Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kommer til å forsvinne!

Startet av arthur, mandag 20. november 2017, klokken 12:40

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Agmuns på mandag 20. november 2017, klokken 13:52
Når det er så mange vellykkede mennesker som mener så mye negativt om Tesla, så er det en grunn til det.

... og for mange er den grunnen at de har veddet i mot at Tesla skal bli vellykket.

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 13:53
Men hva er feil med utsagnet? Se bort fra mannen, og se på tallene.

Når gjeteren har ropt "Ulv Ulv!" mange nok ganger er det ikke lengre grunn til å se lengre enn mannen. Kanskje det er riktig *denne* gangen? Men da får noen med troverdigheten i behold rope...

Så nei, jeg gidder ikke kaste bort tid (eller klikk) på å lese påstandene til en som har brukt 10+ år av sitt liv til å spå Teslas undergang. Denne personen har ikke noen troverdighet igjen i denne sammenhengen.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Agmuns på mandag 20. november 2017, klokken 13:52Jeg tenker at det er ingen røyk uten ild. Når det er så mange vellykkede mennesker som mener så mye negativt om Tesla, så er det en grunn til det. Jeg som amatør har ikke noen grunn til å tro at så mange mennesker - som beviselig er bedre bedriftsledere enn meg (og deg) - tar feil. Jeg sier ikke dermed at han har rett i at Tesla ikke overlever 2018. Å spå fremtiden er som kjent umulig.
Ikke glem at det er flere som sier at Tesla vil gjøre det bra enn som sier at Tesla vil gjøre det dårlig.

Shortinteressen er ca 8,8 mrd USD, mens longinteressen er ca 61,75 mrd USD. Hvorfor skal man heller høre på de smarte folkene på short-siden enn de smarte folkene på long-siden?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

   
Sitatde smarte folkene på short-siden
;D ;D Hvor i huleste finner du disse Espen? De jeg har
sett uttalt seg har stort sett vært en haug idioter uten fnugg av hverken teknisk innsikt eller noen som helst
forståelse for den tiden vi lever i .. ;D

Counterpointer

Det høres ikke ut som verdien av 500 000 solgte biler (reservasjoner enn så lenge, men blir de produsert blir de garantert solgt)

Det er ca 20 milliarder dollar i omsetning, hvor de har høy avkastning.

Ja Tesla bruker mye penger, men de vil også tjene mye.

Nå får de inn 1000 x 250 000 på reservasjoner av Roadster funder, og det er bare en liten greie for dem.

Ville ikke avskrevet Tesla

Espen Hugaas Andersen

#19
Sitat fra: doldis1 på mandag 20. november 2017, klokken 15:48
   
Sitatde smarte folkene på short-siden
;D ;D Hvor i huleste finner du disse Espen? De jeg har
sett uttalt seg har stort sett vært en haug idioter uten fnugg av hverken teknisk innsikt eller noen som helst
forståelse for den tiden vi lever i .. ;D
De finnes. Kanskje ikke i veldig stort antall, men de finnes. Men det er helt klart slik at de smarteste shortene er også de minst synlige i mediebildet... (Det er blant annet de som forsøker hedge seg mot ting som lave oljepriser, og folk som har tro på elbiler og Tesla generelt men forsøker å tjene penger på de kortsiktige svingningene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. november 2017, klokken 15:30
Shortinteressen er ca 8,8 mrd USD, mens longinteressen er ca 61,75 mrd USD. Hvorfor skal man heller høre på de smarte folkene på short-siden enn de smarte folkene på long-siden?
Det er bra å ha en viss short interesse, det holder kursen oppe når den faller og folk dekker inn shorten.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 15:56Det er bra å ha en viss short interesse, det holder kursen oppe når den faller og folk dekker inn shorten.
Jeg er til en viss grad enig - det kan gi stabilitet i aksjekursen. Men det er ikke bra å ha for mye short-interesse. Tesla sliter litt med at det er veldig mange som ønsker at Tesla skal feile. Altså er det veldig mange som hauser opp et hvert tegn til svakhet hos Tesla, og en del går så langt som å fabrikkere rykter og fake news.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 20. november 2017, klokken 15:53
Sitat fra: doldis1 på mandag 20. november 2017, klokken 15:48
   
Sitatde smarte folkene på short-siden
;D ;D Hvor i huleste finner du disse Espen? De jeg har
sett uttalt seg har stort sett vært en haug idioter uten fnugg av hverken teknisk innsikt eller noen som helst
forståelse for den tiden vi lever i .. ;D
De finnes. Kanskje ikke i veldig stort antall, men de finnes. Men det er helt klart slik at de smarteste shortene er også de minst synlige i mediebildet... (Det er blant annet de som forsøker hedge seg mot ting som lave oljepriser, og folk som har tro på elbiler og Tesla generelt men forsøker å tjene penger på de kortsiktige svingningene.)

Var litt flåsete av meg det innlegget, Tesla er egentlig en takknemlig aksje å shorte grunnet den
ekstreme volantiliteten, men sjansen for at Tesla går konkurs er pr nå ca. ikke eksisterende ... ;)

Knut Røe

Jeg skjønner ikke hva de skal oppnå med slike uttalelser. De fleste vil se på dem som tullinger. Finn opp noe nytt og bedre selv kan de gjøre istedet for å kritisere andre.

Mobileum

Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 16:06
Jeg skjønner ikke hva de skal oppnå med slike uttalelser. De fleste vil se på dem som tullinger. Finn opp noe nytt og bedre selv kan de gjøre istedet for å kritisere andre.

Hva er det Tesla har "funnet opp", og som ingen andre kan gjøre?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

jlan

#25
Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 14:54
Jeg er ikke kjøpegruppen verken for bilen eller aksjene. Men tilbake til realiteter: Teslas underskudd i tredje kvartal var 620 mill. USD. Multipliser med 5. Dette tilsvarer uttalelsen: "at this rate they'll never get to 2019", og hva er galt med det?
Når det gjelder evne til å overleve, så er det gjerne bedre å se på cashregnskapet. De har da brukt  300 MUSD av cashbeholdningen på operasjonelle ting på et kvartal, og har 3500 MUSD igjen, men de har også hentet inn netto 500 MUSD i ny cash dette kvartalet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

doldis1

 Tesla brenner penger ? En stupid framstilling fordi Tesla faktisk ikke har brent en eneste dollar... De har
derimot investert i bygningsmasse, maskiner, mennesker og knowhow , og det har de gjort for å kunne
produsere verdens mest etterspurte vare pr. nå så billig som mulig..
De som brenner penger er gutta som betaler for halvparten av hatinnleggene på nettet, det nytter ikke,
denne saken er alerede tapt, det kommer nok tidsnok fram  ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 16:23
Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 16:06
Jeg skjønner ikke hva de skal oppnå med slike uttalelser. De fleste vil se på dem som tullinger. Finn opp noe nytt og bedre selv kan de gjøre istedet for å kritisere andre.

Hva er det Tesla har "funnet opp", og som ingen andre kan gjøre?

Det sa folk om Apple i 2007 også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2017, klokken 16:40
Sitat fra: Mobileum på mandag 20. november 2017, klokken 16:23
Sitat fra: tiger`n på mandag 20. november 2017, klokken 16:06
Jeg skjønner ikke hva de skal oppnå med slike uttalelser. De fleste vil se på dem som tullinger. Finn opp noe nytt og bedre selv kan de gjøre istedet for å kritisere andre.

Hva er det Tesla har "funnet opp", og som ingen andre kan gjøre?


Det sa folk om Apple i 2007 også.

I 2012 hadde Apple 16.6% av markedet. I 2016 hadde 12.9%. Og her er det snakk om to konkurrenter. I bilbransjen er det vel noen flere?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Øyvind.h

Og der har du svaret ditt, selv om du egentlig ikke ville svare.
Alle kunne gjøre det Apple gjorde i 2007. Men det tok årevis før de gjorde det. Det ga Apple muligheten til å ta en stor og viktig posisjon.

Alle bilprodusentene kan lage store elbiler med lang rekkevidde og sette opp globalt ladenettverk. Det krever bare tid, ressurser, kompetanse og vilje.

"Alle" kan gjøre det. På lik linje med at Tesla snart er konk fordi de pt bruker mer penger enn de tjener.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA