten av informasjonen i artikkelen. Og bruk samme fremgangsmåte på også andre artikler enten de er positive eller negative, enten du er enig eller uenig.
Model S 85D

bmw2002

Morsom lesing denne tråden. Elon Musk er en dyktig og visjonær person, men han er også verdens største optimist. Enkelte her inne ser på han som en gud som ikke kan gjøre noe feil...

zbk

De er da såvidt jeg vet religionsfrihet i dette landet  :angel:
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 12. desember 2017, klokken 12:40
Morsom lesing denne tråden. Elon Musk er en dyktig og visjonær person, men han er også verdens største optimist. Enkelte her inne ser på han som en gud som ikke kan gjøre noe feil...

La meg så fortsette sannsynlighetsfilteret fra forrige post:


Påstand:
Elon er en gud

Sannsynlighet:
Da det ikke finnes guder og Elon finnes, så faller dette på sin egen urimelighet.  ;)


Påstand:
Elon er feilfri

Sannsynlighet:
Det er menneskelig å feile, og Elon er ett menneske. Så klart han gjør feil. Så påstanden faller på sin egen urimelighet ;)  Så får man bare håpe at han unngår de største feilene...


Påstand:
Enkelte her inne aksepterer ikke at Elon kan gjøre feil.

Sannsynlighet:
Finner ikke denne påstanden fra noen her. At man derfor ikke behøver å akseptere enhver påstand om feil som reneste gospel er en helt annen sak.


Konklusjon:
Skal man først trekke religion inn her, så virker det mer som om noen har en tilnærmet religiøs overbevisning om at alt Elon/Tesla gjør er feil eller er nødt til å feile, og at alle påstander som bygger opp om dette skal aksepteres som "guds ord" og ikke motsies. Alle som bryter dette må være kjettere eller avgudsdyrkere...
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

#268
Når det gjelder personen som påsto å ha innsideinformasjon om problemene på Gigafactory, så husker jeg at når denne saken var aktuell så ble det vurdert av de på TMC slik at personen har som minimum noe kjennskap til trafikkforholdene i Sparks. Jeg tror ikke det er usannsynlig at personen kan ha gjort noe jobb ved Gigafactory i en eller annen rolle. Men det er ganske klart at personen svartmaler situasjonen, fordi som Amoss sier så henger ikke påstandene på greip.

Det jeg anser som sannsynlig utifra personens utsagn er at Gigafactory trolig har hatt minst ett strømbrudd, det har trolig vært en språkbarriere og Tesla/Panasonic har trolig hatt noen utfordringer med bemanning. Ingen av disse er spesielt bekymringsverdig. Det er å forvente at man har utfordringer ved bygging/oppstart av verdens største batterifabrikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Og bare så det er sagt, så er jeg like skeptisk til positive rykter om Tesla, der det er snakk om en enkelt anonym kilde. Det spres veldig mye tull om Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA