Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpt ny brukt i3, batterifeil?

Startet av Bennigullfot, lørdag 18. november 2017, klokken 01:43

« forrige - neste »

Bennigullfot

Hei!

Jeg kjøpte i dag en brukt i3 som kun hadde gått 10 000km. Siden jeg har en i3 fra før som har gått 50 000km, merket jeg fort at ting ikke var helt som de skulle. Jeg sjekket batterikapasiteten på begge, og det viste 18,7 kWh på den gamle og 18,3 kWh på den nye, noe som ikke gir mening i det hele tatt. I skrivende stund har den nye 90% og 78km mens den nye har 100% og 122km. Det er tydelig at batterikapasiteten ikke samsvarer med kilometerstanden på den nye. Noen som har hatt lignende erfaring?

Ingeniøren

Nå jeg kjører hjemmefra på rundt 300 meter over havet til jobb ved 0 moh og ikke har satt noen destinasjon så viser den ca 170 km rekkevidde etter lading. Kjører jeg andre vei så havner jeg rundt 100, etter det jeg husker da jeg stort sett bare lader på jobb - begge sommer.

Tror du må kjøre noen turer før du kan still diagnosen her. Mulig du trenger å få oppdatert programvare ?

Uansett har du 2 års reklamasjon ved kjøp og salg mellom privat, med mindre annet er avtalt, og garanti på batteri og bil. Men, om selger har mishandlet batteriet så finner nok BMW ut dette, så viser det seg en svakhet her ville jeg gått på selger først.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Jag ville nok først og fremst kjørt den nye nesten tom for strøm for så å lade den opp til 100% og begynt å kjøre med den på samme måte som jeg brukte min gamle på. Etter noen dager kan det hende du vil se at bilen endrer seg da du ikke vet hvordan den gamle eier har brukt den vil jeg tro. Så til ett punkt som ble nevnt foran her, software på bilen. Du bør sikre deg at begge bilene har samme software. Hvis de ikke har det blir sammenligningen litt feil antagelig.
Jeg ville i tillegg tatt kontakt med selger og informert han om hva jeg hadde oppdaget så han / hun er oppdatert på hva du mener. Skulle du være tvilende uansett så kan du vel bare bestille en time på BMW verkstedet for å få tatt en sjekk. De har garantert en prosedyre for å sjekke batteriet på bilen. Da får du nok ett ordentlig bilde av foran ståa er på bilen.
Lykke til.....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Jon Braathen

Dette tallet på tilgjengelig kapasitet i servicemenyen endrer seg hele tiden, på vår 94ah varierer det fra 29.0 til 30.0 - alt eter siste ladehistorikk(hurtiglading) , temperatur osv.
Dette er uansett ikke noe problem da forskjell er 0.3kwh
Du får den helt sikkert opp ved å kjøre bilen helt til 0% og å lade helt opp igjen ett par ganger. Hurtiglading kan også hjelpe.
Husk at bmw oppgir 17.2 (mener jeg det var)  kwh i sine data og du er fortsatt over dette
No worries!
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Jon Braathen

Når det gjelder guess-o-meteret som viser forskjellig tilgjengelig km har dette med kjøremønster etter siste tur og har ingenting med realiteten å gjøre
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

Sungrazer

Min har gått 71400 km, og står til lading nå med 11,3 kwh på batteriet og oppgir til å være maks 17,68 kwh. Jeg vet at når den er ferdig ladet vil det stå en plass mellom 18,3 og 18,6. Det varierer voldsomt med hvor mye jeg har hurtigladet. En teori, som jeg er enig i, er at ved hurtiglading balanseres ikke cellene like godt og man får ulik spenning på battericellene. Som gjør at SoC Max varierer.

Erfaringen min er at ved saktelading og forvarming så kryper SoC Max gradivis oppover. Kjørelengden du opplever er mer basert på hvordan bilen har blitt kjørt tidligere, og vil etterhvert bli bedre om du har et annet, roligere kjøremønster enn forrige eier.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Sungrazer

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Beckern

Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 18. november 2017, klokken 10:22
Dette tallet på tilgjengelig kapasitet i servicemenyen endrer seg hele tiden, på vår 94ah varierer det fra 29.0 til 30.0 - alt eter siste ladehistorikk(hurtiglading) , temperatur osv.
Dette er uansett ikke noe problem da forskjell er 0.3kwh
Du får den helt sikkert opp ved å kjøre bilen helt til 0% og å lade helt opp igjen ett par ganger. Hurtiglading kan også hjelpe.
Husk at bmw oppgir 17.2 (mener jeg det var)  kwh i sine data og du er fortsatt over dette
No worries!

bmw2002

Min 60 ah bil hadde bare 87km ved fullt batteri i går, normalt sett har jeg 110km ved fullt batteri.

Bennigullfot

Takk for veldig god hjelp!

Det var bare jeg som var i overkant skeptisk. Til den på en «langtur» på 130km, og rekkevidden har tilpasset seg kjørestilen min nå :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingeniøren

Sitat fra: Bennigullfot på tirsdag 21. november 2017, klokken 12:33
Takk for veldig god hjelp!

Det var bare jeg som var i overkant skeptisk. Til den på en «langtur» på 130km, og rekkevidden har tilpasset seg kjørestilen min nå :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Flott du melder tilbake og lykke til videre med en fantastisk bil  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA