Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Knut Røe

Jeg mener du tar kraftig feil med tanke på tiden modell 3 har vært under arbeid. Jeg så en video fra 2012 fra Fremont fabrikken. Da jobbet de med en modell 3 i leire. Bilen har vært under planlegging i 5-6 år den. Det er ikke en vill ide fra Musk som plutselig kommer opp og han bestemmer at om ett år skal vi selge denne bilen jeg har en skisse av her. Sett i gang. Det er ikke sånn det fungerer. Utvikling av en bil er veldig kostnad- og tidkrevende. Det som er rart nå er at de ikke pusher hardere for å selge S og X i de markeder som ikke får modell 3 leveringer på lenge enda. Mye bedre profitt og ledig produksjonskapasitet.

1000kwh

Sitat fra: tiger`n på torsdag 30. november 2017, klokken 17:35
Jeg mener du tar kraftig feil med tanke på tiden modell 3 har vært under arbeid. Jeg så en video fra 2012 fra Fremont fabrikken. Da jobbet de med en modell 3 i leire. Bilen har vært under planlegging i 5-6 år den. Det er ikke en vill ide fra Musk som plutselig kommer opp og han bestemmer at om ett år skal vi selge denne bilen jeg har en skisse av her. Sett i gang. Det er ikke sånn det fungerer. Utvikling av en bil er veldig kostnad- og tidkrevende. Det som er rart nå er at de ikke pusher hardere for å selge S og X i de markeder som ikke får modell 3 leveringer på lenge enda. Mye bedre profitt og ledig produksjonskapasitet.
Men se på hva de svære etablerte selskapene har fått til.. nada.. fortsatt ingenting som ligner på Tesla. Hverken teknologien eller rekkevidde/ytelse.

Øyvind.h

Bilen er ferdig den :) Det er noen produksjonsdetaljer som gjenstår før de kan måke på med produksjon. Gi dem noen måneder, så er nok volumene på kraftig vei opp.

Spørsmålet blir om Tesla overhodet klarer å dekke etterspørselen de neste årene. Mtp hvordan S og X volumene har steget jevnt og trutt er det all grunn til å tro at den halve millen som står på venteliste bare er en liten brøkdel av etterspørselen de kommende årene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. november 2017, klokken 18:07
Bilen er ferdig den :) Det er noen produksjonsdetaljer som gjenstår før de kan måke på med produksjon. Gi dem noen måneder, så er nok volumene på kraftig vei opp.

Spørsmålet blir om Tesla overhodet klarer å dekke etterspørselen de neste årene. Mtp hvordan S og X volumene har steget jevnt og trutt er det all grunn til å tro at den halve millen som står på venteliste bare er en liten brøkdel av etterspørselen de kommende årene.

Det er vel lite som tyder på at de skal klare å dekke etterspørselen når de nesten ikke produserer biler?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

doldis1

 
SitatJeg mener du tar kraftig feil med tanke på tiden modell 3 har vært under arbeid. Jeg så en video fra 2012 fra Fremont fabrikken. Da jobbet de med en modell 3 i leire. Bilen har vært under planlegging i 5-6 år den.

Tar gjerne feil der jeg, særlig fordi det er totalt uvesentlig når de gjorde den første leiremodellen av TM3 ..
Det som teller er at Tesla ikke bare ligger 5 år foran de såkalte konkurrentene, minst, men at det ikke er
noen ting som tyder på at forspranget skal minke...?
Se på Semi'n, bestillingene uteblir fordi markedet synes den er for god til å være sann! De tror rett og
slett ikke på det!
Mens de tullingene som spår Teslas død tenker 3 mnd. fram. planlegger Musk i 10år. Går vi 20 år fram vil
Tesla fremdeles vokse mens de fleste  s.k. "konkurrentene" er borte for lengst ... GM, VW, Daimler, Honda,
Ford, Peugeot, Chrysler osv. osv.
De virkelige konkurrentene er allerede i ferd med å posisjonere seg ....

https://seekingalpha.com/article/4128575-byd-ramping-energy-storage-business-worldwide

http://www.scmp.com/business/article/2120040/buffett-backed-chinese-electric-vehicle-maker-byd-open-truck-plant-canada

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på torsdag 30. november 2017, klokken 18:28
Det er vel lite som tyder på at de skal klare å dekke etterspørselen når de nesten ikke produserer biler?
Hvem bryr seg om volumene helt i startgropen? Det er jo et helt merkelig fokus.

Eller tror du de vil holde dagens produksjonsvolum de nærmeste årene   ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Nei, både tror og håper at de vil øke produksjonen betraktelig, men de har jo en betydelig ordrereserve som skal møtes før nye kan bestilles?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

Noe jeg påpekte lenger opp. Etterspørselen vil overgå kapasiteten, selv når de har nådd produksjonsmålene.  Frykter jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. november 2017, klokken 23:06
Noe jeg påpekte lenger opp. Etterspørselen vil overgå kapasiteten, selv når de har nådd produksjonsmålene.  Frykter jeg.

Hva er egentlig de uttalte produksjonsmålene og når skal disse oppnås? Nå er vel ikke ventetid på ny bil helt uvanlig her i landet etter hva man kan lese i avisene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: arthur på fredag 01. desember 2017, klokken 07:49Hva er egentlig de uttalte produksjonsmålene og når skal disse oppnås? Nå er vel ikke ventetid på ny bil helt uvanlig her i landet etter hva man kan lese i avisene.
Det er tre milepæler per i dag:

- Tusenvis  av Model 3 per uke i desember
- 5.000 Model 3 per uke i slutten av Q1 2018
- 10.000 Model 3 per uke en tid etter det. (Denne ble litt vag ved siste kvartalsrapport. Tesla ville ikke gjenta at de skulle nå dette i slutten av 2018, som de har sagt før. Det kan hende det ikke skjer før 2019.)

Man regner 1 uke til vedlikehold og ferieavvikling per kvartal på fabrikken, slik at det er 48 produksjonsuker per år. Altså ett gitt antall tusen per uke tilsvarer denne produksjonen per år:

1.000 stk/uke -> 48.000 stk/år
2.000 stk/uke -> 96.000 stk/år
3.000 stk/uke -> 144.000 stk/år
4.000 stk/uke -> 192.000 stk/år
5.000 stk/uke -> 240.000 stk/år
6.000 stk/uke -> 288.000 stk/år
7.000 stk/uke -> 336.000 stk/år
8.000 stk/uke -> 384.000 stk/år
9.000 stk/uke -> 432.000 stk/år
10.000 stk/uke -> 480.000 stk/år
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe


Øyvind.h

Spent på om de klarer 10k per uke ved utgangen av 2018. Med de målene er det ekstremt viktig å ikke oppskalere for raskt nå i starten. Bruk heller noen måneder ekstra. Det vil betale seg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#162
Sitat fra: tiger`n på fredag 01. desember 2017, klokken 11:19
Gammelt nytt, men likevel.
"Tesla under investigation for subsidy fraud in germany"
http://www.autobild.de/artikel/kaufpraemie-fuer-elektroautos-infos-und-antragsformular-8535657.html

Tydelig at tyskerne er proteksjonistiske ja. Først introdusere en grense som treffer Tesla. Deretter angripe Tesla for å justere modellen iht grensen de skulle rammes av.
Så en liten tysk jakt på merket.

Kjenner jeg begynner å bli ferdig med tyskerne. Jo flere som jakter på Tesla og jo mer aggressive og negative folk blir, jo tydeligere blir det at Tesla er på rett spor :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Knut Røe

Proteksjonisme har alltid eksistert. Amerikanerne er noen av de verste på det. Setter krav som kun sine egne produsenter hadde mulighet til å klare siden de lagde tunge, store biler med 6-7 liters V8 med effekt på kanskje bare 200 hk og masse masse rensesystemer. De utenlandske hadde ikke sjanse til å klare disse kravene. På trucks derimot er de fritatt fra EPA regulations, slipper ut så mye de vil. Resultatet er at mange kjører rundt med en pickup på 3-4 tonn for å frakte en person. Ford solgte 650 tusen f150 i fjor.
I denne saken blir folk nektet å kjøpe bilen uten den komfort pakken. Det er altså ikke et reelt tilbud å ta bort dette for å få prisen under 60k euro. Uansett er de under etterforskning og det er aldri positivt.

doldis1

 OFV's tall fra November antyder at Tesla er med oss ennå ... VW minus 22 % Merce minus 18% BMW minus
hele 28 % !  Tesla øker salget med 485 % (!) Kanskje tallknuserne i Bloomberg kan sette opp en prognose for salget om et år ? De kunne jo bare brukt linjal og videreført utviklingen fra okt. til nov. .....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA