Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

Eksisterer Tesla fortsatt? Hvordan kan de det når selskapet har problemer med å skalere opp. Uff nei dette går nok galt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorgenM

Sitat fra: doldis1 på fredag 01. desember 2017, klokken 15:47
BMW minus hele 28 % !
Dette er skuffende kommentert av deg doldis1 :)

Du sammenligner tall for en måned der BMWs viktigste modell nettopp hadde kommet med større batteri et par måneder tidligere i fjor og BMW leverte i bøtter og spann pga store forhåndsbestillinger versus i år der de første facelift ble levert helt på tampen av november og dermed var litt "tørke" i leveransene ukene før.

BMW har økning på 6,6% i år sammenlignet med i fjor.
11 974 hittil i år mot 11 232 hittil i fjor.

BMW i3 er norges nest mest solgte bil i år, med økning på over 27% sammenlignet med 2016. Det burde glede til og med deg, hvis du er ekte elbilentusiast :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Sitat fra: doldis1 på fredag 01. desember 2017, klokken 15:47
De kunne jo bare brukt linjal og videreført utviklingen fra okt. til nov. .....

Artig måned. Den ene måneden melder mediene Tesla hysteri, den andre stup. Og sånn går nå dagene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

 
SitatDu sammenligner tall for en måned der BMWs viktigste modell nettopp hadde kommet med større batteri et par måneder tidligere i fjor og BMW leverte i bøtter og spann pga store forhåndsbestillinger versus i år der de første facelift ble levert helt på tampen av november og dermed var litt "tørke" i leveransene ukene før.

Jeg vet det  :D og ja det var kanskje ikke fair mot BMW. Ser mange mener Teslas mod. 3 vil spise mest fra
BMW's kake ? Det tror ikke jeg, hvis noen Tysker overlever skiftet vi allerede er inne i tror jeg faktisk det
blir BMW.
Uansett se på tallene, og glem forklaringer som Tesla's kampanje, frykt for Teslaskatten osv. Salget av
mod X og S kommer ikke til å gå ned, det kommer nye kampanjer, prissenkninger og så kommer TM3 ...!

JorgenM

Skal ikke blande meg inn i den diskusjonen. Heier på både Model 3 og i3 (som faktisk blir navnet på elektrisk 3-serie, dagens i3 endrer navn til i1) når den kommer :)
Tesla trenger sterke konkurrenter i fremtiden de også, ellers kan utviklingen stagnere ;)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amatøren

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gordon Retriever

Sitat fra: tiger`n på fredag 01. desember 2017, klokken 11:19
Gammelt nytt, men likevel.
"Tesla under investigation for subsidy fraud in germany"
http://www.autobild.de/artikel/kaufpraemie-fuer-elektroautos-infos-und-antragsformular-8535657.html

SitatDamit Kunden den Umweltbonus in Höhe von [...] 4000 Euro (rein elektrisch) für ein Auto erhalten, muss der Preis des Basismodells unter 60.000 Euro netto liegen.

Ok, da kan vi vel gå ut fra at samtlige tyske biliprodusenter har en hel liten skog av elektriske bilmodeller rett rundt hjørnet, der alle har en startpris under 60.000 euro for å kvalifisere for miljøbonusen fra myndighetene. :D

Knut Røe

Godt poeng og vel observert.
Både q6, I-pace og eqc bør nok starte under 60k ja.

geear

Fra artikkel om mulig dieselforbud i tyske byer (10000 mennesker dør årlig i Tyskland som følge av dieselutslipp):

"Den 68 år gamle direktøren er tidligere tysk samferdselsminister for Angela Merkels parti, CDU. Og for mange miljøorganisasjoner representerer han et meget sterkt bånd mellom den nåværende regjeringen og den sterke bilindustrien. En industri som inkludert underleverandører står for hele 800.000 arbeidsplasser i landet og en betydelig del av landets eksport.

Bilindustrien er såpass viktig for den tyske stat at den siden 1990 har mottatt subsidier for hele 254 milliarder euro."


Kanskje ikke så rart at de gjør hva som helst for å bevare bilindustrien.

Mobileum

Og Norge bruker oljepenger på å "subsidiere" elbiler:

En Tesla Model S 75, som basert på en motoreffekt på 360 hestekrefter og laveste nivå CO2- og NOx-komponenter, ville ifølge Skatteetatens bilavgiftkalkulator i dag utløst moms og avgifter på over 400.000 kroner.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Porsgrunn

Nei.

Med 360hk(som det ikke lenger er avgift på) og 2000kg blir avgiften slik:

Avgift 2 400,00 kroner


Vrakpantavgift    + 2 400,00

Engangsavgift
Avgift for egenvekt    + 52 256,30
Avgift for CO2    - 75 805,35
Avgift for NOx    + 0,00
Totalt i avgifter    = 2 400,00

https://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/importere/regn-ut-hva-det-koster/kalkulator-import/

MVA avhengig av utstyr kommer eventuelt i tillegg. Ved fyll sats på 25% blir det på S75D fra ca 160 000 (S75 er ikke lenger i salg)

Øyvind.h

Ja man bør vel få noe fradrag for reduserte helsekostnader når bilen ikke slipper ut giftig eksos.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Taffelman

Sitat fra: Mobileum på fredag 01. desember 2017, klokken 20:47
Og Norge bruker oljepenger på å "subsidiere" elbiler:

Iflg. OECD subsidierer Norge oljeindustrien med ca 5 mrd pr år. Hvor mye et hittil brukt på elbilsubsidier? Jeg vet ikke, men tipper 10-15 mrd totalt siden 2011. Så kan man diskutere og argumentere for inntektene oljen skaper og kostnadene eldrift sparer samfunnet for, men ikke glem at elbilsubsidiene er kortvarige med formål å fremme en teknologi, mens oljesubsidiene er varige.
X75D
TM3 LR AWD

Mobileum

#178
Fire milliarder i året 2015

Her presenterte han blant annet et regnestykke som viser hvor mye de forskjellige tiltakene koster det norske samfunnet i året:

Moms: 200 millioner euro
Engangsavgift: 200 millioner euro
Veg- og ferjeavgifter: 30 millioner euro
Årlig skatt: 20 millioner euro
Fri parkering: 15 millioner euro


-------------------------------------------------

Et raskt regnestykke. Norge bruker i år ca 5 milliarder på elbil-subsidering. Tar man Tysklands subsidier til bilbransjen i snitt på 17 år blir det ca 15 milliarder EUR pr år (148 milliarder NOK). Nå er det ca 80 mill. tyskere. Altså ca 1850 NOK pr tysker. Norsk elbilsubsidieringen er ca 833.- pr. nordmann, og dette uten å generere noe særlig med arbeidsplasser. Bøndene får ca 10% av elbildelen, men de genererer arbeidsplasser (og faktisk noe mat).

Hilsen Djevelens advokat
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

geear

Hvis Norge subsidierer elbiler, så gjør de det samme med de fleste nye X5er, XC90er og annet snacks som du ser langs veiene... Passat GTE, Golf GTE.. Outlander PHEV etc. De er også avgiftsfrie, og har gjort at salget av slike biler har eksplodert. Men merkelig nok får det forferdelig liten interesse i media og hos "peppern gror"-folket. Disse er jo virkelig det verste av alt - både fossilmotor og batteripakker, riktig nok ofte litt mindre, og når de brukes så har de forferdelig kort rekkevidde og når fossilmotoren må taue rundt på masse ekstra vekt (batteri og elektromotor++) betyr det økt forbruk. Livsløpssyklusen for hybridbiler i gjennomsnittsbruk er garantert ren tragedie, forundrer meg ikke om de er verre enn rene fossilbiler. Noen unntak vil det være, og det er de som kjører nesten utelukkende elektrisk med de, men X5 starter fossilmotoren bare den skal over 70km/t... og går vel knapt 2-3 mil elektrisk om man holder seg under 70. Og folk vil ha Teslaavgift for at ikke rikingene skal få slippe billig unna. Teslaene leverer i det minste et bedre miljøregnskap enn både fossil og hybridbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA