Skrevet av Emne: Elbilfordelene består minst ut 2021 med Venstre i ny regjering.  (Lest 1081 ganger)

Gnilre

• Sr. Member
    • Vis profil
Elbilfordelene består minst ut 2021 med Venstre i ny regjering.
« på: søndag 14. januar 2018, klokken 16:48 »
Trine Skei Grande lover at elbilfordelene skal bestå ut denne perioden lover hun under presentasjon av Jeløya-plattformen for ny regjering. Det betyr vel i praksis minst ut 2021. Skikkelig gladnyhet på en søndag ettermiddag  :+1:
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Satt meg på interesseliste for Audi Q6, som jeg tror er drømmebilen min, men antar den blir for dyr.
Er på interesseliste for Kia Niro EV, min neste elbil ?

Amatøren

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Elbilfordelene består minst ut 2021 med Venstre i ny regjering.
« Svar #1 på: søndag 14. januar 2018, klokken 16:51 »
 :+1:
VW e-up! 09.2017
-----------------------------------------------------------------------
VW Sharan 2015 (reg. 2014), VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (januar/februar 2018)
Venter på VW e-Golf (august/september 2018)
Reservert Audi e-tron

Initium

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: søndag 14. januar 2018, klokken 16:54 »
Min skattebelastning består av LANGT, LANGT mer enn bilavgiftene knyttet til kjøp av elbil hvert ca 5 år.

Det er vesentlig mer interessant hva ANNNET de har i ermet. Generelt har ikke skattetrykket gått NED med blå-blå regjering, og Venstre er like glad i å bevilge penger til gode formål til alle andre.

Venstre er av de politiske partiene jeg stoler MINST på, de har gang på gang vist seg å bruke en makt de ikke har flertall for i befolkningen.

Sånt kalles ikke demokrati i mitt hode....
« Siste redigering: søndag 14. januar 2018, klokken 17:01 av Initium »

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: søndag 14. januar 2018, klokken 17:12 »
Venstre er av de politiske partiene jeg stoler MINST på, de har gang på gang vist seg å bruke en makt de ikke har flertall for i befolkningen.

At du kan *misslike* at ett parti får ett større gjennomslag for sin politikk enn oppsluttingen om partiet tilsier kan jeg lett forstå, men hvorfor det skulle føre til at du ikke *stoler* på dem er uforståelig for meg. Tvertimot sier dette meg at man kan stole på at de jobber for å gi velgerne sine så stor innflytelse som praktisk mulig, og det er jo det de velges inn for å gjøre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Initium

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: søndag 14. januar 2018, klokken 19:54 »
At du kan *misslike* at ett parti får ett større gjennomslag for sin politikk enn oppsluttingen om partiet tilsier kan jeg lett forstå

Fint.
Skal bli interessant å se hvordan Venstra skal implementere to av sine fire hoveslagord " Ta vare på Naturen og På lag med framtida
Utover å fortsette å gi abnorme avgiftslettelser til elbil-eiere selvsagt..

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: mandag 15. januar 2018, klokken 00:18 »
Fint.
Skal bli interessant å se hvordan Venstra skal implementere to av sine fire hoveslagord " Ta vare på Naturen og På lag med framtida
Utover å fortsette å gi abnorme avgiftslettelser til elbil-eiere selvsagt..

Som du var inne på tidligere så er det grenser for hvor mye gjennomslag ett 4% parti kan klare å få igjennom. Nei, det er urealistisk å tro at de får 100% gjennomslag for alt de har gått til valg på, eller har som slagord eller som står i partiprogrammer etc. Dersom 100% gjennomslag for alt dette er ett krav fra deg for å kunne stole på ett politisk parti betyr det kun at du ikke vil kunne stole på annet enn ett parti som skulle få ett rent flertall alene i stortingsvalget.

Som du klaget på i forrige innlegg så får nå altså Venstre igjennom mer av sin politikk enn det de 4%'ene skulle tilsi. Dette betyr altså at de har jobbet aktivt for å få så stort gjennomslag som overhode mulig ut i fra situasjonen velgerne satte dem i. Og det er også alt de har kunnet love, og derved viser det seg at de er til å stole på. Selv uten 100% gjennomslag.
ReservationId 364902

Trekkoppbil

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: mandag 15. januar 2018, klokken 00:49 »
Ja, det er flott at vi får samme fordelen som i dag, av å kunne kjøre i kollektivfeltet, når antallet el-biler blir mangedobla.

automat

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: mandag 15. januar 2018, klokken 09:48 »
Ja, det er flott at vi får samme fordelen som i dag, av å kunne kjøre i kollektivfeltet, når antallet el-biler blir mangedobla.

Det er vel den eneste elbilfordelen som ikke koster noe, i form av inntektstap. Passasjereegelen i rushen har jo effektivt løst køproblematikken. Så ingen grunn til å fjerne denne fordelen. Utover ren misunnelse.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D

Amoss

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: mandag 15. januar 2018, klokken 10:39 »
Det er vel den eneste elbilfordelen som ikke koster noe, i form av inntektstap. Passasjereegelen i rushen har jo effektivt løst køproblematikken. Så ingen grunn til å fjerne denne fordelen. Utover ren misunnelse.

Mer relevant er vel at regjering/storting har overlatt ansvaret for reguleringer av dette incentivet til mer lokale krefter, så det er derfor helt unødvendig for regjering/storing å gjøre noen overordnede endringer her. "Passasjereegelen i rushen" som du omtaler er en slik lokal regulering av det overordnede incentivet for enkelte strekninger. Kommuner/fylkeskommuner kan om de føler det nødvendig avvikle hele ordningen for kollektivfelt i sine respektive kommuner/fylker dersom de ønsker dette, helt uten å involvere regjering/storting.
ReservationId 364902

Rearden86

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: mandag 15. januar 2018, klokken 11:06 »
Det er kun elbilfordelen med null mva. og engangsavgift som er fredet i den nye regjeringsplattformen. Det står ingenting om kollektivfelt, parkering eller andre fordeler.

bno

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: torsdag 18. januar 2018, klokken 16:47 »
Her har vi en som synes at vi burde opprettholde forsøpling vha. ICE for de har ikke råd til elbil for å kjøre til hytta si. Javel???
https://www.document.no/2018/01/17/den-stralende-gronne-elbil-arrogansen/
Tesla Model ≡ RN10779**** 31.03.16 
2017 AmperaE Mottatt 26.5.2017
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag

Elmo

• Gold Member
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
« Svar #11 på: søndag 21. januar 2018, klokken 13:56 »
Her har vi en som synes at vi burde opprettholde forsøpling vha. ICE for de har ikke råd til elbil for å kjøre til hytta si. Javel???
https://www.document.no/2018/01/17/den-stralende-gronne-elbil-arrogansen/

Ja skikkelig misunnelses-innlegg. Flere venner delte artikkelen til meg på FB, men jeg syns den var så lavpanna at jeg gadd ikke kommentere den engang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Saxo 2000 og P106 2001. Vi har kjørt tilsammen 146.000 km med PSA classic.
Har nå også en eUp 2015, gått 50.000 km hittil.

bno

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #12 på: søndag 21. januar 2018, klokken 19:39 »
 :+1: :+1:
Tesla Model ≡ RN10779**** 31.03.16 
2017 AmperaE Mottatt 26.5.2017
Leaf 2012 Solgt
2 x E-Golf 2014 Solgt
E-Up 2015 Endelig kvitt min siste VW 22.5.2017 en merkedag