Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Final invoice - stor prisforskjell

Startet av supaplex, søndag 19. november 2017, klokken 12:26

« forrige - neste »

supaplex

Har fått beskjed om at jeg kan forvente levering av min TMX 75D en gang mellom 30. november - 14. desember. I den forbindelse har jeg fått final invoice. Jeg hadde opprinnelig fått en pris på 865K, men kort tid etter bestillingen fikk jeg en prisreduksjon tilsvarende 67K.

Men i "final invoice" har de glatt fjernet "adjusted price reduction" og skrudd prisen opp til 865K igjen.
Snakket med en fyr på "Delivery Center" (DC) som hevder at det er prisen ved kontraktsignering som gjelder. Eneste problemet er at jeg fikk en e-post fra min selger tilbake i september der han skriver at: "dersom prisen på bilen er først redusert, så kan den ikke oppjusteres". Dette nekter DC å akseptere.

Har noen opplevd en liknende situasjon og har noen opplevd noe liknende?

DanielB

Jepp, opplevd akkurat det samme. Fikk til og med skriftlig bekreftelse på at jeg skulle få rabatten en måned før utlevering, men i final invoice var det gammel pris uten rabatt som gjaldt. Prøvde å diskutere, men kom ingen vei.

CaZpaH

Glad jeg ikke har fått noen justeringer underveis. Ser det blir mange falske forhåpninger og diskusjoner rundt det.

Har vel levering nært forestående nå og enda ikke fått final invoice, men forventer å betale summen som avtalt ved bestilling. (Min bestilling har økt i pris mtp. Vinterdekkene)
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

supaplex

Vel, en avtale er en avtale — den er bindende.
Årsaken til prisjusteringen er valutajusteringer slik selgeren fortalte meg og dette er en ting som kommer Tesla-kjøpere til gode.
Jeg får nesten sjekke det opp med en advokat.
Det er snakk om 70K i prisforskjell.

CaZpaH

Ja, men du har ikke fått noen prisøkning på bestillingen i utgangspunktet? Hva er da advokatmat her? Som du skriver er det prisen ved kontraktssignering som gjelder og denne er vel lik? Eller har jeg misforstått?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

RazAquato

#5
SitatJeg hadde opprinnelig fått en pris på 865K, men kort tid etter bestillingen fikk jeg en prisreduksjon tilsvarende 67K.

Spørsmålet er jo hvilken pris du opprinnelig fikk da du bestilte
Dersom final invoice ikke avviker fra denne, tviler jeg på at du har noe å slå i bordet med.
Det er fryktelig frustrerende å tro man skulle få en rabatt som ikke gjelder, men som du selv skriver
Sitat
en avtale er en avtale — den er bindende.
og avtalt pris er vel så vidt jeg forstår 865K?

Edit: ser CaZpaH poengterte akkurat det samme før jeg trykket post ::)

supaplex

Sitat fra: CaZpaH på søndag 19. november 2017, klokken 14:45
Ja, men du har ikke fått noen prisøkning på bestillingen i utgangspunktet? Hva er da advokatmat her? Som du skriver er det prisen ved kontraktssignering som gjelder og denne er vel lik? Eller har jeg misforstått?

Det er ingenting som er advokatmat her.
Hva er det du ikke skjønner?
Det er lovligheten rundt å bryte følgende skriftlig avtale: når prisen på bilen går ned etter bestilling så skal dette komme kunden til gode. Prisen har gått ned, men dette har ikke kommet meg til gode.

CaZpaH

Når bestilte du? Jeg bestilte 11. August og den har hatt en prisøkning på rundt 10.000,-. Noe som er økning i vinterdekk. Ellers er prisen lik i dag. Model x har ikke hatt noen prisnedgang siden jeg bestilte på angitt dato.

Ser da ikke hvilken reduksjon du skal ha krav på?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

supaplex

Sitat fra: CaZpaH på søndag 19. november 2017, klokken 15:25
Når bestilte du? Jeg bestilte 11. August og den har hatt en prisøkning på rundt 10.000,-. Noe som er økning i vinterdekk. Ellers er prisen lik i dag. Model x har ikke hatt noen prisnedgang siden jeg bestilte på angitt dato.

Ser da ikke hvilken reduksjon du skal ha krav på?

Les hva jeg skrev over: «valutajusteringer»
Bilen ble bekreftet 01.09.17

CaZpaH

Men les hva jeg skrev. Det har ikke vært noen prisjustering på model x på lang tid. Ei heller på valuta. Så jeg ser ikke hva man skal krangle på. Selger opplyser at dersom det er en justering skal man få det, men nå har det ikke vært noen justering. Ser da ikke hva det er å krangle på. Med mindre prisen har økt i forhold til bestillingsprisen så er det vel ingen stor prisforskjell?
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

supaplex

Ifølge selger så har jeg fått prisreduksjon på grunn av valutajusteringer. Jeg har dette skriftlig på e-post. Jeg forholder meg til selgeren. Det er han jeg har forholdt meg til gjennom hele prosessen. DC har først kommet inn den siste uken og trumfer plutselig gjennom alt det selgeren har sagt.

Det har vært kontrabeskjed etter kontrabeskjed og hele prosssen har vært utrolig amatørmessig av Tesla.

spirrevipp

Sitat fra: supaplex på søndag 19. november 2017, klokken 16:45
Ifølge selger så har jeg fått prisreduksjon på grunn av valutajusteringer. Jeg har dette skriftlig på e-post. Jeg forholder meg til selgeren. Det er han jeg har forholdt meg til gjennom hele prosessen. DC har først kommet inn den siste uken og trumfer plutselig gjennom alt det selgeren har sagt.
Forrige prisjustering på Model X (bortsett fra endring av pris på vinterdekk) var 3. eller 4. august. Som CaZpaH sier, det har ikke vært noen prisjustering eller valutajustering etter 01.09.17.

Sier selgeren din at du har fått valutajustering så er det han som har tabbet seg ut, for den valutajusteringen finnes ikke. Hvis du mener det du har skriftlig fra selger er solid nok så er det full anledning til å prøve det rettslig dersom du ønsker det. Er nok uansett en fordel at du tar inn over deg at saken ikke gjelder en prisnedgang som du ikke fått, men at selger har gitt deg feil informasjon rundt en rabatt som har dukket opp på din final invoice.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

ChrML

Sitat fra: supaplex på søndag 19. november 2017, klokken 16:45
Ifølge selger så har jeg fått prisreduksjon på grunn av valutajusteringer. Jeg har dette skriftlig på e-post. Jeg forholder meg til selgeren. Det er han jeg har forholdt meg til gjennom hele prosessen. DC har først kommet inn den siste uken og trumfer plutselig gjennom alt det selgeren har sagt.

Det har vært kontrabeskjed etter kontrabeskjed og hele prosssen har vært utrolig amatørmessig av Tesla.
I det tilfellet så har du fått en avtale. Selv om selgeren til Tesla har gjort en tabbe, så er denne avtalen gjeldene.

Om du skal kreve disse pengene eller ikke må du nesten avgjøre selv etter hvor mye du har lyst på bilen nå, hvor mye du ønsker å krangle og vente på saksgangen. Velger du å kreve disse pengene, så ville jeg uansett betalt en advokat et par timer til å lese igjennom materien og formulere en klage.

Tesla er et amerikansk selskap og har følgelig høyt fokus på hva de sier og skriver.  F.eks. så kan det se ut som en bestilling er en bestillingsavtale om at et kjøp i fremtiden skal forekomme, ikke en kjøpskontrakt. Hvorvidt den ordlyden er av betydning hvor mye av teksten i den avtalen evt trumfes av andre forbrukerlover vil en advokat kunne finne ut av. Men utgangspunktet er jo at alle avtaler er bindende for begge parter, så lenge de er i tråd med lover og regler.

supaplex

#13
Jeg mener at beviset mitt er så solid at det blir vanskelig å sno seg unna.
Hvorfor de driver med slikt er vanskelig å begripe.

Fra mitt ståsted virker det som Tesla har gitt en rabatt som de senere har gått tilbake på. En frustrerende greie midt opp i alt dette er at jeg har fått en ny part å forholde meg til: DC. Det er heller ikke lette å kommunisere med selger eller DC fordi de er utilgjengelig.

Simmelim

Jeg mener jo at dette er noe så mange har opplevd at jeg kan ikke forstå hvorfor du skal gå videre med dette. Selger har nok hatt mye og gjøre og bare slengt ut et svar for å komme seg videre i arbeidsdagen. Dessverre er det nok av inkompetente selgere som jobber i Tesla. Jeg kan nærmest garantere deg at dette er noe du aldri vil få igjennom. Jeg vet det er kjipe penger å ikke få i avslag men siden du har godtatt kjøpesummen ved avtaleinngåelsen så skjønner jeg ikke hvorfor du gjør en big deal ut av dette. Er jo ingen andre som får en slik rabatt!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA